Voltage? Spanning?

Pagina: 1
Acties:

• Neglacio
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-01-2023
Ik zat nu net het artikel te lezen over de Snapdragon-cpu van de Nexus One die overclocked werd, en las: "Voor de overklok werd het voltage niet verhoogd waardoor nog hogere snelheden wellicht mogelijk zijn." en "... het voltage wordt bij het overklokken niet verhoogd en ...".
Nog eentje, maar dan met een tikfout: "Het overklokken zonder het volwage aan te passen, ..."

Één van mijn medeleerlingen kreeg tijdens de verdediging van zijn eindwerk (voor de secundaire school however) punten minder omdat hij continu "voltage", "wattage", etc... gebruikte.

De correcte term voor "voltage" is nochtans spanning (en om precies te zijn, elektrische spanning).
In de Engelse taal is "voltage" correct (anglicisme), en elke volleerde tweaker weet ook precies wat dit inhoudt. Maar wat met de beginnende tweaker?
De eerste keer dat ik van spanning, stroom, ... hoorde en dit ook echt gebruikte was ik sowieso al zwaar in de war. Laat staan dat iemand de eenheden tot grootheden verheft, terwijl het net essentieel is dat je deze niet vermengt maar linkt met elkaar.
Ik vind dat spanning ook een duidelijker beeld geeft ;) De spanning van de elektronen om in beweging te komen :9

Ik weet het niet, wat denken jullie?

Edit: Oops, dit is al gewijzigd ^^" Meh, blijft steeds een interessante discussie, niet? ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Neglacio op 18-02-2010 09:39 ]

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
We gebruiken altijd spanning en nooit voltage, behalve als we het wel doen, wat niet zou moeten gebeuren....dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Dit topic verdient imho een schop.

Het is nog steeds spanning, maar het viel me op dat in dit artikel toch weer over "voltage" gesproken wordt:
nieuws: Batterij met aluminium anode kan opladen binnen een minuut - update

Echter een simpele query levert direct meer artikelen op waar het fout gaat:
nieuws: Eerste deeltjes schieten weer door de LHC
nieuws: Duitse start-up wil chip bouwen die energiekosten bitcoin-mining halveert
nieuws: Nederlander krijgt geld van X.org Foundation voor verbeteren Nouveau-drivers
nieuws: Googles robot Schaft wint Darpa-wedstrijd
nieuws: 'Rsa-sleutels gekraakt door te luisteren naar trillende condensators en spoelen'

En dat zijn dan alleen artikelen waar het woord "voltage" los in voorkomt en niet in verbinding met een ander woord zoals in het eerst genoemde artikel, want die vindt de search engine niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:18

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Paul C schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:37:
Dit topic verdient imho een schop.

Het is nog steeds spanning, maar het viel me op dat in dit artikel toch weer over "voltage" gesproken wordt:
nieuws: Batterij met aluminium anode kan opladen binnen een minuut - update

Echter een simpele query levert direct meer artikelen op waar het fout gaat:
nieuws: Eerste deeltjes schieten weer door de LHC
nieuws: Duitse start-up wil chip bouwen die energiekosten bitcoin-mining halveert
nieuws: Nederlander krijgt geld van X.org Foundation voor verbeteren Nouveau-drivers
nieuws: Googles robot Schaft wint Darpa-wedstrijd
nieuws: 'Rsa-sleutels gekraakt door te luisteren naar trillende condensators en spoelen'

En dat zijn dan alleen artikelen waar het woord "voltage" los in voorkomt en niet in verbinding met een ander woord zoals in het eerst genoemde artikel, want die vindt de search engine niet.
Goed dat je het opmerkt, ik zat er toevallig vanmiddag mee toen ik die update doorvoerde bij die batterij. Ik dacht: laat ik de Dikke Van Dale eens aanzwengelen en wat staat daar tegenwoordig:
Voltage (en) --> Voltage (nl) met als onderschrift: elektrische spanning Maar als de conventie alhier op T.net natuurlijk gewoon 'spanning' is, zoals ik het ooit leerde in een heel ver verleden, dan houden we dat natuurlijk gewoon daarop. Laat ik het zo zeggen: je bovenste twee artikelen zijn aangepast, de rest, misschien morgen.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Vermogen uitgedrukt in WATT(P) is het product van de stroom (I) uitgedrukt in Ampère en de spanning (U) uitgedrukt in VOLTS
Spanning (U) uitgedrukt in VOLTS is het product van de stroom (I) uitgedrukt in Ampère en de weerstand (R) uitgedrukt in Ohm.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
letatcest schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 22:15:
[...]

Goed dat je het opmerkt, ik zat er toevallig vanmiddag mee toen ik die update doorvoerde bij die batterij. Ik dacht: laat ik de Dikke Van Dale eens aanzwengelen en wat staat daar tegenwoordig:
Voltage (en) --> Voltage (nl) met als onderschrift: elektrische spanning Maar als de conventie alhier op T.net natuurlijk gewoon 'spanning' is, zoals ik het ooit leerde in een heel ver verleden, dan houden we dat natuurlijk gewoon daarop. Laat ik het zo zeggen: je bovenste twee artikelen zijn aangepast, de rest, misschien morgen.
In de Dikke Van Dale staan wel meer rare dingen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:18

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Paul C schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 22:47:
[...]

In de Dikke Van Dale staan wel meer rare dingen. 8)7
die staat inderdaad niet in de papieren versie ;) Maar wat ik bedoel te zeggen is dat taal een 'levend ding' is, maar ik ben de laatste die 'uitprinten' als correct Nederlands wil bestempelen ;)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Pagina: 1