Mag je een rom op emulator spelen als cartrigde kapot is?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik vind het heerlijk om oudere spelletjes van de Nintendo, Super Nintendo of Sega Mega Drive op een emulator te spelen.

Nu mag je spelletjes voor de emulator ('rom's') alleen in je bezit hebben als je de originele cartridge bezit.
Op zich geen probleem, een hoop is, als je goed zoekt, voor een laag prijsje op Marktplaats te vinden.

Maar nu vroeg ik me af: Wat als zo'n cartridge een hardware-defect heeft, er is bijvoorbeeld een contactpinnetje afgebroken of iets in die richting.

Heb je dan nog het recht om dat spel op je emulator te spelen?

Met de software van het spel zelf is er niets aan de hand, dat zit in een rom-chipje in de behuizing ingebakken. Maar geldt een kapotte cartridge ook als een cartridge voor het recht om op de emulator te spelen?
Voor de spelcomputer zelf is het immers niet meer bruikbaar en zou het naar de schroothoop kunnen.

Mijn vermoeden is dat je dan nog wel het spel via een emulator mag spelen, aangezien je de software zelf, mits de rom-chip intact is, nog in bezit hebt. En je met de originele cartridge ook een beetje de 'licentie' voor het spel hebt?
Aan de andere kant, kan je niet meer bij de originele software komen door het defect.

Wat denken jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 18-02-2010 11:25 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Logisch denkend (IANAL) denk ik van wel. Je bezit immers een licentie op het spel.

[ Voor 5% gewijzigd door Snake op 18-02-2010 08:37 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-08 20:13

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Snake schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 08:36:
Logisch denkend (IANAL) denk ik van wel. Je bezit immers een licentie op het spel.
Maar die licentie kan wel beperkt zijn tot één medium.
Ik dacht ooit eens iets gelezen te hebben dat dit laatste toch het geval was voor PSX emulators, zelfs als je het spel bezat, mocht je het niet op een emulator spelen, omdat die emulator een ander medium is.

Nu denk ik eerlijk dat er weinig mensen van wakker zullen liggen, zolang je het niet gebruikt voor een commerciële activiteit.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
IStealYourGun schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 09:12:
[...]

Ik dacht ooit eens iets gelezen te hebben dat dit laatste toch het geval was voor PSX emulators, zelfs als je het spel bezat, mocht je het niet op een emulator spelen, omdat die emulator een ander medium is.
Ik heb hierover gemaild met Nintendo en volgens hen mag ik een rom op een emulator gebruiken mits ik de originele cartridge heb. (De mail was eigenlijk de vraag of ik los de licentie voor een rom kon kopen, dat helaas niet).

Nu kan ik ze nu ook wel mailen met deze vraag, maar misschien dat iemand op dit forum het toevallig weet :)

• P.E.No.1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-10-2023
Hmmm dan moet ik aardig wat cartridges erbij gaan kopen :P ( maar ik denk dat een heleboel mensen meer dat denken nu)....

PSN id: PENo1

• gnimmeL_kraD
  • Niet online
(overleden)
IStealYourGun schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 09:12:
[...]

Nu denk ik eerlijk dat er weinig mensen van wakker zullen liggen, zolang je het niet gebruikt voor een commerciële activiteit.
Met de PSX is het denk ik anders. Als ik het me goed herinner kun je PSX CD's niet zomaar kopieren en moet je een kopieerbeveiliging kraken. Als dat zo is, dan is het per definitie al niet toegestaan. Overigens zat er dacht ik ook op de PSX BIOS een aparte licentie (vandaar dat deze nooit bij de download erbij zat).

Op cardridges zit echter geen kopieerbeveiliging, dus zou het in princiepe mogen.

[ Voor 6% gewijzigd door gnimmeL_kraD op 18-02-2010 11:23 ]

Xbox360 gamerprofile

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Om eerlijk te zijn vraag ik me af waarom je daar zorgen om maakt?(en ja dit is een serieuze vraag, we weten allemaal dat iedereen de games emuleerd die hij/zij wilt hebben van vroeger en dit is de eerste keer dat ik iemand een vraag zie stellen van mag dit? Terwijl je volgens mij 1 van de weinige bent die nog moeite doet om in bezit van het orgineel te komen. Er is niet een Emulator Politie of iets ;) ).

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anandus schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 09:15:
[...]
Ik heb hierover gemaild met Nintendo en volgens hen mag ik een rom op een emulator gebruiken mits ik de originele cartridge heb. (De mail was eigenlijk de vraag of ik los de licentie voor een rom kon kopen, dat helaas niet).

Nu kan ik ze nu ook wel mailen met deze vraag, maar misschien dat iemand op dit forum het toevallig weet :)
Dat zal de mening zijn van een individuele helpdeskmedewerker, maar niet van Nintendo:
Can I Download a Nintendo ROM from the Internet if I Already Own the Authentic Game?

There is a good deal of misinformation on the Internet regarding the backup/archival copy exception. It is not a "second copy" rule and is often mistakenly cited for the proposition that if you have one lawful copy of a copyrighted work, you are entitled to have a second copy of the copyrighted work even if that second copy is an infringing copy. The backup/archival copy exception is a very narrow limitation relating to a copy being made by the rightful owner of an authentic game to ensure he or she has one in the event of damage or destruction of the authentic. Therefore, whether you have an authentic game or not, or whether you have possession of a Nintendo ROM for a limited amount of time, i.e. 24 hours, it is illegal to download and play a Nintendo ROM from the Internet.
Quote van http://www.nintendo.com/corp/legal.jsp#download_rom Als je meer wilt weten kan je Nintendo mailen op noalegal@noa.nintendo.com

Het is dus zeker NIET zo dat je zonder meer een emulator mag gebruiken als je de cartridge bezit. Of die cartridge wel of niet werkt is dan irrelevant. De stelling van de topicstarter dat je"... spelletjes voor de emulator ('rom's') [alleen] in je bezit hebben als je de originele cartridge bezit." is dus sowieso ook onjuist. Het is alleen legaal als je zelf de copie maakt uit de rom die je bezit. Daarbij mag je dan geen beveiliginingen doorbreken, wat zo goed als altijd noodzakelijk is. Uiteraard is dit alleen de mening van Nintendo en er is heel weinig jurispredentie over dit soort zaken. Maar als je legaal goed wilt zitten koop je een Wii en download je van de Virtual Store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-08 20:13

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Maar die helpdesk medewerker spreekt wel namens het bedrijf en je mag als particulier er van uitgaan dat de informatie correct is (in geval van en juridisch dispuut).

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat er ook niet om dat de juridisch medewerker perse fout was, eerder onvolledig. Nintendo zegt in zijn boodschap dat je een rom mag spelen als je zelf de rom uit het geheugen van de cartridge haalt. Bij een defecte cartridge, zoals de topic poster het over heeft, zal dat waarschijnlijk niet lukken. Eventuele software uit de chips van de computer waar de cartridge voor gemaakt is die nodig is om de emulator te gebruiken geldt hetzelfde voor. Als je dat niet doet ben je dus volgens de definitie van Nintendo illegaal bezig. De definitie van Nintendo is natuurlijk geen wetgeving. Alles wat een bedrijf (of een persoon, zoals de werknemer) zegt moet wel in overeenstemming zijn met de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 02:19:
[...]
Dat zal de mening zijn van een individuele helpdeskmedewerker, maar niet van Nintendo
Hmm.. Wat vreemd, volgens het mailtje van "Het Nintendo team" is een rom inderdaad illegaal tenzij ik de originele cartridge koop.

Maar misschien hebben ze het slecht verwoord en bedoelen ze dat ik ook op de originele cartridge moet spelen?
Dat zijn echt een enorme domper zijn :/

Moet ik nu dus een spelcomputer gaan zoeken voor mijn cartridges 8)7 (Of een manier om de rom te extracten.)
Wat een flutpolicy van Nintendo.

[ Voor 12% gewijzigd door anandus op 20-02-2010 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je lapt dat allemaal aan je laars en speelt toch via de emulator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 11:40:
Of je lapt dat allemaal aan je laars en speelt toch via de emulator?
Nee, dat is voor mij geen optie. (Gelukkig is een SNES niet duur op marktplaats.)

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 20-02-2010 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Waar je nu op af gaat is slechts de mening van Nintendo en niet de wetgeving op dit gebied. Ik zou dat laatste eens goed bekijken en dan, wat de mening van Nintendo ook mag zijn, op basis daarvan pas een beslissing nemen.

Verder zie ik geen verschil tussen een zelf "gemaakte" rom of een rom die je gedownload hebt. Het eindresultaat is precies hetzelfde.

edit:
Aganim >:)

[ Voor 3% gewijzigd door SH4D3H op 20-02-2010 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:30

Aganim

I have a cunning plan..

Dat zal de mening zijn van een individuele helpdeskmedewerker, maar niet van Nintendo:
quote:
Can I Download a Nintendo ROM from the Internet if I Already Own the Authentic Game?

There is a good deal of misinformation on the Internet regarding the backup/archival copy exception. It is not a "second copy" rule and is often mistakenly cited for the proposition that if you have one lawful copy of a copyrighted work, you are entitled to have a second copy of the copyrighted work even if that second copy is an infringing copy. The backup/archival copy exception is a very narrow limitation relating to a copy being made by the rightful owner of an authentic game to ensure he or she has one in the event of damage or destruction of the authentic. Therefore, whether you have an authentic game or not, or whether you have possession of a Nintendo ROM for a limited amount of time, i.e. 24 hours, it is illegal to download and play a Nintendo ROM from the Internet.
Uiteraard is het heel mooi dat Nintendo dit op zijn website zet, maar aangezien de wetgeving op dit gebied in 25 landen op 25 verschillende manieren is geregeld, zegt dit uiteindelijk niets. Nintendo is geen wetgever en kan dus heel veel willen, eisen en beweren, maar uiteindelijk dienen ze zich te schikken naar de lokale wetgeving. Nu weet ik niet of de Nederlandse wet dit tegenspreekt, maar in ieder geval zal je ook die ernaast moeten leggen voor een definitief antwoord.

Overigens denk ik niet dat Nintendo er wakker van zal liggen als jij je NES/SNES spellen op een emulator speelt. Die markt zullen ze niets tot zeer weinig meer aan verdienen. ;)

edit:
SH4D3H is me net voor mbt wetgeving. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

anandus schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 11:41:
[...]
Nee, dat is voor mij geen optie. (Gelukkig is een SNES niet duur op marktplaats.)
Wat wil je dan precies? Want volgens de Nederlandse wetgeving ben je sowieso illegaal bezig als je gelicenceerde software downloadt.

Dat je tegen piraterij bent en bijvoorbeeld graag muziek en films koopt, kan ik me nog wat bij voorstellen. Maar je downloadt wel roms en speelt op een emulator, zolang het hypothetisch 'legaal' is. Volgens mij maak je het jezelf een beetje erg moeilijk.

Een betere reden om een SNES te kopen en het niet op een emulator te spelen, is dat je dan gewoon de originele controllers kunt gebruiken :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Zonder teveel moeite een spelletje spelen vanaf de bank :P
Want volgens de Nederlandse wetgeving ben je sowieso illegaal bezig als je gelicenceerde software downloadt.
Klopt, ik had ze nog uit 'stoutere' tijden.
Had de paar spellen die ik wilde hebben bewaard en daar de cartridges bij gekocht, zodoende.
Omdat ik dus (helaas verkeerd, blijkt nu) in de veronderstelling was dat het legaal was.
Een betere reden om een SNES te kopen en het niet op een emulator te spelen, is dat je dan gewoon de originele controllers kunt gebruiken :).
Uiteraard, het is meer een gemakskwestie (vanuit mediacenter spelletje aanzetten). Met extra spelcomputers moet je toch weer kabels om gaan zetten en dergelijk.

Maar eigenlijk heeft dit topic geen zin meer, of de cartridge nou heel of kapot is, het mag, blijkbaar, sowieso niet. Heel zonde.

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 20-02-2010 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinzwind
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-06 19:42
Heel braaf van je. Ik heb iets tegen downloaders die alles wat los en vast zit van het net plukken.
Maar emulatie, kom op, daar doe ik niet moeilijk over. Een niche markt. Oud spul wat de economische levensduur er al lang op heeft zitten. Leverancier vindt emulatie wel interessant, en geeft dat nu ook officieel uit om het na een decennium nog een keertje een beetje uit te melken. Als je het dan zo belangrijk vindt, dan ga je inderdaad maar op Virtual Console of Live Arcade spellen kopen tegen mijn inziens veel te hoge prijzen. 5,- voor een oud digitaal NES spel dat je alleen op je Wii kunt afspelen. Succes.

Je kunt dan beter het echte spul in huis halen.

Let op: zonder emulator en roms zouden veel spellen totaal vergeten worden, simpelweg omdat dat de enige praktische manier is om ze te spelen of te krijgen.

Wikipedia: ROM image

[ Voor 3% gewijzigd door Rinzwind op 20-02-2010 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcks
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:37
Om op de TS terug te komen, een licentie voor het spelen van roms op een emulator bestaat als zodanig niet. Om zulke roms te spelen heb je geen originele cartridge of toestemming van Nintendo nodig. Restricties zijn van toepassing op het verkrijgen van de software, niet op het gebruik ervan. Als je cartridge het dus begeeft, doet dat niets af aan jouw recht om de game op een emulator te spelen.

Het downloaden van de benodigde roms kan echter wel een illegale handeling zijn. Het betreft dan namelijk de verveelvoudiging van auteursrechtelijk beschermde software. Daarvoor heb je ofwel toestemming van de auteur voor nodig, ofwel je moet je kunnen beroepen op een uitzondering in de auteurswet.

Uit de quote die Sannr aanhaalt wordt duidelijk dat je deze toestemming niet impliciet hebt. Je kunt deze wellicht verkrijgen door contact met Nintendo op te nemen, maar je zult het dan echt over het verkrijgen van de roms moeten hebben. Uit jouw posts maak ik op dat de helpdeskmedewerker het over gebruik had. Dat is niet afdoende.

Wettelijke uitzonderingen op het auteursrecht zijn er wellicht wel. Je kunt je beroepen op artikel 45j, waarin grofweg omschreven staat dat jij als rechtmatig eigenaar van een cartridge, een (reserve)kopie mag maken van die software mits dat 'noodzakelijk is voor het met dat werk beoogde gebruik'. Dat laatste is uiteraard voor interpretatie vatbaar. De stelling 'of de cartridge nou heel of kapot is, het mag [...] sowieso niet' is in ieder geval onjuist.

Ik veronschuldig mij bij voorbaat voor het bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij moet je in Nederland gewoon een kopie mogen maken en hebben, al ben ik geen jurist. Het zou zomaar zo kunnen zijn dat je de ROM niet mag downloaden maar wel mag gebruiken als je een originele cartridge hebt.

Maar ik snap sowieso niet dat je zo moeilijk wil gaan doen hoor. Ik snap dat je legaal bezig wil zijn, maar ik zou gewoon gebruik maken van de ROM onder het recht op een backup en als daar moeilijk over gedaan wordt (ie. nooit) dan kan je de zaak nog veranderen.

Je kan het jezelf ook te moeilijk maken, zeker als je in deze grijze gebieden aan de kant van de fabrikant gaat zitten. Ik denk dat geen rechter in Nederland je hierom gaat veroordelen als het al tot een zaak zou komen omdat je a) waarschijnlijk helemaal niet verkeerd zit en b) een heel redelijke poging hebt gedaan om, mocht het toch verboden blijken te zijn, goed bezig te zijn.

Of heb je een proeftijd ofzo?

Ik zou zoals gezegd niet zomaar wat Nintendo zeg voor waar aannemen, in Nederland ben je redelijk beschermd als consument, meer dan in andere landen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2010 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:21

MsG

Forumzwerver

Je mag in Nederland een kopie maken van je eigendom, maar dit gaat enkel op als daarbij geen kopieerbeveiliging wordt omzeild. in dit geval dus wél.

Volgens mij mag het niet. Als ik een beatles CD heb die stuk gaat mag ik hem ook niet opnieuw downloaden onder dat mom. Nee dat mag enkel omdat ik sowieso van een geleende beatles CD van de bieb een kopie mag trekken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
MsG schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 17:39:
Als ik een beatles CD heb die stuk gaat mag ik hem ook niet opnieuw downloaden onder dat mom.
Voor zover ik weet is downloaden vooralsnog gewoon toegestaan in Nederland. Verspreiden (dwz: uploaden) niet.
Ben verder ook wel benieuwd naar waarom de TS er zoveel waarde aan hecht of het legaal is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Wilko schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 17:42:
[...]
Ben verder ook wel benieuwd naar waarom de TS er zoveel waarde aan hecht of het legaal is of niet.
offtopic:
Ik heb een aantal jaar geleden de knoop doorgehakt en besloten dat ik alle media die ik in huis heb legaal wil hebben. Het is puur een ethisch-morele reden. (Voor software natuurlijk ook juridisch en misschien voor film en muziek ook, maar dat is nu onduidelijk.).

Daarnaast vind ik dat het hebben van de originele media (games, cd's, dvd's, VHS, etc.) in de huiskamer ook een mooie uiting is van mijn persoonlijkheid en interesses. Net als dat een boekenkast dat voor veel mensen is.

[ Voor 9% gewijzigd door anandus op 20-02-2010 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MsG schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 17:39:
Je mag in Nederland een kopie maken van je eigendom, maar dit gaat enkel op als daarbij geen kopieerbeveiliging wordt omzeild. in dit geval dus wél.
Er wordt geen kopieërbeveiliging omzeilt want die zit niet op die cartridges (niet die ik ken van de NES en SNES in ieder geval).

Sowieso is het natuurlijk raar dat een fabrikant je wettelijke rechten kan beperken, maar dat is iets persoonlijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:21

MsG

Forumzwerver

Wilko schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 17:42:
[...]

Voor zover ik weet is downloaden vooralsnog gewoon toegestaan in Nederland. Verspreiden (dwz: uploaden) niet.
Lees eens goed. Dat je in Nederland het opnieuw mag downloaden, is onder het thuiskopie recht. Niet omdat je de licentie al had. En dit recht geld voor films en muziek, niet voor super nintendo games.
Verwijderd schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 18:02:
[...]

Er wordt geen kopieërbeveiliging omzeilt want die zit niet op die cartridges (niet die ik ken van de NES en SNES in ieder geval).

Sowieso is het natuurlijk raar dat een fabrikant je wettelijke rechten kan beperken, maar dat is iets persoonlijks.
Dat het ding een cartridge is die niet zonder meer valt uit te lezen valt geloof ik al onder het idee van kopieerbeveiliging.

[ Voor 31% gewijzigd door MsG op 20-02-2010 18:14 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
MsG schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 18:14:
[...]

Lees eens goed. Dat je in Nederland het opnieuw mag downloaden, is onder het thuiskopie recht. Niet omdat je de licentie al had. En dit recht geld voor films en muziek, niet voor super nintendo games.
Lees eens goed. Ik ging in op jouw vergelijking met de Beatles-CD, en dat is dus muziek. Voor software gelden inderdaad andere regels. En het feit dat downloaden wel is toegestaan vloeit voor uit de auteurswet, waarin wordt bepaald dat de auteursrechthebbende (de maker van een werk) het alleenrecht heeft op het verveelvoudigen en openbaarmaken van dat werk. Over het binnenhalen (oftewel downloaden) wordt in de auteurswet niets genoemd, en dus kunnen we aannemen dat dat is toegestaan. Het maken van een verveelvoudiging voor eigen gebruik (thuiskopie) heeft hier niet zo heel veel mee te maken.

@TS: vind het een nobel streven om alles legaal te willen hebben, koop zelf ook nog veel CD's e.d. Maar vind je niet dat je dit niet een beetje extreem? Nou ja, we kunnen je in ieder geval niet verwijten dat je je principes aan je laars lapt :D

[ Voor 11% gewijzigd door Wortelsoep op 20-02-2010 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anandus schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 11:41:
[...]
Waaarom koop je niet gewoon een Wii en haal je de spelletjes die je wilt spelen voor de Virtual Console? Bijna alles wat echt goed was kan je er inmiddels terugvinden: http://vc.nintendolife.com/games Bovendien kan je dan behalve SNES spellen ook NES, Megadrive en nog veel meer spellen spelen. Naast de Wii en GC spellen die de console native draait.

Ik snap trouwens ook de mensen niet die zeggen dat het spelen van oudere spellen okee is omdat ze toch niet meer verkocht worden, de meeste spellen worden gewoon nog commercieel verkocht. Het spelen van emulator spellen is dus niet echt anders dan recente spellen kopieeren. Natuurlijk zijn de ontwikkelkosten inmiddels al terugverdiend, maar de maker wil er wel nog gewoon geld aan verdienen en heeft daar ook recht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinzwind
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-06 19:42
Er zit wel een verschil tussen het downloaden van oude roms en nieuwe spellen. De markt van oude roms is een niche markt, puur voor hobbyisten en retroliefhebbers. Je kunt niet stellen dat er noemenswaardige economische schade wordt geleden. Daarnaast zijn de legale alternatieven er pas recentelijk terwijl de emulators er al jaaaaren zijn. Emulators gemaakt puur uit hobby en interesse voor een systeem uit de oudheid door een of meer personen met technische know-how. Legale alternatieven zijn er lang niet altijd. Het gaat niet alleen om oude console spellen, maar ook om home computers en arcade spellen. Dan speelt ook nog dat je die oude roms soms maar eventjes speelt om te kijken of het nog iets is of uit retrogevoel.

En het is al helemaal ok als je ze ooit hebt aangeschaft tegen de volle mep (zo'n 129 harde guldens :)).

Wanneer uitgevers daadwerkelijk tijd stoppen in het maken van een degelijke remake dan is dat het geld zeker waard. Denk aan Prince of Persia, Bionic Commando en Space Invaders op xbox live arcade. Erg leuke remakes. Dat mag meer ipv het uitmelken van een spel van tig jaar geleden. Ik pas ervoor nu een hele verzameling voor teveel geld te kopen op de Wii terwijl dat systeem over paar jaar weer weg is en je dus weer niets meer hebt. Vandaar Wii Homebrew, uitstekend geschikt voor emulators. Wii games heb ik gekocht.

Maar ieder moet het natuurlijk voor zich weten. Het op één lijn trekken van retro roms met het downloaden van recente games klopt mijn inziens helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2010 @ 12:44:
[...]

Waaarom koop je niet gewoon een Wii en haal je de spelletjes die je wilt spelen voor de Virtual Console? Bijna alles wat echt goed was kan je er inmiddels terugvinden: http://vc.nintendolife.com/games Bovendien kan je dan behalve SNES spellen ook NES, Megadrive en nog veel meer spellen spelen. Naast de Wii en GC spellen die de console native draait.
Ja, dat is ook een optie, inderdaad, waar ik aan zit te denken. Moet dan wel even flink wat maandjes sparen (tja, verdien nu niet zoveel :P ).

Maar voor de lange termijn is het waarschijnlijk de beste oplossing. Al heeft het ook wel weer wat om een oude SNES te nemen, een aantal cartridges heb ik toch al. Maar ook dat andere consoles 'ingebouwd' zitten is wel een pluspunt. Even kijken hoe dat allemaal met de prijzen zit. De lijst is in ieder geval impressive.
Ik houd de tip in ieder geval in mijn achterhoofd :)

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 21-02-2010 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy669
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 17:30
Maar nu heb je nog niet uitgelegd waarom je niet even die rom wilt downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet hoor, ik vind het toch te makkelijk om met deze discussie op de mening van Nintendo af te gaan. Natuurlijk willen die van alles niet, maar fabrikanten proberen altijd de rechten van hun klanten verder te beperken dat ze wettelijk mogen omdat die in alle waarschijnlijkheid toch de juiste kennis niet hebben en anders al helemaal niet naar de rechter stappen.

Door het woord van Nintendo aan te houden doe je jezelf verschrikkelijk tekort.
MsG schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 18:14:
Dat het ding een cartridge is die niet zonder meer valt uit te lezen valt geloof ik al onder het idee van kopieerbeveiliging.
Dat lijkt mij toch niet, dat zou gewoon security through obscurity zijn en daarmee kom je volgens mij toch echt niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:16
Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 07:52:Dat lijkt mij toch niet, dat zou gewoon security through obscurity zijn en daarmee kom je volgens mij toch echt niet weg.
Indirect wel. Zo'n cartridge kopiëren gaat inderdaad niet zomaar, daar heb je speciale hardware voor nodig. Als in die hardware dan weer gebruik wordt gemaakt van (delen van) de software van de SNES dan zit je alsnog fout, daar zit namelijk ook copyright op, en kan (als die software onderdeel van de beveiliging is) weer onder omzeilen van beveiliging worden gezien.
Pagina: 1