Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mermer
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-09 10:01
Sinds afegelopen weekend ben ik de trotse eigenaar van een i7 systeem... en een groot probleem.

In het kort: elke windows 7 installatie loopt vast na de eerste reboot na installatie op disk.sys (of classpnp.sys). Mijn vermoeden is dat het moederbord niet goed functioneert, maar misschien doe ik iets fout. Dus graag jullie mening / tips.

Lange versie:
Het systeem:
Gigabyte P55M-UD2 (nieuw)
Intel i7 860 (nieuw)
GeIL Ultra GU34GB2133C9DC (nieuw)(2x2GB)
Gigabyte 8800 GTS 320MB
Intel Postville G2 80GB
Samsung Spinpoint F2 1,5TB (nieuw)
Zalman ZM600-HP

Wat ik al heb gedaan:
Hang en opstarttopic uitvoerig nagelopen, mem86+ 7uur gedraaid met 0 fout, bios update naar F7(nieuwste), Google :+, getest met andere voeding en videokaart (ati 4350), installeren vanaf USB en DVD van 32 en 64 bits versies van Windows 7 NL en EN, de HDD's aan verschillende poorten gehangen, enkel en dubbele reepjes geheugen in verschillende slots (het mobo start btw niet op als de reepjes in 2 en 4 zitten ipv 1 en 3), bios instellingen op IDE en AHCI gehad en gespeeld met de HDD boot-prioriteit, w7 rescue center laten zoeken naar opstartproblemen.

Het verloop:
Elke installatie verloopt voorspoedig. Wel duurt het imho heel erg lang (3-4 minuten) voor de setup aan me vraagt welke taal en toetsenbordinstelling ik wil (misschien is dit al een indicatie?). Dan na de reboot start Windows netjes op en verschijnt er een mooi logo in beeld... en dan slaat het noodlot toe. Ik hoor wat zacht hoog gepiep uit de processor/geheugen hoek van mn moederbord en het hele systeem slaat af om te rebooten. Dit rare gepiep is overigens voor mij de reden om het moederbord aan te wijzen als schuldige en de boel hier te plaatsen ipv bij Softe Goederen. In velige modus opnieuw opstarten gaat goed tot disk.sys en in het geval van de ati kaart kom ik (soms) tot classpnp.sys. Voor de volledigheid heb ik ook mn ntbtlog.txt online gezet.

Kortom, ik zit met mn handen in het haar! Waar kan ik eventueel nog mee aan de slag voor ik de boel RMA moet sturen?

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:52
Je zou even de Hangen en opstartproblemen Troubleshooter door kunnen lopen.
Die hoge piep zou kunnen worden veroorzaakt door een spoel op je moederbord die het begeeft. Verder kijk ook eens of er nergens lekke condensatoren zitten. Zou niet mogen op een nieuw moederbord maar dat weet je maar nooit he.

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 21:57

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Heb je toevallig een XP installatie CD ergens? Misschien kun je het daarmee nog proberen... Als die ook crasht dan weet je (voor 99,9%) dat het aan je hardware ligt. Suc6!

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wel duurt het imho heel erg lang (3-4 minuten) voor de setup aan me vraagt welke taal en toetsenbordinstelling ik wil (misschien is dit al een indicatie?).
Heb je toevallig nog een PATA DVD brander in je systeem zitten? Bij mij veroorzaakte dat ook een enorme vertraging in het laden van de Windows setup. Uitzetten van boot mogelijkheid op dat apparaat in mijn BIOS en installeren vanaf een SATA DVD drive verhielp bij mij in elk geval dat probleem.

In jouw geval, als je dus een PATA drive hebt, ontkoppel deze of vervang 'm voor een SATA versie en probeer 't eens opnieuw. Het zou me niet verbazen als dat ding namelijk de problemen veroorzaakt.

Als het lukt zal ik vanavond eens een fototje nemen van de BIOS optie die het lange wachten tijdens de W7 setup heeft verholpen

[ Voor 26% gewijzigd door rodie83 op 18-02-2010 15:45 ]

• Twistedmark
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:20
Dat minuten lange wachten bij de installatie van Windows 7 heb ik ook op mijn beide systemen. Heb geen idee waardoor het komt maar mijn systemen functioneren wel goed.

Verwijderd

Mermer schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 23:33:
(...)
Waar kan ik eventueel nog mee aan de slag voor ik de boel RMA moet sturen?
In de vraag staat al het antwoord. De veiligste en meest rigoreuze aanpak is om vandaag een RMA-nummer aan te vragen bij de winkel. Want het lijkt erop, dat dit vandaag nog kan binnen de bedenkperiode van 7 dagen. En omdat het om een groot pakket voor veel geld gaat wordt aangeraden om ook een emailtje te sturen en te bellen en de situatie uit te leggen. Aangeraden wordt om alle aangeschafte produkten terug te sturen voor geld terug. En het lijkt verstandig om daarna nieuwe spullen te kopen bij een andere winkel, anders stuurt de winkel dezelfde produkten weer op.

Deze aanpak kost verzendkosten en misschien enkele tientallen euroos hogere aanschafkosten bij een andere winkel. Dat lijkt het wel waard om dit probleem volledig op te lossen.

Een geluid uit het moederbord doet inderdaad denken aan een kapotte condensator. Ook als het zou lukken om het systeem werkend te krijgen kan dit altijd een zwakke plek en een veiligheidsrisico blijven. Een moederbord is niet ontworpen om geluid te maken. Er zit een luidsprekertje in de computerkast voor het maken van geluiden.
Het is wel mogelijk om de standaardadviezen te geven om uit te vinden waar het probleem ligt.
Mogelijkheden zijn achtereenvolgens:
Het Bios schoon maken.
Alle onderdelen 1 voor 1 in een ander systeem testen.
Windows opnieuw installeren met zo weinig mogelijk onderdelen aangesloten.

Maar een moederbord dat geluid maakt voor een crash lijkt een ernstig probleem te hebben. Daarom wordt aangeraden om niet met dit moederbord door te gaan.

De beschrijving maakt de indruk, dat de installatie van Windows niet afgerond wordt.

"Dan na de reboot start Windows netjes op en verschijnt er een mooi logo in beeld... en dan slaat het noodlot toe"

Windows start een paar keer op tijdens de installatie. Het is niet duidelijk, of in deze beschrijving de eerste herstart tijdens de installatie of de laatste herstart na de installatie bedoeld is.
Als Windows niet compleet geinstalleerd is hebben de verschillende beschreven testen weinig zin.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2010 08:32 ]

• Mermer
Hartelijk dank voor de reacties! Ik heb de boel RMA gestuurd. Vanavond als ik thuis kom zal ik nog een update geven waarom ik het heb opgestuurd, in de hoop dat andere mensen hier ook nog wat aan kunnen hebben.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:39

Eagle Creek

Breathing security

Mermer schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 18:21:
Hartelijk dank voor de reacties! Ik heb de boel RMA gestuurd. Vanavond als ik thuis kom zal ik nog een update geven waarom ik het heb opgestuurd, in de hoop dat andere mensen hier ook nog wat aan kunnen hebben.
Ben je al iets verder? Ik ben wel erg benieuwd of het een hardwareprobleem is.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mermer
Ben je al iets verder? Ik ben wel erg benieuwd of het een hardwareprobleem is.
Het bordje ligt nog steeds (bijna een maand!) bij Zercom/Gigabyte. Ik hoop het volgende week terug te krijgen met nuttige feedback om zo het topic goed te kunnen sluiten.

• Mermer
Onder de noemer "beter laat dan nooit" O-) en in de hoop dat ik een eventuele medetweaker kan helpen:

De oplossing lag in mijn geval in het XMP (Extreme Memory Profile) van mijn geheugen. Nadat ik het moederbord weer terug had (weet niet of het dezelfde of een nieuwe was), kreeg ik helaas weer hetzelfde probleem. Op een van de honderden fora die ik ben afgestruind stond hierover iets gemeld en ik ben toen handmatig de timings gaan instellen. Tijdens de installatie ben ik geen fouten meer tegengekomen en na de installatie heb ik het XMP de timings weer laten instellen, met een nu al 6 maanden goed draaiend systeem als resultaat!

Ook mijn bedankje voor het meedenken is wat laat... maar niet minder gemeend!
Pagina: 1