Toon posts:

Cache Mem PII Vs. Cellie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje, wat is nou gemiddeld kwa cache. Een Cellie met 128K (full speed) of een PII 512K (half speed).

Ik zelf zou dus denken dat de PII kwa Cache sneller is maar een kameraad beweert dat dit niet zo is en de Cellie het makkelijk wint kwa Cacke Mem van PII.

Wat klopt nou?

Sniper

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 08:47
De celery is veel sneller dan de PII totdat je een Excel tabel op de PII gaat draaien met heel erg veeel cellen, dan is de PII wat sneller denk ik

• Stamper|IA
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-07-2017
Sniper,

De cache op de cellie loopt op 100% cpu-snelheid, en de cache op de p2 inderdaad maar op 50%.
De cellie is dus vaak sneller, maar de kans dat de benodigde data, die de processor nodig heeft, aanwezig is is bij de p2 dus 4x zo groot. Het hangt dus een beetje van de gebruikte software af denk ik.

Stamper

Verwijderd

Ik heb hier en celery en een P2 op 450MHz (beide op 4,5 * 100), en ik moet toegeven dat ik geen verschil in snelheid merk tussen de beide bakken.

Dus wat de celery mist aan cache wordt weer goedgemaakt door de hogere snelheid waarmee het loopt.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Er zijn inderdaad twee effecten; snelheid van caching en efficiency van caching. Een celly kan door zijn kleinere cache minder efficient cachen, maar makt een hoop goed door zijn snelheid. Nou merk je hier weinig van zolang je geen geheugen intensieve dingen gaat doen zoals bijv. inderdaad excel sheets doorrekenen of databases sorteren, dan heeft een P2 gewoon profijt van de grotere hoeveelheid.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me