Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennyR
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-09 08:06
Beste mensen,

Nu heb ik het volgende op mijn moederbord zitten;

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2008/2553/Diamond_Liquid.jpg

Misschien een domme vraag, maar moet ik dit vullen met water? Of moet ik dan ook echt een pomp hebben? Want er wordt uitgelegd dat het een gesloten circuit is, als ik dit vul met koelvloeistof, zou het dan ook beter koelen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan het uitbreiden met een watercoolings-set, maar je bent niet verplicht dat te doen.

Er zit immers voldoende passieve koeling op, en vaak profiteert die mee van de luchtstroom van je CPU-koeler en kast.

Voordeel is is dat je daarmee hogere FSB's bijv kan halen met het océn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:57

D4NG3R

kiwi

:)

Hier kan je optioneel een Waterkoelingsetje op zetten ;)

Toch wel handig dat het standaard zo op je Mobo zit! Welke Mobo is dit eigenlijk :O?
KennyR schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 22:51:
Ik gebruik nu een corsair h50, gesloten watercircuit voor de koeling van m'n cpu.

Dus ik heb eigenlijk weinig flow in mijn kast.

MAar het is dus niet zo dat ik daar ff water in moet gieten en klaar is kees? Moet dus echt met een setje.
Edit:

Het gaat hier om de Northbridge, deze geven normaalgesproken niet zo heel veel warmte af..

Zolang er 1 fan in je kast zit (Naast die waterkoeler op je CPU) zal hij toch niet al te warm worden..

@ Door: D4NG3R NL
KennyR schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 22:51:
MSI P45 Diamond. Niet zo heel speciaal :P
Ik vroeg het omdat ik het nog nooit stock op een mobo had gezien ;) ben niet zo'n intel fan dus ik had dit ook nooit gezien zonder deze thread :P

[ Voor 84% gewijzigd door D4NG3R op 17-02-2010 22:56 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennyR
Ik gebruik nu een corsair h50, gesloten watercircuit voor de koeling van m'n cpu.

Dus ik heb eigenlijk weinig flow in mijn kast.

MAar het is dus niet zo dat ik daar ff water in moet gieten en klaar is kees? Moet dus echt met een setje.

@ Door: D4NG3R NL
MSI P45 Diamond. Niet zo heel speciaal :P

[ Voor 11% gewijzigd door KennyR op 17-02-2010 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-09 19:55
Als het zo uit de doos komt neem ik aan dat er al koelvloeistof in zit. Anders zou er wel op de dood/handleiding iets hebben gestaan in de trend van "Caution! Using this product without proper filling the liquid cooling system will result in instability or damage"

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennyR
Thierry88 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 22:51:
Als het zo uit de doos komt neem ik aan dat er al koelvloeistof in zit. Anders zou er wel op de dood/handleiding iets hebben gestaan in de trend van "Caution! Using this product without proper filling the liquid cooling system will result in instability or damage"
Ja zit niets in, maar als je op de site van MSI kijkt:

http://eu.msi.com/index.p...maincat_no=1&prod_no=1478

En dan ff naar specificaties en dan kijk je naar liquid koeling:

Circu-Pipe Liquid
• World’s first onboard 2 in / 2 out cooling liquid circulation design.
• Exclusive Circu-Pipe Liquid offers scalable cooling solution.
• Offer high quality extreme cooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Als ik het goed zie is het een koelblok wat gebruikt kan worden voor waterkoeling op je northbridge. Dat hoeft niet noodzakelijkerwijs met water gekoeld te worden. Op je CPU socket zit nog geen koeling, maar gezien je verhaal heb je niet echt rekening gehouden met waterkoeling. In dat geval zal de CPU koeler voldoende koeling en luchtverplaatsing moeten geven om e.e.a. te koelen.
Mocht je flink willen overklokken dan is een waterkoelingsset wel een goed idee. En dan heb je wel alles nodig ja. (Pomp, radiator, slangen, koppelingen etc etc.)

Overigens lijkt het me niet dat je dit blok hoeft te vullen met water als je er geen pomp op gaat zetten. Voegt weinig toe.

---
Ik lees nu dat je op je CPU waterkoeling hebt. Ik ken het systeem niet, maar dan is het wellicht handig de northbridge koeler er ook op aan te sluiten. Of anders in elk geval wat airflow in je kast te bewerkstelligen zodat je je warmte kwijt kan.

[ Voor 15% gewijzigd door JvW op 17-02-2010 22:58 . Reden: toevoeging ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennyR
Oke bedankt voor de reactie.

Alles is duidelijk!

Edit;

Afbeeldingslocatie: http://www.ubergizmo.com/photos/2009/6/corsair-h50.jpg

Open maken, hmm, kan ik het dan gewoon vullen met koelvloeistof van de 'auto/scooter kvs?

[ Voor 76% gewijzigd door KennyR op 17-02-2010 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

KennyR schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 22:59:
Oke bedankt voor de reactie.

Alles is duidelijk!

Edit;

Corsair H50 google maar even. Open maken, hmm, kan ik het dan gewoon vullen met koelvloeistof van de 'auto/scooter kvs?
Nee, je moet hier wel speciale koelvloeistof voor gebruiken. Deze kost niet al te veel
Voorbeeldje: pricewatch: Thermaltake Coolant 1000

Als je je H50 wilt modden trouwens, haal dan meteen 3 stukken van dat doorzichtige plastic ;) en zorg ervoor dat je CPU word gekoelt VOORDAT de vloeistof naar de Northbridge gaat.. anders komt er opgewarmd vloeistof langs je CPU heen :P wat nogal nadelig is..

Edit:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=ksRDw3vJMZI]
Test eerst wel of je systeem lekt met gewoon kraanwater voordat je koelvloeistof erin gaat stoppen ;).

Ook zou ik zorgen voor een soort van resevoir omdat het systeem normaalgesproken gesloten hoort te zijn...

[ Voor 46% gewijzigd door D4NG3R op 17-02-2010 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D4NG3R NL schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 23:01:
[...]

Nee, je moet hier wel speciale koelvloeistof voor gebruiken. Deze kost niet al te veel
Als je advies geeft doe het dan goed :P

Ik heb die thermaltake verschillende keren gebruikt in mijn setups maar steeds met een half jaar algen en andere troep, ook al staat er dat het algen tegen zou moeten gaan.

Ik denk dat je beter af bent met het zelf samenstellen van koelwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennyR
D4NG3R NL schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 23:01:
[...]

Als je je H50 wilt modden trouwens, haal dan meteen 3 stukken van dat doorzichtige plastic ;) en zorg ervoor dat je CPU word gekoelt VOORDAT de vloeistof naar de Northbridge gaat.. anders komt er opgewarmd vloeistof langs je CPU heen :P wat nogal nadelig is..

Edit:
[video]
Test eerst wel of je systeem lekt met gewoon kraanwater voordat je koelvloeistof erin gaat stoppen ;).

Ook zou ik zorgen voor een soort van resevoir omdat het systeem normaalgesproken gesloten hoort te zijn...

Een resevoir kan gewoon een soort bakje met 2 gaten zijn waar de slangetjes in gaan, dit bakje word gevult met vloeistof zodat alle bubbels eruit gaan.
Hmm 3 stukken doorzichtig plastic? Slangen bedoel je :P? Of? Heb je ervaring met het modden van de H50?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Een H50 is een gesloten systeem en mag je dus zeker niet zomaar uitmekaar gaan nemen, en daarbij is de pomp van de H50 niet geschikt ervoor om meer dan alleen de cpu te koelen. De H50 is puur en alleen berekent op het koelen van de cpu en vandaar dat ook de radiator kleiner gebleven is. Dus niet aan beginnen om je H50 in dat systeem te gaan gebruiken en dan beter een losse pomp, reservoir etc erbij te kopen. Maar zoals boven beschreven denk ik ook dat het niet nodig is als je de verder niets gaat overclocken, en gewoon je casefans al voldoende koeling leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennyR
Ik houd het wel even op de H50 enkel. Nu ik wat meer info heb kan ik over een maandje of 2 overschakelen naar volledige waterkoeling.

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

KennyR schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 23:06:
[...]

Hmm 3 stukken doorzichtig plastic? Slangen bedoel je :P? Of? Heb je ervaring met het modden van de H50?
Slangen bedoel ik ja ;)

Nee, heb wel eens een ander gesloten waterkoelings systeem gemod.. (geen idee welke dat was)

Was eerst:
Koeler -> CPU -> Koeler
Omgemod naar:

Koeler -> CPU -> Mini Heatsink + 80mm fan -> GPU -> Reservoir -> Koeler

Die mini-heatsink is niet nodig bij jouw omdat de northbridge niet zo heel warm word ;)

ALS je hem wilt modden houd dan wel rekening met het feit dat de H50 eigenlijk niet berekend is op zoiets.. maar alleen op +- 50cm kabel en 1 waterblock

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 17-02-2010 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 23:06:
[...]

Als je advies geeft doe het dan goed :P

Ik heb die thermaltake verschillende keren gebruikt in mijn setups maar steeds met een half jaar algen en andere troep, ook al staat er dat het algen tegen zou moeten gaan.

Ik denk dat je beter af bent met het zelf samenstellen van koelwater.
Daarom spoel ik mijn systeem eerst altijd uit met Fleswater + Ontsmettings alcohol (1l water op 50ml alcohol) en dit laat ik dan 2 uurtjes ofzo rondpompen. (let wel dat je systeem tegen alcohol bestendig is!)
Hierna spoel ik het na met wat meer fleswater voordat ik er koelvloeistof in stop.

Pagina: 1