Advies opzetten netwerk met 10 computers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goede avond,

Ik zou graag wat advies willen hoe ik het beste het netwerk in ons studentenhuis
kan aanleggen. (anti-kraak kantoorpand) Ik zal eerst de huidige situatie beschrijven:

- KPN verbinden 20MB/1MB
- KPN experia modem/router Tomson 789vn
(staat op de derde verdieping)
- Sitecom router G verbinding (wordt gebruikt als accespoint)
(staat op de 2de verdieping en is aangesloten met een cat5e kabel van circa 40 meter lang)

- Totaal aantal computers op dit moment 8 (gaat mogelijk naar 10-12 in de toekomst)
( 7 computers op de tweede verdieping en 1 computer op de begane grond
- Computers maken op moment vrijwel allemaal gebruik van G verbindingen

Het bovenstaande netwerk werkt niet goed :) De sitecom router kan niet al het verkeer
aan en als meerdere mensen van het netwerk gebruik maken blijven webpagina's soms
hangen etc.

We willen graag het bereik vergroten, zodat ook de computer op de begane grond internet
kan ontvangen en dat we op de tweede verdieping een stabiele verbinding hebben waarmee
we het maximale uit onze 20MB verbinding kunnen halen.

Ik heb een beetje kennis qua netwerken en ik zit eraan te denken om een accespoint
aan te schaffen die op de tweede verdieping moet komen te staan. Deze moet draadloos
verbinding kunnen maken met de Thomson experia box. Vervolgens koopt het meisje op
de begane grond een N-adapter en dan hopen of ze het netwerk kan ontvangen. ( het signaal
moet voor de computer op de begane grond bedraagt circa 30 meter en moet door minimaal
2 betonnen muren/vloeren.

Ik zat zelf te denken om een linksyse wap610-n aan te schaffen op de kosten van het huis. Vervolgens
is het aan iedere bewoner om zelf een n-adapter te kopen indien gewenst.

Het budget bedraagt in principe maximaal 100 euro voor een accespoint. Als er iemand is die denkt
dat het met dit bedrag niet een stabiel netwerk aangelegd kan worden dan mag die een advies geven
voor maximaal 200 euro.

Ik hoop voor nu voldoende infomatie gegeven te hebben.

Alvast bedankt!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Is je voornaamste probleem niet dat je met 10 clients op een 20/1 lijntje zit? Dat is uitgaande van continu gelijk gebruik 2/0.1MBps bandbreedte per client. Of je nu G of N hebt: dat blijft traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

YellowOnline schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 22:22:
Is je voornaamste probleem niet dat je met 10 clients op een 20/1 lijntje zit? Dat is uitgaande van continu gelijk gebruik 2/0.1MBps bandbreedte per client.
Voor gewoon webpagina's bekijken lijkt mij dat genoeg.
Dat moet vast megabit zijn (Mbps). 20Mb / 10 = 2Mb = 256KBps Sites met veel flash zullen inderdaad niet erg quick zijn, maar voor tweakers.net voldoende. Dat is toch het enige wat telt? ;)
Of je nu G of N hebt: dat blijft traag.
G = 54Mbps theoretisch maximum / 10 is 691,20 KBps.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:11
YellowOnline schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 22:22:
Is je voornaamste probleem niet dat je met 10 clients op een 20/1 lijntje zit? Dat is uitgaande van continu gelijk gebruik 2/0.1MBps bandbreedte per client. Of je nu G of N hebt: dat blijft traag.
Dat valt best mee, in de praktijk is niet iedereen tegelijk bezig. Op mijn vorige werk ook gehad, ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daar zit inderdaad wat in... Het is echter zo dat niet alle computers tegelijkertijd gebruikt worden.

Aan de snelheid van de internetverbinding kunnen we niet veel doen op het moment. Het is dus de bedoeling om het zo stabiel mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

PcDealer schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 22:30:
[...]
Voor gewoon webpagina's bekijken lijkt mij dat genoeg.
Dat moet vast megabit zijn (Mbps). 20Mb / 10 = 2Mb = 256KBps Sites met veel flash zullen inderdaad niet erg quick zijn, maar voor tweakers.net voldoende. Dat is toch het enige wat telt? ;)

[...]

G = 54Mbps theoretisch maximum / 10 is 691,20 KBps.
Euh, niet om 't een of 't ander maar daar heb je ruwweg de real-world throughput van 802.11b te pakken. Over a/g kun je ongeveer 2.3MB/sec doen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:28
Ik zou zowiezo draadje trekken naar pc's.
Als dat niet kan, zou ik in jou situatie een router pakken die 2 wifi netwerken kan zenden tegelijk, eentje voor N en eentje voor G.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:53
begin eerst maar eens met kijken welke pc's je met een kabel kan aansluiten, laptops kun je ook met een kabel aansluiten

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Het probleem zoals hierboven al gezegd is dat je met 8 a 12 computers draadloos zit.

Dat zorgt voor denk ik aardig wat packet-loss als gevolg van collisions. Draadloze netwerk gedragen zich als een hub en of je nou G of N hebt maakt niet veel uit. Ook is die 54Mbit/s natuurlijk een theoretisch maximum, Hoeveel haal je werkelijk nu? als je niet veel verder dan 60% komt heet het gebruik van wifi N geen enkel voordeel misschien zelfs wel nadeel netzoals ADSL1 vs ADSL2 op lijnen langer dan 5 a 7 km.

Dingen die je dus kunt doen is zoveel mogelijk computers bedraad aansluiten en meer wifi accesspoints plaatsen zodat de afstand die draadloos moet worden afgelegd word geminimaliseerd. Kijk dus ook eerst welke snelheid je haalt op het moment dat het druk is en vooral hoeveel packetloss je hebt. TCP kan aardig wat hebben maar er is een limiet en dan wordt je TCP verbinding gewoonweg gebroken of timed-out.

1 extra ding wat je kunt doen is een Linux server of router met dd-wrt misschien inzetten als router met goeie traffic-controll rules. Daarmee kun je teneerste via QoS gaan routen en zo web/mail traffic voorrang geven en je kunt als je dat wilt elke computer een vast aandeel geven op je 20/1 lijn zodat geen enkele gebruiker/host meer kan gebruiken dan toegewezen. Je zou daarnaast natuurlijk ook nog een caching proxy server zoals Squid kunnen gaan draaien waardoor je je 20/1 lijn nog iets meer ontlast. Op een oude P3 of een router met de custom linux dd-wrt firmware zoals sommige linksys routers kun je dit soort dingen mooi op doen.

Kortom met Linux kun je heel ver gaan in hoe je traffic je ADSL lijn opgooit en met een beetje interesse en een paar goeie HowTo's kom je er vast wel uit en anders kun je in NOS vragen om wat hulp en/of suggesties.

Verwijderd

pennywiser schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 22:32:
[...]

Dat valt best mee, in de praktijk is niet iedereen tegelijk bezig. Op mijn vorige werk ook gehad, ging prima.
Duidelijk, bel ff met Vinzz, en die legt het je uit hoe het op te lossen.

Grapje :)

Wireless, is voor erbij niet voor continue toegang van 12 computers (we hebben het over consumenten apparatuur). Dus zoals gezegd, gewoon ff kabels trekken zal een stuk schelen.
En een fatsoenlijk router nemen natuulijk.
Pagina: 1