PC+monitor + laptopaansluiting op beamer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik hoop dat ik dit in 't goeie forum heb gezet, ik vond 't hier in ieder geval het beste passen, mocht ik een verkeerde keuze gemaakt hebben, excuus.

Afijn, even een situatieschets. Ik ben vrijwilliger bij een museum. Hier hebben we een filmzaal, alwaar we ook regelmatig presentaties geven. Nu hebben we nogal wat geklooi met onze (in een afzonderlijke filmcabine opgestelde) PC die natuurlijk net altijd andere software blijkt te hebben dan de presenterende gast, welke vervolgens steevast in paniek raakt (want uiteraard zijn ze allemaal van mening 'dat het wel werkt', en komen pas 10 minuten voor aanvang opdagen).

Om ons nu ietsje meer in te dekken tegen technische problemen hebben we besloten om een extra kabel naar voren in de zaal te leggen, zodat men 't eigen laptopje daar zo in kan pluggen, en via een standaard VGA-kabeltje zo beeld op het projectiescherm kan toveren. De kabels liggen inmiddels vast.

Mooi gezegd, maar in de praktijk viel 't niet mee, beamer blijkt uiteraard maar één VGA-in te hebben, waar dus de bestaande PC al op zat... wel nog een VGA-out, en een DVI-D in, maar dat gaat beide niet werken. Zodoende geredeneerd dat we een VGA-splitter nodig hebben, en een lange VGA-kabel.

Voor de duidelijkheid even een haastig in elkaar geflansde afbeelding, zodat U allen nog enigszins kan volgen waar ik heen wil.
Afbeeldingslocatie: http://www.archeautopia.nl/img/filmzaal.gif
Het leek ons duidelijk dat laptop en PC nooit gelijktijdig gebruikt gaan worden, dus dat moest geen probleem zijn.

Uit onverwachte, en achteraf toch wel logische hoek, dook echter wel een ander probleem op. Met potentieel 40 meter aan VGA-kabel... dan krijg je spookjes, ghosting dus. Zowel op de monitor van de PC als op de beamer, ongeacht of de PC de bron is, of de laptop, hoewel de laptop zelf uiteraard niet wazig wordt. Zodra een van beide kabels uit de splitter bij de beamer getrokken wordt, dan wordt het beeld weer scherp.

Conclusie van mij en een medewerker van onze technische dienst (die hier net zoveel verstand van heeft als ik, alleen wat meer elektronica-achtergrond): de ongebruikte kabel draagt toch bij aan 't verzwakken van het signaal.

Dus naar de computerboer getogen, en een signaalversterkende splitter aan PC-zijde aangesloten. Dat helpt niets (lokale computerboer was aardig genoeg om die even op test mee te geven en weer terug te nemen), en ze werken verkeerd om om aan de beamer-zijde te bevestigen.

Nu zat ik zelf te denken aan iets wat andersom werkt, ik dus googlen en hier op got zoeken, en dan kom je uit bij VGA switches (KVM switch is niet nodig, we hebben maar één toetsenbord en muis), de beschreven situaties waren echter ietsje simpeler van aard (naar mijn mening), vandaar dit topic. Nu heeft de lokale computerboer echter geen VGA-switches op voorraad, dus eigenlijk moet ik wel even ietsje zekerder weten of dit gaat werken voordat we 'm bestellen. De concrete vraag is dan ook: Gaat een VGA-switchbox hier helpen, en zo nee, wat wel? O-)

Kleine complicatie: de VGA-switch moet bij de projector komen te hangen op 3,5 meter hoogte. Geen knopjes is dus een sterke pre, want iedere keer een ladder neerzetten, en we kunnen net zo goed telkens fysiek de stekkers omwisselen ;) Is 't mogelijk wat we willen?

We zijn van plan experts in te schakelen, maar 't zou natuurlijk gezien de bestemming fijner zijn als 't wat goedkoper in eigen beheer kon, je wil met zoiets 'simpels' als een kabeltje leggen eigenlijk niet teveel budget uitgeven. En aangezien de heren experts van de lokale computerboer een best aanzienlijk tarief rekenen om alleen maar te kijken wat 't probleem is, en een offerte op te stellen, ben ik toch nog maar eens even in 't zaakje gedoken.

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-09 21:50
Kan de laptop niet gewoon langs de pc staan?

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:11
Even afgezien van de rest van de problemen; je kunt toch gewoon een VGA - DVI kabel gebruiken op de DVI-IN op de beamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De PC staat in een afgezonderde filmcabine. Tussen de PC + monitor en de beamer zit een muur, er zit welliswaar een gat in voor de oude diaprojector en andere apparatuur van vergane glorie, maar 't is ongeschikt voor presentaties. Tot dusver gebruikten we een draadloze muis / toetsenbord om de presentaties vanaf de PC in de filmcabine te draaien, maar eigenlijk is bij een volle zaal de afstand daar te groot voor. Blijkbaar zijn mensen toch stoorzenders. Daarnaast waren ook voortdurende softwareconflicten met de presentaties van de gastsprekers een bron van ergernis (nieuwere of oudere versies van Office veranderen de lay-out van een powerpoint presentatie net een klein beetje, of de presentatie werkt ineens helemaal niet meer).

Vandaar ook de keuze voor een laptopaansluiting voor in de zaal.

-----

Tevens hebben we VGA-DVI-D geprobeerd, maar dat werkte niet. Ik vermoed zelf dat 't komt doordat veel VGA uitgangen van laptops blijkbaar toch nog een analoog signaal door de kabel sturen (ik kan er naast zitten natuurlijk). We hebben er ook een servicemedewerker van de leverancier van die kabel bij gehad, dus ik durf met vrij grote zekerheid te zeggen dat dat niet werkt.

• Steephh
Een VGA aansluiting stuurt altijd een analoog signaal uit. Lijkt me niet zo gek dat VGA -> DVI niet zal werken. Sommige videokaarten sturen echter wel een analoog signaal mee op de DVI aansluiting. Maar goed, waarom sluit je dan niet gewoon een DVI-DVI kabel aan?

_@/'

Verwijderd

Topicstarter
PC heeft geen DVI-uit op de videokaart. En de meeste laptops net zo min, en tevens moeten we uitgaan van wat op vrijwel iedere laptop zit: de VGA poort. Tevens liggen beide VGA-kabels al keurig in hun afgesloten kabelgootjes.

• Steephh
Jammer dat de kabels al liggen. Mijn oplossing was als volgt geweest:

Kaartje met DVI aansluiting in de pc plaatsen, kost 20/30 euro. Vervolgens de PC aansluiten op de beamer dmv. de DVI aansluiting.
VGA kabel neerleggen voor de laptop.

Voordeel is dat je geen switchboxes, etc, etc. neer hoeft te leggen wat de kwaliteit van het signaal ook niet ten goede komt.. En met een apart kastje heb je weer een extra apparaat bij (onnodig) waar men moet switchen tussen 2 beeldbronnen. (Los van het probleem waar je die moet plaatsen en of dit moet dmv. een afstandbediening (€€€) of dmv een knop wat geen oplossing is omdat deze waarschijnlijk dicht bij de beamer moet hangen en dus onbereikbaar is, behalve met een trap). Daarbij kunnen de meeste beamers wel herkennen waar er een kabel zit aangesloten en daar al vanzelf naar toe switchen. Of er ook VGA switches zijn die dat volautomatisch doen weet ik niet.

Overweeg nog even het leggen van een nieuwe DVI kabel + nieuwe videokaart in die pc. Dat is waarschijnlijk een stuk goedkoper dan een 'expert' inhuren en/of een dure VGA switch aan te schaffen.. De oude kabel kan je mogelijk wel hier op V&A verslijten.

De monitor kan je straks dan op de VGA aansluiting van de videokaart aansluiten en in 'clone' stand zetten. Scheelt je nog meer signaalverlies en dan hoef je ook geen DVI splitter of wat dan ook te kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Steephh op 18-02-2010 23:17 ]

_@/'

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 22:42:
PC heeft geen DVI-uit op de videokaart. En de meeste laptops net zo min, en tevens moeten we uitgaan van wat op vrijwel iedere laptop zit: de VGA poort. Tevens liggen beide VGA-kabels al keurig in hun afgesloten kabelgootjes.
Dat hangt sterk af van het jaar waarin de laptop verkocht is. Ik durf nu wel stellig te beweren dat je over een jaar of anderhalf bijna geen laptop met VGA aansluiting meer kunt krijgen. Ook kom ik al een jaar of drie/vier legio laptops tegen met DVI-D en/of HDMI poorten.

Maar goed, terug naar het probleem, waarschijnlijk lost een VGA-switch inderdaad je probleem op.

Maar is het niet veel simpeler om de PC met DVI aan te sluiten op de beamer zodat de laptop zonder lastige apparatuur op VGA kan werken. Je hebt immers al vast gesteld dat die 20 meter dan opeens geen probleem meer zijn.

Daar komt nog bij dat een beetje videokaart tegenwoordig standaard met twee of meer aansluitingen komt en de aanwezigheid van DVI gegarandeerd is. Meer dan drie tientjes hoeft het zeker niet te kosten en op de tweede hands markt is voor minder dan vijftien euro ook al wel wat te scoren.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, jullie brengen me hier wel op een idee, al zullen de heren van de technische dienst me de hersens wel in willen slaan dat ik ze een gelegde kabel weer uit z'n gootje zou laten halen :P

De PC is relatief eenvoudig om te bouwen tot iets met een DVI stekkertje. Even 't verbruik van twee videokaarten vergelijken, en we kunnen wel een 'transplanteren' uit een PC die 'm eigenlijk niet nodig heeft.

De DVI-D kabel is een groter probleem. Ik weet overigens niet zeker of een DVI-D kabel signaal gaat voeren als je 'm in de DVI-I aansluiting stopt die meestal achterop videokaarten zit, is er wijs volk hier dat daar uitspraken over durft te doen?

En tevens zie ik nogal wat prijzen van 60-150 euro voor een DVI-D / DVI-D kabel als ik op internet zoek (de lengte maakt 't prijzig, 20 meter, zal nog eens kijken of we met minder toe kunnen). Ik had ongeveer met VGA-kabels vergelijkbare prijzen verwacht... niet dingen die 3 tot 8 keer zo duur zijn.

't Zou inderdaad een stuk simpeler worden, en alle splitters en onnodige aansluitingen uit het systeem verwijderen. Daarnaast kun je de resoluties van de PC-monitor en de beamer dan eindelijk onafhankelijk regelen. Nadeel is dat we een oude splitter, een nieuw aangeschafte splitter, en een oude 20m VGA-kabel overhouden (terwijl we net een 20m VGA hebben aangelegd de andere kant op). Dat zal ongetwijfeld wat vraagtekens bij het bestuur oproepen. :P

Off-topic overigens:
De VGA-poort voor laptops is voorlopig nog wel een blijvertje in een bepaald segment van de laptopmarkt denk ik. Er worden té veel presentaties door een VGA-kabel gegeven. Niet veel bedrijven en universiteiten zullen een of twee jaar na aanleg van de laatste beamers overschakelen op een andere aansluiting. Als plotseling driekwart van alle laptop-bezitters geen presentatie meer kan geven door een DVI-kabel die plots verschijnt, en waarvoor geen gat in je laptop zit, dan doe je iets niet goed als universiteit. De DVI kabel zal denk ik eerst minstens een paar jaartjes NAAST de VGA kabel moeten liggen. Dit noemen ze de wet van de remmende vooruitgang. Iedereen is nu bijna wel over op digitale beamers in presentatieruimten, maar al die beamers leggen een VGA-kabeltje voorin de zaal. Als je op veel verschillende plaatsen moet presenteren, dan zal je dus meer aan een VGA, dan aan een DVI aansluiting hebben. Dus mensen die veel presenteren (en dat zijn er best veel) zullen als eis bij de aankoop van een laptop hebben dat er een VGA-aansluiting op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Vergeet niet dat je mogelijk de kabels en de oude splitter wel kunt verslijten via V&A en/of Marktplaats.

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de volledigheid: de oplossing met een DVI-D kabel tussen beamer en de Desktop-PC in de filmkabine is inmiddels aangelegd, en werkt feilloos.

Iedereen hartelijk dank voor de hulp! We zaten zo met onze hoofden bij een oplossing met VGA-kabels dat we uiteindelijk de hele mogelijkheid van DVI-kabels over 't hoofd gezien hebben.
Pagina: 1