Foxconn G43MX overleden door hoge standby spanning?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Vandaag is nieuwe voeding binnengekomen omdat de moederbord niet wil werken.
Ik heb al eerder voedingmeting gedaan met oudere Antec 430 Watt voeding dat tijdje geleden prima heeft gedaan.
Ik meet bij Antec de 5+ standby spanning (groene draad) en meter geeft 8V aan. Dat is natuurlijk geen goede spanning. Dat is paar weken terug.
De nieuwe Coolermaster Real Power 620W heeft standby spanning van bijna 5V wat dus goed is. Helaas met nieuwe voeding weigert de mobo Foxconn G43MX te werken.
Ik denk dat mobo overleden is in schakeldeel standby circuit doordat ie 8V krijgt.
Ik heb Antec opnieuw gemeten en standby spanning is toegenomen tot wel 11 Volt. Veel te hoog. (maar op dat moment is Antec niet aangeweest of gebruikt)

Denk je dat de hoge standby spanning de mobo kan vernietigen? 8V in plaats van 5V.
Of overleeft de mobo het en is de CPU zelf defect geraakt?
Ik weet niet wat er precies mis kan gaan met de hoge standby spanning. Welke delen van mobo worden hiermee gevoed?
Je mag zeggen wat je zelf over denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal eerst de bord echt spannings vrij gaan maken .

Battery er uit en ook geen niet aan de 220volt hangen .
Zo lekker laten staan voor 30min .
Alles dan weer aansluiten en opstarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
De mobo is sinds de ontdekking van verdachte spanning op Antec voeding al weekje stilgezeten. Daar kan het niet aan liggen.

Ik heb heel wat systemen zien weigeren bij zelfbouw dus ik weet dat twee dingen aan de hand zijn: de CPU is defect óf mobo is defect. Aangezien CPU toch niet werkt bij standby stroom ga ik dus van uit dat deel mobo defect is geraakt door 8V (zeker als aantal chips volgens TTL werkt, dan gaan ze zeker stuk bij 8V. CMOS chips overleven teveel spanning al meer. TTL is pure 5V signaal.)

Het komt niet vaak voor dat standby signaal op voeding meer dan 8V is. Meestal zijn de voedingslijnen uit de koers, want standby stroom loopt buitenom de main deel en is een aparte regeling deel binnen de voeding. In Antec is deze zelfstandige deel al defect. Waarschijnlijk elco's onbetrouwbaar, want het is al lange tijd niet gebruikt en het is iets oudere voeding.

[ Voor 75% gewijzigd door MrDummy op 17-02-2010 23:08 ]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Volgens mij kan niemand zeggen wat er kan misgaan als de standby spanning te hoog wordt (met moederbord nog niet running). Dat is jammer, het wordt nu gewoon terugsturen, heb geen andere cpu om te testen.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:41

Dark

who tweaked the light?

meet je die spanning met mobo eraan of zomaar op de losse atx plug? met of zonder last... zonder last kan ie namelijk best eens wat hoger zijn dan met last...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
De voeding standby kan onbelast gemeten worden. De voeding hoeft alleen op stroom gezet worden.
Maar dan nog vind ik 8-11V nog altijd veel als voeding nog niet ingeschakeld is. Coolermaster is ook op dezelfde manier gemeten en dat heeft goede spanning van bijna 5V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:41

Dark

who tweaked the light?

tja dan vrees ik het ergste... antec heeft wel een paar serietjes gehad die niet zo lekker waren, en dan vooral de condensators... 8-11v lijkt mij ook te veel voor spul wat voor 5v bedoeld is, maar wellicht klapt die spanning wel helemaal in als er 1A aan hangt aan standby spul ...

edit : iig te veel variatie, en dat is geen best teken...

[ Voor 9% gewijzigd door Dark op 19-02-2010 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ja, Als ik goed heb heeft mobo wat TTL niveau's. Dat is strikte 5V met maar kleine marge tussen 4,5 en 5,5 V. Ga je daar hogerop, dan raken de chips beschadigd. 8V is vrijwel zeker al schadelijk.

Het komt niet vaak voor dat 5V standby kapot is. Meestal is hoofddeel van voeding uit de koers, zodat er geen goede 12V/3,3/5V uitkomen welke pc instabiel zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 08:28

BasilFX

BasilFX

MrDummy schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 12:50:
De voeding standby kan onbelast gemeten worden. De voeding hoeft alleen op stroom gezet worden.
Maar dan nog vind ik 8-11V nog altijd veel als voeding nog niet ingeschakeld is. Coolermaster is ook op dezelfde manier gemeten en dat heeft goede spanning van bijna 5V.
Toch zou ik adviseren om de spanning eens belast te meten. De ene voeding is nog niet de andere voeding. Standby circuit hoeft geen grote vermogens te leveren, en kan daardoor (onbelast erg) afwijken.

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik heb dit een (ondertussen toch al even terug) tijdje terug ook meegemaakt. Ik heb toen 4 Antec-voedingen in 1 week zien sneuvelen. De spanningswaarden weken daar ook gigantisch af van de 5% die normaal toegelaten was 8)7

Volgens mij is je moederbord kapot. Processoren gaan een stuk minder vaak kapot, en 8V stand-by kan zeker je moederbord mollen.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1