[MOSS 2007] Twee Web Front Ends zonder NLB gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralphie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 13:52
Op dit moment ben ik bezig met een Sharepoint ongeving bij een klant. Deze bestaat uit een aparte dbase server, applicatieserver (index en search) en twee web front ends.

"Normaal" gesproken gebruik ik NLB tussen de twee webservers, werkt allemaal prima. Echter deze klant wil NLB niet gebruiken, maar per server een web app toewijzen. Bijv:

WEB1 -> Portal 1
WEB2 -> Portal 2

Nu zie ik dus dat als dit vanuit de Central Management doe, dat beide portals toch op alle twee de webservers worden aangemaakt (logisch). Is het mogelijk om een portal dedicated aan een webserver toe te wijzen?

Zelf denk ik dat het een design is van MOSS. Normaal gesproken verwacht deze namelijk dat je NLB gaat gebruiken met twee (of meerdere) Web Front Ends, en ontkom ik hier niet aan. Ik kan natuurlijk uiteindelijk met de host headers een portal aan een dedicated web front end koppelen.

Wil dit alleen even graag bevestigd zien dat het niet via de Central Management te doen is..

HODL

Verwijderd

Hmm, normaal verdeel je dit inderdaad over de WFE's.

Als het al ergens kan, dan moet het hier denk ik:
Central Administration > Operations > Services on Server, maar dat is een alles of niets optie ben ik bangm, ik denk niet dat je op webapplication kan selecteren. Maar waarom zou je dit ook willen?

Maar goed, wat natuurlijk wel kan is dat je er 2 farms van maakt van ieder 1 WFE, die naar dezelfde DB server gaan.

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:35
Met vervanging van NLB zou toch een constructie kunnen zoals Round Robin. Wel DNS naam meerdere IP adressen. Weet alleen niet of dat afdoende jou situatie afdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorix Jim
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 11:08
Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 14:13:
Hmm, normaal verdeel je dit inderdaad over de WFE's.

Als het al ergens kan, dan moet het hier denk ik:
Central Administration > Operations > Services on Server, maar dat is een alles of niets optie ben ik bangm, ik denk niet dat je op webapplication kan selecteren. Maar waarom zou je dit ook willen?

Maar goed, wat natuurlijk wel kan is dat je er 2 farms van maakt van ieder 1 WFE, die naar dezelfde DB server gaan.
Waarom twee seperate farms? Dat een webapplicatie aanwezig is op een WFE betekent niet meteen dat het moet worden gebruikt. Enige wat er moet gebeuren is inderdaad een host header per webapplicatie en de iedere host header laten wijzen naar een andere server. Wat je wel kunt doen, om bijvoorbeeld geheugen te besparen, is in IIS aangeven dat wanneer een webapp 5 minuten idle is, deze kan recyclen en het proces kan stoppen (scheelt je weer een w3wp process)

En idd, het is by design dat SharePoint op alle servers waar de webapplicatie service op draait dat alle servers ook alle webapplicaties hosten (daarom is het ook van belang dat alle frontend servers hetzelfde zijn ingericht qua schijfstations)

[ Voor 10% gewijzigd door Glorix Jim op 20-02-2010 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Glorix Jim schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 12:41:
Waarom twee seperate farms? Dat een webapplicatie aanwezig is op een WFE betekent niet meteen dat het moet worden gebruikt. Enige wat er moet gebeuren is inderdaad een host header per webapplicatie en de iedere host header laten wijzen naar een andere server. Wat je wel kunt doen, om bijvoorbeeld geheugen te besparen, is in IIS aangeven dat wanneer een webapp 5 minuten idle is, deze kan recyclen en het proces kan stoppen (scheelt je weer een w3wp process)

En idd, het is by design dat SharePoint op alle servers waar de webapplicatie service op draait dat alle servers ook alle webapplicaties hosten (daarom is het ook van belang dat alle frontend servers hetzelfde zijn ingericht qua schijfstations)
Ik heb geen idee wat de consideraties zijn voor het niet willen gebruiken van NLB. Als volledige afscherming van WFE's een eis is, dan is het opzetten van 2 farms een optie.
Glorix Jim schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 12:41:
[...]
Wat je wel kunt doen, om bijvoorbeeld geheugen te besparen, is in IIS aangeven dat wanneer een webapp 5 minuten idle is, deze kan recyclen en het proces kan stoppen (scheelt je weer een w3wp process)
Probleem is dat dat idle sessions sloopt, dus als je als enige op de webapp een lang formulier aan het invullen bent krijg je daar last van. Daarnaast als het een drukke webapp is, dan zal deze nooit recyclen. Beter is om user sessions een idle time mee te geven of het aantal users te limiteren.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2010 16:39 ]