Waterkoeling, wat adviseren julie?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-07 15:00
Hallo,
Ik heb een redelijk krachtige pc staan met een quad core 2.83 ghz, Een msi diamond p45 moederbord en een club3d videokaart met de nvideo 9600 gt chip. Wat zouden julie adviseren om te gebruiker als onderdelen. Ik heb zelf weinig verstand van deze koeling. Doel is om de prosessor nog te overclocken.

Alvast bedankt
Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 10:03
Wat wil je waterkoelen? In het geval van alleen de cpu kun je goed uit de voeten met een Corsair H50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Picaroon schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 15:04:
Wat wil je waterkoelen? In het geval van alleen de cpu kun je goed uit de voeten met een Corsair H50.
Of gewoon een high end luchtkoeler :) die soms nog wel beter presteert dan die H50.

Ik weet niet hoe veel ruimte je hebt in je kast en wat je budget is en zo maar misschien is dat wel een idee om dat er ook even bij te zetten.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
@BGB4rn: maar dat vroeg hij niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Picaroon schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 15:04:
Wat technisch gezien wel waterkoeling is, maar als waterkoeler spreek ik dat pertinent. tegen! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
Edmin schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 15:32:
[...]

Wat technisch gezien wel waterkoeling is, maar als waterkoeler spreek ik dat pertinent. tegen! :+
Ik ben benieuwd met welke steekhoudende argumenten jouw stelling onderbouwd wordt. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Zoals ik al stelde.... technisch gezien is het correct. De hitte wordt middels een vloeistof afgevoerd naar een koelelement, blablabla...

Ik denk dat het beste argument is: het is niet des tweakers, zo'n out of the box saaie oplossing! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Mij een zorg :+ het gaat er toch om dat hij zijn pc weet te koelen met daarbij niet per see als hoogste doel dat het met waterkoeling te maken heeft.. lijkt mij dan..

Ook dat en het ding presteert ondermaats voor iets wat waterkoeling zou moeten zijn :+ volgens mij werkt een TRUE met 2 fatsoenlijke fans al veel beter dan zo'n h50..
Bovendien is er niks uit te breiden aan een h50, wil je ook je gpu er mee koelen heb je dikke vette pech.

correct me if i'm wrong.

[ Voor 53% gewijzigd door BGB4rn op 17-02-2010 15:55 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je het voor game performance doet kan je beter geld steken in een nieuwe videokaart. De videokaart is hier de bottleneck, niet de CPU.

Wat is verder je budget voor de waterkoeling ? Een beetje goede set kost toch makkelijk 200 euro of meer.
Ik ben benieuwd met welke steekhoudende argumenten jouw stelling onderbouwd wordt.
De pomp is matig, de rad is erg klein. Het mag dan wel waterkoeling heten, maar da's dan ook zo'n beetje alles. Qua prestaties komt het never nooit in de buurt bij een goede zelf samengestelde set. Dan zou ik persoonlijk eerder voor een goede luchtkoeler gaan.

Om maar even iets aan te geven qua set. Een 2x120, of 3x120mm rad. Laing of Swiftech pomp. En dan met een goed CPU blok, en wat Tygon slangen. Verder natuurlijk al het losse spul zoals fans, kopplingen, reservoir, enz.

[ Voor 58% gewijzigd door PilatuS op 17-02-2010 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
@ed: wat voor de één een kant en klaar setje voor overclocken al tweaken is, geldt voor jou blijkbaar niet... In dat geval moeten we nog maar eens met een kritische blik naar de Tweakers FAQ kijken.

@BGB4rn: definieer veel beter... volgens diverse benchmarks presteert een H50 t.o.v. een TRUE evengoed zoniet beter tijdens load. Laten we extreme performance even buiten beschouwing laten. Een dubbele fan op een TRUE dekt in mijn ogen "veel beter" niet.

@pilatus: maar dan heb je het ook over een set waar je de nodige doekoes voor neer moet leggen. Ik heb de temp. van een i7 860 30 graden lager weten te brengen vergeleken met een stock cooler. Als ik de keus heb tussen een lomp stuk aluminium of een simpele oplossing als de H50... dan is deze snel gemaakt.

[ Voor 32% gewijzigd door Picaroon op 17-02-2010 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Leg mij dan eens uit hoe ik iets stel dat niet in lijn is met de FAQ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
Budget moet ik nog even bekijken. In prenciepe heb ik geld zat dus dat hoeft geen probleem te zijn. Ik heb een grote kast. type weet ik niet. Maar ik heb plek voor 4 cdapparaten boven elkaar, en daaronder 2 floppy's en daaronder heb ik nog plek voor 4 hardeschijven... En daaronder zit dan een stukje open waar een fannetje kan van 8 cm. Aan de achterkant heb ik 2 fannetjes boven mekaar van 8 CM. Ik wil graag mijn cpu koelen. en mijn moederbord. Mijn moederbord heeft daar aansluitingen voor.
Mijn doel is video bewerken. En dan merk ik vaak dat mijn prosessor op 100% zit. En als ik hem dan overclock zou die sneller moeten zijn :) En ook voor wat andere dingetjes die geen grafisch nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Picaroon schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 16:05:
@BGB4rn: definieer veel beter... volgens diverse benchmarks presteert een H50 t.o.v. een TRUE evengoed zoniet beter tijdens load. Laten we extreme performance even buiten beschouwing laten. Een dubbele fan op een TRUE dekt in mijn ogen "veel beter" niet.
linkje naar HWI benchmark scroll dan eens een heel eind naar beneden, dan kom je vanzelfd de h50 nog ergens tegen ;)

120 Watt heb ik gekozen omdat dat het meeste in de buurt komt van een overclockte quadcore, de highspeed heb ik gebaseerd op dat er nergens werd gevraagd door de ts om een stille oplossing.

[ Voor 14% gewijzigd door BGB4rn op 17-02-2010 16:28 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
Een stille oplossing is wel fijn, maar geen pre. Wat wel fijn zou zijn is niet teveel herrie :P

mijn moederbord:
http://www.digital-daily....oards_by_msi_and_gigabyte ( MSI p45)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

mikeedelenbosch schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 16:30:
Een stille oplossing is wel fijn, maar geen pre. Wat wel fijn zou zijn is niet teveel herrie :P

mijn moederbord:
http://www.digital-daily....oards_by_msi_and_gigabyte
Dat is inderdaad wel nice dat er een waterblokje op je mobo zit, maar staar je er niet blind op. Misschien is het ook wel een idee om even en foto van je pc case te maken terwijl hij open staat om te kunnen uitvogelen hoeveel ruimte je voor wat hebt ;)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Een stille oplossing is wel fijn, maar geen pre.
Het voordeel van waterkoeling is dat het zowel stil als koel tegelijk kan. Als je een 3x120mm rad neemt, en je zet daar Papst, of andere stille fans op, en laat die op 7 volt draaien. Dan heb je een setup die heel erg stil is, zelfs stiller dan een gemiddelde HDD, om even een vergelijking te maken. De temps zijn dan gewoon nog steeds helemaal prima.

Ik heb mijn setup meer voor de stilte dan voor de temps, en ik kan je vertellen dat het echt enorm stil kan als je voor de juiste onderdelen gaat.

Check ook het volgende topic even. Dan krijg je een goed idee van welke spullen je moet hebben, en wat het kost.

Best Buy Guide Waterkoeling- discussie

[ Voor 14% gewijzigd door PilatuS op 17-02-2010 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
Afbeeldingslocatie: http://www.parkcentrum.nl/pckast.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door mike1992 op 17-02-2010 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-07-2024

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

hmm, misschien moet je beginnen met die kabels een beetje weg te werken, dat komt de airflow ook niet ten goede....

Verder ben ik nog niet aan WC begonnen omdat dat mij nog te hoog gegrepen is, ik zou idd een goede luchtkoeler nemen...

[ Voor 34% gewijzigd door windwarrior op 17-02-2010 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
niet echt bepaald een goede waterkoel kast..

kabel wegwerkene n een goede high end lucht koeler erop mer een mooie doorflow kan je beter presteren dan die intel stock koeler ( mits dat de bottleneck is)

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
Ja de kabeltjes weet ik, heb net ff alles ingebouwd uit een (te) kleine kast
moet nog ff kabeltjes opbinden. maar kan hier geen waterkoeling in?
Eventueel kan het waterresevoir buiten de kast, want mijn 'plaatje' met aansluitingen. (met plaatje bedoel ik: http://img.2dehands.be/f/...derbord-diverse-types.jpg.) Heeft wel 2 ronde gaten bedoeld voor die water slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
het kan wel maar als je maar plaats heb voor 8cm fans zou je dus zelf meoten gaan teaken aan je kast voor je radiator, of die moet je buiten je kast plaatsen

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als je 1 DVD drive weg kan halen heb je plek voor een 2x120mm rad boven in. Je moet dan alleen wel 2 gaten zagen, maar da's niet zo'n probleem. Als je die PCI kaarten onderin kan verplaatsen, of missen, kan je ook een 2x120mm rad op de bodem kwijt.

Reservoir en pomp is geen enkel probleem om in de kast te krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door PilatuS op 17-02-2010 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:01
Zonde om geld in waterkoeling te steken naar mijn mening wanneer je op zo'n oude VGA kaart zit te gamen. Tenzij je niet/weinig gamed met oude spellen, anders zou ik het geld voor een 'echte' WC setup eerst in een nieuwe VGA kaart steken. Verder is waterkoeling vooral voor 2 dingen, stil/efficiënt koelen en zo hoog mogelijk kunnen overclocken. En bij sommige als patsfactor maar die voorbeelden ga ik maar niet noemen :P (Niemand op dit forum btw)

Als het jouw ambitie niet is om 4+ Ghz uit je systeem te halen maar gewoon een leuke overclock zou ik gewoon een TRUE 120, Promilatech of Corsair H50 halen met 2 goede fans.

Een goede toekomst gericht WC setup zit je al gauw aan 200-250,- aan onderdelen. Meer als je eventueel een VGA kaart ook in het koelsysteem wilt zetten. Verder komen er nog veel dingen bij kijken qua installatie en risico's. Je komt me over als iemand die graag kant-en-klaar wilt (srry als dat niet zo als), en dan is waterkoeling geen goede keuze, zeker al niet met deze kast waar je toch redelijk tewerk moet gaan met een dremel als je alle WC onderdelen intern wilt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Zonde om geld in waterkoeling te steken naar mijn mening wanneer je op zo'n oude VGA kaart zit te gamen. Tenzij je niet/weinig gamed met oude spellen, anders zou ik het geld voor een 'echte' WC setup eerst in een nieuwe VGA kaart steken.
Hij doet het niet voor gamen. Een stukje naar boven verteld hij waarom wel. De VGA kaart hoeft dan op zich ook niet mee gekoeld te worden. Hoewel ik dat dan wel weer zou doen als je ook de extra stilte er bij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
De videokaart is meer als alleen vga, ook hdmi en dvi. De bovenste dvdbrander kan ik zeker missen. Die ruimte is vrij te krijgen. De onderste is namelijk een cardreader maar die kan ook in het flopy gat :)
Waar zou ik dan gaten moeten zagen?

Een beetje risico wil ik best lopen. Ik bouw zelf mijn pc's. Heb hem ook zelf samen gesteld en gemaakt :) Dus het hoeft geen kant en klare set te zijn.
Ik zou wel graag de 3.7 ghz willen halen. Dus een redelijk forse overclock? Ik wil wel graag een waterkoeling systeem voor de toekomst. En op de 200 euro had ik zelf ook een beetje gerekent. Ik zou wel graag de grafische kaart mee willen pakken. Zeker gezien ik die later mischien nog wel wil upgraden. Weet iemand wat ik dan nodig heb en waar ik dit kan bestellen?

p.s. Julie helpen mij goed :) Bedankt :d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Heb je nu een Q9550?

Die had ik hiervoor ook. Eerst onder lucht (Mugen), daarna onder water. Onder lucht had ik hem op 3,8GHz, onder water op 4GHz.

Ik zou in jouw geval beginnen met een Swiftech MCP 350 pompje. Een Swiftech MicroRes of XSPC ResTop als reservoir. Een Heatkiller 3.0 CPU blokje en een goede 240mm radiator (Thermochill, XSPC RX, TFC X-changer, Swiftech MCR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Waar zou ik dan gaten moeten zagen?
Als je de rad wil monteren met fangrills, moet je boven in de kast 2 gaten maken van iets minder dan 120mm. Daar komen dan 2 fangrills op. Door dan per fangrill 4 gaten te boren kan je radiator monteren boven in de kast.
Ik zou wel graag de grafische kaart mee willen pakken. Zeker gezien ik die later mischien nog wel wil upgraden.
Let er dan wel op welk blok je daar voor gaat kopen. Een core only blokje kan je vaak wel meenemen naar een nieuwe videokaart. Ga je voor een full-cover blok is de kans zo goed als 0 dat je die op een nieuwe videokaart kan monteren. Als je voor full-cover wilt gaan kan je beter eerst een nieuwe videokaart kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:45
Naar mijn mening kan jouw processor voldoen met een Corsair H50. Deze kost weinig geld (relatief gezien t.o.v. andere waterkoelingsetjes), en is vrij stil in zijn werk. Check ook even hier:

ervaringen met corsair h50

Zo houd je ook nog een fijn bedrag over voor een leuke videokaart upgrade.

• Picaroon
@ed: ik wil er wel serieus op in gaan, maar vooralsnog ga ik er vanuit dat je het aangevoerde argument met een korreltje zout moet nemen (vandaar de smiley).

De corsair h50 is een prima setje voor wat overclockwerk, extreme resultaten moet je er natuurlijk niet van verwachten.

• roland kroes
BGB4rn schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 16:24:
[...]

linkje naar HWI benchmark scroll dan eens een heel eind naar beneden, dan kom je vanzelfd de h50 nog ergens tegen
Ik zou wel eens willen weten, of ze de H50 met alleen 1 fan, of met push EN pull fan getest hebben. Dat maakt echt veel verschil uit!!! 8)

Bij mij scheelde het uiteindelijk 18 gr C!!!! (van 70 naar 58 gr C met prime95). De luchtkoeler was een Zalman CNPS9700 NT.

pricewatch: Zalman CNPS9700 NT LED

[ Voor 19% gewijzigd door roland kroes op 18-02-2010 18:23 . Reden: aanpassing ]

• Picaroon
Voordat ik tot aanschaf over ging heb ik uitgebreide reviews geraadpleegd. Het temperatuurverschil tussen 1 fan of een pull-push systeem bedraagt rond de 3 graden.

Ik heb het hier zelf ook getest met een airflow van binnen naar buiten en het verschil is minimaal.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Picaroon schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 12:50:
@ed: ik wil er wel serieus op in gaan, maar vooralsnog ga ik er vanuit dat je het aangevoerde argument met een korreltje zout moet nemen (vandaar de smiley).
Natuurlijk, maar ik begreep de koppeling met de FAQ niet.

• roland kroes
Picaroon schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 18:28:
Voordat ik tot aanschaf over ging heb ik uitgebreide reviews geraadpleegd. Het temperatuurverschil tussen 1 fan of een pull-push systeem bedraagt rond de 3 graden.

Ik heb het hier zelf ook getest met een airflow van binnen naar buiten en het verschil is minimaal.
Het resultaat van een enkele of een dubbele fan hangt natuurlijk van diverse sutuaties af:

* de flow in je systeem: hoe slechter je flow, hoe warmer jouw cpu-koellucht, als je van binnen naar buiten blaast.

* de fan's zelf: er is wel degelijk verschil tussen een standaard fan, en bijv een noctua of een scythe.

* is je systeem schoon. Dwz, is je radiator, en zijn je fan's vrij van stof ed.

* de flow van de pull-fan moet groter zijn dan die van de push-fan, anders krijg je een soort vertraging in je flow door
de radiator, of in het beste geval een werveling tussen de twee fans. Hierdoor zal de koelende werking van de
radiator verminderen, omdat er minder lucht passeert.

Let wel: deze laatste aanname heb ik zelf gemaakt. Het lijkt me gewoon logish :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
Edmin schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 18:38:
[...]

Natuurlijk, maar ik begreep de koppeling met de FAQ niet.
@ed: Ah, ok... ik vatte de relevante post op alsof je een beetje afgeeft op een H50 omdat het niet des tweakers zou zijn. Daarop ben ik in de FAQ gaan kijken wat er verstaan wordt onder een tweaker :)

Ik ben het met je eens dat een zelfbouw waterkoeling natuurlijk übertweaking is en zou me hier ook zeker in verdiepen als ik ver wil gaan overclocken. Echter wil ik alleen mijn I7 kachel cpu op stock al goed koel houden en dat tegen een fatsoenlijke prijs. Een mugen is een oplossing met het risico dat deze niet in de kast past of wat dan ook, dus persoonlijk vond ik dit al een leuke tweakoplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
roland kroes schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 22:51:
[...]

Het resultaat van een enkele of een dubbele fan hangt natuurlijk van diverse sutuaties af:
Oké, you're right. In mijn geval zit er een pull Corsair fan op en een Antec push fan (allebei dezelfde CFM). Geen stof (systeem is net nieuw), 2 fans aan de voorkant en 1 zijkant (allebei push) en bovenin 1 grote pull fan. Het zooitje is zo geconfigureerd dat er onderdruk heerst in de kast.

[ Voor 40% gewijzigd door Picaroon op 19-02-2010 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Het zooitje is zo geconfigureerd dat er onderdruk heerst in de kast.
Dat klopt niet wat je zegt. Je hebt meer out take fans als in take fans. Maar echt onderdruk krijg je nooit voor elkaar in een kast die zo lek is als een zeef. Als je alle gaten die er zijn zou gaan afplakken met tape krijg je het misschien een beetje voor elkaar. Anders zal je nooit over of onderdruk hebben in een PC kast.

Zelf heb ik ook meer out take dan in take fans. 2x 80mm in take bij de HDD's + 1x120mm in take voor de 120mm rad. Dan 2x80mm out take achter in de kast + 3x120mm out take voor de 3x120mm rad. Het lijkt mij wel dat meer out take beter is dan meer in take.

[ Voor 24% gewijzigd door PilatuS op 19-02-2010 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:21

BTU_Natas

Superior dutchie

Hier om het makkelijke te maken, en omdat ik me verveel.

Stap1
Je haalt alle hardware uit je kast,en je maakt de kast goed schoon.(stevige ontvetter)
Stap2
Je plakt de bovenkant van je kast af met schilderstape.
Stap3
Je print deze template op een a4'tje en plak die vast op de bovenkant van je kast op de plek waar je een 2x120mm radiator kan plaatsen (er moet dus een ruimte van ongeveer 13cm breed en 28cm lang aan de binnenkant van de bovenkant van je pc vrij zijn)
http://www.acryan.com/dow...llz-Template-2x120_A4.pdf
(je koopt een radgrill voor een 2x120mm radiator)
Stap4
Je installeert 2 fans+rad op je radgrill in de boven kant van je pc kast.
Stap5
Je koopt deze pomp, Laing DDC-1 MCP350 12V + deze top.: XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir
Stap6
Je koopt een cpu block van 50 euro of duurder (het onderlinge verschil voor socket775 is gezeik om 1 graadje) dus koop degene die jij het mooist vind.
stap7
koop 6! feser G1/4 3/8ID 1/2OD compressie fittingen en 3 meter 3/8ID 1/2OD slang (masterkleer gaat prima voldoen)
stap8
Koop een kleine trechter, haal zuiver demiwater en koop wat corrosion blocker
stap9
Bouw je hardware in. Plaats de pomp op de bodem van de kast, en installeer je loop in de volgorde pomp-->cpu block-->240mm radiator-->pomp.
Vul het systeem, en laat het eens gevuld een goed uur met de dop op het res open draaien.
Stap10
Doe de dop er op. Start systeem.

Ps.: saaie dingen als lektesten, en hoe je een cpu block installeerd en hoe je alleen je pomp laat draaien. ben ik gemaks halve maar even vergeten te vermelden. Het wordt een avontuur, en dat moet het blijven!

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08 12:43
w00tw00t! Niemand hoeft ooit meer een foute waterkoeling ervaring te hebben! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
Nou 'makkelijk' vind ik:

stap 1: bestel H50 en wacht tot ' ie binnen is.

stap 2: pak uit en installeer H50 binnen een uurtje.

stap 3: ga achterover zitten en geniet van je biertje en een verdomd goede koeling voor je CPU voor 60 euries.

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je vergeet stap 0: TS wil graag gaan waterkoelen, dus de H50 valt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
mikeedelenbosch schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 13:18:
Wat zouden julie adviseren om te gebruiker als onderdelen. Ik heb zelf weinig verstand van deze koeling. Doel is om de processor nog te overclocken.

Alvast bedankt
Mike
Zoals de TS zei, heeft hij weinig verstand van waterkoeling. net zoals ik dus voor ik eraan begon. Nou, als je ergens weinig verstand van hebt, moet je niet meteen het moeilijkste kiezen. (lees: meeste onderdelen en meeste werk om het in elkaar te zetten).

Daarom heb ik allereerst voor een eenvoudige set up gekozen, zonder veel poespas. En dat is dus de H50 :P

Wil de TS een creme de la creme waterkoeling hebben, met alle toeters en bellen, dan trek ik mijn nominatie natuurlijk in :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Als je met waterkoeling wil beginnen en je wil het eenvoudig houden, dan kun je best een kant-en-klaar setje kopen. Ik heb dat zelf niet gedaan toen ik begon, omdat ik wist dat je daarna snel naar beter presterend spul wil. Echter, als je dan toch met waterkoeling begint, neem dan geen H50. De H50 is technisch gezien wel een waterkoeler, maar in de praktijk heeft het er bijzonder weinig mee te maken. Het systeem is bijvoorbeeld niet uitbreidbaar. Een ander waterblok installeren kan niet. Een extra radiator toevoegen kan niet.

Als je dan al een instapsetje adviseert:
http://www.highflow.nl/wa...-h20-220-apex-ultima.html
http://www.highflow.nl/wa...hflow-cpu-set-1-lite.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Dat swiftech setje p0wnt echt de shit hoor, kijk maar naar resultaten van hwi bijvoorbeeld ;)

En je krijgt er ook nog een radbox bij ook wat het veel makkelijker maakt om aan de achterkant van je pc te installeren :)

En alle componenten opzich zijn erg goed.

[ Voor 29% gewijzigd door BGB4rn op 21-02-2010 15:22 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:27
Craven87 vraagt zich af waarom iedereen hier toch steeds over die h50 begint terwijl de TS nergens een 120mm fan in de buurt heeft....

Ik zou gewoon wat Ed_L al zei voor een highflow lite setje of medium setje gaan. Voordeel daarvan is dat je de losse onderdelen kan upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat is inderdaad ook nog iets.... in die case _past_ helemaal geen H50! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik zou in jou geval eerst een goed cpu blok kopen, al dan niet 2e hands (mugen 2 of beter).
Kabels mooi wegwerken lijkt me ook wel handig.

Kast heb ik toevallig zelf ook, met een 3x120mm rad bovenin, ik heb een reservoir bij de cd speler openingen, en in de onderste een dvd brander.

Waterkoeling is wel mooi, maar voor alleen een beetje overklok zou ik het niet doen.

Ook nog een tip, hang nog ergens een stille 12cm koeler, om je vga, geheugen en moederbord nog beter te koelen als je overklokt. Of als je een cpu toren neemt doe dan op beide kanten een fan en laat ze naar boven en beneden wijzen.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een forse overclock in combinatie met acceptabele temps wilt waarborgen.

Dan raad ik je de Swiftech Apogee GTZ aan als CPU block.
Dit omdat deze bekend staat als een van de beste CPU coolers.
Deze is standaard voor 1366 maar er zijn mounting kits verkrijgbaar.
Heb hem zelf op S775 zitten.

En dan aangezien je je MOBO ook wilt koelen raad ik minimaal 2x80mm Highflow RAD's aan.
Dit ivm met het circuit, 1 voor de cpu en 1 tussen cpu en Mobo koeling.
Dan natuurlijk wel een highflow pomp erbij.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld Laing pompen>
Deze pompen zijn wat prijziger maar uit mijn ervaring wel erg krachtig en niet al te lawaaierig.

Voor slangen en koppelingen gezien het over highflow gaat,
adviseer ik een slang met 13mm binnen diameter.
Zelf gebruik ik de verhouding 13/19 ID / OD,
En koppelingen waarbij je de slang met behulp van soort moer op de koppeling schoeft.
Zodat je dus geen slang klemmen gebruikt dit ivm met goede en eenvoudige montage.

Tevens uit ervaring dat slang klemmen eerder lekkage vertonen dan schoef klemmen.

Hopelijk kan je iets met de info.

In ieder geval veel succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
En dan aangezien je je MOBO ook wilt koelen raad ik minimaal 2x80mm Highflow RAD's aan.
Dit ivm met het circuit, 1 voor de cpu en 1 tussen cpu en Mobo koeling.
80mm rad's gebruiken is iets wat ik sowieso niet zou doen. Het oppervlak is zo klein dat je net zo goed voor luchtkoeling kan gaan.(Wat denk ik nog betere prestaties zou leveren ook) Ik zou toch zeker gaan voor minimaal een 2x120mm rad. Als je daar voor moet gaan zagen of de rad buiten de kast moet plaatsen, dan moet dat maar.

Een rad plaatsen na de CPU en voor het mobo is nergens voor nodig. Het water stroomt zo snel dat het nauwelijks tijd heeft om op te warmen. Als het water het CPU blok uit komt is het misschien 0.2 graden warmer als voor het er in ging. Een rad plaatsen tussen 2 blokken is onhandig en verlaagt de prestaties zelfs omdat je meer slang nodig hebt.

Zelfs met 4 waterbloken achter elkaar is het onzin om er een rad tussen te stoppen.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 21-02-2010 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
Mag ik vragen hoe jij 2 x 120 mm in die kast gepropt hebt aan de achterkant gezien de achterkant bij mij maar plek heeft voor 80 mm fans? ;)
Bedankt voor het uitgebreide stappenplan :) Heb het allemaal in de winkelwagen muv van de radiator. :)
edit: Als ik heb buiten mijn kast zou plaatsen, hoe zorg ik dat ie dan recht blijft staan om wel goed te kunnen koelen?

[ Voor 19% gewijzigd door mike1992 op 21-02-2010 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

mikeedelenbosch schreef op zondag 21 februari 2010 @ 20:03:
Mag ik vragen hoe jij 2 x 120 mm in die kast gepropt hebt aan de achterkant gezien de achterkant bij mij maar plek heeft voor 80 mm fans? ;)
Bedankt voor het uitgebreide stappenplan :) Heb het allemaal in de winkelwagen muv van de radiator. :)
edit: Als ik heb buiten mijn kast zou plaatsen, hoe zorg ik dat ie dan recht blijft staan om wel goed te kunnen koelen?
Gewoon hakken en zagen in de bovenkant ^^

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
PilatuS schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 19:16:
[...]

Dat klopt niet wat je zegt. Je hebt meer out take fans als in take fans. Maar echt onderdruk krijg je nooit voor elkaar in een kast die zo lek is als een zeef. Als je alle gaten die er zijn zou gaan afplakken met tape krijg je het misschien een beetje voor elkaar. Anders zal je nooit over of onderdruk hebben in een PC kast.

Zelf heb ik ook meer out take dan in take fans. 2x 80mm in take bij de HDD's + 1x120mm in take voor de 120mm rad. Dan 2x80mm out take achter in de kast + 3x120mm out take voor de 3x120mm rad. Het lijkt mij wel dat meer out take beter is dan meer in take.
Onderdruk: de kast zuigt lucht aan via de "lek zoals een zeef gaten". Overdruk: de kast perst lucht door de "lek zoals een zeef gaten". Dat versta ik onder de termen onder- en overdruk in deze context.

Ik heb meer intake dan outtake, maar de outtake draait op een hogere snelheid. Bovendien heb ik getest of de kast nog lucht aanzuigt via de "lek zoals een zeef gaten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Onderdruk: de kast zuigt lucht aan via de "lek zoals een zeef gaten". Overdruk: de kast perst lucht door de "lek zoals een zeef gaten". Dat versta ik onder de termen onder- en overdruk in deze context.
Ja ok. Dan bedoelde jij dus iets anders dan wat ik dacht. Ik dacht dat je bedoelde dat de druk in je kast lager is dan de druk buiten de kast. Vandaar mijn reactie.

@ Picaroon. Hou het er maar op dat alle mensen die hier custom setjes hebben, niet echt fan zijn van de simpele en goedkope waterkoeling oplossingen van oa Corsair en Thermaltake. Ja het is waterkoeling, maar echt super is het gewoon niet.

[ Voor 24% gewijzigd door PilatuS op 21-02-2010 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
Edmin schreef op zondag 21 februari 2010 @ 09:00:
Je vergeet stap 0: TS wil graag gaan waterkoelen, dus de H50 valt af.
Wat mij betreft begrijp ik je op dit punt niet. "Technisch gezien is het een waterkoeling..." Wat is jouw set meer dan de H50 op dit punt? Wordt jouw cpu rechtstreeks gekoeld door water ipv een koelblok dat gekoeld wordt door water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
PilatuS schreef op zondag 21 februari 2010 @ 20:21:
[...]

Ja ok. Dan bedoelde jij dus iets anders dan wat ik dacht. Ik dacht dat je bedoelde dat de druk in je kast lager is dan de druk buiten de kast. Vandaar mijn reactie.
Achja, ik lees nogal wat over airflow in reviews op Inet en er wordt lukraak met termen als onder- en overdruk gegooid. Beetje onterecht van me om ze ongestraft op dezelfde wijze te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
Ach, waterkoeling van €60 of waterkoeling van €200.

Ik vind het hetzelfde als een trabantje en een ferrari. het zijn allebei auto's. Verschillend welliswaar, maar uiteindelijk.........allebei auto's.

Maar ok, de TS heeft gekozen. Ik hoop dat hij bereikt wat hij wilde hebben. Dat is het belangrijkste!

[ Voor 0% gewijzigd door roland kroes op 22-02-2010 00:29 . Reden: ALLEBEIN = ALLEBEI ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Picaroon schreef op zondag 21 februari 2010 @ 20:22:
[...]

Wat mij betreft begrijp ik je op dit punt niet. "Technisch gezien is het een waterkoeling..." Wat is jouw set meer dan de H50 op dit punt? Wordt jouw cpu rechtstreeks gekoeld door water ipv een koelblok dat gekoeld wordt door water?
Dat leg ik in mijn vorige post toch uit?

Een beginnerssetje is leuk, maar je moet er op kunnen bouwen. Vervang onderdeel X voor iets anders als je van CPU verandert of een beter koelblok wil. Dat gaat gewoon niet met een H50. Daarom zeg ik: ja, technisch gezien is het waterkoeling. Nee, in de praktijk is een H50 gelijk aan een willekeurige luchtkoeler.
95% van de mensen op dit forum heeft het over waterkoeling als je een set hebt waarmee je de slangen kunt verwisselen om een leuk kleurtje te krijgen, de pomp kunt vervangen als je weer een extra blok in je loop hebt gezet, experimenteert met vloeistoffen, etc. Waterkoeling gaat niet om het feit dat er een vloeistofverbinfing tussen koelblok en radiator zit, maar het gaat om het knutselen, het experimenteren en de hobby.
De H50 is een prima koeler, maar hij valt wmb in hetzelfde rijtje als een Mugen2 en Megahalem; je duwt hem op je CPU en je hebt er geen omkijken meer naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

roland kroes schreef op zondag 21 februari 2010 @ 21:02:
Ach, waterkoeling van €60 of waterkoeling van €200.

Ik vind het hetzelfde als een trabantje en een ferrari. het zijn allebei auto's. Verschillend welliswaar, maar uiteindelijk.........allebei auto's.

Maar ok, de TS heeft gekozen. Ik hoop dat hij bereikt wat hij wilde hebben. Dat is het belangrijkste!
En het punt is dat het bijde geen auto's zijn. maar fietsen!
Er is in beide gevallen geen sprake van waterkoeling, maar van luchtkoeling. Als je dan toch zo nodig je gram wilt halen, en correct wil zijn. Doe het dan wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
Gram halen?

Waarom zou ik mijn gram willen halen?

Ik heb mijn mening gegeven aan de TS. Die heeft daarom gevraagd. Om meningen van andere mensen. Ik heb totaal geen behoefte om mijn "gram" hier te halen.
Waterkoeling, wat adviseren julie?
Het enige, wat ik hierop nog zal schrijven:

Voorbeeld 1:

Een automotor genereert warmte, en wordt gekoeld door een vloeistof (water met enkele addities), die word rondgepompt en door een radiator stroomt, die op zijn beurt weer gekoeld word door een ventilator die er lucht doorheen blaast.

Voorbeeld 2:

Een processor genereert warmte, en wordt gekoeld door een voeistof (water met enkele addities) die word rondgepompt, en door een radiator stroomt, die op zijn beurt weer gekoeld word door een ventilator die er lucht
doorheen blaast.

Leg jij dan maar eens aan de automonteur uit, dat het om luchtkoeling gaat lol :9

Uiteindelijk draait het om koeling dmv een vloeistof. Of je daar nu kleurtjes, andere vloeistoffen, of meerdere loops in- of aan kunt knutselen.

En ja idd, uiteindelijk word de verwarmde vloeistof gekoeld door lucht. Een fiets daarintegen, ja, die heeft wel luchtkoeling. 8)

[ Voor 4% gewijzigd door roland kroes op 24-02-2010 19:25 . Reden: aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Leg jij dan maar eens aan de automonteur uit, dat het om luchtkoeling gaat lol
Zoals je zelf ook al aangeeft is het luchtkoeling. Het water wordt alleen gebruikt als transportmiddel voor de warmte. Dus klopt de term waterkoeling eigenlijk niet omdat het gewoon luchtkoeling is.

Nou is waterkoeling als naam gebruiken wel zo handig anders wordt het erg verwarrend. Maar het is en blijft luchtkoeling.

Laten we verder alle details maar laten zitten. We hebben de topicstarter geholpen en gaan miereneuken heeft niemand wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

* Edmin is dan weer geinteresseerd in de uiteindelijke keuze van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
Ik ook, zou hij daadwerkelijk dure onderdelen bij elkaar sprokkelen voor een übertweakersetje wat technisch gezien slechts een waterkoeling is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Er zijn 2 vragen die de TS moet beantwoorden om hem een passend advies te kunnen geven.

Hoeveel load wil hij koelen?

Welk budget heeft hij?

Persoonlijk zeg ik, koop een h50 en enjoy. Kant en klaar, doet wat het moet doen. En je mag roepen dat je waterkoeling hebt. |:(

Heb je zeeen van tijd, 500 euro liggen en ben je instaat dat uit te geven voor max 400Mhz meer, GO CUSTOM :D :D

• Craven
  • Laatst online: 20:27
craven87 denkt toch echt nog steeds dat er nergens die 120mm rad van de h50 gaat passen

• roland kroes
Ach, een beetje zagen hier, een beetje dremelen daar............

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Kijk nog eens goed... waar wil je zagen en dremelen? Of zou je de slangen van de H50 willen verlengen? O wacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Edmin schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 21:56:
Kijk nog eens goed... waar wil je zagen en dremelen? Of zou je de slangen van de H50 willen verlengen? O wacht...
Beetje creatief met duct tape :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
Ik ben uiteindelijk toch voor 'echte' waterkoeling gegaan. 240 euro.
Ik heb nu mijn 2.83 ghz quad core cpu op 3.95 ghz draaien :)
Bedankt voor julie advies, Hij is flink sneller zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Enne.... wat heb je precies gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Laatst online: 19:15
mikeedelenbosch schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 13:17:
Ik ben uiteindelijk toch voor 'echte' waterkoeling gegaan. 240 euro.
Ik heb nu mijn 2.83 ghz quad core cpu op 3.95 ghz draaien :)
Bedankt voor julie advies, Hij is flink sneller zo :)
Ja lol, das een dikke Ghz der bij :9 .
Maar wat zit er nu precies in? En wat zijn de temps?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
Ja idd. Na alle tips en discussies, wel wat info en foto's graag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
Ik heb het stappenplan van BTU_Natas aangehouden.
Als koelblokje heb ik de phobya ( http://www.highflow.nl/wa...cpu-s-775-waterblock.html).
Ik haal in de stresstest een temp van rond de 55 graden. Maar hij is nog niet optimaal, moet er nog mee verder om hem lager te krijgen :)
Ik heb een hoop van jullie geleerd door dit topic :) Bedankt :)
Meer info? Vaag het :)

[ Voor 3% gewijzigd door mike1992 op 14-03-2010 17:31 ]

Pagina: 1