[odt file] debuggen naar crash

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Ik heb een vrij groot odt bestand dat OOo laat crashen: OOo blijft geheugen aanvragen totdat het hele systeem hangt of ik hem afschiet. Dit gebeurd met OOo 3.1.1, 3.2, zowel onder linux als windows. Het document zelf lijkt dus kapot. Ik kan het echter nog wel openen. Maar zodra ik er iets mee doet krijg ik het bovengenoemde probleem.
Weet iemand hoe je zo'n probleem kan oplossen / analyseren. Als ik OOo van de command line start geeft hij geen extra informatie over de oorzaak.
odt is gezipte xml. Als het een xml fout is kan ik die er misschien met een parser uit halen. Dat ga ik nog proberen, maar ik hoop dat hier iemand anders betere ideeën heeft.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik kan me voorstellen dat syntactische fouten in de XML al wel zouden worden herkend door OOo zelf. Geen oplossing maar omweg (en volgens sommige vast heiligschennis :+ ): open het eens met de verschillende plugins in MS Office, geen idee of die op een heel andere manier werkt maar it never hurts to try.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
Openen in MS office is geen optie. Ik maak gebruik van een extensie (OOolatex) voor de formules. Die werkt niet meer als het document in MS word open. Bovendien heb ik geen toegang tot een recente versie van word met odt ondersteuning.
Gelukkig heb ik het probleem kunnen lokaliseren. Vervolgens heb ik het odt bestand uitgepakt (is een zipfile) en het betreffende hoofdstuk uit de content.xml geknipt. Na opnieuw inpakken werkte alles weer. De corrupte tekst had ik vooraf nog naar een ander document gekopieerd. Daar gaf het geen problemen. Tenslotte kon ik het zelfs terug zetten in het gerepareerde document.
Ik heb dit probleem twee keer gehad. De eerste keer ging het wat minder succesvol dan ik hierboven beschreef, maar kon ik een oude versie van het document nog vergelijken met de (corrupte) nieuwe versie. Door de wijzigingen af te wijzen heb ik toen het meeste ook kunnen herstellen.
Al met al heeft het een boel tijd gekost, maar mijn document is weer intact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dank voor de update. En het noemen van OOoLatex, kende ik niet. Een reden voor mij om OOo weer eens te installeren :)
offtopic:
Sun's Oracle's ODF-plugin werkt vanaf MS Office 2000, en op sourceforge staat er een die vanaf OFF2k3 werkt. Is dus ook mogelijk met oudere OFF-versies.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
Ja, ooolatex ziet er oneindig veel beter uit dat de equation editor van Word. En heeft ook meer mogelijkheden dan Word, om maar te zwijgen van de OOo Math. Alleen jammer dat je alleen platte code kunt kloppen. De math editor van LyX is het einde: latex kloppen en een gui, direct renderen van het resultaat in een begrijpelijke opmaak en de uiteindelijke kwaliteit van LaTeX. Maar met LyX heb je geen compatibiliteit met de rest van de wereld meer.
Hier onder een screenshot van ooolatex in impress. Het is een model voor het smelten van een stof in een ronde holte.

Afbeeldingslocatie: http://martijn.dynalias.org/files/ooolatex.png