Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [NUT]
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:25

[NUT]

Heppiedepeppie

Topicstarter
Hallo allen,

Ik heb voor mijn vriendin een systeem samengesteld en was deze aan het opbouwen toen ik bij prestatie tests onder load achter een vreemde gedraging kwam. Ik heb het hier om de volgende dingen samen in 1 pc:

Gigabyte GA-MA790FX-DS5;
AMD Phenom II 940BE (3ghz) box cooled;
Saphire HD4770 512Mb GDDR5;
Corsair XMS TWINX8500 2x2Gb;
Maxtor 300Gb SATA hdd;
NEC dvd brander.
PSU:
Eerst een Coolermaster Silent Pro 500Watt;
nu een Gigabyte ODIN GT 550Watt;

Bij het draaien van Pinacle Studio HD, Memtest86+ v4 en van 3Dmark06 gebeurt er iets vreemds:
Het systeem gaat in een 'zwart scherm' en is er niet meer uit te krijgen zonder een 'stekker er uit, 30 seconden wachten en de stekker er weer in' cyclus, zonder de 30 seconden wachten vertikt het systeem om ook maar een bios post te doen. Windows XP en 7 beiden geprobeert en deze registreren wel dat er een crash heeft plaats gevonden maar weten niet waarom, er mist dus een BSOD.

Ik natuurlijk van alles geprobeert maar wat let mijn verbazing (ik kan op google niet veel vinden op dit onderwerp): als ik de CPU terug klok naar 'slechts' 2600mhz draaien alle applicaties gewoon door echter met een sterke vertraging. 3dmark06 draait een test af op ietsje meer dan een derde van wat je zou verwachten, het verwerken van een memtest86+ testrun duurt een uur of 4 en pinacle studio HD doet er plotseling 4x zo lang over om een film te maken van 4 minuten HD kwaliteit :?

Ik uiteraard getest met alternatieve hardware. Tot mijn beschikking heb ik:
2x 1gb PC6400U;
Saphire Radeon X1650;
Coolermaster RealPower M850 (850Watt).

Ik heb alleen geen extra CPU om mee te testen. Ik heb alles in de tussentijd wel van nieuwe firmware en/of bios voorzien indien beschikbaar.

Met de Silent Pro voeding is het systeem net zo instabiel, maar de aanschaf van de ODIN GT was dus een (dacht ik) oplossing van het probleem: met de RealPower M850 is het systeem namelijk WEL stabiel :/ Logisch dus dat ik het terug klokken van de CPU probeerde om het systeem op die manier weer stabiel te krijgen met de ODIN GT, toch :?

In alle combinaties treed het probleem op behalve als ik in de combinaties kom met de RealPower M850. 8)7 En dat terwijl ik met alle 'betrouwbare' PSU calculators op een wattage uit kom van iets meer dan 430Watt in een 'worst kaas' scenario waarbij ik meer dan 'normaal' is vraag van de PSU.

Wat kan dit nu veroorzaken? Ik twijfel sterk tussen CPU en MOBO maar het is ook weer onlogisch een van deze 2 de schuld te geven als het wel stabiel is op een RealPower M850 PSU. Wie heeft er een idee? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[NUT] schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 12:25:

Ik twijfel sterk tussen CPU en MOBO maar het is ook weer onlogisch een van deze 2 de schuld te geven als het wel stabiel is op een RealPower M850 PSU. Wie heeft er een idee? ;(
Hallo [NUT],

Als het systeem draait op de RealPower M850 voeding lijkt het erop, dat er geen probleem is. Mijn suggestie is om deze voeding in het systeem te gebruiken. Als er vanuit gegaan wordt, dat een voeding constant lange tijd op 80% presteert zitten de voedingen van 500 Watt en 550 Watt over en tegen de grens van wat de computer nodig heeft. Uitzoeken of een ander onderdeel behalve de voeding problemen geeft is een kwestie van 1 voor 1 de onderdelen testen, bijvoorbeeld op een andere computer. Het is ook mogelijk om testen te draaien voor het geheugen en de harde schijf en alles opnieuw aan te sluiten, inclusief de processor.

Met vriendelijke groet,

twez

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2010 15:06 . Reden: Voor wat hierboven staat geldt geen garantie op succes en geen enkele aansprakelijkheid voor de gevolgen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

Topicstarter
Hallo twez, vergeet niet dat 550Watt meer dan voldoende hoort te zijn voor deze opstelling, het maakt niet uit welke PSU calculator er gebruikt wordt, je komt standaard op een voeding van 400, 420 danwel 450 watt uit... dus in dat geval komt de belasting van dit systeem ver onder dat wat de voeding leveren kan.

In het kader van energie besparing wil ik geen 850watt voeding in de pc van m'n vriendin bouwen, dat is heftige overkill...

De onderdelen zijn allen getest in andere systemen en werken naar behoren. Het enige wat ik niet KAN testen is deze CPU in een ander bord...

[ Voor 12% gewijzigd door [NUT] op 17-02-2010 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb heel even mijn huidige 940BE in een DS5 gedraaid en dat was met een Coolermaster 450Watt voeding en slurpende ATI 4870 met 4 gig 800mhz geheugen.
Weet niet meer exact de bios versie ,maar de f8g ondersteun al de 965BE.

Het draaide stabieler als met de eerste Phenom BE generatie op dit bord.
Ik heb wel wat met mijn geheugen moeten rommelen in het bios.
Mijn ervaring is dat deze borden soms een grondige clear cmos nodig hebben om weer verder te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 20:06
Dit systeem zou ook op een 350watt moeten kunnen draaien, dus er is iets anders aan de hand. De oplossing om er een 850W in te zetten zou ik niet doen, want dan loop je wel het systeem te forceren en dan is het maar de vraag hoe lang dat stabiel blijft werken.

Heb je al geheugen en CPU getest op temp en gebruik?

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 16:38:
Ik heb heel even mijn huidige 940BE in een DS5 gedraaid en dat was met een Coolermaster 450Watt voeding en slurpende ATI 4870 met 4 gig 800mhz geheugen.
Weet niet meer exact de bios versie ,maar de f8g ondersteun al de 965BE.

Het draaide stabieler als met de eerste Phenom BE generatie op dit bord.
Ik heb wel wat met mijn geheugen moeten rommelen in het bios.
Mijn ervaring is dat deze borden soms een grondige clear cmos nodig hebben om weer verder te willen.
Dat klopt wel ja, ik heb deze al op meer manieren gereset dan ik gemiddeld nodig heb: jumper, 'battery flip' en een dag lang zonder batterij laten staan. Ik weet dat dit mobo de 940 prima ondersteund omdat dit mijn eigen oude bord en CPU zijn. Deze heb ik zelf dus wel gebruikt met de 850watt voeding en 2x HD4870...

Wat voor problemen heb je gehad waarop het nodig was om te rommelen met het geheugen?
rows schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 21:37:
Dit systeem zou ook op een 350watt moeten kunnen draaien, dus er is iets anders aan de hand. De oplossing om er een 850W in te zetten zou ik niet doen, want dan loop je wel het systeem te forceren en dan is het maar de vraag hoe lang dat stabiel blijft werken.

Heb je al geheugen en CPU getest op temp en gebruik?
Ja, het lijkt mij ook zinloos deze opzet op een 850watt voeding te blijven draaien, 550watt is al overkill...

De temperaturen bij load op de CPU komen nooit (slag om arm: tijdens 3dmark kan ik dit dus niet zien en door de crash en de tijd die nodig is om te kunnen resetten is de CPU temp niet meer af te lezen) hoger dan 60 graden en dat is vrij netjes voor een 940 C2 stepping met de boxed cooler.

Ook als ik het geheugen super relaxed time en onderklok (het is 1066mhz geheugen en dan draai ik die op 400mhz en een lager voltage dan de 2.10v die het nodig heeft op 1066mhz) maar de CPU houd op de standaard kloksnelheden loopt het systeem vast...

Omgedraaid is het dus geen probleem anders dan dat het systeem totaal niet draait op de snelheid die je verwacht, het lijkt net alsof je een 1.8ghz dual core gebruikt... daarmee is de score van iets onder de 5000 punten in 3dmark06 te vergelijken i.c.m. deze HD4770 8)7

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Ik weet niet helemaal zeker of de Phenom II 940 BE geheugen op een snelheid van 1066 mhz wil happen om eerlijk te zijn. Ik kan me herinneren dat hij 800 mhz wil en niet 1066. Ik weet alleen niet zeker of dit niet alleen geldt bij 4 bankjes in plaats van 2, of dat dit aan de hoeveelheid geheugen ligt.

Het tweede punt is dat je bij Gigabyte even goed moet kijken naar je voltages. "Auto" in de Bios kan best tot gevolg hebben dat je 1.425 volt op je Phenom II zet, terwijl 1.35 standaard is. Ik moest mijn voltages op "normal" zetten.

Het kan zijn dat je thermische beveiliging aan slaat. 62 graden is het max van de Phenom II.

"That was left handed..." - JJH

Verwijderd

Het lijkt nog het meeste op warmte probleem en/of je hebt wel Windows opnieuw geïnstalleerd ?
2x 4870 der uit 1x 4770 der in kan die crash veroorzaken,of wat ik vaak had na even een kaart wisselen dat de bios bokte..
2 reepjes op 1066 moet prima gaan ,4 reepjes lukte niet op dit bord maar wel op mijn huidige bord.
1066 wordt wel ondersteund maar dan 1 kanaal vol geen 2 kanalen =4 reepjes

Zet de HT en NB op 1800 en de bekende waarden van CPU en DDR vast in je bios.
Ik heb ook wel bij diverse biossen gezien dat de auto mem-timings iets anders(veranderd) waren..
Anders wees lief voor de pc en je vriendin en laat die voeding er in :+ .
Tenzij je hem zelf wil houden ...ach zo inefficiënt is het ook niet met die voedingen van tegenwoordig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

Topicstarter
Ik ben tot de conclusie gekomen aan de hand van de aanwijzingen hierboven dat het iets te maken heeft met de cool&quiet en hardware throttle opties: zodra ik deze uit zet krijgt de cpu nog maar 1 volt en draait het traag als voorheen maar zonder vastlopers, zet ik ze weer aan in de bios dan is het systeem weer snel maar loopt het weer vast...

Klinkt mij nu toch meer in de richting van het moederbord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met C&Q ingeschakeld maar 1 volt,wat is je voltage met C&Q wel ingeschakeld ?
Is de C1E optie op de DS5 beschikbaar met de laatste bèta bios?

Ik schiet maar wat... ik resette dit ding door de 24pins PSU stekker van t board af te doen,en dan de jumper/batterij clear cmos.
Mss dan je andere voeding nog es proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 16:33:
Met C&Q ingeschakeld maar 1 volt,wat is je voltage met C&Q wel ingeschakeld ?
Dan varieerd deze uiteraard maar op de punten dat het nodig is is het voltage dan ook echt 1.35V.
Is de C1E optie op de DS5 beschikbaar met de laatste bèta bios?
Ja, ik weet alleen echt niet wat deze optie doet... ik heb versie F8f op het bord zitten.

edit:
nu even gegoogled...

Ik snap nu wat het hoort te doen... ik heb het alleen wel disabled staan... toch eens proberen met en ik enable standaard usb legacy support... wist ik veel dat die ook problemen kan veroorzaken, nog nooit bewust last van gehad 8)7

proberen dus!

[ Voor 23% gewijzigd door [NUT] op 19-02-2010 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

Topicstarter
Nou, lang testen en met veel verschillende biossen kom ik tot een conclusie: de beta bios is nogal onstabiel i.c.m. het geheugen en de cpu in deze opstelling. zodra ik terug ga naar bios versie F7 is het systeem stabiel te noemen maar niet op het 1066Mhz corsair geheugen... als ik de 2Gb 800mhz merkloos memory er in zet dan kan ik alles weer doen met dit systeem. Zodra ik dan de corsair reepjes er in zet dan loopt het systeem weer vast in 3dmark06, maar niet in memtest86+ v4.0 en deze toont ook geen foutmeldingen :/

Ik ga nog eens testen met het zelfde geheugen op 800mhz, het resultaat hier van meld ik dan ook nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08 20:13
Het werkt wel met het Corsair geheugen, maar probeer eerst eens te kijken waar je voltages op staan en neem een foto voor ons/mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

Topicstarter
2.10v zoals het hoort michaelmou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

memtest test waarschijnlijk de werking en de toestand van een geheugenmodule. memtest test niet de combinatie geheugenmodule-processor-moederbord-besturingsprogramma
ik zie dat type geheugen van Corsair niet in de lijst van geaccepteerde geheugenmodules staan.

Waarschijnlijk werkt het systeem wel met 1 geheugenmodule van Corsair van 2GB.

In de geheugenlijst staat:

Begin van het citaat:

Note: Due to AMD AM2+ CPU limitation, DDR2 1066 is only supported by 1 dimm per channel.

Einde van het citaat.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2010 19:55 ]

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

Topicstarter
Hmm, dat klinkt logisch ja...

Ergens op de website van gigabyte vond ik een referentie aan test rappporten van Corsair zelf... die beweerden dat het wel hoort te werken, ik kan dat bewuste bestand alleen niet meer vinden :(

Hoewel het niets helpt de modules 1 per 2 gekleurde bankjes (daar mee dus 1 per channel): nog net zo onstabiel, hoe ik dat 800mhz geheugen dan ook in prik, die werken zonder problemen nu.

Ik denk dat het dan inderdaad gewoon om incompatible geheugen gaat... |:(

Leuk, zo'n probleem:
Oorzaak 1: Het F8 BETA BIOS i.c.m. de CPU is een probleem, die was hoe dan ook onstabiel tot ik terug ging naar F7;
Oorzaak 2: Het geheugen lijkt incompatible met het moederbord...

Vaag 1: het systeem veranderde in 'stront door een nauwe trechter' bij het onderklokken met slechts 200mhz 8)7
Vaag 2: Met een 850Watt voeding toch stabiel... :?

Maar goed, het probleem lijkt nu dan toch echt getackeled! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08 20:13
[NUT] schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 18:18:
2.10v zoals het hoort michaelmou...
Ik bedoelde alle voltages. Daarom staat er ook een S achter.
Pagina: 1