Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom dit op een aantal forums tegen en meer users klagen erover. Maar of dit écht zo is?

Heb de installatie toch maar doorgezet.
De firmware van de SSD staat op versie 02HD. Ik heb in de BIOS alleen de keuze voor IDE en RAID.
Ik gebruik geen RAID, dus vóór installatie maar op IDE gelaten.

Ik neem nu aan dat in dit geval het TRIM-commando niet native ondersteund is door Windows 7,
omdat ik die Windows driver (msahci.sys) niet geactiveerd krijg; ook niet na deze specifieke registry hack van 3 naar 0 (na booten en niet zien maar weer teruggezet):
http://www.recipester.org...HCI_in_Windows_7_26944413
Is mijn aanname over het nodig hebben van de AHCI driver juist?

Het commando "fsutil behavior query DisableDeleteNotify" geeft 0 als resultaat.
Leuk, maar dat zegt volgens mij alleen dat Windows 7 het TRIM commando kan afvuren, maar nog niet dat het daadwerkelijk werkt.

Voor de zekerheid heb ik daarom de SSD Toolbox geïnstalleerd om met de SSD Optimizer de SSD te TRIMMEN; dat lijkt te werken. Met name bij 4K random write zie ik performance winst (van 30Mb/s naar 50Mb/s).

Wel jammer dat het zo moet; weer iets zelf te schedulen.

De performance bevalt overigens wel, maar als er meer is uit te halen, dan wil ik daar uiteraard graag gebruik van maken.

Is de AHCI driver alleen nodig voor snelheidswinst, of ook om TRIM onder Windows 7 werkend te krijgen?
Wat geeft het gebruik van de windows AHCI driver als (gemeten) performance winst (t.o.v. IDE)?
Weet iemand wel hoe je wel in deze BIOS AHCI als optie krijgt? Of valt dan de rest van het systeem mogelijk om?

Alvast bedankt voor reakties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Als je hem op RAID zou zetten zou AHCI aan moeten staan. AHCI is namelijk onderdeel van de RAID-specificaties als ik me niet vergis. Het zou wel kunnen dat je windows opnieuw moet installeren nadat je hem op RAID zet.

Als het goed is staan dingen als NCQ nou ook uit.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik zien/testen dat NCQ aan of uit staat?
Wat heb ik eraan om op RAID te zetten, als ik geen RAID wil?
TRIM wordt momenteel nergens ondersteund onder RAID.

De cijfers vallen toch niet tegen van deze ene SSD:

5 x 1.000MB acties (MB/s)

Seq read : 252.2
Seq write : 82.38
512Kb random read: 158.5
512Kb random write: 87.05
4Kb random read : 22.10
4Kb random write : 51.0

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2010 11:19 ]

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Dat kan je zien met Crystaldiskinfo. (Dus niet met Crystaldiskmark)

Daarnaast, ik meld alleen maar dat AHCI deel uitmaakt van de raid instructieset. Dus om AHCI aan te zetten zal je sowieso raid aan moeten zetten. Dat je RAID niet gebruikt is natuurlijk een ander verhaal.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik in de BIOS van de Dell RAID i.p.v. IDE kies en Windows 7 herïnstalleer op de SSD, dan heb ik AHCI?
Ik ga de SSD niet in een RAID opstelling zetten (gewoon 1 SSD als primaire disk). Kan dan wel gewoon RAID in de BIOS aan blijven staan? Werkt TRIM dan wel?

Verwijderd

Heeft iemand een topic hoe je het beste een Bios kan Overcloken

Beste samet1killer, deze reply hoort helemaal niet in dit topic thuis, sterker nog helemaal niet in dit subforum. Voor overclocking moet je hier zijn: Overclocking & Tweaking Topickaping wordt niet echt op prijs gesteld en al helemaal niet als het ook nog eens met een onderwerp is dat niet thuis hoort in het subforum.

[ Voor 84% gewijzigd door _Dune_ op 18-02-2010 23:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Terug op het onderwerp:
Crystaldiskinfo geeft aan dat mijn SDD o.a. NCQ en TRIM ondersteunt (ze zijn zwart en niet uitgegrijsd).

Blijven onderstaande vragen over:
a. Is de AHCI driver alleen nodig voor snelheidswinst, of ook om TRIM onder Windows 7 werkend te krijgen?
b. Wat geeft het gebruik van de windows AHCI driver als (gemeten) performance winst (t.o.v. IDE)?

Verwijderd

Topicstarter
AHCI maakt deel uit van de SATA instructieset.
In de BIOS staan dan bij SATA mode de opties [IDE], [AHCI], [RAID].
Maar die keuze voor AHCI in de BIOS heb ik helaas niet.
Ik heb die op IDE moeten laten staan; bij RAID krijg ik een BSOD.
Met name voor random reads van kleine bestanden maakt dat nogal wat uit qua performance.
Zie daarvoor deze informatie die ik inmiddels gevonden heb (antwoord op vraag b):
http://www.pcper.com/arti...aid=669&type=expert&pid=3
Die performance winst mis ik nu. :'(

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2010 07:35 . Reden: ... en NIET van de RAID instructieset. Is in dit topic nogal relevant. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

i7x heeft de snelheidswinst van IDE via AHCI naar het gebruik van de Optimizer getest.

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/257khvc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2uxwgew.png

De omzetting naar AHCI en de Optimizer leiden tot een snelheidswinst bij sequentieel schrijven van 12,38%.

Een foto of plaatje van het scherm van de bios kan helpen om advies te geven.
De omzetting van IDE naar AHCI in het biosscherm werkt alleen na de verandering in het register.
Uit de informatie in de opmerking blijkt niet, dat bij de omzetting van IDE naar RAID (en AHCI) eerst de verandering in het register is uitgevoerd.
Door de wijziging in het biosscherm kan het moederbord geen verbinding krijgen met de ssd.
Dit resulteert erin, dat het besturingsprogramma stopt.
De noodzakelijke verbinding wordt gelegd door de verandering in het register eerst uit te voeren.
De meeste snelheden van de ssd van de topicstarter zijn overigens al behoorlijk hoog op IDE.

In het overzicht van het bios staan twee opties om RAID in te stellen. Er is een optie bij Advanced Chipset Features (Geavanceerde chipsetfuncties) en er is een optie bij Integrated Peripherals (Ge'i'ntegreerde randapparatuur). Het is niet duidelijk of alle twee de instellingen handmatig gewijzigd moeten worden.

In plaats van na de installatie van Windows 7 het register te wijzigen en RAID en AHCI aan te zetten kunnen RAID en AHCI ook voor de installatie van Windows 7 aangezet worden. Na de installatie werkt de ssd via AHCI.

[ Voor 141% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2010 13:00 ]

Pagina: 1