Handig exelsheets uitprinten als boekwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een manier om het een en ander aan schrijfwerk makkelijk te digitaliseren.
Op het werk hebben we twee boeken die we dagelijks invullen, deze boeken bestaan beide per dag uit twee bladzijden. Het probleem is dat niemand elkaars handschrift kan lezen :+

Nu willen we dit eigenlijk digitaal gaan doen zodat het makkelijker leesbaar is voor iedereen, en typen gaat sneller dan met de hand schrijven. Nu willen we dit alleen ook allemaal iedere 3maanden ofzo uitprinten en weer tot boek inbinden zodat we een snel naslagwerk hebben mocht dit nodig zijn.

Het probleem is alleen dat het op de computer zo simpel mogelijk moet zijn, aangezien een stel collega's niet heel bedreven zijn met computers, en als er iets fout gaat zijn ze in staat het hele zaakje in de soep te laten lopen en dat is niet de bedoeling, back-up mogelijkheden hebben we ook niet echt.

Waar ik aan zat de denken is een exel file maken zodat we de lay-out van de originele boeken makkelijk en duidelijk over kunnen nemen. Het makkelijkste en veiligste is dan om voor iedere dag een apart bestand te maken, met voor alle 4 de bladzijdes die ingevuld moeten worden een apart werkblad. Duidelijk, makkelijk toegankelijk en als er wat fout gaat zijn we hooguit de dag kwijt waar we in bezig zijn, en dat is redelijk makkelijk weer opnieuw in te vullen.
Hierbij komt alleen het probleem dat dit niet bepaald uit te printen valt.
Zoals vermeld moeten het 2 boeken worden. beide 2 pagina's A en B, C en D.

Meerdere dagen in een werkblad zetten ben ik niet heel enthousiast over aangezien dit veel verwarring gaat veroorzaken. En tot nu toe is de enige mogelijkheid die ik zie het opzetten zoals hier boven en iedere 3 maanden gaan copy pasten naar een nieuwe exel file om het af te drukken, maar dat is ook niet bepaald een ideale situatie natuurlijk.

Zijn er hier misschien nog briljante ideeën om dit makkelijk op te lossen? Ik hoop dat de beschrijving trouwens een beetje duidelijk is, zo niet, laat maar horen.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31

Reptile209

- gers -

Als je - naast de 4 sheets voor het invulwerk - een 5e sheet maakt die zorgt voor de juiste opmaak bij het printen, dan ben je er volgens mij. Deze sheet trekt gewoon zijn gegevens uit de invulsheets en kan desnoods (bij voorkeur) geblokkeerd zijn tegen wijzigingen om te voorkomen dat men direct gegevens of de layout aanpast.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 01:13

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Installeer mySQL, maak een protected excel-sheet met de velden die je nodig hebt zoals datum (die van vandaag kun je automatisch in laten vullen en wel of niet aanpasbaar laten zijn), gebruikersnaam (kun je uit de loginnaam van windows halen waarschijnlijk of gewoon door iedereen makkelijk zelf in laten vullen (geen controle over dan natuurlijk) en een invoerveld waar de overige gevens in moeten komen.

Koppel met een klein beetje vba die excel aan de mysql db en zet achter de knop opslaan die je op het werkboek plaats de INSERT query met de dan in excel aanwezige gegevens. Na suc6 sluit je zelf het werkboek zonder de gegevens in het excelbestand op te slaan om te voorkomen dat mensen dezelfde gegevens meermaals invoeren.

Voor het afdrukken kun je nu heel veel verschillende manieren gebruiken, kan vanuit een webpagina of ook weer vanuit excel of word met vba-queries, maar daar hoef je de gebruikers zeker niet mee lastig te vallen.

Poolproof? nee tuurlijk niet, maar wel zo makkelijk mogelijk, wellicht dmv een constraint zorgen dat er nooit meerdere gegevens per dag ingevuld mogen worden, maar dat hangt natuurlijk van de toepassing af.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Nu online

Spike_wolf

Topicstarter
Reptile209 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 10:27:
Als je - naast de 4 sheets voor het invulwerk - een 5e sheet maakt die zorgt voor de juiste opmaak bij het printen, dan ben je er volgens mij. Deze sheet trekt gewoon zijn gegevens uit de invulsheets en kan desnoods (bij voorkeur) geblokkeerd zijn tegen wijzigingen om te voorkomen dat men direct gegevens of de layout aanpast.
Klinkt aardig, maar dan moet je wel weer meerdere dagen per bestand gaan gebruiken neem ik aan?
hufkes schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 10:29:
Installeer mySQL, maak een protected excel-sheet met de velden die je nodig hebt zoals datum (die van vandaag kun je automatisch in laten vullen en wel of niet aanpasbaar laten zijn), gebruikersnaam (kun je uit de loginnaam van windows halen waarschijnlijk of gewoon door iedereen makkelijk zelf in laten vullen (geen controle over dan natuurlijk) en een invoerveld waar de overige gevens in moeten komen.

Koppel met een klein beetje vba die excel aan de mysql db en zet achter de knop opslaan die je op het werkboek plaats de INSERT query met de dan in excel aanwezige gegevens. Na suc6 sluit je zelf het werkboek zonder de gegevens in het excelbestand op te slaan om te voorkomen dat mensen dezelfde gegevens meermaals invoeren.

Voor het afdrukken kun je nu heel veel verschillende manieren gebruiken, kan vanuit een webpagina of ook weer vanuit excel of word met vba-queries, maar daar hoef je de gebruikers zeker niet mee lastig te vallen.

Poolproof? nee tuurlijk niet, maar wel zo makkelijk mogelijk, wellicht dmv een constraint zorgen dat er nooit meerdere gegevens per dag ingevuld mogen worden, maar dat hangt natuurlijk van de toepassing af.
Okay, dat klinkt interessant, het probleem is dat ik niks kan installeren op het systeem, exel en word staat er op, verder niks. Ik heb ook geen verbinding naar het internet ofzo, we zijn nogal beperkt.

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31

Reptile209

- gers -

Spike_wolf schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 10:35:
[...]
Klinkt aardig, maar dan moet je wel weer meerdere dagen per bestand gaan gebruiken neem ik aan?
[...]
Wat jij wil ;). Je kan binnen één sheet koppelingen maken naar een verzamelsheet, maar je kan ook een apart bestand maken dat zijn informatie uit diverse andere bestanden (voor iedere dag eentje) trekt. Dat laatste is soms even wat gedoe qua updaten (Excel moet dan op de achtergrond allerlei andere bestanden gaan openen), maar aangezien je dat niet elk half uur zult willen doen (elke 3 maanden) lijkt me dat geen punt.
Ik zou overigens wel zorgen voor een externe harddisk oid als backup, want dit vraagt er natuurlijk om dat je opeens 3 maanden digitale info kwijt bent vóórdat je het geprint hebt...

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Nu online

Spike_wolf

Topicstarter
Reptile209 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 10:51:
[...]

Wat jij wil ;). Je kan binnen één sheet koppelingen maken naar een verzamelsheet, maar je kan ook een apart bestand maken dat zijn informatie uit diverse andere bestanden (voor iedere dag eentje) trekt. Dat laatste is soms even wat gedoe qua updaten (Excel moet dan op de achtergrond allerlei andere bestanden gaan openen), maar aangezien je dat niet elk half uur zult willen doen (elke 3 maanden) lijkt me dat geen punt.
Ik zou overigens wel zorgen voor een externe harddisk oid als backup, want dit vraagt er natuurlijk om dat je opeens 3 maanden digitale info kwijt bent vóórdat je het geprint hebt...
Oh dat wist ik niet, dat zou inderedaad een goede oplossing zijn, ik ga gelijk eens kijken hoe dit in elkaar steekt, bedankt!
Externe harddisk komt wel idd zodra dit in elkaar steekt, ik heb geen zin 3 maanden data kwijt te zijn idd :P

Humankind… be both.

Pagina: 1