Wat voor waarde heeft een lease auto van de zaak + tankpas

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-03 23:43
Hey,

Ik heb op dit moment een lease auto van de zaak die ik zowel zakelijk als prive mag rijden. Echter mag ik prive alleen maar 10 000 km per jaar rijden. Ik heb ook een tankpas die ik zowel zakelijk als prive mag gebruiken. Ik betaal alleen de bijtelling van ongeveer 400 euro bruto pm. Ik vraag me af hoeveel dit ongeveer waard is stel ik ga naar een andere werkgever die mij geen lease auto wil aanbieden. Dan wil ik namelijk de kosten van een lease auto optellen bij mn salaris. Zodat je toch een gelijkwaardige beloning krijgt.

Salaris incl lease auto: 2450
Salaris excl lease auto: ???

pegeot 207
bj 2008
3 deurs
diesel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-06 23:43
Dat is heel persoonlijk. Ik heb destijds (2006) zo'n 600 euro bruto salaris gerekend voor een Golf IV met onbeperkte tankpas en onbeperkt aantal km's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:01

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
60% is netto ongeveer?
Waarom tel je er niet gewoon alles bij op, hoog inzetten dan zakken zij wat en ben je alsnog tevreden. :)

Wacht even, dat is andersom natuurlijk.
Dan moet je voor jezelf berekenen hoeveel het je zou kosten als je dat vervoer zelf moet betalen.
Dat plus een beetje extra is wat het je waard is lijkt me. :)

[ Voor 45% gewijzigd door Gonadan op 17-02-2010 09:39 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

Je kunt de leaseauto niet volledig als bruto salaris wegzetten. Je werkgever heeft namelijk ook een belang bij een leaseauto. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:04
Wat zou je per maand kwijt zijn als je die auto privé moet betalen? Dat lijkt me dan de waarde van die leaseauto.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Beloning is zeer persoonlijk er is geen vaste waarde voor.

Dingen die mee kunnen tellen.
- reisafstand nieuwe werkgever.
- moet je veel zakelijk rijden met je eigen auto?
- wat zijn de reiskosten vergoedingen van de nieuwe werkgever?

Reken uit wat voor auto je wilt rijden als je overstapt en reken hier de maandlasten voor, wegenbelasting, verzekering, afschrijving, onderhoud etc.

houd er wel rekening mee dat je de kosten wel in verhouding houd, dus stel dat je prive en woon/werk/zakelijk verkeer 50%/50% procent is moet je die kosten even delen door 2.

meestal komt dat neer op 150-200 euro excl reiskosten per maand (of je moet een dikke wagen willen rijden).
dus 2600 euro excl reiskosten is redelijk om te vragen. (indien het een soortgelijke functie betreft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

heel simpel:

Reken uit wat een gelijkwaardige auto jouw totaal kost, ga gemakshalve uit van een goede 2e hands.
- rente (verlies)
- afschrijving
- belastingen en verzekeringen
- brandstof
- onderhoud

Dan krijg je een totaalbedrag qua kosten (doe dit wel op basis van de zakelijke km + 10.000km prive, anders is de verhouding krom)

maar je krijgt ook inkomsten, namelijk km vergoeding voor woon-werk en zakelijk verkeer.

De totale som van inkomsten trek je af van je kosten. De uitkomst van die som is wat jij NETTO! nodig hebt om eenzelfde auto te rijden.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Anoniem: 35872 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 09:43:
meestal komt dat neer op 150-200 euro excl reiskosten per maand (of je moet een dikke wagen willen rijden).
dus 2600 euro excl reiskosten is redelijk om te vragen. (indien het een soortgelijke functie betreft)
Hou er wel rekening mee dat die 150-200 netto kosten zijn. Als je ze dus wil bruteren moet je ongeveer het dubbele optellen bij je bruto salaris. In dat geval gaat hij dus naar 2800-2900 euro, excl. reiskosten woon-werkverkeer.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Polariteit
  • Laatst online: 21:46

Polariteit

Fietsende fotografeur

Gewoon de leasebijdrage van je werkgever erbij optellen, zit je meestal wel goed. mits die niet schandalig laag is tenminste ;)

• adesign
marceltuit schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 09:54:
Gewoon de leasebijdrage van je werkgever erbij optellen, zit je meestal wel goed. mits die niet schandalig laag is tenminste ;)
Hoe kan ik achter halen wat het lease bedrag is dat mijn baas betaald. Het is een peogeot 207, bj2008, 3 deurs, 10 0000 km prive. Kan ik dat ergens opzoeken?

• swbr
adesign schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 11:43:
[...]

Hoe kan ik achter halen wat het lease bedrag is dat mijn baas betaald. Het is een peogeot 207, bj2008, 3 deurs, 10 0000 km prive. Kan ik dat ergens opzoeken?
Staat er niet gewoon in je leaseregeling wat je budget is?

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:49
Ik denk dat je nog even opnieuw moet uitrekenen wat je aan bijtelling betaald. € 400 bruto lijkt me niet kloppen omdat je zoiets nooit bruto betaald. Wat wel kan is dat het € 400 bijtelling bij op je salaris komt. Effectief zal je hier dan (afhankelijke van de belastingschijf) 42% over betalen; dus € 168 per maand.

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-06 11:23
En juist dat verschil wordt bruto dan wel netto genoemd ... dus betaal je dan wel degelijk € 400 bruto

Maar goed, on topic; ik vind het lastig om te bepalen welke waarde een auto zou moeten vertegenwoordigen. Rekenen met een tweedehands auto en afschrijving, onderhoud, et cetera daar op vind ik eerlijk gezegd appels met peren vergelijken. De huidige leasebijdrage optellen bij je loon komt dan nog wel het dichtst in de buurt denk ik ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 327248

Naar mijn smaak kan je het beste kijken naar wat je bespaart door een leasewagen te rijden ten opzichte van een eigen wagen.

Dus zet je netto bijtelling tegenover de maandelijkse kosten van een eigen wagen.
Denk hierbij aan:
- brandstof
- belasting
- verzekering
- onderhoud
- afschrijving
- etc

neem het verschil tussen deze 2 bedragen. Dit bedrag is de 42% die je betaald over je voordeel.
Bruteer dit naar 100% en je weet wat voor bruto waardering je aan je leasewagen kan hangen (in loontermen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

sorry hoor, maar als jij een werkgever vind die geen leasebak wilt geven maar wel 800 bruto salaris dan klopt er iets niet, over die 800 moet jij namelijk 42% belasting over betalen. Daar houd je dus zo'n 500 van over.

Dan kan je beter regelen dat die 800 wordt geinvesteerd in een leasebak, maar ik ken geen werkgever die iemand zomaar 800 compenseert omdat ie geen leasewagen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 10:35

Jeroen V

yadda yadda yadda

Anoniem: 151099 schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 09:16:
[...]

sorry hoor, maar als jij een werkgever vind die geen leasebak wilt geven maar wel 800 bruto salaris dan klopt er iets niet, over die 800 moet jij namelijk 42% belasting over betalen. Daar houd je dus zo'n 500 van over.

Dan kan je beter regelen dat die 800 wordt geinvesteerd in een leasebak, maar ik ken geen werkgever die iemand zomaar 800 compenseert omdat ie geen leasewagen krijgt.
Dan klopt er blijkbaar iets niet.... ;) Mijn werkgever keert inderdaad het normleasebedrag + brandstofvergoeding bruto uit als ik geen auto van de zaak zou nemen. In mijn geval komt dat neer op bijna 1000 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Dat heb ik ook gedaan toen ik van werkgever switchte.
Maar bij mijn oude werkgever was het ook daadwerkelijk mogelijk om de leasevergoeding te laten uitbetalen. Het deel aan reiskosten werd dan netto uitgekeerd en de rest bruto.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Anoniem: 151099 schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 09:16:
[...]

Misschien beter onderhandelen over je arbeidsvoorwaarden? Mijn werkgever telt het niet gebruikte deel van je leasevergoeding op bij je bruto salaris. Dit is volgens mij ook vrij normaal aangezien hij het bedrag bij volledige besteding van het leasebudget ook kwijt is

Wat ik zelf altijd voor rekensommetje heb gemaakt is het volgende:
bruto leasebedrag: 800 (ongeveer 400 netto)
bijtelling: 600 bruto (ongeveer 300 netto)

Als ik dus geen lease-auto zou rijden zou me dit 700 euro per maand schelen.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Antaresje schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 12:08:
[...]

Staat er niet gewoon in je leaseregeling wat je budget is?
Heb niet echt papierwerk gehad voor mn lease auto. Kreeg de sleutel en moest een contract ondertekenen. Op dat contract stond niks over het leasebedrag, maar alleen dat ik max 10000 km mocht rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-03 15:25
JohnR schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 10:45:
[...]

Misschien beter onderhandelen over je arbeidsvoorwaarden? Mijn werkgever telt het niet gebruikte deel van je leasevergoeding op bij je bruto salaris. Dit is volgens mij ook vrij normaal aangezien hij het bedrag bij volledige besteding van het leasebudget ook kwijt is

Wat ik zelf altijd voor rekensommetje heb gemaakt is het volgende:
bruto leasebedrag: 800 (ongeveer 400 netto)
bijtelling: 600 bruto (ongeveer 300 netto)

Als ik dus geen lease-auto zou rijden zou me dit 700 euro per maand schelen.
Je zou dan een budget hebben van 700 euro netto om een auto van te regelen voor je vervoer. Waar je dan ook al je werk-kilometers mee mag rijden en je waarschijnlijk geen kilometervergoeding meer krijgt....

Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel. Homer Simpson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
Frostie schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 16:46:
[...]

Je zou dan een budget hebben van 700 euro netto om een auto van te regelen voor je vervoer. Waar je dan ook al je werk-kilometers mee mag rijden en je waarschijnlijk geen kilometervergoeding meer krijgt....
Dat komt omdat hij vergeet om de brandstof mee te rekenen. Het leasebedrag is maar een gedeelte van de kosten, de tankpas kan ook aardig aantikken voor de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Frostie schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 16:46:
[...]

Wat er dan weer tegenover staat is dat reiskosten voor een deel van de belasting afgetrokken kunnen worden (als de werkgever geen reiskostenvergoeding geeft). Ik zeg ook heel duidelijk niet dat ik er 700 euro per maand op vooruit ga als ik geen leaseauto zou hebben, enkel dat dit het bedrag is dat een andere werkgever zou moeten compenseren als hij geen leaseauto ter beschikking stelt.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
JohnR schreef op zondag 21 februari 2010 @ 13:10:
Wat er dan weer tegenover staat is dat reiskosten voor een deel van de belasting afgetrokken kunnen worden (als de werkgever geen reiskostenvergoeding geeft).
Dan moet je wel per openbaar vervoer reizen, reisaftrek bij eigen vervoer is al heel lang geleden afgeschaft.
Pagina: 1