Popups tijdens het surfen op veilige sites*

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb sinds enkele dagen last van spam tijdens het surfen. Het gebeurt willekeurig en bij allerlei website zoals Youtube. Ik krijg in hetzelfde tabblad een nieuw "scherm" over de website heen waarop ik aan het surfen ben met duidelijk onbetrouwbare sites, spam en dergelijke, bij de meeste is er wel een optie links/rechts bovenaan in het tabblad om het te "skippen". Mozilla Firefox crasht voortdurend sinds de spam is komen opdagen; hiervoor nog nooit Firefox zien crashen. Ik heb dit probleem even gegoogled en overal zag ik dat het probleem ontstaat door geinfecteerd atapi.sys bestand met een rootkit. De problemen zijn gelijkaardig maar geen 1 van mijn anti-virus/malware programma's heeft aangegeven dan atapi.sys geinfecteerd is; wilt dit zeggen dat dit niet het probleem is of kan het nog steeds?

Ik heb ondertussen al volledige scans gedaan met Avast, Malwarebytes, Ad-Aware & Spybot. Malwarebytes & Spybot vonden beiden wat rommel maar niets dat het probleem oploste. EDIT: Ik heb ongeveer een uurtje geleden ook de beschermingsmodule geactiveerd van Malwarebytes en die heeft ondertussen al 8 (en het blijft maar oplopen) keren IP's geblokt. Ik weet niet of dat hier iets mee te maken heeft maar ik vermoed van wel.

Is er iemand die een gelijkaardig probleem had en/of een oplossing weet?

Alvast bedankt.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2010 03:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03:41

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Rootkits zijn extra vervelend, omdat ze enorm moeilijk te verwijderen zijn als ze al aanwezig zijn op je systeem. Wat je het beste kunt doen is een 'offline' scan. Dat wil zeggen dat je de harde schijf die besmet is (de systeemschijf) in een ander systeem moet hangen, en een volledige scan moet doen met een op die PC aanwezig virusscanner.

Alleen dan heb je een kans om van de rootkit af te komen, maar ideaal is het natuurlijk niet. De beste oplossing is helaas de meest rigoreuze, en dat is een volledige herinstallatie van je os.

Verwijderd

Topicstarter
BUMP

Niemand die nog een manier weet om te achterhalen wat er nu precies voor die problemen zorgt en/of het wel/niet die rootkit is (en hoe die dan te verwijderen)?

Alvast bedankt voor de uitleg over een rootkit, klinkt niet leuk.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Starten met een Linux livecd en dan even scannen? Zo gepiept.

Voorbeeldje met Knoppix:
http://www.knoppix.net/forum/viewtopic.php?p=104882

i3 + moederbord + geheugen kopen?