Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-06 15:08
Hallo,

Ik doe een vervolgcursus fotografie aan de volksuniversiteit, welke overigens erg is aan te raden, en heb een opdracht gekregen. Gezien mijn nogal stressige aard werp ik mezelf al allerlei beperkingen op die er nog niet eens zijn. ;) Ik voel gewoon een grote prestatiedruk omdat de persoon waar ik een fotoserie over maak natuurlijk hoge verwachtingen heeft, ik wil dan niet teleurstellen. Dus ik tracht zo goed mogelijk voorbereid te zijn om een afgang te voorkomen. ;)

De allereerste vraag die natuurlijk bij mij opkwam is, wat voor ambachtslied? Een bouwvakker werkt buiten, dus dat is makkelijk licht. Maar is het ook een ambachtsman? Ik weet echt niet welke kant ik op moet denken, dus iedere vorm van suggestie wordt gewaardeerd!

Dan maak ik mij nog zorgen over of mijn apparatuur voldoende is om de ambacht eer aan te doen. Iedere apparatuur brengt natuurlijk beperkingen met zich mee. Ik heb de beschikking over mijn Canon 450D + 18-55 IS, een statief, een polarisatiefilter en een manuele flitser welke geleend is. Ik heb geen budget voor eventuele 'handigheidjes' welke het maken van mijn serie zouden vergemakkelijken, gezien het feit dat ik een arme scholier ben. ;)

Als het werkgebied van de ambachtslied weinig licht heeft is de flitser natuurlijk handig, om te bouncen via een eventuele witte muur / plafond. Wat als deze niet aanwezig is? Gezien de ambachtslied zal bewegen gedurende zijn of haar werk is een langere sluitertijd geen optie. Ook de ISO omhoog gooien ben ik huiverig mee.

Daarnaast twijfel ik nog over wat ik wil gaan neerzetten. Ik speel met de gedachte het werk van begin tot eindproduct te laten zien in een boeiende serie. Maar stel dat het werk nogal, eh, saai is, hoe maak je het dan toch boeiend?

Al met al een misschien iets te lang verhaal. Ik vind het een geweldige opdracht, en ik ga hem ook zeker aan, maar ik vind het erg spannend allemaal. :) Daarom hunker ik naar externe input met ideeën of suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255680

Ik denk dat het leuk is als je een beroep vind dat wat minder beoefent word. Ik denk dan vooral aan glazenblazers oid. Zie dat je met de persoon goed overeenkomt, en vraag naar zijn verwachtingen.
Het is ook altijd leuk om te kijken op bvb Flickr wat er al te vinden is van foto's over die bepaalde ambacht, dan is het belangrijk om te beslissen of je mee wilt gaan in die stijl, of je zelf een creatieve aanpak wilt gebruiken.

Aangezien je bij ons raad vraagt denk ik dat je het jezelf makkelijker maakt om een interessante stiel te nemen, en deze zo goed mogelijk vast te leggen, dan een "normale" stiel op een heel creatieve wijze op de gevoelige plaat te leggen.

just my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-06 22:02
Spellingnazi in de bocht ....
Beroepen die eindigen op -man, worden in het meervoud verbogen met -lieden of -lui. De eerste vorm geeft een (hoge) status weer.bron
Oftewel: de ambachtslieden is de meervoudsvorm van ambachtsman.

[ Voor 22% gewijzigd door Mitch op 17-02-2010 06:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:15

momania

iPhone 30! Bam!

Denk dat je eerst voor jezelf eens goed alle ambachten op een rijtje moet gaan zetten.
* Welke zijn er zoals
* Oude ambachten vs nieuwe ambachten (denk aan goudsmid vs webdesigner ofzo)
* Waar zijn al veel cliche foto's van, of waar juist niet en wat wil je zelf
* Wat voor thema, anders dan de ambacht zelf, wil je in je foto's

Als je dan dingen op een rijtje hebt staan, kan je bijvoorbeeld gaan strepen tot je wat over houdt.
Vergeet ook niet dat bij sommige ambachten wat beweging in de foto's niet misstaat, dus je moet je denk ik minder zorgen maken over zaken als sluitertijd, ISO, etc en eerst beter over je onderwerp nadenken :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:25
Je plaatselijke molenaar, ook altijd leuk. Glasblazers in actie zijn bijna onweerstaanbaar voor dit soort dingen. Er zit actie in, interessant licht en goed meten is een lastige klus

Wat die flitser en bouncen betreft, stuk (wit) karton werkt ook prima, zeker als je een assistent kan regelen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-06 10:13
Glasblazer, smid, leerbewerker, hoefsmid... dat zijn voor mijn gevoel typisch 'ambachten' :)
Wellicht kan je in het Archeon wat vinden, hoewel dat misschien wel erg oud wordt?

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 11:55
Ik heb zelf altijd al enorm graag een glasblazer in actie willen fotograferen. Ben er alleen bang voor dat er niet zo heel veel zijn.
Overigens, mocht je bij een glasblazer met flitsers gaan werken, pas op dat je de goudgele gloed van het gesmolten glas niet wegblaast, maar gebruik een aantal CTO filters (1 1/2 of meer). Als kicker / rimlight is het wel weer heel mooi om een koudere lichtbron te gebruiken.

Mocht dat allemaal niet gevonden worden, een (banket-) bakker, de slager om de hoek, een schoenmaker. Allemaal karakteristieke ambachten waar je je fotografisch helemaal in kan uiten. Nu alleen de ambachtslieden zelf nog enthousiast maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Ik denk dat ik absoluut niet zou flitsen en gewoon lekker die ISO omhoog zou rammen. Flitsen zal veel sneller leiden tot het wegflitsen van sfeer en de plaat veel platter maken.

Tip: probeer de essentie van het beroep te vatten.

Mijn suggestie is om met redelijk wat groothoek te werken, dus zo'n 24-30 mm (x1.6) en dan dicht op je onderwerp. Misschien niet zo flatteus, maar het levert je de mogelijkheid om veel van de omgeving mee te nemen. Zodoende kun je een portret schieten en de tools/werkplaats erop krijgen. Als je erg origineel wil zijn ga je naar een prostitué ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170121

Je kan ook eens kijken naar bijvoorbeeld een vioolbouwer of een pianorestaurateur. Beide hebben vaak een eigen atelier waar je erg leuke sfeerbeelden kan maken :) Daarnaast vinden die mensen het waarschijnlijk ook wel leuk om er foto's van te hebben!

Over hoge ISO zou ik zelf niet al te veel zorgen maken. Met beschikbaar licht werken bij dit soort dingen vind ikzelf erg fijn. Met goede nabewerking is ruis goed onder controle te houden, ik ga er ook vanuit dat je het afgedrukt moet inleveren, dan zal je er ook minder last van hebben dan op het scherm.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
Allemaal erg bedankt voor de input, ik heb er echt wat aan. :)

@Kevinneke: Bedankt voor de tip van Flickr, had daar nog niet helemaal gedacht. Misschien is het inderdaad beter om niet bijster origineel te willen zijn, maar dat de focus moet liggen op het goed vastleggen van het beroep.

@Mitch: Oh noes.

@momania: Ik ga denk ik sowieso voor een oude ambacht. Als ik eerlijk ben heb ik nog niet veel foto's gezien van ambachtslui, maar met de tip van Kevinneke zal ik zodadelijk wel even kijken. Maar ik weet niet of dat erg is als het al enkele keren is gedaan, als de foto's maar mooi zijn, vind ik. ;)

@Wijnands: Dat was ook een van de eerste dingen waar ik aan dacht, maar die was helaas al best vaak gedaan door vorige cursisten. Ik vind het dan leuker om iets te doen wat nog niet zo vaak is gekozen.

@Xcalibur: Ik zat ook al die richting op te denken. Echter is het Archeon toch wat te ver weg, en ik voel daar niet veel voor. ;)

@EduardusLee: Bedankt, ik vind het idee van een pianorestaureur heel leuk! Super, was ik zelf nooit opgekomen. :)

Rest ook bedankt voor de input, ik zal nu Flickr eens afgaan.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bij musea (visserijmuseum, openluchmuseum, oude ambachten) zijn er soms ook demo's waar mensen in stijl (dus incl. de kleding die bij die tijd hoorde) werken. Sommige beroepen zijn streekgebonden. En wellicht kun je een link maken naar het beroep van een verre voorvader ;) Of een markante boer op leeftijd uit je omgeving die nog een oude handploeg en McCormick uit langgeleden heeft staan.

Het kan daar druk zijn, en weinig licht/donker + vaak zijn dit soort demo's voorbehouden aan het toeristenseizoen. Als je geluk hebt, zijn de musea nog eens gratis ook (zeker als ze kleinschaliger zijn). Er zijn best wel historische vestingstadjes die zo'n museum hebben. Let op: voordat je een (lange) reis onderneemt naar zo'n locatie: vraag of je er wel mag fotograferen.

[ Voor 8% gewijzigd door kdekker op 18-02-2010 10:27 ]

• Armada.
@kdekker: Bedankt voor de tip, zeker traditionele kledij en zulks zou een fotoreportage wel iets extra's geven. Ik zal eens even op zoek gaan of er in de regio Groningen stad wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
Excuses voor de bump, maar heb even een update. :)
Ik ga straks richting een.. *trommelgeroffel*.. schoenmaker! Leek mij erg leuk, en hij is vooral erg dichtbij, handig gezien mijn gebondenheid aan lopen of OV.
Binnenkort zal ik de reportage op Tweakers zetten.

Edit: ben langsgeweest, het mag! Alleen maandag schikte de beste man beter. Het is helaas niet -zoals ik hoopte- een solitaire oude man met een baard die op z'n tijd geniet van een sigaartje, vergezeld met zijn 7 katten, of zo. :')

[ Voor 30% gewijzigd door Armada. op 24-02-2010 16:00 ]

Pagina: 1