Vreemd Quickpar probleem op verder stabiele pc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:24
Zoals de titel al aangeeft heb ik een probleem met quickpar op een van mijn pc's.

Het betreft een Asus P5P800se mobo, bios versie 0803, met daarop:
- Pentium D 935 cpu
- 2 GB Nanya PC3200 DDR-SDRAM. (2x 1 GB in dual channel)
- Radeon 9200LE AGP graka
- Samsung HD501LJ 500 GB SATA harddisk
- LG DVD-ROM speler
De voeding is een Spire Rocketeer 400 watt voeding, nu 3 jaar oud.

Het OS is XP met SP3, engels.

Dit zit in een Coolermaster Centuirion 5 behuizing.

Deze pc is gewoon stabiel.
Testen als Orthos, Memtest e.d. doorstaat deze pc glansrijk.
Ook in het gewone gebruik is deze pc stabiel, bijvoorbeeld bij het omzetten van dvd's naar avi's met AutoGK.

Het enige wat niet wil werken is quickpar, zowel binnengehaalde posts parren als een zelfgerarde post van parfiles voorzien mislukt altijd.

De foutmelding bij het zelf maken van parfiles is:
Afbeeldingslocatie: http://richub.no-ip.org/web/error2.jpg

Dezelfde versie van quickpar (0.9.1, engels) geeft op 3 andere pc's (ook dual-core cpu's) hier in huis nooit problemen, alleen op deze pc.

Wat heb ik al gedaan om te testen:
Orthos, Memtest (ook met beide reepjes RAM afzonderlijk): Geen problemen, ook niet bij urenlang testen.

Ook het parren met 1 reepje RAM afzonderlijk geeft dezelfde foutmelding, met beide reepjes.

Ik baal hier behoorlijk van, dit zou een ideale downloadpc moeten zijn, maar door dit probleem kan ik nooit gewoon posts parren.

Heeft iemand een idee wat er misgaat, en/of waar ik nog verder kan zoeken naar de fout?

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:40

GreyGhost

Het is een spook

Heb je de HD SMART waardes al gecheckt?

Bepaal anders eens van een groot bestand de CRC32 (op een goede pc) en kopieer hem van een usb stick naar je HD en dan terug en bepaal dan nog eens de CRC32.

Bij een verschil zou je eens je SATA HD kabel kunnen vervangen en/of de hardisk kunnen checken op bad sectors (maar die zouden waarschijnlijk al zichtbaar zijn in de SMART waardes: Reallocated sector count ).

For I am grey, between the darkness and the light

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Probeer eens met één geheugenreepje per keer. Lukt het dan wel, dan heb je een geheugenprobleem (danwel instellingen daarvan ...). Lukt het dan ook niet, dan zou het wel eens de CPU kunnen zijn. Ik heb de afgelopen jaren twee keer een Pentium D rekenfouten zien geven in systemen. Verder ook helemaal stabiel in Windows en applicaties e.d.

Goede tip die gegeven is: check SATA (kabel EN disk), SATA heeft geen checksum over de data !
Flink overklokken van een mainboard geeft bijv. ook transmissie fouten in SATA communicatie.

[ Voor 21% gewijzigd door lazybones op 16-02-2010 21:47 ]

• Richub
De SATA kabel is nieuw, de HD geeft geen fouten bij testen.

Met 1 reepje testen heb ik al gedaan, gaf dezelfde fouten.

Overklokken doe ik niet, en heb ik ook nooit gedaan in het verleden.

Maar wat betreft die Pentium D's met rekenfouten: Waren dat preslers (9xx serie) of smithfields (8xx serie)? Want dat zou wel mooi klote zijn als de mijne dat ook heeft... :(

[ Voor 10% gewijzigd door Richub op 16-02-2010 21:54 ]

• lazybones
Linpack en OCCT testen lopen ook (meerdere uren) foutloos ?
Ik heb niet bijgehouden welke serie die Pentiums waren .. sorry.
Aan je downloads ligt het in ieder geval niet, want ik begrijp dat PAR files maken van bestanden die je al hebt staan ook fout gaat met verificatie, correct ?

[ Voor 74% gewijzigd door lazybones op 16-02-2010 21:58 ]

• Richub
Klopt, dat gaf de fout in het voorbeeldplaatje.

Die 2 testen die je noemt ken ik niet, zal ik vannacht eens laten draaien.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Probeer eens autounpack of dit werkt.
Sluit hd eens op een andere poort aan.
Andere kabel, ook indien hij nieuw is.

Verwijder eens je virusscanner (of door een andere vervangen) en testen.
Verwijder eens je firewall (of door een andere vervangen) en testen.

Heb je nog andere kontrolerende software op de achtergrond lopen, spyware ?

Virusvrij en spywarevrij ?

Schoon installeren kun je nog proberen.

[ Voor 16% gewijzigd door jan99999 op 16-02-2010 22:32 ]

• lazybones
Installeer dan OCCT, daar zit behalve hun eigen test ook de Linpack suite in. Let wel! Goede koeling nodig, beide testen pushen de CPU (en daarmee de temperatuur) tot het uiterste.

• Richub
Okee, vannacht heb ik OCCT 6 uur gedraaid en geen foutmeldingen gehad.
Linpack draait nu al 'n 45 minuten, ook nog geen foutmeldingen...

De pc is 4 dagen geleden vers geinstalleerd mert dezelfde virusscanner als op mijn andere pc's (NOD32 4.0).

Geen virussen of malware dus, ik heb er alleen diverse stresstesten mee gedraaid, en er niet of nauwelijks mee op internet gezeten.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat als je een andere versie of programma gebruikt? Dat het goed werkt op andere computers, wil niet zeggen dat er geen bug in die versie kan zitten waardoor hij op jouw pc het niet goed doet.

• Richub
Daar heb je gelijk in, maar al mijn pc's hebben Intel cpu's, en ook op een AMD bak die ik hier even heb staan geeft die NOD32 versie geen problemen.

Ik heb deze versie hier nu ook draaien op pc's met:
Core2Duo E4600
Core2Duo T2310 (laptop)
Pentium 3 1 GHZ
Pentium 4 3 GHZ
AMD Athlon 64 3500+

Nergens geeft deze versie van NOD problemen, het lijkt me daarom sterk dat NOD32 het probleem is.

Al mijn pc's draaien op dezelfde XP VLK installatie en kunnen uitstekend parren, de pc met die Pentium D is de enige die problemen heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Richub op 17-02-2010 10:40 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik had het over het programma dat je gebruikt om te parren. Ik neem aan dat er alternatieven voor Quickpar zijn?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Richub schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 21:53:
Maar heb je nou al eens een groot bestand naar usb gekopieerd en weer terug?
En dan dus een checksum.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Richub schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 21:53:
Dat is dan wel bij een DOS-bootable HDD test, en dan de lange test? Alleen een quick test zegt vrij weinig, evengoed als het kopieren van een groot bestand, dat is gokken of je een eventuele fout raakt. Gewoon de full/advanced/long test van HUTIL gedaan?

• Richub
Nou, ik kan wel tig exotische tests gaan draaien, maar als ik probleemloos dvd's zowel van en naar 'n USB schijf als over het netwerk kan kopieren, 30+ GB foutloos kan downloaden met newsleecher, en XP zonder fouten kan (her)installeren dan lijkt het probleem me niet in de SATA kabels te liggen...

Een alternatief voor Quickpar heb ik nog niet gevonden, btw.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Er is wel een command prompt versie. Die kan je eens proberen. En anders moet je eens een oudere versie van Quickpar proberen. Ohja, probeer je geheugen ook eens een klein beetje meer spanning te geven (+0,1V), of laat het eens op een lagere snelheid lopen.

[ Voor 34% gewijzigd door Admiral Freebee op 17-02-2010 11:27 ]

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

lazybones schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 21:46:
Ik heb de afgelopen jaren twee keer een Pentium D rekenfouten zien geven in systemen.
Lijkt me stug dat het de cpu is.
Dit is het enige wat ik kon vinden over flaws in cpu's:
Wikipedia: Pentium FDIV bug

En dat is waaaay back en zelfs toen nog vrij moelijk te reproduceren.
Een rondje google en andere, leverde verder niets op omtrent rekenproblemen met Pentium D's, laat staan andere cpu's en daar was echt wel over te vinden geweest als het echt zo was dat die dingen fouten maakte.
Een cpu werkt, of werkt niet imo, over rekenfouten, op gelinkt artikel na, heb ik nog niets gelezen of gehoord.

Gezien het feit dat het quickpar is en vrij veel vraagt van je HD, zou ik die toch verdenken, ondanks dat bepaalde programma's niets aan geven.

[ Voor 6% gewijzigd door DaLoona op 17-02-2010 17:04 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• lazybones
DaLoona schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 17:03:
[...]

Lijkt me stug dat het de cpu is.
Dit is het enige wat ik kon vinden over flaws in cpu's:
Wikipedia: Pentium FDIV bug

En dat is waaaay back en zelfs toen nog vrij moelijk te reproduceren.
Een rondje google en andere, leverde verder niets op omtrent rekenproblemen met Pentium D's, laat staan andere cpu's en daar was echt wel over te vinden geweest als het echt zo was dat die dingen fouten maakte.
Een cpu werkt, of werkt niet imo, over rekenfouten, op gelinkt artikel na, heb ik nog niets gelezen of gehoord.

Gezien het feit dat het quickpar is en vrij veel vraagt van je HD, zou ik die toch verdenken, ondanks dat bepaalde programma's niets aan geven.
Ik heb het niet over bugs in CPU's waar errata's voor worden uitgegeven, maar simpelweg processoren die aantoonbaar rekenfouten maakten onder zware belasting. Twee gevallen gehad, CPU vervangen, problemen opgelost. Beide gevallen waren overigens servers die zwaar belast werden en 24x7 aan stonden. Komt niet vaak voor, maar sluit niets uit.

• Richub
Uiteindelijk verdenk ik nu ook de SATA kabel, morgen haal ik 'n nieuwe. Als ik die heb test ik even opnieuw, en post dan het resultaat hier.

De HD heeft nooit problemen gegeven in mijn hoofdsysteem, en is pas recent overgezet naar dit systeem, dus die verdenk ik (nog) niet.

Iedereen iig bedankt voor het meedenken. :)

Edit:
Net getest met een SATA kabel uit mijn andere pc: Nog steeds hetzelfde... Vage zooi. :(

Edit 2:
Ook de harde schijf heb ik nu vervangen: Nog steeds dezelfde fout. :(

Edit 3:
Die nieuwe HD heb ik net opnieuw volledig gewist en weer een nieuwe installatie gedaan: Nog steeds dezelfde fout... WTF?

De SATA schijf & kabel zijn dus echt niet de oorzaak.

Wat dan wel??? :? :?
[/frustration mode]

offtopic:
Ik krijg intussen aardig veel zin om die hele klotepc tot schroot te trappen, gofferdegoffer. :(

[ Voor 46% gewijzigd door Richub op 18-02-2010 09:54 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wat krijg je als je een PAR2 doet vanaf een andere machine op je netwerk op de Pentium D?

en doe dat zelfde eens vanaf een andere machine waar de gegevens op de Pentium D staan .. :)

404 Signature not found

• Admiral Freebee
  • Niet online
Heb je al eens de spanning op het geheugen licht opgevoerd? En eventueel op de northbridge.

• Richub
Parren via het netwerk van de C2D --> Pentium D machine en vice versa levert geen problemen op.

Voltages ga ik niet aan klooien, temeer daar het systeem verder stabiel is.

Ik heb net Grabit geinstalleerd, en via de repair & extract funktie gaat tot zover alles prima, maar ik moet eerst nog meer testruns draaien met Grabit voor ik echt conclusies trek.

Het begint er echt op te lijken dat de combinatie Quickpar & Pentium D niet vlekkeloos samenwerkt hier...

Edit:
Nop, ook met Grabit krijg ik dezelfde fouten.

Ik geef het op met deze pc, tijd zat aan verkloot. Helaas.

[ Voor 10% gewijzigd door Richub op 18-02-2010 19:50 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Tja, de spanning van je geheugen met 0,1V verhogen kan echt geen kwaad. Dat valt binnen de marges van standaard geheugen, maar het kan er wel voor zorgen dat geheugen dat nét niet stabiel is, toch werkt.

• jan99999
Underclock de pc eens.

Probeer eens oudere/verschillende chipset drivers, misschien die van de moederbord site en niet de nieuwste.

Download par+film
Installeer schoon windows, installeer niks, en dan proberen.

[ Voor 94% gewijzigd door jan99999 op 19-02-2010 20:49 ]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 14:58
Zelfde probleem heb ik ook gehad onder XP maar toen op AMD cpu. Overigens ook met losse Quickpar. En ik vermoed dat het ergens mis gaat in die combi dus niet specifiek cpu / HDD maar een driver of stukje software wat dwarsligt waarbij een grabit of newsleecher geen last van heeft ;)
Wat overigens wel zo was, is dat de download helemaal niet corrupt waren alleen dan Quickpar dat wel dacht. Dus ipv los Quickpar draaien zou je ook gelijk kunnen uitpakken mits je een fatsoenlijk (pay)server gebruikt.

edit:
Ik bedenk me nu net dat ik het probleem later dmv van een BIOS update heb verholpen. En ja de pc was overigens verder gewoon stabiel en alles los getest was ook goed

[ Voor 27% gewijzigd door The-Source op 19-02-2010 20:45 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Richub
Een BIOS update is niet mogelijk, ik heb de laatste er al in zitten.

En wat conflicterende software betreft:
De laatste keer dat ik testte had ik 'n kale XP met alleen de drivers, alle updates, en Quickpar op deze pc gezet.
De bestanden om te parren hevelde ik over via mijn netwerk.

En nog kreeg ik die foutmelding.

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09-2025
Stomme vraag misschien. Maar heb je ook de chipsetdrivers geinstalleerd? Ik zag wat staan over alle drivers, maar deze worden namelijk nog wel eens vergeten...

• Richub
De chipsetdrivers installeer ik altijd als eerste, voor de overige drivers.

Maar je zou inderdaad eens moeten weten hoeveel mensen die chipsetdrivers nooit installeren... :X

Je vraag is dus niet stom. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Richub op 19-02-2010 21:37 ]

• jan99999
Je kan nog linux-ubuntu proberen, of andere windows versie, vista win7.
In ubuntu kun je met sabnzb downloaden en repareren.

In de bios defaults proberen, dat is het stabielst(optimize is het snelste, dus niet doen).

Underclocken zou ik toch proberen, indien een chip op je pc niet goed werkt, dan kan door underclocken dat hij toch nog goed werkt.

[ Voor 47% gewijzigd door jan99999 op 19-02-2010 21:39 ]

• Richub
Linux heb ik nog nooit gebruikt, dus dat is niet echt een optie. Voor ik mezelf dat geleerd heb... :X

Een andere windows versie misschien wel, daar ga ik nog wel 'n keer mee aan de gang.

Goeie tip, btw.

Die optimized of defaults setting zit niet in mijn bios, daar had ik al eerder naar gekeken.

[ Voor 18% gewijzigd door Richub op 19-02-2010 21:43 ]

• Richub
Sorry voor de kick binnen 24 uur maar:

Probleem opgelost!
Door een workaround... :/

Een kennis van me had nog 'n Pentium 4 3 GHZ in huis, die heb ik geleend en in de PC gezet.
En wat blijkt? Nu geeft quickpar geen fouten meer.

Blijkbaar past een Pentium D 935 toch niet zo goed bij een P5P800se moederbord.

Wel vaag, want in de CPU list staat-ie er gewoon bij. Linkje

Nu maar even een P4 3GHZ op de kop zien te tikken, misschien wil die kennis van me er wel vanaf. Ik ga 'm maar even mailen. ;)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:13

Thandor

SilverStreak

Hoe werkt de Pentium D op het moment dat je Intel Enhanced Speedstep / C1 Halt-state uitzet in het BIOS? :)

[ Voor 8% gewijzigd door Thandor op 20-02-2010 15:32 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Richub
Zou dat nog verschil kunnen maken dan? Lijkt mij dat als 'n cpu in de bios wordt ondersteund dat die settings geen problemen zouden mogen geven.

En nee, heb ik nog niet getest. Ga ik dalijk even doen.

Edit:
Net even flink zitten testen met die settings uitgezet, maar precies hetzelfde...
Maakt dus niets uit.

[ Voor 56% gewijzigd door Richub op 20-02-2010 16:03 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:13

Thandor

SilverStreak

De Pentium D 9xx B1-stepping had een bug in Speedstep waardoor het systeem onstabiel kon worden. Dit is met een BIOS update opgelost door voor die specifieke processoren Speedstep simpelweg uit te schakelen. Jouw Pentium D 935 is ongetwijfeld een C1 of D0-stepping waarbij het opgelost moet zijn, maar gezien je hier met een raar probleem hebt te maken is het natuurlijk een proberen waard :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Richub
Net even gekeken, maar ik heb idd een cpu met D0 stepping.

Het probleem is er nog steeds, zie edit in mijn vorige post.

Ik ben er eigenlijk wel klaar mee, al de hele week zit ik te klieren met deze pc, en met die Pentium 4 werkt alles zoals het hoort.

Ik kan die P4 voor 'n prikkie overnemen van die kennis, en dan is het over, wat mij betreft.
De Pentium D bewaar ik wel, die eet geen brood. ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Richub op 20-02-2010 16:14 ]

• Richub
Nou, nadat ik het probleem achter me gelaten had omdat die PC nu goed werkt ging ik 'ns op mijn gemak googlen op dat probleem.
(Je moet toch wat als je niks te doen hebt na 'n week bijna continu klooien aan 'n buggende PC... :+)

Al snel vond ik deze forumpost waarin mensen tegen soortgelijke problemen aanlopen met een Pentium D als ik.

Wat blijkt: Asus heeft een beta bios uitgebracht waarin ze Pentium D's met de stepping D0 goed laten samenwerken met de P5P800se.

Nou hou ik niet van beta biossen (met mogelijke bugs), dus had ik deze nooit in mijn mobo geflasht.

Maar in die forumpost schreven 'n paar posters dat met die beta bios hun probleem met de Pentium D opgelost was.

Okee, reden genoeg om dus 'n gokje met die beta bios te wagen. ;)
Vanochtend dus mijn mobo geflasht, Pentium D er terug in, en testen maar.

De conclusie na vandaag een aantal uren te hebben zitten parren:

Probleem opgelost! _/-\o_
En nu zonder workaround. ;)

En ik heb de afgelopen week wel degelijk veel gegoogled, maar steeds met de zoekwoorden Pentium D + errors, Pentium D + quickpar + P5P800se, of vergelijkbare termen.
Maar dus nog niet alleen met de zoekwoorden Pentium D + P5P800se. Dat leverde al snel die forumpost op, en dus de oplossing. :)

• Richub
Nog een laatste post hier:

Die beta BIOS bracht zijn eigen problemen met zich mee:

- Soms spinden de harde schijven veel te laat op en herkende de PC de HD's dus niet bij het booten.
Dan moest ik de PC hard resetten, daarna spinden de HD's wel gewoon op tijd op.
(Met een officiele BIOS heb ik dit probleem nog nooit gehad in de 4 jaar dat ik dit mobo heb)

- Als ik de PC via Remote Desktop afsloot rebootte de PC steeds, ik kon het systeem dus niet remote uitschakelen. Erg lastig, omdat ik het systeem eigenlijk alleen maar via RDP bedien.

Deze 2 ergernissen bevestigden mijn weerzin tegen beta BIOSsen...

Uiteindelijk heb ik een Pentium D920 op de kop getikt, deze werkt wel 'bugvrij' met een officiele BIOS.

Nu met de D920 en BIOS versie 0803 werkt het systeem nu eindelijk echt probleemloos.

De conclusie is uiteindelijk dus toch dat een Pentium D935 niet lekker met een P5P800se moederbord kan samenwerken.
Jammer.

• meden
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-02 23:26
opgelost

[ Voor 199% gewijzigd door meden op 08-02-2011 21:14 ]

Pagina: 1