Ubuntu 10.04 (LTS) lijkt met PHP 5.2 te worden geleverd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:53

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hallo,

Met toestemming open ik dit topic, aangaande de aanstaande Ubuntu release.

In April is het zo ver, de volgende LTS van Ubuntu komt er aan, 10.04 als versienummer en Lucid als naam.

Nu ben ik zelf in de hosting-branche werkzaam en het bedrijf waar ik werk maakt vol op gebruik van Ubuntu.

Veel van onze systemen draaien nog Ubuntu 8.04, dit vanwege het feit dat het een LTS is en eigenlijk nog voldoet aan onze eisen. Maar toch zijn er wel wat zaken waarin 8.04 achter begint te lopen, zo is de PHP versie (5.2.4) toch wel wat oud aan het worden en daarbij planden we een upgrade in naar 10.04 om zo ook onze PHP versie wat te upgraden.

Dus ik open dit topic ook deels voor mijn eigen gewin, echter denk ik dat veel tweakers hier ook mee gemoeid zijn.

Na wat zoeken op http://packages.ubuntu.com/ kwam ik er achter dat het er nu op lijkt dat PHP 5.2.12 geleverd gaat worden in Ubuntu 10.04

Aangezien het een LTS wordt moet deze 5 jaar mee kunnen gaan, dan lijkt PHP 5.2.12 mij een nogal rare keus, zeker nu PHP 5.3.1 al een tijdje uit is.

Na wat zoeken kwam ik deze post op de "ubuntu-devel" list tegen: https://lists.ubuntu.com/...2010-February/030201.html

Er gaan dus binnen Ubuntu al stemmen op om 5.3 te leveren bij Lucid, maar toch denk ik dat de developers een steuntje in de rug nodig hebben, als community moeten we laten zien dat we PHP 5.3 willen voor de aankomende LTS.

Wat brengt PHP 5.3 dan eigenlijk? Zie hiervoor: http://nl.php.net/manual/en/migration53.php

Als programmeur ben ik zelf érg blij met de "namespaces", maar als hoster is het erg fijn dat je nu alle mail van de "mail()" functie kan loggen (ivm uitgaande spam) (kon nu al met patches).

Naar mijn idee zou het een blamage zijn als Ubuntu 10.04 wordt geleverd met PHP 5.2.12, ik heb daarom ook een bug report aangemaakt op launchpad: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/522295

Ik wil jullie dan ook verzoeken, als jullie mij hier in steunen, te reageren op deze bug om de Ubuntu developers aan te sporen PHP 5.3 bij te voegen!

Als je tegen bent, laat ook weten waarom, een discussie daar over is altijd interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zich heb ik niet zo'n problemen met dit topic, maar het moet niet zo zijn dat we straks 999 topics in NOS krijgen met een oproep om de developers van distro X aan te sporen software met versie Y in hun nieuwe release te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik heb het eerst nog even bij "blaataap" nagevraagd alvorens dit topic te openen, daar heb ik ook toestemming gekregen.

Snap verder heel goed dat dit in NOS niet wenselijk is op grote schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:06
Ik kan de keuze van de ubuntu developers me ook wel voorstellen. Het is een LTS, dus die moet stabiel zijn. Dan kan je beter gaan voor oudere software, die al wel heeft bewezen dat het stabiel is.

Wat niet weg neemt dat ik zelf ook liever 5.3 hebt. Debian Squeeze komt met 5.3, dus waarom Ubuntu dat niet overneemt weet ik eigenlijk niet...
* hostname draait ook al 5.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Tja stable, wanneer wordt ie iets als stable beschouwd? PHP 5.3 is inmiddels al weer van 30 juni 2009!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal morgen ook nog wel wat onderbouwing bij de bug neerzetten.

Iemand moet er wel voor zorgen dat er security patches (snel) in de apt mirrors komen. Misschien is het een idee om een package php5.3 te maken, zodat men zelf kan bepalen welke versie ze willen gebruiken?

Overigens volgens http://www.wsu.edu/~brians/errors/weather.html is het niet "wether". "A wether is just a castrated sheep. " :) Maar niet op forum van hostingbedrijf posten Wido :P? Ook is het volgens http://packages.ubuntu.co...mes&suite=all&section=all PHP versie 5.2.12 die in lucid komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Let overigens op dat je wel met onderbouwing moet komen bij dit soort dingen. Een ontwikkelaar is heel snel verveeld als een bugreport een heleboel "me too" reacties bevat. Zelf ontwikkel ik ook aan een linux distributie en gooi ik soms gewoon bugs dicht omdat ik geen zin meer heb in de waardeloze comments die mensen toevoegen.
Die waardeloze comments is ook vaak de reden waarom ik Ubuntu's bugtracker verafschuw: je komt er terecht via een google zoekactie, maar je bent een uur bezig om de informatie te filteren die echt nuttig is, om er vervolgens achter te komen dat er eigenlijk helemaal geen nuttige informatie in staat die je nog niet wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 21:49:
Ik zal morgen ook nog wel wat onderbouwing bij de bug neerzetten.

Iemand moet er wel voor zorgen dat er security patches (snel) in de apt mirrors komen. Misschien is het een idee om een package php5.3 te maken, zodat men zelf kan bepalen welke versie ze willen gebruiken?

Overigens volgens http://www.wsu.edu/~brians/errors/weather.html is het niet "wether". "A wether is just a castrated sheep. " :) Maar niet op forum van hostingbedrijf posten Wido :P? Ook is het volgens http://packages.ubuntu.co...mes&suite=all&section=all PHP versie 5.2.12 die in lucid komt te zitten.
Oeh, stomme typo idd :)

En de PHP versie had ik me even in vergist, punt blijft echter staan.

@ _JCG_, eensch, het is wel makkelijk als men iets meer onderbouwing plaatst dan alleen een "me too".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

PHP 5.3 breekt compatibility met heel veel dingen, dus als je dat gezeik niet wilt lever je 5.2 mee. Raad wat je niet wilt voor een langetermijn-supportrelease.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
CyBeR schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 09:28:
PHP 5.3 breekt compatibility met heel veel dingen, dus als je dat gezeik niet wilt lever je 5.2 mee. Raad wat je niet wilt voor een langetermijn-supportrelease.
Snap je punt, maar dat zelfde was er met PHP4 -> PHP5.

Al draai ik zelf al een hele tijd 5.3 en heb nog niets gemerkt wat kapot gaat?

Ook CMS'en als Drupal kunnen er al mee overweg, ook de nieuwste versie van Magento is safe voor PHP 5.3

Wat ik alleen bedoel, we moeten 5 jaar doen met die LTS, dan moet je ook een beetje vooruit kijken. De LTS moet niet met 2 jaar afgeschreven zijn, of iemand moet PPA gaan gebruiken waar PHP 5.3 packages in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Snow_King schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 09:30:
[...]
Snap je punt, maar dat zelfde was er met PHP4 -> PHP5.

Al draai ik zelf al een hele tijd 5.3 en heb nog niets gemerkt wat kapot gaat?

Ook CMS'en als Drupal kunnen er al mee overweg, ook de nieuwste versie van Magento is safe voor PHP 5.3

Wat ik alleen bedoel, we moeten 5 jaar doen met die LTS, dan moet je ook een beetje vooruit kijken. De LTS moet niet met 2 jaar afgeschreven zijn, of iemand moet PPA gaan gebruiken waar PHP 5.3 packages in staan.
Open Source dingen als Drupal e.d. zijn het probleem ook niet. Het gaat om dingen zoals in-house ontwikkelde software die gemaakt is met 5.2 of een eerdere versie en niet draait in 5.3. Daar zijn er duizenden van, omdat 5.3, zoals ik al zei, niet backwards compatible is.

LTS releases zijn er juist om te zorgen dat er X termijn (vijf jaar in dit geval dus) lang een stabiele omgeving is die gegarandeerd blijft werken voor corporate gebruikers die met dit soort compatibiliteitsproblemen zitten. Er is geen enkele thuisgebruiker die drupal draait, die vijf jaar lang een LTS-release gebruikt.

Het helpt niet als je 'stabiele omgeving' al begint met software die niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ok, maar moet de community daarvoor tegen worden gehouden? Moeten we daarom altijd legacy gaan aanhouden?

De huidige LTS (8.04) wordt met PHP 5.2 geleverd en wordt tot 2013 ondersteund, dan kan je er toch ook voor kiezen om niet te upgraden?

10.04 wordt een LTS met daarin nieuwe features zoals MySQL 5.1, verbeterde ondersteuning van KVM, etc, etc.

Ik vind je argument dus niet helemaal op gaan, je hebt tot 2013 om je apps dan compatible met PHP 5.3 te maken, waarna je dus alsnog naar 10.04 toe kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Snow_King schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 09:57:
Ok, maar moet de community daarvoor tegen worden gehouden? Moeten we daarom altijd legacy gaan aanhouden?

De huidige LTS (8.04) wordt met PHP 5.2 geleverd en wordt tot 2013 ondersteund, dan kan je er toch ook voor kiezen om niet te upgraden?
Nee, want daar is een LTS-release niet voor. Baanbrekende (of accurater: compatibiliteitsbrekende) upgrades zijn voor releases die je niet 5 jaar lang gaat supporten. Dit is m.a.w. gewoon het verkeerde moment voor een upgrade die veel applicaties kapot maakt.
10.04 wordt een LTS met daarin nieuwe features zoals MySQL 5.1, verbeterde ondersteuning van KVM, etc, etc.
Er is maar heel weinig spul dat werkt met mysql 5.0 maar niet met 5.1. Sterker nog, ik heb nog niet gehoord van een app die kapot gaat daarop. Idem KVM. Dit in tegenstelling tot PHP 5.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:02
CyBeR schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 10:01:
[...]

Nee, want daar is een LTS-release niet voor. Baanbrekende (of accurater: compatibiliteitsbrekende) upgrades zijn voor releases die je niet 5 jaar lang gaat supporten. Dit is m.a.w. gewoon het verkeerde moment voor een upgrade die veel applicaties kapot maakt.
Ik dacht dat een LTS was voor stabiele upgrades, welke je 5 jaar lang kan supporten.
Of deze nu compatibiliteit breken of niet doet er niet toe. Zoals eerder gezegd hebben mensen nog tot 2013 om hun eigen inhouse oplossingen te patchen naar PHP5.3..

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:06
Backward compatibility valt hartstikke mee, als je je aan de recommendations hebt gehouden en niet op dingen als magic_quotes vertrouwde.

http://php.net/manual/en/migration53.incompatible.php
MySQLnd kan je nog gewoon uitzetten, dus die 2 kan je ook negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
De inzet is niet voor niets geweest! Zie: http://packages.ubuntu.com/lucid/php5

We gaan dus gelukkig PHP 5.3.1 krijgen in de nieuwe LTS.
Pagina: 1