Asus G50vt EP015K, 9800m gs hitte problemen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBrunings
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-10-2020
Beste Tweakers,

Sinds november 2008 ben ik in het bezit van de Asus g50vt laptop. Hij heeft altijd goed gewerkt zonder problemen. De laatste weken ondervond ik echter problemen met het spelen van Fallout 3. Na ongeveer een half uur begint het spel te stotteren. Na wat uitzoeken ben ik via speedfan, everest en HWmonitor er achter gekomen dat de temperatuur van de GPU (9800m gs) erg hoog oploopt. Direct na opstarten is de temp 60 tot 70 C. Na intensief gebruik loopt de temp op tot 100 - 110 C. Bij de laatstgenoemde temperaar gaat o.a. Fallout haperen, waarschijnlijk omdat vanwege oververhitting de GPU gedownclocked word. De temp van de cores (intel c2d p8600) varieert van 50C (na opstarten) tot ongeveer 70C (bij intensief gebruik). De laptop staat op een laptop cooler en is dus aan de onderkant vrij waar de fan van de laptopcooler staat te blazen.

Na contact te hebben gehad met de asus technische dienst heb ik de bios geupdate, maar dit had voor de temperaturen geen effect. De laptop valt nog binnen de garantie, (2 jaar), waardoor ik genoodzaakt ben deze op te sturen aangezien het laten "deepcleanen" door een bedrijf hier uit de buurt m'n garantie kan opheffen. In mijn zoektocht naar oplossingen kwam ik op het idee om een programma te gaan gebruiken om de fan speed constant op maximaal te zetten. Geluid deert mij niet, en de fan constant aan lijkt in mij ogen er voor te zorgen dat de laptop minder snel opwarmt. Hierdoor zou ik meer controle hebben over de temperatuur en de fan, ook al verhelpt de service van asus het initiele probleem. Er blijkt echter dat na lang zoeken ik geen programma heb kunnen vinden die me de fanspeed laat aanpassen. Speedfan herkent m'n fan niet, Asusdoctor geeft problemen met de EIO.dll, Rivatuner toont geen fan speed tab, Q-fan zit blijkbaar niet op mijn moederbord, m'n bios toont geen instellingen voor de fan speed, ntuner crasht m'n laptop, en everest en cpu-z ondersteunen het maken van aanpassingen van de fan speed niet.

Mijn vraag is dan ook als volgt: zijn er programmas, of andere mogelijkheden om de fan speed aan te passen (constant op maximaal)? Is een fan constant op hoge snelheid laten draaien schadelijk? Zijn er misschien zaken die ik over het hoofd zie?

Ik heb begrepen dat het instellen van de snelheid van de fans direct samenhangt met het soort moederbord. De laptop bezit een Intel Cantiga PM45 moederbord. De laptop draait op vista 64.

Hulp zou erg gewaardeerd worden. Ik hoop dat ik voldoende informatie verschaft heb omtrent mijn systeem, en dat ik geen forumregels gebroken heb. Ik bezit op dit gebied weinig kennis en alle hulp is welkom.

met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
zou kunenn dat de laptop zo warm word door vista ,
het klinkt raar maar mijn laptop werd heel erg heet en sloot gewoon af door de hitte
heb er xp op laten zitten en dat ding word nooit meet zo warm en sluit nooit zonder pardon meer af, ook is accuduur langer geworden

het zou ook kunnen dat er een hoop stof in zit

ja, daag.