Verwijderd

Topicstarter
Hoi !

Ik ben zelf een aardige leek op het camera gebied, nou is het over 4~5 weken mijn verjaardag tijd voor de Tank S Rally, en uiteraard wil ik daar foto's van maken. Hiervoor heb ik mijn beschikking voor een Sony DSLR-A300 met een SAL-75300 lens - die ik zelf niet gebruik, die gebruikt een kameraad - en een Olympus C-765 Ultra Zoom (10x optical zoom). Natuurlijk, wil ik met de foto's een mooie kwaliteit met een leuke resolutie (Resolutie groter dan 1920x1080, met de grote camera Sony) en de Olympus een wat lagere resolutie.

Nou heb ik afgelopen kerst al eens zitten spelen met de instellingen, en wel een redelijk resultaat kunnen boeken.

Met de Olympus:

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads2/4b7adc442140f/4b7adc4420f0a-PC162164.thumb.jpg

Met de nog niet ingestelde Sony:

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads2/4b7adbcf92b53/4b7adbcf9276f-DSC01473.thumb.jpg

Hebben jullie tips om de foto's scherper & mooier te krijgen?

Is er iemand met de bovengenoemde Sony camera die mij (/kameraad) tips kan geven?

Dan nog een vraag,

Kan iemand mij uitleggen wat de ISO precies inhoud? (Niet als een diehard fotograaf, maar als een cameraleek)

Alvast bedankt !

Gr,

Johan

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Heb je hier al gekeken?

Fotografie technische FAQ en Koopadviezen

Wat vond je daar onduidelijk aan? Dan kunnen we wat gerichter uitleggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Sallin op 16-02-2010 18:57 ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Daar had ik inderdaad al even gekeken, maar gaf mij niet helemaal de uitleg die ik verwachte. (O.a. wat ISO nou precies inhoud). Eigenlijk is er niet veel onduidelijk. (Alleen de afkorting "CCD"?)

Nou ben ik zoals eerder vermeld geen camera expert, maar ik leer vrij snel door het te lezen.

Neem nou die tabel. Het woord 'Diafragma" herken ik ergens van, maar wat daar onder vermeld word, snap ik niks van.

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:36
CCD is je beeldsensor. Diafragma is de hoeveelheid licht die de lens doorlaat, hoe hoger de waarde, hoe minder licht er wordt doorgelaten. ISO is de lichtgevoeligheid van de sensor, hoe hoger hoe gevoeliger voor licht. Maar ook hoe hoger hoe meer beeldruis op je foto komt.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:47
Sluitertijd, diafragma en iso bepalen samen hoe je foto er uit ziet. Het begrijpen van deze samenhang is vrij essentieel. Onder andere de tabel bij ISO geeft goed weer hoe je met verschillende settings van je camera dezelfde foto kan maken.
Voor een goed begrip kan je het beste eerst Diafragma en [url=1015813#Sluitertijd]Sluitertijd[/url] lezen. Daarna pas ISO.
Verder moet je gewoon veel proberen. We kunnen hier wel instructies geven hoe je je camera goed kan instellen voor de ganzen en de heftruck. Maar stel dat de heftruck de volgende keer buiten staat zijn je settings al weer anders.

[ Voor 4% gewijzigd door jip_86 op 16-02-2010 19:33 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:21

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ik zou inderdaad even kijken naar wat basis kennis stukjes.
Het niveau wat je nu hebt, is niet toereikend voor ons om op aan te haken en goede tips te geven.
Lees onze faq e.d. even door, zoals hierboven al wordt gelinkt en probeer enkele vragen via google even te beantwoorden.

Uiteraard willen we je graag helpen, maar daarvoor moet je probleem iets duidelijker en gerichter zijn, nu lijkt het probleem een algeheel kennis tekort te zijn op fotografie gebied.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, aan dat soort post's heb ik wat aan :) (Had ik dit elders gepost, dan waren er niet zo snel, zulke antwoorden naar voren gekomen).
quote: PowerUp
CCD is je beeldsensor. Diafragma is de hoeveelheid licht die de lens doorlaat, hoe hoger de waarde, hoe minder licht er wordt doorgelaten. ISO is de lichtgevoeligheid van de sensor, hoe hoger hoe gevoeliger voor licht. Maar ook hoe hoger hoe meer beeldruis op je foto komt.
Bedankt voor de reactie ! Nu weet ik ongeveer wat de diafragma doet. Het gedeelte over het 'te' hoge ISO wat resulteerd in een ruis po de foto, had ik al gelezen.

@ Jip_86

Bedankt voor je reactie !

Ik zal die pagina's eens doornemen. Daarna nogmaals ISO lezen.

Dat de instellingen per 'locatie' zouden gelden weet ik. Het ene is binnen, het andere heeft meer licht omdat het buiten is, waardoor de ISO weer niet zou kloppen. (Had dus al begrepen dat je de ISO hoger kan/moet instellen als je (zonder flitser?) in een slecht belichte kamer staat.)
quote: Nomad
ik zou inderdaad even kijken naar wat basis kennis stukjes.
Het niveau wat je nu hebt, is niet toereikend voor ons om op aan te haken en goede tips te geven.
Lees onze faq e.d. even door, zoals hierboven al wordt gelinkt en probeer enkele vragen via google even te beantwoorden.

Uiteraard willen we je graag helpen, maar daarvoor moet je probleem iets duidelijker en gerichter zijn, nu lijkt het probleem een algeheel kennis tekort te zijn op fotografie gebied.
Dat klopt.

Ik zal de FAQ 'even' doorspitten.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2010 19:50 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
De eerste foto is onderbelicht, de tweede is onscherp, waarschijnlijk door beweging, en heeft redelijk wat ruis (als je naar de grote versie kijkt - check de kleurvlekjes/patronen in alle zwarte delen, dat is ruis).

Bij de tweede foto: de camera heeft een hoge ISO-waarde gekozen, d.w.z. hoge lichtgevoeligheid, omdat in donkere omstandigheden de sluitertijd anders *nog* langer wordt. Daar komt dus de "ruis" vandaan. De onscherpte komt doordat de sluitertijd bij gebrek aan licht alsnog zo lang was dat door de beweging van je hand de foto niet scherp kon worden (aangenomen dat de autofocus wel netjes scherpstelde op de heftruck - maar dat zal haast wel). Bij deze foto had je 1/30 seconde sluitertijd, da's een beetje op het randje - met wat oefening in het stilhouden van de camera had je deze misschien wel scherp (genoeg) kunnen krijgen.

Als je minder ruis wilt: ISO verlagen, maar let op: dat verhoogt dus de sluitertijd evenredig. Dan heb je dus een statief nodig (zodat de lange sluitertijd niet uitmaakt), of daglicht. Een normale flitser heb je niks aan, in zo'n grote hal.

Wil je bewegingsscherpte tegengaan, moet je dus oefenen in het stilhouden van de camera, een statief gebruiken, of de ISO juist verhogen en de ruis voor lief nemen (als je onderwerp beweegt is alleen de laatste keus zinvol). Of, en dan weet je meteen waarom die bestaan, een dure lens kopen die meer licht doorlaat en een duurder body, die minder last heeft van ruis bij hoge ISO's.

Diafragma is de andere factor die de sluitertijd beinvloed, hoe groter het getal, hoe "kleiner" het gat voor de lens dat licht doorlaat, en dus hoe langer de sluitertijd. Bij de tweede foto hierboven stond de lens al wagenwijd open (f/3.5 is waarschijnlijk zo ver als deze lens gaat), dus daar is in dit geval niks te halen.

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 17-02-2010 14:27 ]

Pagina: 1