VMware ESX virtual machines & vmdk datadisk file

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 304020

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleem. Hoe kan je een virtual machine en een extra hardeschijf (vmdk) bestand backupen?

Alle hardeschijven zijn ingesteld met the "thin" setting, maar als ik de mappen overzet via de browser datastore, dan worden ze dus thick.

Natuurlijk heb ik gegoogled, daar kwam ik wel wat pakketten tegen zoals van VMware zelf (VBC). Alleen heb ik geen idee of daarmee kan wat ik wil.

Het liefst zou ik de vmdk bestanden van de virtual machines en van de extra toegevoegde virtuele hardeschijven kunnne kopieéren als een "thin" bestand.

Als dit niet mogelijk is of er een pakket/oplossing is die dit wel kan (of een gelijkwaardige oplossing), dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt voor het meedenken en helpen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Je zou eens kunnen kijken naar Vizioncore vRanger of Veeam backup. Wellicht dat een van die producten de functionaliteit biedt die jij vraagt.

Mag ik vragen waarom je er voor kiest de schijven als thin te definiëren? Dat is namelijk slecht voor performance als de schijf moet groeien en je moet donders goed uitkijken dat je niet meer diskspace uitdeelt dan de datastore groot is (en daarbij rekening houden met overhead).

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:09
Heb je precies een reden waarom je niet gewoon de data in de vmdk's wil backupen maar de vmdk's zelf. Als je dat op tapes moet gaan doen lijkt me dit erg fout gevoelig. Je hebt dan maar 1 bestand. Gaat daar wat mis mee ben je de sjaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Viperke schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 19:00:
Heb je precies een reden waarom je niet gewoon de data in de vmdk's wil backupen maar de vmdk's zelf. Als je dat op tapes moet gaan doen lijkt me dit erg fout gevoelig. Je hebt dan maar 1 bestand gaat daar wat mis mee ben je de sjaak
Hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Data in vmdk backup is makkelijker om bv single file restore te doen. De hele vmdk backuppen is het backuppen van een enkel bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:13
Vmware converter kan je eenvoudig een vm naar een single file backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Daar is een framework voor van VMware, zogenaamd VCB, deze zit ook geintregreerd in een aantal backup producten van bekende leveranciers. Maar je kunt ook in je eigen scripts VCB integreren.

Hier vindt je meer info over hoe VCB werkt:
Virtual Machine Backup Guide

VCB is eigenlijk de standaard aan het worden als je VM's wilt gaan backuppen.

[ Voor 30% gewijzigd door Turdie op 16-02-2010 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Freezerator schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 19:05:
Vmware converter kan je eenvoudig een vm naar een single file backuppen.
Ik vind VMware converter nou niet echt geschikt om echt backups (die je periodiek moet maken) te maken eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:09
Bor de Wollef schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 19:05:
[...]

Hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Data in vmdk backup is makkelijker om bv single file restore te doen. De hele vmdk backuppen is het backuppen van een enkel bestand.
Klopt maar stel je hebt een vmdk van 1TB en tapes van 200GB. Mocht er iets gebeuren met 1 van die 5 tapes, heb je in 1 klap helemaal niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Viperke schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 19:08:
[...]

Klopt maar stel je hebt een vmdk van 1TB en tapes van 200GB. Mocht er iets gebeuren met 1 van die 5 tapes, heb je in 1 klap helemaal niks meer.
In dat geval zou je dus juist de data in de VMDK willen backuppen. Een medium van 200GB is gewoon niet geschikt voor backups van bestanden groter dan 200GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
Viperke schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 19:08:
[...]

iemand met een vmdk van 1Tb mag zich bij mij komen verantwoorden (das dan ook direct zijn laatste werkdag :P )

OS in een vmdk, data op een SAN (niet in een vmdk, maar via iscsi oid) d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door Zwelgje op 16-02-2010 19:29 ]

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Anoniem: 304020 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 18:49:

Als dit niet mogelijk is of er een pakket/oplossing is die dit wel kan (of een gelijkwaardige oplossing), dan hoor ik dat graag.
Leg liever eens uit wat je huidige backup/restore strategie is?
Wat doe je als er niks mis is met de diskfile zelf, maar het OS of de applicatie stuk gaat? Zet je dan de gehele VMDK terug?
Lijkt je dat handig?
Het voordeel van je virtualisatieslag gaat dan juist verloren, immers heb je de VM toch als config klaarliggen en die kun je makkelijk herstellen. Daarna kan je met je reguliere backup/restore elke andere optie wel opvangen.
Zij het een volledige system restore of de restore van een config.xml en wat binaries van je app.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Powershell schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 19:29:
[...]

iemand met een vmdk van 1Tb mag zich bij mij komen verantwoorden (das dan ook direct zijn laatste werkdag :P )
Want? Het zou prima een dataschijf (bv independant persisant) van een fileserver oid kunnen zijn waar je bv agent based backups van de data van maakt. Ik zie het en der wel vaker erg grote vmdk's hoor.
OS in een vmdk, data op een SAN (niet in een vmdk, maar via iscsi oid) d:)b
Waarom niet in een vmdk op een (fiber) SAN? Er is meer dan 1 weg naar Rome natuurlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Bor op 16-02-2010 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Bor de Wollef schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 19:36:

Waarom niet in een vmdk op een (fiber) SAN? Er is meer dan 1 weg naar Rome natuurlijk.
Mwa, een gewone LUN eraan knopen is een stuk flexibeler en levert je minder overhead op.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

alt-92 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 19:39:
[...]

Mwa, een gewone LUN eraan knopen is een stuk flexibeler en levert je minder overhead op.
Een gewone lun middel RDM? Zo flexibeler hoeft dat niet te zijn als de disk toch alleen maar vanaf de VMware omgeving benaderd hoeft te worden. Sterker nog, in sommige gevallen zou ik RDM minder flexibel vinden (het is weer een uitzondering, geen storage vmotion afaik). Uit performance oogpunt hoef je het ook niet meer te laten. Maar goed, het was niet mijn bedoeling om dit topic te kapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Bor de Wollef schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 19:45:
Zo flexibeler hoeft dat niet te zijn als de disk toch alleen maar vanaf de VMware omgeving benaderd hoeft te worden.
Een normale file backup/restore omdat je data op een SAN staat en niet in een VMDK file verpakt lijkt me wat minder risicovol als voor één 35Kb dll een complete VMDK van 500GB te moeten terugzeulen, mounten, file eruit halen en dan weer doorgaan.

maar dat kan ook aan mij liggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

VCB is inderdaad de manier hiervoor -- vrij simpel zelf te scripten met wat batchfiles als dat het beste uitkomt en anders via de diverse backup paketten aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

alt-92 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 20:06:
[...]

Een normale file backup/restore omdat je data op een SAN staat en niet in een VMDK file verpakt lijkt me wat minder risicovol als voor één 35Kb dll een complete VMDK van 500GB te moeten terugzeulen, mounten, file eruit halen en dan weer doorgaan.

maar dat kan ook aan mij liggen :+
Je kunt natuurlijk ook gewoon agent based backup vanuit de VM doen zoals veel bedrijven dat doen. Het hangt dus totaal af van de gebruikte technieken en producten. Voor de rest kun je file level restores doen met bv vRanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 304020

Topicstarter
wat veel reacties ineens:P

ik heb ook gelezen over Data Recovery (VDR), iemand ervaring hiermee?

oja, waarom zou ik niet thin 1tb vmdk's willen maken voor data dan? :P

ik hoor graag!
Pagina: 1