Naast een aantal hier al vaak genoemde dingen als een betere mediaspeler:
- IMAP-idle ondersteuning
- Caldav/iCal/Webdav ondersteuning voor communicatie met willekeurige (zelf te kiezen dus) server
- Mogelijkheid om met 1 simpele instelling alle synchronisatie met Google uit te schakelen en/of eenvoudiger aan kunnen geven wat er wel of niet met Google uitgewisseld mag worden. Dus ook niet in de achtergrond
Die punten hebben eigenlijk allemaal te maken met het liever niet
alles willen delen met Google. Waarom dan toch Android kiezen? Android werkt verder prachtig, makkelijk en intuïtief. Dat die strikte integratie met Google helemaal niet noodzakelijk is om prettig met Android te werken, bewijst bijvoorbeeld HTC met Sense. Daarin kun je het synchroniseren dingen van dingen die je niet wilt synchroniseren grotendeels uitzetten, en door de mail- en kalender-applicaties van Sense prima met je zelf gewenste servers/data buiten Google communiceren. Dat je echter bij het installeren van zelfs gratis applicaties verplicht bent het synchroniseren van achtergrondgegevens weer in te schakelen is overdreven en roept de nodige vragen op. Technisch lijkt mij daar geen enkele noodzaak toe.
Voor de duidelijkheid: Ik vind het prima dat Google goed geïntegreerd zit in Android, maar vind ook dat die goede integratie (lees eigenlijk synchronisatie) optioneel ook eenvoudig en geheel ontweken moet kunnen worden. Google financiert weliswaar grotendeels Android, maar in dit topic wordt gevraagd wat
ik graag wil zien. Sommige data wil ik niet met Google delen, dus wil ik dat eenvoudig (en ook écht) kunnen uitschakelen, zonder allerlei gegevensuitwisseling op de achtergrond. Voor minder belangrijke data zijn de diensten van Google dusdanig goed, dat daar toch wel gebruik van zal worden gemaakt. Ik zou dus graag een betere en eenvoudigere scheiding willen zien (en dus kunnen aangeven) van wat wel en niet (ook niet op de achtergrond) mag worden uitgewisseld.
Verder is het onder Android volgens mij erg lastig een foto te verkleinen. Er zijn verschillende apps te vinden om van alles met foto's uit te halen (zelfs een gratis Photoshop-app), maar simpelweg een foto verkleinen om bijvoorbeeld in een email te zetten is volgens mij niet mogelijk.