Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelvin5501
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-09 17:21
Goedenmiddag allen,

Gisteren werd ik gebeld door mijn vader met de vraag hoe oud onze tv was, omdat hij na een klap
helemaal niks meer deed, en er een brandlucht te ruiken was.

Maar nu het volgende, ik was naar huis gegaan om even mijn eigen TV beneden neer te zetten, zie ik ineens het
rode lichtje branden van de tv.. Dus ik zet de TV aan, en ik krijg gewoon beeld, geluid.. alles. Toen ik boven de TV hing rook ik ook geen brandlucht of wat dan ook.. Er staat inmiddels een nieuwe TV en deze heb ik nu even boven staan, maar nu heb ik eigenlijk de vraag.. Wat kan dit geweest zijn, en zou het weer kunnen gebeuren?
Het betreft een Hitachi 42pd3200.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-08-2024
Elcotje in de voeding of een ander deel waar een aardig vermogen doorloopt doorgaans. Komt redelijk vaak voor in veel elektronica ;)

Als je vader een CRT heeft kan het ook doorslag zijn van de lijntrafo, vooral als het een philips tv betreft. Dan knallen meestal ook een hoop IC's mee en is de tv total-loss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelvin5501
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-09 17:21
Maar is het nog te maken, aangezien hij het nu weer doet? Straks even een tijd aanzetten, kijken wat ie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:57

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb dit niet met een TV meegemaakt, maar wel met een laptopvoeding (85W MagSafe). Die deed ik een keer in het stopcontact en een tiental minuten later hoorde ik een luide knal en deed de voeding helemaal niks meer. De voeding zelf was warm en er kwam inderdaad een lichte brandlucht vanaf. Dit gebeurde in India, dus mijn vermoeden was meteen dat de stroomvoorziening niet helemaal zuiver was.

De adapter heb ik later nog een paar keer geprobeerd maar niks leek te baten. Diezelfde dag heb ik een nieuwe adapter gekocht omdat ik dacht dat de oude hopeloos overleden was. Later (als in een paar uur) toch nog een keer die oude adapter geprobeerd en waarempel, hij deed het weer alsof er niks aan de hand was.

Dit incident is trouwens maanden geleden gebeurd en ik gebruik de oude adapter nog regelmatig. Ik heb er sindsdien geen problemen meer mee gehad. Mijn n00bistische zelfanalyse is dan ook dat die knal een thermische beveiliging was die getriggered werd door een afwijking in de stroomvoorziening. Het afkoelen van de thermische beveiliging lijkt mij de reden waarom er een bepaalde tijd overheen ging voordat de adapter het weer ging doen. Wat die knal ook heeft veroorzaakt, het lijkt geen permanente schade te hebben berokkend.

Terugkomend op jouw probleem :) Het kan zijn dat die TV er binnen afzienbare tijd uitklapt, maar het kan dus evengoed zo zijn dat je dit niet meer gereproduceerd krijgt. Afgaande op mijn ervaring zou ik de TV dus niet bij voorbaat al afschrijven.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW