Macbook & FL Studio draaien

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een Macbook (2.1) met 2ghz geheugen. Ik draai hier OSX SL op.

Nu wil ik erg graag FL Studio installeren om muziek te maken. Ik weet dat deze officieel niet voor de Mac
bestaat daarom dit topic.
Voor ik mn Macbook verpest leek het me wijs om het aan jullie te vragen!
Mijn vraag is of iemand me kan vertellen hoe ik het beste dit kan oplossen.

Ik lees her en der het een en ander over Bootcamp of parallels, XP of Win7 en x32 of x86.
Ik vroeg me af of er mensen zijn die hier ervaring, kennis van hebben?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2010 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik zelf ook FLstudio, maar het is niet mogelijk dit op een Mac te draaien. Wel onder bootcamp lijkt me. Op de site van Image Line zelf staat wel een logootje van Mac - Not available yet, dus wie weet komt het ooit nog eens uit voor mac.

Hoop je hiermee genoeg te hebben geïnformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:46
Je wil fl studio zonder jouw macbook te "verpesten"? Persoonlijk vind ik dat men hun macbook "verpest" door gebruik te maken van bootcamp. Maar je haalt hier wel de meeste prestaties mee.
Je kan ook kijken of FL studio op wine draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianspoelman
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-09 18:48
Vraagje, wat wil je met FL Studio als er GarageBand/Logic bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik werk al jaren met FL Studio. Ik wil hier ook vertrouwd mee doorgaan. In de tussentijd ben ik begonnen aan ableton live. Echter wil ik ook FL kunnen draaien (als dit met mijn mb haalbaar is).

@freyk in hoeverre verpest ik mn mac met bootcamp. Ik wil het enkel draaien voor fl studio. Ik ben erg tevreden met osx.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het zoeken geslagen maar ik kan niet erg veel vinden.

Maar Bootcamp zou het beste alternatief moeten zijn wanneer je met een windows based DAW of bijvoorbeeld aan videobewerking wilt werken?
Als dit niet stabiel mogelijk is dan zal ik toch moeten overstappen op een ableton bijvoorbeeld.

Verwijderd

Met bootcamp draai je gewoon windows, je macje is immers ook maar een heel normale intel PC in een mooi doosje. Dat werkt dus prima.

Als je windows gaat virtualiseren met vmware/parallels/virtualbox kan je misschien performanceproblemen krijgen, maar toch zou ik dat eerst proberen. Je hoeft dan niet telkens te rebooten om wat in FL te kunnen doen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke fijn die bevestiging zocht ik.

Ik kan dan wel gebruik maken van folders, partities. Hoe is dat geregeld? Is dat compleet gescheiden? Of zijn enkel de besturingssystemen gescheiden van elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
Bij standaard werken virtualisatieprogramma's zoals vmware fussion (betaald) en virtualbox (gratis) met losse bestanden. De virtuele werkstation, schijven, enz zijn allemaal bestanden en geen partities.
Wine maakt hier ook gebruik van.

Je "verpest" je mac met bootcamp door je systeem te delen met een ander windowsbesturingsysteem.
(bootcamp verkleint je osx-partitie, maakt een nieuwe partitie aan en bewerkt je bootloader).
Persoonlijk vind ik dat niet nodig om enkel 1 applicatie erop te draaien.

Een collega kreeg de opdracht om osx geheel van een macbook te verwijderen en daarop windows te installeren. Voor vele apple-gebruikers is dat pijnlijk om dat toe te zien.

[ Voor 57% gewijzigd door freyk op 19-02-2010 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp je post niet helemaal Freyk. Bedoel je dat ik met die genoemde programma's al mijn folders kan bereiken vanuit bootcamp? Ik begrijp niet helemaal wat de setup is zodra ik met boot camp wil werken?

edit: hoezo verpest je je mac met bootcamp. Ik wil enkel FL Studio draaien via bootcamp. Voor de rest is het OSX. Ik wil niet een hele windows environment gaan installeren ofzo.

Nog een vraag: Gaat OSX slechter werken als ik windows mbv bootcamp installeer? Of biedt het me simpelweg de meerwaarde van 2 besturingssystemen (wat ik hoop)?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2010 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Virtualiseren van FL Studio was bij mij een ramp. Rare biepjes en pliepjes als ik beats maakte en daarna terug speelde in FL Studio onder Parallels. Wellicht Bootcamp maar dat vond ik maar niks.

Ik heb daarom maar besloten om Ableton Live en Logic te gaan gebruiken. Daarnaast, zijn naar mijn bescheiden mening, deze programma's uitgebreider en dus minder gelimiteerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2010 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
Tot nu toe heb ik geen prestatieproblemen gehoord of gelezen, maar je osx partitie wordt verkleint en daardoor kunnen problemen op je mac osx ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Freyk,

Als je een Nieuwe OSX installatie maakt op de kleinere partitie is het enige probleem dat je kan tegenkomen een te kleine HDD in Windows Bootcamp omgeving of je OSX.

Als je een reeds bestaand boot partitie van OSX aanpast, dan kan je wellicht problemen krijgen ja, echter heb ik daar nog geen alarmerende geluiden over gehoord, daarnaast is bootcamp van Apple zelf en zal het dus wel goed werken.

Wat betreft Hardeschijf grote is afgezien van een bepaald minimum niet bepalend voor de werking van OSX, macbooks worden toch ook geleverd met verschillende HDD's?

Desnoods schroef je er even een 2,5 inch 500GB Sata drive in. Dan zou je echt wel genoeg moeten hebben voor beide omgevingen.

offtopic:
Je koopt een apple imho natuurlijk voor OSX en wellicht het design, maar als je echt een windows xp programma nodig hebt dat onder VM te langzaam draait, dan is bootcamp gewoon een zeer fijne mogelijkheid om te hebben en imho is het dan ook geen zonde om hiervan gebruik te maken. Zo heb je dan best of both worlds

[ Voor 40% gewijzigd door Gizzy op 19-02-2010 09:05 ]

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 10:45

Neus

www.zenaconsult.com

freyk schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 08:57:
Tot nu toe heb ik geen prestatieproblemen gehoord of gelezen, maar je osx partitie wordt verkleint en daardoor kunnen problemen op je mac osx ontstaan.
He wat een onzin; gewoon netjes opletten met de vrije ruimte, dan moet je normaal gezien altijd doen. Tevens geeft OSX op tijd aan als je disk vol begint te raken.

Je kan dus met gerust hart met de Boot Camp Assistant je disk voorbereiden op Windows XP.
Voordat je iets doet, maak een full backup met Time Machine. Zorg er wel voor dat je de laatste Boot Camp drivers op CD of USB stick hebt, zodat je die meteen na de installatie van XP kan installeren. Om vanuit XP je Mac disk te kunnen benaderen, kan je MacDrive gebruiken.

Soms wil Boot Camp je disk niet partitioneren omdat er te veel 'grote' bestaden op je hard disk staan die moeilijk te verplaatsten zijn. In dat geval zit er helaas weinig op en is een schone herinstallatie van SL handig. Dat eenmaal gedaan kan je meteen Boot Camp configureren, dan pas begin je met een restore van je backup.

[ Voor 4% gewijzigd door Neus op 19-02-2010 09:07 ]

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu een nogal kleine hdd. 40gb.
Is dit te klein als ik ook windows zou willen installeren?
Hoe moet ik dit zeg maar zien? Is het nu de bedoeling dat ik een 2e partitie maak voor windows?
Als iemand een simpel a,b,c-tje heeft van hoe ik dit het beste kan opzetten?! Graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 10:45

Neus

www.zenaconsult.com

Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 09:05:
ik heb nu een nogal kleine hdd. 40gb.
Is dit te klein als ik ook windows zou willen installeren?
Hoe moet ik dit zeg maar zien? Is het nu de bedoeling dat ik een 2e partitie maak voor windows?
Als iemand een simpel a,b,c-tje heeft van hoe ik dit het beste kan opzetten?! Graag! :)
40Gb is wel erg weinig, Windows XP wil minimaal 6GB + je programma.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke prima. Ik zal een andere hdd er in stoppen en opnieuw osx sl erop zetten en gelijk ook bootcamp met xp installeren.

welke xp zou het verstandigst zijn met mijn MB 2.1 (2ghz)? 32bit of 64bit??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
Gizzy schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 09:01:
Desnoods schroef je er even een 2,5 inch 500GB Sata drive in. Dan zou je echt wel genoeg moeten hebben voor beide omgevingen.
Klopt, maar persoonlijk heb ik daar het geld en tijd (om mijn macbook open te schroeven) niet voor.
Maar dat is mijn mening.
En het klopt dat de prestaties iets minder zijn, vergeleken met bootcamp, omdat je met meerdere lagen werkt.

Daarnaast zijn virtualbox, wine, vmware eenvoudiger en sneller te verwijderen, vergeleken met bootcamp.
Want je verwijderd t hier, zoals eerder aangegeven, enkel om bestanden en niet hele partities.

Aantal demonstratie filmpjes op youtube:
windows 7 op virtualbox
CCleaner op wine (kronenberg)
Bootcamp

[ Voor 14% gewijzigd door freyk op 19-02-2010 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ooit vmware gebruikt. Dat werkte ontzetten slecht. Ontzettend traag, latency. happerend beeld etc.

Als het met bootcamp vergelijkbaar is dan hoeft het allemaal niet voor mij.

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 09:38:ik heb ooit vmware gebruikt. Dat werkte ontzetten slecht. Ontzettend traag, latency. happerend beeld etc.
Dit kan aan verschillende dingen liggen, bijvoorbeeld instellingen van je vm.
(misschien ligt dat nu anders)

Een aantal jaar geleden vergeleek ik op een windows-systeem virtualbox met vmware workstation en daar kwam uit dat virtualbox lichter voor het systeem was en beter presteerde. Maar dat kan nu anders liggen.
Persoonlijk zou ik voor de volgende volgorde van testopstellingen gaan: 1. wine, 2, virtualbox, 3, bootcamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
@ Ayo Technology:

Ik krijg echt het idee dat je geen idee hebt van het verschil tussen bootcamp en Virtuele opties. Wellicht is het een idee om even wat informatie te verzamelen, kan je beter een afweging maken.

Bootcamp is native windows draaien op je apple laptop of desktop. Om over te stappen naar OSX, zal je de machine moeten herstarten en tijdens het booten OSX moeten kiezen. Om daarna weer met windows te gaan werken, moeten dezelfde handelingen worden uitgevoerd.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@gizzy dat verschil is mij wel duidelijk. Maar omdat freyk refereert naar prestatie problemen ivm 'meerdere lagen' hierboven. Kwam het over alsof beide methoden hun nadelen hebben en dus geen van beiden fijn werken vandaar. Maar ik zal het zelf wel testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
Ik was nieuwsgierig naar het programma en zijn werking op crossover mac (commerciële versie van wine) en wine (kronenberg). Wine is geen virtualisatie of emulatie (werkt dus niet met een extra softwarelaag)

Tijdens beide installaties van flstudio demo 9.0.3 kreeg ik meerdere keren een error te zien (errorcode 1400: cannot control acces controllist), die je weg kon klikken.
flstudio starte op beide omgevingen goed, maar bij crossover vulde flstudio mijn hele venster
(misschien resolutatie aanpassen?) en bij wine kronenberg kreeg ik het geluid niet aan de praat (nog iets extra's installeren??).
Het lukte mij bij crossover demolied "just hold on" af te spelen, klikte wat rond maar hoorde geen vertragingen. (misschien hoorde ik deze nog niet, omdat dit mijn eerste keer was dat ik met flstudio werkte).

[ Voor 10% gewijzigd door freyk op 19-02-2010 10:53 . Reden: linkjes toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo freyk, top dat je het even hebt willen testen!
Als ik er nu tijd voor had dan had ik het ook direct gedaan.
Wat betreft die vertraging dat is inderdaad lastig te zeggen adhv alleen het demolied.
Het is vooral de vraag of vst instrumenten en samples (wav, mp3 files) slepen en gooien op een paar channels zonder al teveel problemen werkt. Ik weet niet of je bekend bent met FL verder maar als je tijd hebt en het wilt proberen dan hoor ik het graag.

edit: watvoor mac heb je? hoeveel geheugen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2010 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 18:01

page404

Website says no

crossover kan een prima alternatief zijn. Let wel, 3D toepassingen zijn zeer beperkt en niet alle software werkt even goed. Maar als je net dat ene programma gebruikt wat goed onder Crossover werkt is het de licentie zeker waard ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Pagina: 1