Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Maar even een nieuw topic aangemaakt, omdat er in het algemene macbook topic volgens mij overheen gelezen wordt.

De situatie:
De MB van mijn moeder was al een aanzienlijke tijd behoorlijk traag (vaak de strandbal, pauzes tijdens het typen), maar liep ook vaak vast, daarnaast duurde het opnieuw opstarten erg lang (5min) en soms startte hij helemaal niet op.

Ik heb de schijf geprobeerd te herstellen, maar daar waren geen fouten.

Toen een upgrade naar snow leopard geprobeerd, maar kreeg vervolgens een foutmelding met installatie mislukt kan de opstartschijf niet aanwijzen oid. Vreemde is dat als ik hem daarna handmatig herstart snow leopard er wel gewoon opstond alleen nog steeds net zo traag.

Vervolgens een hardware controle gedaan dmv de tweede disc van mijn imac en de 'd' toets ingedrukt te houden tijdens het opstarten, toen de uitgebreide optie gekozen. Maar alle testen waren geslaagd en dus geen fouten in de hardware?

Nou ja wellicht dat een volledige format uitkomst zou bieden, dus ik de schijf geformateerd uitgebreid/journaled. Snow leopard opnieuw geinstalleerd, maar wederom dezelfde melding: installatie van mac os mislukt en iets met de opstartschijf. Bij een handmatige herstart stond snow leopard er wel gewoon op maar nog steeds (al is het in mindere mate) last van dezelfde problemen.

De snow leopard cd was net nieuw en heb hem ook op een ander systeem geprobeerd en daar werkte hij wel gewoon, dus ik denk dat we een andere cd uit kunnen sluiten.

Het gaat om een:

Macbook 2.1ghz met 2gig en een combo drive.

Iemand enig idee wat ik nog zou kunnen proberen? Dacht zelf eerst dat het de harde schijf of het geheugen was, maar dat zou die hardware controle wel gezien moeten hebben lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Heb je een andere harde schijf bij de hand?

Mogelijke boosdoeners: de chipset zelf, de harde schijf of het geheugen (maar dat betwijfel ik)

Je kan toch de mac booten met de schijf uit jouw imac. Gaat dat wel vlot?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
Snake schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 10:58:
Heb je een andere harde schijf bij de hand?

Mogelijke boosdoeners: de chipset zelf, de harde schijf of het geheugen (maar dat betwijfel ik)

Je kan toch de mac booten met de schijf uit jouw imac. Gaat dat wel vlot?
Ehm ik kan wellicht wel een andere schijf proberen (of een externe), maar om die uit mijn imac te gebruiken daar zie ik wat tegen op :). En volgens mij zit daar ook een normaal formaat harde schijf in (27" model). Of bedoel je de mac os dvd? Die werkt namelijk niet, die werkt weer alleen op een imac.

Geheugen kan ik wel eenvoudig wisselen om uit te proberen.

Ik ga van het weekend naar mijn ouders toe, maar wil van tevoren al allerlei mogelijke oplossingen klaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

StephaN900 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 11:01:
[...]

Ehm ik kan wellicht wel een andere schijf proberen (of een externe), maar om die uit mijn imac te gebruiken daar zie ik wat tegen op :). En volgens mij zit daar ook een normaal formaat harde schijf in (27" model). Of bedoel je de mac os dvd? Die werkt namelijk niet, die werkt weer alleen op een imac.

Geheugen kan ik wel eenvoudig wisselen om uit te proberen.

Ik ga van het weekend naar mijn ouders toe, maar wil van tevoren al allerlei mogelijke oplossingen klaar hebben.
Neen je kan ook je macbook booten rechtstreeks vanaf de schijf van je iMac (target disk mode): http://blogs.techrepublic.com.com/helpdesk/?p=293 .

En in je iMac zit een 2.5" schijf hoor :)

[ Voor 4% gewijzigd door Snake op 16-02-2010 11:16 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wroeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 17:47
In de iMac zit een 3.5 inch schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
Snake schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 11:15:
[...]

Neen je kan ook je macbook booten rechtstreeks vanaf de schijf van je iMac (target disk mode): http://blogs.techrepublic.com.com/helpdesk/?p=293 .

En in je iMac zit een 2.5" schijf hoor :)
Ah ja dan zou ik een keer die macbook mee moeten nemen, maar kan hem dan waarschijnlijk ook wel startten vanaf een andere macbook? Dat zou makkelijker zijn, alleen dan moet ik weer een firewire kabel kopen, heb hier er alleen eentje liggen van mini naar normaal (voor de dig camera). Wellicht dat ik het beste gewoon even de harde schijf uit de werkende macbook kan halen (mocht het niet aan het geheugen liggen ;)).
En dacht dat het een normaal formaat was omdat ze geen 1TB laptop schijven maakten, maar goed ik had het fout :). Iig bedankt voor de tips alvast, als iemand anders nog andere ideeën heeft dan hoor ik ze graag!
Pagina: 1