Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323548

Topicstarter
Ik ben al vele jaren actief bezig met CentOS op servers, maar het begint me de laatste tijd wel te kriebelen om Linux te gaan draaien in desktop-omgeving om meer bij te leren.

Gezien ik zelf altijd partities netjes wilde houden en de noodzaak niet zag van een ander OS, zag ik een dual boot systeem niet zitten, maar hier ben ik op terug gekomen wil graag Ubuntu gaan draaien op een 20GB partitie hierna.

Bij het opstarten van de Ubuntu installatie krijg ik keurig 5 opties:Afbeeldingslocatie: http://www.drupalinlibraries.info/docs/ubuntu2.png
Op het moment dat ik de installatie-optie kies, dan duurt het 1 minuut voordat de installatie start. Vanaf dat moment werken mijn muis en toetsenbord niet meer. Ook als ik optie kies, waarbij ik eerst kan testen, werkt het niet. Het duurt 30 seconden voordat GNOME is geladen en dan werken mijn muis en toetsenbord niet meer.

De volgende OS-DVD's heb ik geprobeerd. CentOS is het enige OS dat succesvol geïnstalleerd kan worden, maar ik heb een sterke voorkeur van de nieuwste Ubuntu in combinatie met GNOME.
Ubuntu 8.04 TLS
Ubuntu 9.10
Ubuntu 9.10
Fedora 12
CentOS 5.4
Opvallend was dat bij Fedora het scherm op zwart ging bij het kiezen van 'install or upgrade'. Bij het kiezen van een basisinstallatie op basis van basic video drivers, kwam ik in dezelfde installer als bij CentOS text-only normaal (deze stijl. Tot mijn verbazing werkte ook hier het toetsenbord en de muis niet, terwijl de CentOS installatie (grafisch) perfect verliep.

Op basis van Google resultaten heb ik gekeken naar de bios-opties, maar deze stonden helaas allemaal al op 'enabled', het wijzigen naar 'auto' had geen zin. Op het moment dat ik een optie naar 'disabled' zette, werkte mijn muis en toetsenbord zelfs niet in het bovenstaande menu in de afbeelding.
USB Legacy Mode staat op enabled. (Opties: auto/enabled/disabled
USB Keyboard Legacy Mode staat op enabled. (Opties: enabled/disabled)
USB Mouse Legacy Mode staat op disabled. (Opties: enabled/disabled)

Het grote nadeel is dat ik hier geen andere muis of toetsenbord heb. Ik ben pas verhuisd en ken hier ook nog niemand in de buurt die ik zou kunnen vragen. Momenteel heb ik dus succesvol CentOS kunnen installeren, maar ik zou graag Ubuntu 9.10 64-bits willen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrs77
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-05 22:12
Curieus probleem.

Deze blogpost suggereert dat het toetsenbord zou moeten werken. http://froppy.com/blog/sh..._cordless_desktop_ex1/619

Misschien dat er een ander hardware probleem is, waardoor je toetsenbord opeens niet meer werkt.

Ik heb het wel eens meegemaakt dat irqpoll toevoegen aan de bootoptions hielp bij het installeren van linux op een oudere laptop. Als ik het goed begrijp dwingt irqpoll de kernel om bepaalde hardware problemen op te lossen.

https://help.ubuntu.com/community/BootOptions

Er is trouwens voor Ubuntu ook zo'n 'text only' installer als je voor centOS gewend bent. Dat is de alternate install. Mijn oude athlon xp computer wil om de een of andere reden niet vanaf een 'normale' ubuntu cd installeren, maar dat gaat wel prima met de alternate install. Het installeren van een alternatie install gaat ook sneller dan vanaf een live cd. Maar aangezien die install cd van Fedora niet werkt, betwijfel ik of die van ubuntu enig verschil maakt...

Voor de alternate install:

http://releases.ubuntu.com/karmic/

[ Voor 3% gewijzigd door jrs77 op 16-02-2010 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:40
Grappig, ik heb een soortgelijk probleem met CentOS...
Mijn Dell (made by Logitech) toetsenbord en muis werken grafisch niet, onder Kubuntu geen problemen kunnen vinden.
De workaround die ik nu gebruik is het opnieuw inpluggen van de dongle in de USB poort.
Geen overkomelijk probleem, boel zit vast aan de thuis server die op een niet al te gekke plek staat.
Zal mij ook eens gaan verdiepen in de IRQPOLL :)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar de EX 110 set werkt onder Kubuntu vanuit-de-doos prima. Inclusief de media-toetsen. De knoppen voor mail, startpagina en calculator moet je handmatig toekennen. Het lijkt dus Gnome-gerelateerd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jrs77 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 10:49:
Curieus probleem.

Deze blogpost suggereert dat het toetsenbord zou moeten werken. http://froppy.com/blog/sh..._cordless_desktop_ex1/619

Misschien dat er een ander hardware probleem is, waardoor je toetsenbord opeens niet meer werkt.

Ik heb het wel eens meegemaakt dat irqpoll toevoegen aan de bootoptions hielp bij het installeren van linux op een oudere laptop. Als ik het goed begrijp dwingt irqpoll de kernel om bepaalde hardware problemen op te lossen.

https://help.ubuntu.com/community/BootOptions

Er is trouwens voor Ubuntu ook zo'n 'text only' installer als je voor centOS gewend bent. Dat is de alternate install. Mijn oude athlon xp computer wil om de een of andere reden niet vanaf een 'normale' ubuntu cd installeren, maar dat gaat wel prima met de alternate install. Het installeren van een alternatie install gaat ook sneller dan vanaf een live cd. Maar aangezien die install cd van Fedora niet werkt, betwijfel ik of die van ubuntu enig verschil maakt...

Voor de alternate install:

http://releases.ubuntu.com/karmic/
Het opstarten van de GNOME-testomgeving met irqpoll in de bootoptions hielp helaas niet.

Ik verwacht niet zoveel van de alternate install eerlijk gezegd, maar ik ben het isobestand aan het downloaden en zal het zeker proberen!
Beuzelarij schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 12:27:
Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar de EX 110 set werkt onder Kubuntu vanuit-de-doos prima. Inclusief de media-toetsen. De knoppen voor mail, startpagina en calculator moet je handmatig toekennen. Het lijkt dus Gnome-gerelateerd te zijn.
Hee! Dankje, maar ik zie nu ook pas mijn tikfout in de TT. De 2e Ubuntu 9.10, moet namelijk Kubuntu 9.10 zijn. Ook hier ging het niet goed.

Ik wil echt graag Ubuntu draaien op mijn PC. :'(
Mijn PC is een Acer M3640, Q6600, 3GB, 640GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Helaas werken de muis en toetsenbord ook niet vanaf het moment dat ik in het blauwe installatie venster kom bij de Ubuntu Alternate Install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrs77
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-05 22:12
Hmmm.. het zou denk ik wel handig zijn als je zou posten wat voor computer je gebruikt. Hardware bios etc.

Kubuntu en ubuntu maken in dit geval denk ik niet uit. Ze gebruiken volgens mij dezelfde drivers. Het toetsenbord op zich is waarschijnlijk ook niet het probleem, aangezien het bij anderen wel werkt onder linux.

Ik heb het niet zo vaak meegemaakt dat een ubuntu install vastliep, maar de keren dat het gebeurde was de oplossing eigenlijk altijd het toevoegen van een boot optie. Soms kunnen een bios en linux niet zo goed met elkaar overweg. Irqpoll heb je al geprobeerd, maar je zou ook kunnen experimenteren met

acpi=off

of

noapic

of een combinatie van deze.

Voor een oude computer van voor 2000 heb ik een keer

acpi=force

gebruikt, dat ervoor zorgt dat linux overweg kan met een bios van voor 2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inmiddels heb ik een andere toetsenbord en muis meegenomen van het huis van mijn ouders. Morgenavond ben ik van plan om hiermee Ubuntu te installeren.

Hopelijk kan ik na de installatie het wel voor elkaar krijgen om de Logitech Desktop EX 110 werkend te krijgen in combinatie met Ubuntu 9.10.

Ik heb geen idee of acpi=off, noapic enig verschil gaan maken, maar ik heb nu al 50 maal opnieuw opgestart om verschillende instellingen te testen op basis van suggesties van gebruikers. Ik zie echt niet hoe dat verschil gaat maken. Dit is een computer van minder dan 18 maanden oud en de toetsenbord/muis zijn ondersteund volgens Ubuntu.

* Anoniem: 323548 vindt dat hij er wel veel moeite voor moet doen om over te stappen naar Ubuntu 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:05
Ik heb zelf tijden lang met dat setje Ubuntu gedraaid/geinstalleerd, op 9.04 en 9.10.
Er is dus iets anders aan de hand.
Wellicht kun je met wat ps2 spul het zaakje installeren, en dat het na de installatie wel ineens werkt?

Topicstarter
Er is dus inderdaad waarschijnlijk wat anders aan de hand, want er gebeurt precies hetzelfde met de bedrade USB-muis en toetsenbord van mijn ouders.

En nee, ik heb geen PS/2 toetsenbord en muis, maar er moet toch iets meer over dit probleem bekend zijn? De legacy modi staan keurig in de bios en heb al zoveel geprobeerd.

Inmiddels is het gelukt! Ik heb ook geen idee hoe het komt, maar met acpi=off en irqpoll gaat het nu wel goed! Na de installatie werkte het eerst weer niet, maar na in GRUB daar ook acpi=off en irqpoll toe te voegen, werkte het perfect! :D Het zou kunnen dat niet beide parameters nodig zijn, maar dat bijvoorbeeld acpi=off ook goed genoeg is, moet ik nog proberen.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 323548 op 25-02-2010 19:49 ]

Pagina: 1