Nieuwste dingen op gebied van techniek

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321899

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik had een hoop moeite met de juiste sectie te vinden voor mijn vraag, maar uiteindelijk ben ik hier aan beland. Dit is mijn situatie:

Over een kleine 3 maanden krijgen wij de sleutel voor ons nieuwe huis. Een gelijkvloerse bugalow, lekker groot, met een grote tuin. Er moet een hoop verbouwd worden, voor het naar onze zin is, maar de plannen liggen al op tafel. Nu is het mijn taak geworden (als de zoon) om te kijken naar de nieuwste technieken die we toe kunnen passen in ons huis zodat we helemaal bij de tijd zijn.

Ik heb al vanalles bekeken. Naar de digitale TV abbonementen, de snelste internetabbonementen (ahoewel het nooit echt snel wordt bij ons in de regio...). Ook heb ik al zitten kijken naar HD mediaplayers voor aan de nieuwe TV die ik aan kan sluiten op een thuis netwerk. Een thuisnetwerk waar dan alle computers aan zitten en ook de TV. Dit brengt mij bij mijn eerste vraag:

Stel ik heb een HD film in een .mkv bestand van 1.5GB. Die staat op de harde schijf van mijn PC. Als ik die in een gedeelde map plaats, moet ik deze dan eerst uploaden? Zoja, zijn dit je standaard upload snelheden, of is dit een kwartiertje werk omdat het binnenshuis is?

Nu ben ikzelf een beetje thuis in technologische ontwikkelingen, maar ik ben bij lange na niet van alle markten thuis om het zo maar te zeggen! Tegenwoordig is dat ook niet meer echt mogelijk denk ik. Nu vroeg ik me dus af of er hier op Tweakers mensen waren die met mij mee willen denken. Wat zijn de laaste technologische toepassingen voor in het huis? Wat kunnen wij doen om helemaal bij de tijd te zijn?

Laat alle ideeen maar komen! Hoe gek ze ook zijn!

Alvast bedankt iedereen!
Gr,
Sander

PS: Misschien is het een vreemde vraag, maar ik zou niet willen dat we straks denken 'hhmmm, hadden we dat nou maar gedaan'. Omdat ik daar niet aan heb zitten denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:23

thommich

Belg

Ik zou beginnen met te zorgen dat er in elke kamer aansluitingen voorzien zijn voor netwerkkabels, die allemaal samen op één locatie toekomen.
Vergeet ook niet om elektricteit naar buiten in de tuin aan te leggen. Niets is zo relax als buiten (terras, of ergens anders) elektriciteit ter beschikking te hebben...

Voor de rest ken ik er niet veel van, maar dat lijkt me wel enorm handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:13

Zenix

BOE!

Met een mediastreamer naast je tv kan je gewoon direct vanaf je pc afspelen, dat heet streamen.
Bijvoorbeeld de Xtreamer of Popcorn hour, je hebt ook nog optie om hardeschijf in te bouwen bij aantal modellen. Daar kan je dan gewoon via je netwerk naar uploaden met gigabit snelheden en dat gaat best snel, ga sowieso voor cat6 kabels want prijsverschil met cat5e is gering. Gewoon dus op elke kamer in ieder geval een utp wandcontactdoos met 1 of 2 aansluitingen en die allemaal laten lopen via leidingen naar de meterkast, daar een patchkast aanleggen eventueel, ligt eraan hoeveel aansluitingen het zijn anders moet je grote switch. Als het maar paar aansluitingen zijn dan direct op de switch aansluiten. En dan naar de router/modem. Kan ook zijn als je bijvoorbeeld ADSL neemt krijg je weleens een modem/router switch in 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Voip is ook wel handig, evenals Wifi N. Al zijn UTP kabels natuurlijk nog wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit zijn precies het soort antwoorden waar ik naar op zoek ben!

@thommich

Ik ben inderdaad van plan om naar de meeste kamers in huis een netwerkkabel te trekken, en deze vervolgens allemaal samen te laten komen in de meterkast waar onze KPN experiabox komt te staan. We hebben in dit huis namelijk internetplusbellen en zijn hier tevreden over. Ik gok dat we dit in het nieuwe huis dan dus ook al krijgen. Het idee over de elektriciteit naar buiten ga ik zeker ergens noteren, zodat we daar bij de verbouwing zeker rekening mee gaan houden!

@Zenix

Die Xtreamer ziet er inderdaad ook super goed uit! Een groot bijkomend voordeel van de Xtreamer is ook dat de harddisc die ik er dan in zou bouwen, benaderbaar is vanaf elke computer als een soort netwerkopslag :) Ik ga zeker eens goed naar dat apparaatje kijken! De tip over de CAT6 kabels is ook een goede, waarschijnlijk had ik zelf gewoon voor de standaard cat5e gekozen... Wat betreft die switch waar je over praat. Als ik alle kabels, dat zou een stuk of 4-5 zijn, nou gewoon in de KPN experia box doe werkt het toch ook?

@W00fer

Ik heb zelf slechte ervaringen met draadloze verbindingen en omdat we toch helemaal gaan verbouwen kunnen we alle kabels goed wegwerken. Daarom wil ik zoveel mogelijk via de vaste kabels werken. Wifi N zal zeker wel aanwezig zijn, maar waarschijnlijk niet veel gebruikt worden. Wat bedoel je precies met voip? Bedoel je daarmee VoIP (Voice over IP)?

Super bedankt voor jullie tips jongens en meer ideeen zijn welkom!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-07 19:54
zonnecellen, energiebesparingsdingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Anoniem: 321899 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 09:16:
Als ik alle kabels, dat zou een stuk of 4-5 zijn, nou gewoon in de KPN experia box doe werkt het toch ook?
Dan werkt het op maximaal 100mbit, als al je clients dat ook zijn maakt dat niet uit natuurlijk, maar als je 1gbit clients hebt plak er dan een gbit switch tussen. Voor de uitbreidbaarheid zou je ook naar een streamer en NAS apart kunnen kijken, NAS gaat op de gbit switch en kan gewoon in de meterkast, storage is altijd uit te breiden, geen lawaai in de huiskamer en je krijgt meer performance ervoor terug. Kijk eens op http://smallnetbuilder.com/ voor snelheden, er zijn modellen die met gemak 40MB/s halen op een gbit netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De meeste mediaspelers kunnen ook zelf films downloaden dus dan staat hij niet op je pc's. Op mijn pc's staan helemaal geen films en muziek meer. Als ik dat nodig heb stream ik het de andere kant op via de netwerkshares van de mediaspeler.

Maar een film op een PC kan je gewoon afspelen als je mediaspeler netwerkshares kan benaderen. Wel kan je netwerksnelheid een issue worden. 100 mbit is snel genoeg om te streamen, maar sommige routers en mediaspelers halen dat niet (ook al zegt de aansluiting 100 mbit)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07 13:35
[b][message=33478403,noline]Wel kan je netwerksnelheid een issue worden. 100 mbit is snel genoeg om te streamen, maar sommige routers en mediaspelers halen dat niet (ook al zegt de aansluiting 100 mbit)
100mbit is ruim voldoende om HD materiaal te streamen, in theorie zou je 2,5 films probleemloos naast elkaar kunnen streamen over dezelfde verbinding. Dus mocht je 100mbit verbinding maar net de helft van de snelheid halen, dan heb je nog ruim voldoende bandbreedte om probleemloos over het netwerk te streamen. Overigens zou ik problemen met de snelheid niet direct in de router zelf zoeken, 9 van de 10 keer ligt dat aan slechte of verkeerde bekabeling.

Overigens vind ik de vraag van de TS véél te algemeen, misschien eerst maar eens goed op een rijtje zetten wat de wensen e.d. zijn. De nieuwste technieken 8)7 Dat is zo'n breed begrip, bedoelt de TS alleen op audio/video gebied? Of moet het hele huis geautomatiseerd worden?

Men praat hier verder alleen maar over mediaspelers over het netwerk e.d. Maar wat heb je aan al dat highdef spul als je niet bij een goede basis begint; een sterke homecinema set, een gigabit thuisnetwerk en een gecentraliseerd opslagsysteem! Van daaruit kan je alle kanten op, dan zou je het af kunnen door kleine goedkope clients in het huis te plaatsen e.d...

Het 'hmmm, hadden we dat maar gedaan' gevoel is iets wat je nooit weg zal kunnen nemen, de ontwikkelingen staan niet stil. Er is altijd wel weer een producent die weer 'the-next-best-thing' een week later op de markt brengt. Stel dus voor jezelf vast wat echt de minimale eisen zijn, dat is een veel beter startpunt als je het mij vraagt en van daaruit kan je makkelijk 'opbouwen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zit nu toch een beetje te twijfelen tussen die WD TV Live Media Player of de Xtreamer, omdat de Xtreamer blijkbaar een zeer luidruchtige fan heeft en ik me tijdens het kijken van films nogal gauw stoor aan geluiden :P

Beide apparaatjes hebben wel een Ethernet 100Mbps of een 10/100-ethernet poort. Als ik geen gebruik zou gaan maken van een NAS, dan zullen alle bestanden op een computer staan waarin een ASUS P5Q moederbordje (http://www.asus.com/Product.aspx?P_ID=ogZlrSeVzUh9MKLO) zit en dat gaat dan via een KPN Experiabox wat dus eigenlijk een Thomson Speedtouch 780WL is. Denken jullie dat deze setting voldoende snelheid kan leveren voor een 1080P film?

Als ik nu een NAS aanschaf. Ik zie er eentje van 150 eurotjes met 1 TB, die ziet er goed uit (http://www.centralpoint.n...tb-art-st310005mnd10g-rk/). Maar stel dat ik deze dan aan zou sluiten op de gbit switch. Omdat de mediaplayers zulke snelheden
niet ondersteunen schiet ik daar dan toch niks mee op qua snelheid? Of heb ik dat dan mis?

Omdat ik niet zo thuis ben in de servers/switches etc. Heb ik de termen even opgezocht. Wikipedia geeft mij een mooie defenitie, maar ik begrijp nog niet helemaal wat die switch er nu tussen doet. Als iemand dit nog een beetje zou kunnen verduidelijken zou dat super zijn! :)

Alvast bedankt en Marzman, wagenveld en kjiratslekoedel dank jullie voor de hulp!

Sander

EDIT: MicGlou plaatst net ook zijn bericht. Ik had het alleen over het audio/video gebied. Qua home cinema set, dit komt wel goed. Hier ben ik goed genoeg in thuis om wat mooi spul uit te zoeken. Je praat ook over ene Gigabit thuisnetwerk en een gecentraliseerd opslagmedium. Maar waarom moet ik dit aanschaffen als 100mbit volgens jou ruim voldoende is om een HD filmpje te streamen? Ik zal waarschijnlijk niet meer van het ntewerk gebruik maken dan de muziek en de films die op mijn computer staan, dat ik die ook in de huiskamer af wil kunnen spelen. Alvast bedankt voor je antwoord!

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 321899 op 16-02-2010 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Voor het streamen ben je inderdaad klaar zonder switch. Kopieer je nou wat data heen en weer regelmatig tussen PC en NAS of tussen PC's dan is het fijn om een gbit netwerk te hebben. Rekenvoorbeeldje: HD film van 15GB naar NAS kopieren: 100mbit = +-10MB/s = +-25 minuten tegenover 1gbit = +- 65MB/s = +- 5min.

Die switch heb je dan nodig om al je gbit apparaten aan elkaar te verbinden en moet je gewoon zien als poort uitbreiding op je huidige router:

code:
1
2
3
                    <-------> client1
router <----> switch <-------> client2
                    <-------->client3

[ Voor 3% gewijzigd door wagenveld op 16-02-2010 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En hierbij is het niet van belang hoe snel de poorten op de computers/media player zijn? Als ik die switch er tussen zet en met CAT6 kabels alles verbind moet ik gewoon 1gbit kunnen halen?

Gr Sander

EDIT: dat klonk stom :O Die poort uitbreiding is inderdaad wel makkelijk. Maar wil ik 1 gbit kunnen halen, wat moet ik dan allemaal vervangen? Moet ik dan de router/de poorten op de computer etc. vervangen?

EDIT2: Heb zelf nog wat meer zitten googlen en ik ben eruit. CAT6 kabels hebben wel de voorkeur voor een Gigabit netwerk. De NAS die ik op het oog heb beschikt ook over Gigabit ethernet en op mijn P5Q moederbord zitten volgens ASUS:

"Dual Gigabit LAN controllers Marvell 88E8056/88E8001® Gigabit LAN controller featuring AI NET2, Teaming and Redundant"

Als ik vervolgens mijn computer en NAS direct verbind met een Gigabit switch, heb ik tussen die twee dus Gigabit snelheden :) Streamen naar mijn media player moet voldoende zijn met gewoon 100mbit evenals voor de tweede computer, daar ik niet geloof dat die veel gebruik zal maken van de netwerkmogelijkheden.

Super bedankt voor jullie hulp! Ik heb nu een aardig idee voor het netwerk in ons nieuwe huis en ga zelf verder nog wat mogelijkheden bekijken! Van mij mag er dus een slotje op!

Sander

[ Voor 85% gewijzigd door Anoniem: 321899 op 16-02-2010 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themace
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-05 13:36
Gigabit netwerk.
Coax kabels.
Stroom.
Bij elkaar
Plan eerst de ruimtes zodat je weet waar het bed/bureau/tv komt.

Ik heb pas bij een vriend zoiets opgezet.
Hij is voor die WD live player gegaan. Wat wel een erg leuk ding is :D Met een 2x 1tb nas erbij.

Een gigabit switch in de meterkast en de router daaraan is gewoon een makkelijke oplossing die werkt. Niet te moeilijk doen :)

Het enige waar je nog naar zou kunnen kijken is audio spelers. Ik ben er zelf geen fan van. Maar sommige van die apparaatjes zijn wel erg leuk. Alleen hebben ze vaak een "server" nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MicGlou schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 10:38:
[...]
100mbit is ruim voldoende om HD materiaal te streamen, in theorie zou je 2,5 films probleemloos naast elkaar kunnen streamen over dezelfde verbinding. Dus mocht je 100mbit verbinding maar net de helft van de snelheid halen, dan heb je nog ruim voldoende bandbreedte om probleemloos over het netwerk te streamen. Overigens zou ik problemen met de snelheid niet direct in de router zelf zoeken, 9 van de 10 keer ligt dat aan slechte of verkeerde bekabeling.
100 Mbit is ruim voldoende, en 50 Mbit ook, maar ik heb zelf een Popcornhour en afhankelijk van het soort verbinding dat ik maak (netwerkshare/FTP/http enz) ligt de snelheid tussen de 10 en 25 mbit. Die dingen hebben een 100 mbit netwerkinterface, een goede GPU voor video maar een hele langzame CPU. Veel andere netwerkspelers zijn gebaseerd op deze Popcornhour en zullen vergelijkbaar presteren (de nieuwe A200 zal wel wat hogere snelheden halen).
themace schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 19:27:

Het enige waar je nog naar zou kunnen kijken is audio spelers. Ik ben er zelf geen fan van. Maar sommige van die apparaatjes zijn wel erg leuk. Alleen hebben ze vaak een "server" nodig.
Ik heb er zelf voor gekozen MPD op mijn mediaplayer te zetten. Dan heb je geen losse audioplayer nodig. Clients (kun je zien als soort afstandsbediening) zijn er voor Windows, Windows Mobile, iPhone, Android en er is ook een firefox addon (en vast nog ook wel voor Linux en Apple, dat weet ik zo niet zeker).

[ Voor 22% gewijzigd door Marzman op 16-02-2010 19:56 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-07 13:21
Ik weet niet of het is wat je bedoelt, maar als je je moeder een GROOT plezier wilt doen, bouw een centrale stofzuiginstallatie in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Als je met de NAS die Seagate bedoelt dan hoef je de moeite van een gigabit netwerk niet te nemen, zoals al eerder in dit topic gezegd, kijk eens op http://www.smallnetbuilde...option,com_nas/Itemid,190 voor een snelheidsvergelijking. Zo'n 1 disk geval van Seagate gaat niet veel meer dan 10MB/s halen, 100mbit is daarvoor prima.

Wat is eigenlijk je budget voor het hele verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Stel ik heb een HD film in een .mkv bestand van 1.5GB. Die staat op de harde schijf van mijn PC. Als ik die in een gedeelde map plaats, moet ik deze dan eerst uploaden?
Koop een TV waar gewoon een USB-stick in kan, ben je overal vanaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wagenveld schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 09:14:
Als je met de NAS die Seagate bedoelt dan hoef je de moeite van een gigabit netwerk niet te nemen, zoals al eerder in dit topic gezegd, kijk eens op http://www.smallnetbuilde...option,com_nas/Itemid,190 voor een snelheidsvergelijking. Zo'n 1 disk geval van Seagate gaat niet veel meer dan 10MB/s halen, 100mbit is daarvoor prima.

Wat is eigenlijk je budget voor het hele verhaal?
Het budget ligt zo rond de 400-500 euro. Maar de Seagate ondersteund wel Gigabit connecties. Waarom zou deze de gewenste snelheid dan niet halen?

Greetzz,
Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 321899 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 14:13:
[...]

Het budget ligt zo rond de 400-500 euro. Maar de Seagate ondersteund wel Gigabit connecties. Waarom zou deze de gewenste snelheid dan niet halen?

Greetzz,
Sander
Zelfde verhaal als wat ik schreef over de Popcornhour denk ik. Het kan marketing zijn, of een feature die niks extra kost voor de fabrikant.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar ik denk dat er binnen mij budget geen NAS past die wel Gigabit snelheden haalt, want als ik zo eens rondkijk zitten we al gauw aan de 400-500 euro, en dan heb ik nog geen netwerk...

Misschien dat ik toch een gigabit switch ertussen zet, het kost niet veel extra en mocht het toch iets voor de snelheid doen, dan is dit mooi meegenomen :)

BTW: Ik kan er ook wel een nieuwe topic voor starten, maar misschien kan iemand zo mijn vraag beantwoorden: Stel ik heb een CAT 6 UTP Wandcontact doos. Ik verbind deze met een patchpanel in
de meterkast. Ik moet dus een stugge kabel hebben. Maar lopen er twee kabels tussen de patchpanel
en de wandcontactdoos omdat er ook twee aansluitingen zijn? Ik wil nl. ongeveer gaan berekenen
hoeveel meter kabel ik nodig heb.

Gr Sander

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 321899 op 17-02-2010 14:54 ]

Pagina: 1