Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-05 16:33
Vandaag heb ik m'n +/- 12 jaar oude huistelefoon gerepareerd (PTT Monza 10). In de loop der jaren gingen een aantal toetsen steeds minder functioneren en vooral de "0" was praktisch onbruikbaar geworden.

Heb het toestel opengemaakt en op de contactpunten van de toetsen een beetje "met potlood getekend". Ook op de rubber mat "getekend", al ging dit slechter dan ik hoopte; rubber houdt niet zo van potlood ;)

Gelukkig werken de meeste toetsen nu redelijk goed, maar niet echt helemaal zo lekker als ik hoopte.

Mijn vraag is nu, wat voor materiaal zit er op de onderkant van 't rubber, en kan je dat los kopen om de geleiding wat beter te maken dan wat potlood geklieder?

Het leek er op dat de contactpunten op de print van een ander materiaal waren dan de printbanen. Wat zou dat kunnen zijn geweest? Of zou 't gewoon residu van de toetsen zijn? Oxidatie misschien :? (Dat laatste lijkt me erg stug, de rest van de print zag er nog fris uit :))

Wat zouden jullie in een vergelijkbare situatie doen?

Titelfix: Chicklet-toetsenbord repareren (mét koppelstreepje dus)

[ Voor 4% gewijzigd door pieturp op 16-02-2010 00:29 . Reden: spelling ]

... en etcetera en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:46

SA007

Moderator Tweaking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154180

Misschien iets van silverlijm oid erop smeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05 11:29

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik weet de naam even niet voor je, maar het is hetzelfde spul dat reparatiediensten voor afstandsbedieningen gebruiken om knopjes weer te fixen (dat zwarte geleidende aan de onderkant van het rubbertje).

M.b.v. reserve afstandsbediening, remote repair, oid, zul je het ongwtijfeld tegenkomen :) Dat kun je ook gebruiken in je telefoon..

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:46

SA007

Moderator Tweaking
Zilverlijm is helaas echt gigantisch duur, voor een afstandbedieining zou ik wat siliconen lijm mengen met heel fijngemalen grafiet (potlootpunt)
Dan blijft het wat beter zetten.

Andere tips op de website o.a.:

- Pad van een oude afstandbediening halen en erop lijmen (wel zelfde lengte afsnijden)
- Koper of aluminiumfolie erop lijmen.
- Goed schoonmaken/licht opschuren
- etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wellicht een klein drupje koper- of grafietvet eronder?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-05 14:32
Het beste is denk ik het gewoon even schoon te maken met alcohol of dergelijk. Je vingers zijn eigenlijk altijd vettig. En dat vet gaat ook tussen die contact punten zitten.
Hij doet het dan weer een lange poos goed. In ieder geval, dat was mijn ervaring met mijn afstandbediening.

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-05 12:52
Potlood werkt niet, dat slijt er te snel af.
Schoonmaken doet meestal ook niet veel, want de geleidende laag op het rubber is
i.h.a. versleten.

Ik gebruik hiervoor grafiet spray uit een spuitbus (Graphit 33 van Kontakt Chemie).
Dat spul is oorspronkelijk bedoeld voor het herstellen van de aquadaglaag van
beeldbuizen. Verkrijgbaar bij de meeste elektronika winkels.

Even wat spray op een wattenstaafje doen, en dan voorzichtig deppen op het rubber.
Steeds een dun laagje aaanbrengen, even laten drogen en dan weer een paar dunne laagjes.

In het algemeen werkt dit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-05 16:33
Thanks voor alle reacties :)

't Is ineens beter gaan werken; misschien is het potloodgruis wat gaan 'settelen', maar ik denk inderdaad samen met jullie dat 't zo geen lange tijd zal blijven.

Die grafietspray lijkt me wel een goed plan. Mocht 't ding 't weer begeven zal ik 'ns een fietstochtje maken naar de lokale elektroboer ;)

... en etcetera en zo

Pagina: 1