[Vodafone] Garantie na 6 maanden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een goeden avond,

Begin oktober 2009 heb ik bij Vodafone een 2-jarig abonnement afgesloten met als toestel de Nokia 5800 "Tube". Nou is echter vorige week mijn scherm gesneuveld.
Dus ik in Eindhoven naar de Vodafone store om te vragen wat de mogelijkheden waren.

Als eerste kreeg ik natuurlijk te horen dat dit buiten de garantie valt (zoals ik al verwachte) met daarna de melding dat reparatie van het scherm mij €85,- zou gaan kosten + dat ik mijn garantie daarna kwijt ben.
Vervolgens werd mij gevraagd hoe oud mijn toestel was. Toen ik zei dat deze enkel 5 maanden oud was kreeg ik tot mijn verbazing te horen dat als hij 6 maanden oud was, mijn contract werd vernieuwd en ik een nieuw toestel zou krijgen. Dit alles kosteloos!

Dit vind ik persoonlijk erg vreemd, maar goed, je gelooft de mensen in zo'n winkel maar. Echter na wat rond zoeken op google kon ik echter niks hierover vinden.

Heeft iemand enig idee of dit ook daadwerkelijk waar is? Want ik snap hier niks van. Waarom zou je na 6 maanden gewoon vrolijk kosteloos een nieuwe abonnement met nieuw toestel krijgen?

Greetz,

Zlik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij Vodafone mag je je contract normaal gesproken vanaf zes maanden voor de einddatum verlengen. Maar als je een zwaar defecte telefoon hebt, mag het vanaf zes maanden voor de einddatum.

Stel de kosten van een eventuele reparatie bedragen 100 euro en de nieuwwaarde van je toestel is 190. Dan is het dus niet echt de moeite waard om het toestel te laten repareren. Je doet dan afstand van je 'onherstelbaar' defecte toestel aan Vodafone in ruil voor een BER (beyond economic repair)-verklaring van de reparateur. Vervolgens MAG je je contract voortijdig verlengen in combinatie met een nieuw toestel, maar de oorspronkelijke einddatum van je abonnement wordt wel alvast met ééñ of twee jaar verlengd.

Als je in jouw situatie dus op het aanbod van de medewerker in zou gaan heb je een nieuw toestel met een garantie van 24 maanden en een abonnement met een eventuele looptijd van 42 maanden:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:45

ManiacsHouse

Scheisse!

Lijkt mij toch erg simpel. Toestel 5 maanden oud = garantie = gratis reparatie = of nieuw toestel.
Hoe kom je er bij dat je scherm niet onder de garantie valt? Of is het daadwerkelijk gesneuveld dat er een barst ofzo in zit? En waarom zou je je garantie kwijt zijn? Dan word je scherm officieel gemaakt, dan krijg je ook nog garantie op de reparatie en de garantie van de rest van het toestel loopt gewoon door. Tenzij de winkel zelf je toestel houtje-toutje gaat repareren en dat je daarom de officiële fabrieksgarantie verliest.

Ga eerst maar eens nakijken hoeveel garantie je daadwerkelijk hebt. Dat kunnen ze je niet afnemen als het toestel officieel word gerepareerd. Dan loopt de garantie gewoon door. Ik vermoed dat de winkel jouw een leuk verhaal verteld om er zelf beter van te worden (nieuw/verlenging contract).

Van www.vodafone.nl:

Wat is de garantie op mijn toestel?

Op alle toestellen die Vodafone verkoopt, zit 2 jaar fabrieksgarantie. De garantie vervalt als de schade zelf is veroorzaakt, bijvoorbeeld bij vochtschade, val-, druk- of stootschade of het openen van het toestel door niet-erkende reparateurs.

Maar dan nog is het de eerste 6 maanden sowieso aan de verkoper om te bewijzen dat de schade door jou is veroorzaakt.

Mmm... Zie dat je je net bij tweakers hebt aangemeld. Probeer de zoekfunctie boven de pagina eens, vind je een hele hoop over garantie en welke rechten je hebt. ;)
Mijn tip is niet ingaan op dat lulverhaal in de winkel.

[ Voor 58% gewijzigd door ManiacsHouse op 16-02-2010 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja zo'n gevoel had ik al dat het gewoon onzin zou zijn.

Mijn telefoon is één enkele keer gevallen waardoor het scherm volledig is door gescheurd. Het touch gedeelte werkt wel nog perfect, alleen zie je geen hout meer.

Ik ga maar eens langs meerdere vodafone winkels, kijken wat ze allemaal te melden hebben. Kijken of ik vaker dat verhaal krijg van na 6 maanden nieuw toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:29
Tja, als 'ie kapot is gegaan door fout gebruik (en een toestel laten vallen waardoor een display kapot gaat valt m.i. wel onder fout gebruik), dan lijkt mij dat 'ie is uitgesloten van garantie.
Die 6-maanden regeling waar ze dan over beginnen is dan een vorm van coulance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

vanaalten schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 12:42:
Tja, als 'ie kapot is gegaan door fout gebruik (en een toestel laten vallen waardoor een display kapot gaat valt m.i. wel onder fout gebruik), dan lijkt mij dat 'ie is uitgesloten van garantie.
Die 6-maanden regeling waar ze dan over beginnen is dan een vorm van coulance.
Coulance my *ss... En dan zit je wel opgescheept met een abo van iets van 40 maanden?

Het scherm is (mogelijk) kapot door fout gebruik. Dan is het scherm uitgesloten van garantie ja. Echter laat je dit officieel repareren. Dan is het simpelweg zo dat je op de reparatie garantie krijgt en de garantie van de rest van de telefoon gewoon doorloopt. Je moet je in zo'n winkel niet laten omlullen. Die zijn er alleen op uit om zo snel en zo veel mogelijk abonnementen te pushen.

[ Voor 3% gewijzigd door ManiacsHouse op 16-02-2010 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoezo loopt de garantie op de rest van de telefoon door dan? Een kapot scherm is een zichtbaar resultaat van bijvoorbeeld vallen van het toestel, maar het kan niet worden uitgesloten dat er ook niet-zichtbare schade ontstaan is toch? Op de reparatie zelf (dus op het scherm) wordt drie maanden garantie gegeven, thats it.

Ik zou het nooit doen, een 2-jarige verlenging boven op een looptijd van 18 maanden, maar het kan eventueel wel interessant zijn wanneer je contract bijvoorbeeld nog 8 maanden loopt. Je mag eigenlijk pas 6 maanden voor de einddatum verlengen en door deze vorm van coulance heb je wel de mogelijkheid eerder dan die 6 maanden te kunnen verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Blijkbaar heeft de telecomsector de mensen aardig tuk tegenwoordig. Om het maar even over een auto te hebben. Stel je rijd je band kapot of je voorruit aan diggelen bij een nieuwe auto door je eigen schuld. Zegt de fabrikant of dealer dan ook dat er misschien wel iets anders in de auto stuk kan zijn? En daarmee is je garantie ook meteen weg? Lijkt mij niet.
Vodafone zal moeten aantonen dat er meer schade is aan het toestel, ze kunnen je niet zomaar de garantie ontnemen. Maar dit grapje flikken ze vaker. Zoals de vochtindicatoren in je toestel. Wat er ook mis is met je toestel, als die dingen verkleurd zijn ben je meteen je garantie kwijt. Lekker makkelijk... En lekker makkelijk verdienen voor de heren.
We hebben het hier wel even over een product dat een waarde heeft van gemiddeld 400-600 euro. En men pikt dit zomaar?

In dit geval zal ik eens op ebay rondzoeken naar een scherm dat je zelf kunt vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door ManiacsHouse op 16-02-2010 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

ManiacsHouse schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 14:18:
Blijkbaar heeft de telecomsector de mensen aardig tuk tegenwoordig. Om het maar even over een auto te hebben. Stel je rijd je band kapot of je voorruit aan diggelen bij een nieuwe auto door je eigen schuld. Zegt de fabrikant of dealer dan ook dat er misschien wel iets anders in de auto stuk kan zijn? En daarmee is je garantie ook meteen weg? Lijkt mij niet.
Vodafone zal moeten aantonen dat er meer schade is aan het toestel, ze kunnen je niet zomaar de garantie ontnemen. Maar dit grapje flikken ze vaker. Zoals de vochtindicatoren in je toestel. Wat er ook mis is met je toestel, als die dingen verkleurd zijn ben je meteen je garantie kwijt. Lekker makkelijk... En lekker makkelijk verdienen voor de heren.
We hebben het hier wel even over een product dat een waarde heeft van gemiddeld 400-600 euro. En men pikt dit zomaar?

In dit geval zal ik eens op ebay rondzoeken naar een scherm dat je zelf kunt vervangen.
Wel ff een beetje reeel blijven alsjeblieft zeg.

Luister; het toestel kan dan gewoon worden opgestuurd. Er worden altijd foto's gemaakt van de schade. En bij 95% is er ook meer schade dan alleen het display.
Dat gebeurt niet zomaar, is dus altijd de schuld van de eindgebruiker, tenzij het een fabricagefout betreft, maar dan is dat bekend, zeker bij een 5800.

De Samsung D900 had destijds een fout; alle schermpjes gingen barsten. Dit werd netjes onder garantie gerepareerd.

Een display breekt normaliter niet zomaar. Je kunt dan wel aankomen met theorien en rechten, maar recht hebben en krijgen zijn 2 heel andere dingen. Wordt een lastig verhaal. Dmv foto's is in 99% van de keren te bewijzen dat de klant zelf de verantwoordelijke is van de schade.

@TS:
Maar je kunt in de winkel eisen dat ie wordt opgestuurd. Kost je hooguit de onderzoekkosten van € 35,-.
Dan krijg je foto's te zien van jouw toestel. Wil je hem niet meer terug, betaal je uiteraard niks en kun je een vervroegde verlenging doen in de winkel.

Misschien een tip; sluit een verzekering af. Dan had je nu eigen risico betaald van 45,00 en kreeg je een nieuw toestel mee naar keuze, mits de aanschafwaarde niet hoger is dan wat de 5800 ooit kostte.

[ Voor 4% gewijzigd door freddyathlon op 17-02-2010 22:47 ]

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afiso
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-09 18:49
Ik zit met ongeveer ook zo'n probleem. M'n HTC toestel wat ik bij m'n 2 jarige abonnement hebt genomen is vorig week defect geraakt. Als je hem aanmaakt loopt ie vast bij het opstarten.
Naar vodafone geweest en gezegt wat er aan de hand is. Vond die gast best al klantonvriendelijk die me hielp.
Hij zei dat het zal worden opgestuurd voor reparatie. Wat ie me niet heeft verteld is dat het geld kan kosten. Ik dacht dat het gratis was, omdat ik hun klant bent. Dus vandaag belde hij dat het 200 euro gaat kosten omdat ze die moederbord moesten vervangen :? en kost 35 euro als ik het toestel terug wil zonder dat het gerepareerd wordt of ik betaal niets, maar sta het dan af :(
Wat een smerige oplichterij!
Op vodafone.nl staat dat je 2 jaar fabrieksgarantie hebt! Als ik moet betalen ga ik ze hard duidelijk maken wanneer mijn contract afloopt en ik het niet wil verlengen, waarom ik dat niet wil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Afiso schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 12:47:
Ik zit met ongeveer ook zo'n probleem. M'n HTC toestel wat ik bij m'n 2 jarige abonnement hebt genomen is vorig week defect geraakt. Als je hem aanmaakt loopt ie vast bij het opstarten.
Naar vodafone geweest en gezegt wat er aan de hand is. Vond die gast best al klantonvriendelijk die me hielp.
Hij zei dat het zal worden opgestuurd voor reparatie. Wat ie me niet heeft verteld is dat het geld kan kosten. Ik dacht dat het gratis was, omdat ik hun klant bent. Dus vandaag belde hij dat het 200 euro gaat kosten omdat ze die moederbord moesten vervangen :? en kost 35 euro als ik het toestel terug wil zonder dat het gerepareerd wordt of ik betaal niets, maar sta het dan af :(
Wat een smerige oplichterij!
Op vodafone.nl staat dat je 2 jaar fabrieksgarantie hebt! Als ik moet betalen ga ik ze hard duidelijk maken wanneer mijn contract afloopt en ik het niet wil verlengen, waarom ik dat niet wil!
Daar klopt helemaal niets van. Als ik het defect zo lees dan is dit gewoon een garantie kwestie. Ik zou hier dan ook zeker werk van gaan maken. Zolang jij nergens akkoord bent gegaan met kosten kunnen ze daarbij ook je toestel niet hijack-en. Dit defect lijkt gewoon een garantie ding te zijn tenzij het veroorzaakt is door val/stoot/water schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

_AuToMaTiC_ schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 12:57:
[...]

Daar klopt helemaal niets van. Als ik het defect zo lees dan is dit gewoon een garantie kwestie. Ik zou hier dan ook zeker werk van gaan maken. Zolang jij nergens akkoord bent gegaan met kosten kunnen ze daarbij ook je toestel niet hijack-en. Dit defect lijkt gewoon een garantie ding te zijn tenzij het veroorzaakt is door val/stoot/water schade.
Hier klopt ook niks van...

Er staat niet bij WAAROM het moederbordje niet onder garantie valt. Misschien is er wel valschade geconstateerd of is er vocht waargenomen... Dat weten we niet door dit verhaaltje...

Indien er niks vreemds is, zou het garantie moeten zijn. Gebruikersfouten vallen niet binnen garantie. Toestel verzekerd? Nee zeker?

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
freddyathlon schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 13:05:
[...]

Hier klopt ook niks van...

Er staat niet bij WAAROM het moederbordje niet onder garantie valt. Misschien is er wel valschade geconstateerd of is er vocht waargenomen... Dat weten we niet door dit verhaaltje...

Indien er niks vreemds is, zou het garantie moeten zijn. Gebruikersfouten vallen niet binnen garantie. Toestel verzekerd? Nee zeker?
Misschien als je mijn post helemaal had gelezen had je gezien wat er op het einde staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

_AuToMaTiC_ schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 13:06:
[...]

Misschien als je mijn post helemaal had gelezen had je gezien wat er op het einde staat.
Mijn welgemeende excuses... Over het hoofd gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Ik vermoed dat ze het op vocht of valschade gooien. Maar hebben ze hebben ze je al verteld wat er defect is eigenlijk?
Pagina: 1