Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

ik wil binnenkort wat geboortekaartjes maken echter weet ik even niet waar ik die het beste in kan maken? Illustrator of InDesign? Daarnaast wil ik weten of ik me nog aan bepaalde conventies moet vasthouden? Zijn er misschien wel templates te vinden?? Ik kon ze in Adobe Bridge niet vinden...

groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Dat ligt toch echt aan hoe de drukker het aangeleverd wilt krijgen. Ik zou dus even wat informatie bij drukker inwinnen.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het beste kun je alles in PDF formaat aanleveren. (wel hoge kwaliteit ;) )
Ik maak de kaart in Indesign en alleen vector tekeningen in Illustrator die je dan weer plaatst in Indesign.

Zorg met conversies dat er geen compressie overheen gaat. (volgens mij staat drukkwaliteit ook in de pre opties van export naar PDF in indesign)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2010 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:22

ManiacsHouse

Scheisse!

Ik begrijp de vraag niet helemaal. Stel je nu de vraag welk programma het beste/makkelijkst is om geboortekaartjes mee te maken? Of bedoel je welke output van het betreffende programma het beste is om bij de drukker in te leveren.

Je zou ook Photoshop kunnen gebruiken. Tis maar net wat je het lekkerst vind werken en wat voor kaartje je wilt maken. InDesign is een DTP-programma. Die kun je beter links laten liggen voor het daadwerkelijk ontwerpen.
Ik zou zeggen probeer Illustrator en Photoshop en bekijk zelf wat het lekkerst werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:10
InDesign heeft niet zo bijster veel voordelen boven andere formaten, zonder aanleverspecificaties van de drukker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog niet eens een drukker benaderd :) thanks voor alle comment so far. Ik wilde in eerste instantie weten welke programma de voorkeur krijgt maar blijkbaar kan ik alle drie de Adobe programma's gebruiken en dan ga ik denk voor Photoshop ...

moet ik nog rekening houden met een vouw lijn? de kaartjes moeten 13 * 13 worden en aan alle vier de kanten worden bedrukt. Moet ik dan een vierkant van 13 centimeter bij 13 centimeter tekenen en dan iets van 2 mm ertussen voor het volgende blok van 13 centimeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:41

BCC

Backpacker schreef op maandag 15 februari 2010 @ 21:50:
Dat ligt toch echt aan hoe de drukker het aangeleverd wil krijgen. Ik zou dus even wat informatie bij drukker inwinnen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je er tekst in gaat zetten valt Photoshop al af.
Photoshop is voor plaatjes.
Illustrator voor vector bestanden

Indesign om alles in elkaar te zetten en ook de teksten in op te maken.

In de meeste drukkerijen kunnen ze met alle 3 de bestandsformaten om gaan, maar als je wilt zien wat het uiteindelijk gaat worden bij jou printer en op de drukpers kun je beter alles in PDF aanleveren.
PMS opbouw is ook al lastig in photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2010 @ 22:34:
Als je er tekst in gaat zetten valt Photoshop al af.
Photoshop is voor plaatjes.
Illustrator voor vector bestanden

Indesign om alles in elkaar te zetten en ook de teksten in op te maken.

In de meeste drukkerijen kunnen ze met alle 3 de bestandsformaten om gaan, maar als je wilt zien wat het uiteindelijk gaat worden bij jou printer en op de drukpers kun je beter alles in PDF aanleveren.
PMS opbouw is ook al lastig in photoshop.
Photoshop voor plaatjes? Wat een kul. Mijn vriendin heeft daar perfect het geboortekaartje in gemaakt.
Mét tekst. Ligt maar net hoeveel ppi je gaat gebruiken hoe het bij de 'drukker' vandaan komt.
Die drukker drukt het tegenwoordig ook niet meer. Dat komt rechtstreeks uit de kleurenkopier/drukker en die kant perfect mooie afdrukken maken van een PSD-bestand.
In Photoshop kun je tegenwoordig ook met vector-onderdelen werken. Je hebt echt geen InDesign nodig om een geboortekaartje in elkaar te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

frickY schreef op maandag 15 februari 2010 @ 22:06:
InDesign heeft niet zo bijster veel voordelen boven andere formaten, zonder aanleverspecificaties van de drukker.
Oh, echt wel. Vanuit InDesign kun je tenminste een goede PDF van meerdere pagina's exporteren, wat bij een dubbelzijdig kaartje wel een must is. Je kunt goed in de gaten houden of voor- en achterkant op elkaar aansluiten. Bovendien heb je controle over je kleuren, in dit geval zal dat CMYK worden. En je bestandsgrootte blijft aanzienlijk kleiner ten opzichte van een Photoshop PSD (of PDF), iets waar je drukker je ook dankbaar voor zal zijn.
Illustrator kun je normaliter gebruiken voor logo's, voor complex lijnwerk en voor transformaties van complex lijnwerk. Ik denk eigenlijk niet dat je dat in je geboortekaartje nodig gaat hebben, maar hey, als je een leuke cartoonheld wil tekenen, dan ben je met Illustrator het beste af: je hebt vrij keus in lijn en vorm. In InDesign kan dat tekenwerk ook wel, maar heb je minder tools, in Photoshop ben je gebonden aan pixels, en dat is bij strak cartoonwerk nooit grappig. Kortweg: dingen als Fokke en Sukke doe je in Illustrator, beertje Paddington kan wellicht beter in Photoshop. Maar in geval van de laatste: begin wel op een resolutie van tenminste 150 dpi, zeker niet minder. Max: 300 dpi, tenzij je drukker anders aangeeft.

Als je een beginner bent met het opmaken van drukwerk, begin dan gewoon niet met Photoshop en gooi het maar over de schutting naar de drukker. Dat gaat geheid fout. Je mag je foto's wel in Photoshop bewerken, bijsnijden en bijkleuren, maar zet ze daarna in InDesign. Die laat je dan gelijk zien of je foto niet veel te klein is om te drukken (hij komt gewoon piepklein in beeld) en zal ook bij de conversie naar PDF je een scala aan mogelijkheden geven. Is dat scala je te groot, dan zijn er presets, vooraf bepaalde instellingen, die je drukker zeer waarschijnlijk ook kent. Spreek met hem een formaat af, en je zit goed. Voor de zekerheid kun je je foto's zelf van RGB naar CMYK omzetten, zodat bijvoorbeeld de foto van de baby niet op het drukwerk knalroze is terwijl jij gezond huidkleurig had verwacht. :) Dat soort problemen zie je dan in InDesign al wel.

Over het opmaken van het kaartje zelf moet je echt je drukker vragen wat te doen. Het beste kun je het kaartje nog even van simpel kopieerpapier maken. Knip het uit, vouw het eens, en kijk hoe het in de hand ligt. Met zo'n knipsel ga je dan naar de drukker. Die zal je diverse papiersoorten en -dikten laten zien, en bij elke dikte is een vouw te passen. Soms moet de kaart eerst gerild (zgn. ingedeukt) worden voordat hij lekker vouwt. Let ook op afloop, als je afbeeldingen op het kaartje wil zetten die over de rand heen moeten vallen.
Afloop is het gebied rondom je werkelijke kaartje, waar je overtollig beeldmateriaal laat staan, en ook zo meelevert aan de drukker. Met die afloop (ook wel bleed genoemd) kan je drukker wat minder stressen bij het uitsnijden van het kaartje, want als hij een millimeter naast snijdt, zit er niet gelijk een opvallende witte rand waar eigenlijk foto had moeten zitten.

Ook hier geldt weer: doe het in InDesign. Stel in je document die 'bleed' in en InDesign zal je direct de omranding aangeven. Bij het exporteren naar PDF is die aflooprand dan direct mee te nemen. Snijlijnen zet InDesign je er ook nog eens zo bij op. Daar is je drukker echt heel wat gelukkiger mee dan een vette PSD waarvan hij zelf mag uitpuzzelen waar hij wel en niet mag snijden... :)

Last but not least, wil ik je natuurlijk niet verplichten om dure software aan te schaffen. Maar als je toch de hele suite hebt, maak dan ook juist gebruik van de tools die de suite daarvoor beschikbaar stelt.

@ManiacsHouse: werk je zelf met de Adobe suite? En zo ja, wat maak je dan?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:41

BCC

Om ff de discussie plat te slaan: vroeger was illustrator voor vector, photoshop voor fotobewerken en indesign voor drukwerk. Tegenwoordig kunnen alle paketten steeds meer waardoor de genzen nogal beginnen te vervagen.

In dit geval hangt het er nog steeds van af wat je precies wil en kan aanleveren. Print je 'drukker' het gewoon full color af? Dan is Photoshop met voldoende resolutie waarschijnlijk prima. Wil je met bijvoorbeeld steunkleuren aan de slag, dan zit je bijna vast aan InDesign.

Oftwel: wat wil je, en wat verwacht je drukker van je?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

BCC schreef op maandag 15 februari 2010 @ 22:52:
Deze regel ben ik met je eens, en daarbij nogmaals het advies: niet bellen, niet mailen; langsgaan, met een knipseltje van je kaartje-to-be.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn tegenwoordig eigenlijk alleen maar drukkers die met digitale platen werken geen film en zo meer, de workflow van de drukker (of hij nou Odystar, Prinegie of wat anders) zit zo in elkaar dat er door de DTPer een kaartje wordt opgemaakt en een PDF wordt gegenereerd welke in de workflow gegooid wordt en omgezet zal worden naar het soort drukwerk dat je wilt (Full color of PMS Coated of uncoated)

Of je laat het allemaal over aan de drukker, misschien meer kosten ivm plotter controle en daardoor meer tijd. Of je maakt er zelf al op en export het naar PDF (in iso 12647-2 coated gestreken papier of 12647-2 uncoated houtvrij papier).

Als je het zelf aanlevert in PDF heb je het zelf meer in de hand. (maar ligt de fout ook bij jou als het niet goed gaat)

De drukker zal niet blij zijn als je met een photoshop bestand aan komt zetten en zegt wilt u deze drukken.
Bij ons zeggen we dan dat de kwaliteit niet te garanderen is, het risico bestaat dat de teksten gaan hakkelen en het plaatje loress kan gaan worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2010 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

BCC schreef op maandag 15 februari 2010 @ 22:52:
Om ff de discussie plat te slaan: vroeger was illustrator voor vector, photoshop voor fotobewerken en indesign voor drukwerk. Tegenwoordig kunnen alle paketten steeds meer waardoor de genzen nogal beginnen te vervagen.

In dit geval hangt het er nog steeds van af wat je precies wil en kan aanleveren. Print je 'drukker' het gewoon full color af? Dan is Photoshop met voldoende resolutie waarschijnlijk prima. Wil je met bijvoorbeeld steunkleuren aan de slag, dan zit je bijna vast aan InDesign.

Kan het niet beter verwoorden. Maar zoals je zegt dat was vroegûh. Maar zoals Dark Blue aangeeft is InDesign het best geschikt om meerder pagina's/boekje/voorkantje-binnenwerkje-achterkantje te exporteren en te maken.

Onze drukker had het liefst PDF. Kon hij direct in de printer invoeren. Photoshop konden en wilden ze niet omzetten, ook vanwege het risico dat ze dan het document moeten openen en kunnen wijzigen. Het liefst zien ze een hapklare brok om het zo maar te zeggen.
Dark Blue schreef op maandag 15 februari 2010 @ 22:46:
[...]

@ManiacsHouse: werk je zelf met de Adobe suite? En zo ja, wat maak je dan?
Geboortekaartjes. :+
Maar zonder gekheid. Werk met de hele suite zo'n beetje. Maar voornamelijk werk voor video. Mijn vriendin zit meer in de Illustratorhoek, tenminste die kant probeer ik haar uit te krijgen. Eerst deed ze alles in Photoshop, maar omdat haar illustraties nu ook op kleding gebruikt gaan worden is het voor de 'strakheid' en schaalbaarheid beter dat ze met Illustrator aan de slag gaat.

Ik zat zelf op een wat verkeerd spoor omdat ons geboortekaartje een enkelzijdig A6je was. Dit ging makkelijk in PS met een hoge resolutie. Werd netjes bij de drukker in full-color gedrukt/print.
Vraag is of TS het echt gedrukt wil hebben, wat toch meer kost dan printen, en wat voor idee hij heeft bij het ontwerp.

[ Voor 6% gewijzigd door ManiacsHouse op 15-02-2010 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Laatst online: 11:29
Grenzen vervagen zeker, maar dat heeft in mijn beleving meer met de GUI van de programmatuur te maken dan het doel waarmee de programmatuur is gemaakt. Simpel voorbeeldje: het is in Photoshop niet eenvoudig om een aflopend bestand te maken waarbij de bleed en crop marks automatisch worden toegevoegd, het is in Illustrator niet handig om een multi-page drukwerk opmaak met facing pages te beginnen en het is in InDesign niet handig om een vette foto te bewerken; Sterker nog: bijna onmogelijk op het toevoegen van een blur of drop shadow na.

Zoals zovelen al bepleiten: Voor het DTP-werk zou ik de geboortekaartjes in InDesign maken, de visuals of foto's die je gebruikt in Photoshop bewerken (denk aan je DPI), en de eventuele illustraties in Illustrator ontwerpen. Samenvoegen in InDesign en klaar is Kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

willem169 schreef op maandag 15 februari 2010 @ 23:53:
Grenzen vervagen zeker, maar dat heeft in mijn beleving meer met de GUI van de programmatuur te maken dan het doel waarmee de programmatuur is gemaakt. Simpel voorbeeldje: het is in Photoshop niet eenvoudig om een aflopend bestand te maken waarbij de bleed en crop marks automatisch worden toegevoegd, het is in Illustrator niet handig om een multi-page drukwerk opmaak met facing pages te beginnen en het is in InDesign niet handig om een vette foto te bewerken; Sterker nog: bijna onmogelijk op het toevoegen van een blur of drop shadow na.

Zoals zovelen al bepleiten: Voor het DTP-werk zou ik de geboortekaartjes in InDesign maken, de visuals of foto's die je gebruikt in Photoshop bewerken (denk aan je DPI), en de eventuele illustraties in Illustrator ontwerpen. Samenvoegen in InDesign en klaar is Kees.
Je hebt helemaal gelijk. ;)
Maar heeft TS de ervaring en zin om al deze 3 tools te gaan gebruiken/leren voor een geboortekaartje? Zijn vraagstelling voelt bij mij een beetje alsof hij 'het weleens' gebruikt heeft maar daar houd het ook mee op (correct met if I'm wrong ekimike86)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:02
Zelf doe ik heel veel DTP werk in Inkscape.

Opensource, werkt snel en erg makkelijk aan te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:53

m0nk

16-09-2003 15.15

Ik heb de geboortekaartjes van mijn zoon ook zelf ontworpen. Had dat eerst op een van de bekendere online kaartjes maak website gedaan, maar TNT maakte een "foutje" waardoor ze niet aan kwamen. Ik ben daarna met spoed bij een drukkerij in Zoetermeer gaan kijken en heb binnen het uur mijn kaartjes kunnen laten afdrukken daar. Ik heb toen de illustraties in illustrator aangeleverd. De DTP'er daar heeft het kaartje toen in elkaar gezet volgens de formaten waar zij mee werken. Volgens mij doen ze dat sowieso altijd. Wel leuk dat ik bij die drukker ruim 80 euro minder kwijt was voor 130 kaarten (110 euro, inclusief enveloppen) en ik mijn geld terug kreeg van de leverancier met de online kaarten dienst. Succes iig!

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Laatst online: 11:29
ManiacsHouse:
Je hebt helemaal gelijk. ;)
Maar heeft TS de ervaring en zin om al deze 3 tools te gaan gebruiken/leren voor een geboortekaartje? Zijn vraagstelling voelt bij mij een beetje alsof hij 'het weleens' gebruikt heeft maar daar houd het ook mee op (correct met if I'm wrong ekimike86)
Daar komt juist het punt om de hoek dat de GUI van de verschillende programma's in deze suite in veel opzichten op elkaar lijkt. Een klein beetje autodidact heeft er geen enkele moeite mee om de minime verschillen in tools en bediening voor lief te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariniss
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-11-2021
*Ga je even spam lezen? Thanks ;) :w

[ Voor 83% gewijzigd door RobIII op 04-04-2012 12:45 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.