Richtingaanwijzer fietsendrager werkt alleen met lichten uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Ik heb al een tijd een Spinder Hawk fietsendrager in mijn bezit.
Deze wordt middels een 7-polige stekker gekoppeld.
Een tijd lang heeft hij vlekkeloos dienst gedaan.

Nu is het echter anders, de verlichting werkt redelijk.
Maar als ik dimlicht aan heb, en dat is altijd, dan knippert de richtingaanwijzer niet.
In plaats daarvan dimt de gewone verlichting van de drager wat en de richtingaanwijzer doet niets.
De verlichting van de auto zelf werkt normaal.

Nu is de drager een tijd geleden hard tegen de grond geslagen, volgens mij is dat het omslagpunt geweest.
Ik heb de bolletjes gecontroleerd, die werken dan ook als het dimlicht niet aan staat. Ook heb ik allerlei stekkertjes aan zitten duwen voor de zekerheid maar dat helpt niets.
Ik krijg dan het gevoel dat er misschien ergens een zekeringetje ofzo is wat ik over het hoofd heb gezien?
Heeft iemand een idee? Een multimeter heb ik helaas niet. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 15:01
Hij maakt ergens sluiting, maak je stekker eens open en kijk of je massa enzo allemaal nog goed zit, en of er geen draden ergens anders tegenaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:48

Reptile209

- gers -

Check dan ook meteen even of bij de val niet één of meer kabels beschadigd zijn, waardoor ze kortsluiting met elkaar of met het frame maken. Als je het zelf niet kan vinden, dan willen ze er bij een willekeurige garage of Halfords vast wel even een blik op werpen.

[ Voor 30% gewijzigd door Reptile209 op 15-02-2010 21:09 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bedankt voor de tips, ik heb hem nogmaals opengeschoefd en alle draadjes, stekkers en lampjes nagekeken.
Ook de stekker zag er goed uit.

Waarschijnlijk heb ik nu per ongeluk iets goed gedrukt of getrokken want hij doet het weer. 8)7
Hopen dat het zo blijft. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Heb je een moderne auto met veel electronica (bijvoorbeeld een Renault)? Dan kan het ook aan de auto liggen. Kennis van me had ooit een heel vreemd probleem met de fietsendrager op een nieuwere Scenic: als die aangesloten werd deed de helft van de lampjes het niet/verkeerd (ook van de auto) en dat werd pas opgelost nadat de fietsendrager afgekoppeld werd en de auto gestart was.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Franse meuk. :')

Nee gelukkig niet, de auto is prima maar de vorige eigenaar niet gok ik.

Update:
De drager gaf weer problemen dus heb hem op een andere auto getest om de auto uit te sluiten.
Dat was dus niet gelukt, het lag aan mijn auto.
Na het doormeten van de aansluitingen geconcludeerd dat mijn massa verbroken was.

Dat werd dus de halve kofferbak open schroeven.
Daar vond ik een losse draad met oogje die wel erg veel weg had van een massadraad.
Het leek erop dat die gewoon om een moertjeboutje gehangen heeft.
Na het goed vastzetten achter een boutjemoertje welke ervoor gemaakt was deed de drager het weer naar behoren.
Ik gok maar dat die keren dat hij het wel deed het draadje per ongeluk ergens tegen aan lag ofzo. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:37
Gonadan schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 09:04:
Ik gok maar dat die keren dat hij het wel deed het draadje per ongeluk ergens tegen aan lag ofzo. :X
Ach, als die draad ergens tegen de auto met een stukje metaal contact maakt is het al goed. Je aanname is dus zeer waarschijnlijk goed :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:15
Maasluip schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 08:07:
Heb je een moderne auto met veel electronica (bijvoorbeeld een Renault)? Dan kan het ook aan de auto liggen. Kennis van me had ooit een heel vreemd probleem met de fietsendrager op een nieuwere Scenic: als die aangesloten werd deed de helft van de lampjes het niet/verkeerd (ook van de auto) en dat werd pas opgelost nadat de fietsendrager afgekoppeld werd en de auto gestart was.
En dat ligt aan de auto?

Kan net zo goed aan de fietsendrager liggen IMO. Kortsluiting op de aanhangerstekker kan er makkelijk voor zorgen dat de verlichting op de auto zelf ook van slag raakt. Dat zou ik de auto niet willen aanrekenen.

</laat>
Gonadan schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 09:04:
Franse meuk. :')

Nee gelukkig niet, de auto is prima maar de vorige eigenaar niet gok ik.

Update:
De drager gaf weer problemen dus heb hem op een andere auto getest om de auto uit te sluiten.
Dat was dus niet gelukt, het lag aan mijn auto.
Na het doormeten van de aansluitingen geconcludeerd dat mijn massa verbroken was.

Dat werd dus de halve kofferbak open schroeven.
Daar vond ik een losse draad met oogje die wel erg veel weg had van een massadraad.
Het leek erop dat die gewoon om een moertje gehangen heeft.
Na het goed vastzetten achter een boutje welke ervoor gemaakt was deed de drager het weer naar behoren.
Volgens mij draai je de termen "moertje" en "boutje" om. :>

Maar inderdaad, zo lang dat ringetje tegen een stuk metaal aan ligt heb je in principe een werkende massa. Goede diagnose lijkt me. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 13:45:
Volgens mij draai je de termen "moertje" en "boutje" om. :>

Maar inderdaad, zo lang dat ringetje tegen een stuk metaal aan ligt heb je in principe een werkende massa. Goede diagnose lijkt me. :)
:D

Ik was geminderd met de koffie, zo te zien heeft dat geen positief effect op mijn prestaties. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Xander schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 13:45:
[...]

En dat ligt aan de auto?

Kan net zo goed aan de fietsendrager liggen IMO. Kortsluiting op de aanhangerstekker kan er makkelijk voor zorgen dat de verlichting op de auto zelf ook van slag raakt. Dat zou ik de auto niet willen aanrekenen.
Het is toch te gek dat autoverlichting vreemd doet als je een fietsendrager met een probleem aankoppelt?

Als kortsluiting in de fietsendrager tot andere effecten leidt dan een zekering die springt, ja dat wil ik wel de autofabrikant aanrekenen. Ik vind het heel erg vreemd dat de verlichting van de auto wordt beinvloed door de verlichting van de aanhanger.

Maar goed, dat is blijkbaar "de vooruitgang".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hangt ervanaf hoe zoiets geschakeld is. Bij de Seat Leon van mijn ouders zit een kabelset die duurder is dan het stukje metaal wat ze je trekhaak noemen. In die kabelset zit een computertje die inhaakt op het bussysteem in de auto. Aangezien dat een compleet afzonderlijke computermodule is, zal dat nooit problemen mogen geven met de andere lampen.
Heb je een ouderwetse kabelset die gewoon afgetapt wordt op de bestaande bedrading van de achterverlichting, dan kan foute bedrading of een defecte fietsendrager veel problemen opleveren op de bestaande verlichting. Ik heb het bij mijn vorige auto gehad dat de massa grotendeels weggeroest was, deed de richtingaanwijzer het heel vaak niet, of gingen de remlichten gewoon mee branden. Ik ben er 2x mee naar de garage geweest, die konden het probleem niet vinden, maar toen ik 's nachts een keer beide pijlen van de richtingaanwijzers zag branden in het dashboard tijdens het remmen wist ik genoeg en heb ik de volgende dag zelf een "nieuwe" lamphouder van de sloop in mijn linkerachterlicht gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Maasluip schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 16:44:
[...]

Het is toch te gek dat autoverlichting vreemd doet als je een fietsendrager met een probleem aankoppelt?

Als kortsluiting in de fietsendrager tot andere effecten leidt dan een zekering die springt, ja dat wil ik wel de autofabrikant aanrekenen. Ik vind het heel erg vreemd dat de verlichting van de auto wordt beinvloed door de verlichting van de aanhanger.

Maar goed, dat is blijkbaar "de vooruitgang".
Tja. En als jij een defecte PCI-kaart in je moederbord stopt verwacht je ook niet meer problemen dan een foutmelding? Zo werkt het helaas niet, ook niet met auto's... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En dat is dan ook het probleem met moderne auto's. Zo heeft het namelijk wel altijd gewerkt.
Het probleem van de hedendaagse auto is wat _JGC_ beschrijft: CAN bus, lekker proberen alles elektronisch op te lossen, en dan krijg je dat soort achterlijke effecten.

Terwijl het vroeger heel simpel was: een draadje van de accu naar een zekering, dan naar een schakelaartje, dan naar het lampje. Weet je ook wat er stuk is als er iets stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Maasluip schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 18:35:
En dat is dan ook het probleem met moderne auto's. Zo heeft het namelijk wel altijd gewerkt.
Het probleem van de hedendaagse auto is wat _JGC_ beschrijft: CAN bus, lekker proberen alles elektronisch op te lossen, en dan krijg je dat soort achterlijke effecten.

Terwijl het vroeger heel simpel was: een draadje van de accu naar een zekering, dan naar een schakelaartje, dan naar het lampje. Weet je ook wat er stuk is als er iets stuk is.
Volgens mij begrijp je _JGC_ verkeerd. Juist met een CANBUS systeem met een eigen computer voor de trekhaakdoos zou je dit soort problemen makkelijk kunnen vermijden.

In zo'n simpele uitvoering: Draadje van accu > zekering > schakelaar > lampje krijg je gegarandeerd problemen met een verkeerd bedraadde aanhanger. Als je dan in je aanhangerstekker je achteruitrijlicht aan de knipperlichten knoopt gaat ook het achteruitrijlicht van de auto vrolijk meeknipperen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die moderne computerdingen zijn juist bedoeld om dit soort ellende op te lossen. Als je in je trekhaakaansluiting een zwevende massa hebt, zal de stroom die je naar een lampje stuurt gewoon via een ander lampje zijn weg terug zoeken.
Dat probleem had ik zelfs al in de lampen van mijn vorige auto: omdat de massa niet deugde ging soms spontaan het remlicht meeknipperen met het knipperlicht, en om het nog even compleet te maken gingen de remlichten massa zoeken via de knipperlichten, waardoor het knipperlichtrelais er helemaal niks meer van snapte en gewoon niks meer deed.
Juist bij computersystemen kan de boordcomputer gewoon de kabelset van je trekhaak buiten werking stellen en een melding in het dashboard geven zonder dat de rest van je auto er last van zou moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 16:50:
Hangt ervanaf hoe zoiets geschakeld is. Bij de Seat Leon van mijn ouders zit een kabelset die duurder is dan het stukje metaal wat ze je trekhaak noemen. In die kabelset zit een computertje die inhaakt op het bussysteem in de auto. Aangezien dat een compleet afzonderlijke computermodule is, zal dat nooit problemen mogen geven met de andere lampen.
Heb je een ouderwetse kabelset die gewoon afgetapt wordt op de bestaande bedrading van de achterverlichting, dan kan foute bedrading of een defecte fietsendrager veel problemen opleveren op de bestaande verlichting. Ik heb het bij mijn vorige auto gehad dat de massa grotendeels weggeroest was, deed de richtingaanwijzer het heel vaak niet, of gingen de remlichten gewoon mee branden. Ik ben er 2x mee naar de garage geweest, die konden het probleem niet vinden, maar toen ik 's nachts een keer beide pijlen van de richtingaanwijzers zag branden in het dashboard tijdens het remmen wist ik genoeg en heb ik de volgende dag zelf een "nieuwe" lamphouder van de sloop in mijn linkerachterlicht gemonteerd.
Tja
Ik heb een trekhaak van de sloop gehaald voor 30€
Universeel kabelsetje met stekkerdoos gekocht voor 7,50€
Met kroonsteentjes afgetakt van de achterlichten....

Null problemo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Xander schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 22:22:
[...]

Volgens mij begrijp je _JGC_ verkeerd. Juist met een CANBUS systeem met een eigen computer voor de trekhaakdoos zou je dit soort problemen makkelijk kunnen vermijden.

In zo'n simpele uitvoering: Draadje van accu > zekering > schakelaar > lampje krijg je gegarandeerd problemen met een verkeerd bedraadde aanhanger. Als je dan in je aanhangerstekker je achteruitrijlicht aan de knipperlichten knoopt gaat ook het achteruitrijlicht van de auto vrolijk meeknipperen...
Vertel dat Renault, want die zijn blijkbaar niet in staat zoiets te maken.

Nu staat Renault sowieso al niet bekend om hun goede CANBUS, of ueberhaupt om hun goede elektrische systeem, maar dan nog.

Pagina: 1