[Win7] Verborgen data op windows partitie(?)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:33
Hallo medetweakers,

Ik heb vandaag mijn computer overgezet naar een nieuwe kast (die niet zo groot is als mijn huidige). Na alles overgezet te hebben blijkt dat er nog maar 5GB van mijn 50 GB partitie voor windows over is.(ik weet niet precies wat er voor de tijd nog over was maar dit was zeker minder. ook als ik gewoon alle mappen op deze partitie samen neem kom ik maar op 30 GB uit ipv 43. Ergens staat er dus 13 GB aan verborgen data op lijkt me.

iemand hier bekend mee? en is er een manier om er af te komen?

ik heb mijn windows op een 120GB OCZ agility staan btw (SSD dus)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:42
Zet de weergave van verborgen en systeembestanden eens aan, en kijk nog eens. Over welke versie Windows praten we trouwens?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:07

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

superwashandje schreef op maandag 15 februari 2010 @ 20:10:
Hallo medetweakers,

Ik heb vandaag mijn computer overgezet naar een nieuwe kast (die niet zo groot is als mijn huidige). Na alles overgezet te hebben blijkt dat er nog maar 5GB van mijn 50 GB partitie voor windows over is.(ik weet niet precies wat er voor de tijd nog over was maar dit was zeker minder. ook als ik gewoon alle mappen op deze partitie samen neem kom ik maar op 30 GB uit ipv 43. Ergens staat er dus 13 GB aan verborgen data op lijkt me.

iemand hier bekend mee? en is er een manier om er af te komen?

ik heb mijn windows op een 120GB OCZ agility staan btw (SSD dus)
Misschien een Restore partitie waar komt die schijf vandaan een HP/Acer/fujitsu machine?

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
Windows 7, wel logisch om te vermelden idd. ik heb dus al gekeken naar de verborgen bestanden en die meegenomen in de aangegeven 30GB.

de schijf komt nergens vandaan, ik heb er vorige week zelf een verse windows 7 upgrade opgezet.

edit: ik heb net een iso van 4.nogwat GB overgezet naar een andere harde schijf en er word nog steeds aangegeven dat ik maar 5GB vrij heb.

als ik nu alle folders (normale en hidden) bij elkaar op tel is dit nu echter wel 4.nogwat GB minder.

ik snap er weinig van :?

[ Voor 38% gewijzigd door superwashandje op 15-02-2010 21:33 ]

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

superwashandje schreef op maandag 15 februari 2010 @ 20:18:

(...)
de schijf komt nergens vandaan, ik heb er vorige week zelf een verse windows 7 upgrade opgezet.
(....)
Het lijkt me handig om een screenshot van schijfbeheer te zien.
In help, type in: Partities. Ga naar Computerbeheer -> Schijfbeheer.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2010 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
ik weet niet wat je er op wilt zien maar ik kan/mag niets uploaden hier....misschien dat ik een omweg weet

Afbeeldingslocatie: http://www.skeedz.com/forums/download/file.php?id=7917&mode=view

[ Voor 29% gewijzigd door superwashandje op 15-02-2010 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:42
Ze naast hidden folders ook protected operation system files aan, staat 3 vinkjes onder hidden folders.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Probeer het programma treesize eens. Als je deze met administrator rechten start kan je precies zien welke folder welke informatie bevat. En hoe groot elke directory is.

Veel data die anders verborgen blijft (hibernate.sys, pagefile, system restore, profiel bestanden e.d.) kan je dan gewoon zien.
Zie ook: BalusC in "OM FAQ"

[ Voor 4% gewijzigd door job op 15-02-2010 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
hmm, als ik dat doe geeft ie inderdaad 39GB gebruikt aan terwijl dus in windows 43 aangegeven staat (kan dit zoveel verschillen?)

verklaart nog niet waarom er niet meer ruimte vrij kwam nadat ik 4GB weg heb gehaald?

edit: wat treesize dus aangeeft (en wat nu ook te zien is nadat ik de protected operation system files heb laten zien) is dat ik een pagefile.sys bestandje van 6 gig heb en een hiberfil.sys bestandje heb van 4.5 gig.

hoort dit dan?

ik geloof namelijk echt niet dat mijn schijf dus al zo vol zat voor de tijd.

[ Voor 42% gewijzigd door superwashandje op 15-02-2010 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als jij veel intern geheugen hebt dan kan de pagefile.sys inderdaad zogroot zijn, dit bestand vertegenwoordigd namelijk het virtuele geheugen, wat X x de hoeveelheid intern geheugen is. Het bestand hiberfil.sys zal ook minimaal zogroot zijn als data in het geugen aanwezig is, omdat wanneer je het systeem in hybernate zet het geheugen weggeschreven wordt in dit bestand. Overigens gebruikte je voor heen ook Windows 7 of kom je van Windows XP, want dan is het allemaal prima te verklaren. Windows 7 maakt veel meer gebruik van dergelijke bestanden en recovery mogelijkheden van bestanden en drivers, dan Windows XP. Daarnaast over dit onderwerp is inmiddels al genoeg te vinden hier op GoT.

Overigens dit topic heeft niet zozeer te maken met de opslag media zelf, maar meer met het OS daarom een kleine verhuizing naar "Windows Clients".

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
ok, sorry voor het verkeerde plaatsen maar ik wist toen ik het topic aanmaakte niet zeker waar het aan lag.

en ik heb inderdaad bijna alleen maar met xp gewerkt tot aan de windows 7 beta, maar ik heb mijn SSD dus nog niet zo lang en omdat de ruimte daarop wat schaarser is viel het me waarschijnlijk meer op.

Waar de hiberfil.sys en pagefile.sys voor staan had ik inderdaad zelf al even uitgezocht en kan hier op got ook nog wel ff wat rondzoeken. voornaamste wat ik dus wil is deze bestanden kleiner maken/weghalen. omdat ik hibernate niet gebruik en ik neem aan dat met 6gb RAM die pagefile ook niet nodig is...

lijkt mij dus afgehandeld zo, dank u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

superwashandje schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 09:54:
ok, sorry voor het verkeerde plaatsen maar ik wist toen ik het topic aanmaakte niet zeker waar het aan lag.

en ik heb inderdaad bijna alleen maar met xp gewerkt tot aan de windows 7 beta, maar ik heb mijn SSD dus nog niet zo lang en omdat de ruimte daarop wat schaarser is viel het me waarschijnlijk meer op.

Waar de hiberfil.sys en pagefile.sys voor staan had ik inderdaad zelf al even uitgezocht en kan hier op got ook nog wel ff wat rondzoeken. voornaamste wat ik dus wil is deze bestanden kleiner maken/weghalen. omdat ik hibernate niet gebruik en ik neem aan dat met 6gb RAM die pagefile ook niet nodig is...
Ook XP heeft een hibernate en pagefile. Daarnaast hoop ik dat je nu toch echt niet meer de beta draait?

disable hibernate: http://www.google.nl/sear...gle+zoeken&meta=&aq=f&oq= (eerste hit)

disable pagefile: start > virtual memory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
heh ja ik weet dat xp een eigen versie heeft maar dune vroeg ernaar, vandaar. en zoals in mijn TS staat heb ik een legale windows 7 upgrade versie er pas opgezet.

en inderdaad had ik zelf ook al wat gezocht naar de hibernate en pagefile.sys bestanden.

komt vast goed en dank voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

superwashandje schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 09:54:

lijkt mij dus afgehandeld zo, dank u
Dat is niet waar. Windows gebruikt altijd een pagefile (virtueel geheugen), teneinde het RAM-geheugen zo efficient mogelijk te kunnen benutten. Gewoon afblijven is het beste. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 15:28
NNF schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 12:58:
Dat is niet waar. Windows gebruikt altijd een pagefile (virtueel geheugen), teneinde het RAM-geheugen zo efficient mogelijk te kunnen benutten. Gewoon afblijven is het beste. ;)
In dit geval (met een ssd en ruimtegebrek) kan je de pagefile best verkleinen. Het beste was imho om geen partities te maken (weinig nut met een ssd), maar daar is het te laat voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
NNF schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 12:58:
[...]

ok, zo letterlijk bedoelde ik het ook neit. ik had al gelezen dat je em wel kleiner kon maken dus dat maar gedaan.

partities vind ik altijd fijner werken als ik ook mijn games op dezelfde schijf zet. dus vandaar

Pagina: 1