Patchpoints of Powerline in nieuw huis?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 15:07
Binnenkort wordt ons nieuwe huis opgeleverd en ik ben nog sterk aan het twijfelen of ik in de woonkamer, kantoor en slaapkamer patchpoints laat aanleggen door de installateur, of dat ik via een powerline setje mijn netwerk ga aanleggen.

De twijfel zit hem vooral in het prijskaartje. Een patchpoint aanleggen van een ruimte naar de meterkast (door de muren heen) is heel netjes, maar kost EUR 128,00 per punt. Daar heb ik echter 2 Belkin Powerline HD kastjes voor, die volgens reviews zo'n 150mbit moeten kunnen halen. Dat zou voor mij voldoende zijn, ik ga het voornamelijk gebruiken omdat ik mijn PS3 als mediaserver gebruik en ik nogal eens wat films over pomp enzo. Het bespaart met me dus zo'n 275 euro. Dat klinkt weinig, maar ga maar eens een huis bouwen...het is dat...en dit...en dat.....en zus....en zo...bam weer 2500 euro verder, dus ik wil een beetje proberen om aan een budget vast te houden :)

Nu ben ik echter voor de test eens zo'n Belkin setje aan het proberen. Ik haal echter met de configuratie zoals hieronder echt niet meer dan 9,5mb per seconde (nagenoeg 100mbit dus). Wat ik heb gedaan:

- Macbook Pro (unibody 2009) met Gigabit LAN op vast ip
- Win7 bak (Asus P5K) ook met Gigabit LAN op vast ip
- zonder router, gewoon direct naar elkaar toe.

Met router er tussen (Linksys WRT300N) haal ik max 7,5mb per seconde, maar das misschien logisch gezien het feit dat er maar een 100mbit ethernet switch in zit. Daarom wou ik het eens proberen zonder router en ze direct op elkaar lussen.

Twee vragen:

- waarom haal ik maar 100mbit op die dingen terwijl ik in alle reviews lees dat hij makkelijk 15-20mb per seconde moet kunnen halen? (alle ethernetkaarten geven trouwens keurig 1Gbs aan, hier staan ze ook geforceerd op ingesteld)

- wat zouden jullie doen in je nieuwe huis? patchpoints of via powerline?

4x128 euro = 512 euro + geen dynamische inplugpunten
of
2x 119 euro = 238 euro + lagere snelheid, echter dynamische inplugpunten

Zegt u het maar....

edit:

Het gaat trouwens om dit setje:
pricewatch: Belkin Gigabit Powerline HD Startpakket

[ Voor 4% gewijzigd door MacDokie op 15-02-2010 19:53 ]

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosgoed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01 20:14
Hou rekening met het feit dat als je op twee verschillende stroomgroepen zit je geen of een belabberde verbinding kunt hebben.

Vaak zitten er in nieuwbouw huizen ook loze dozen in de muur met leidingen naar de meterkast.
Wellicht kun je dit zelf voor mekaar maken. Moet je alleen netwerkkabels kopen, trekken en aansluiten

kost je zeker geen 128 euro per punt

Succes

Thanks Mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik heb powerline adapters die me nog geen €80 per set kostten en ben er zeer tevreden over. Maar als ik nu de keuze had, zou ik investeren in patchpoints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik zou zelf kabelgoot laten voorzien en zelf gemakkelijk verwijderbare patchpanels installeren. Dan kan je desgewenst je kabel upgraden naargelang de technologie evolueert. Powerline is een technologie die mijns inziens nog teveel kinderziektes heeft en, bovendien, enkele onprettige limieten heeft (naast snelheid ook het stroomcircuit bijvoorbeeld). Tevens denk ik dat de levensduur van die dingen lager is dan kabel, maar daar heb ik wel geen bewijzen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pewwy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-05-2022
Ik heb mijn vorige huis zelf bekabeld, en was stukken minder kwijt dan wat jij aan één aansluiting kwijt zou zijn. Het grote voordeel van bekabelde aansluitingen hoef ik vast niet uit te leggen. Aanleggen is een eitje, als je maar een trekveer en loze leidingen hebt. Heb je de niet dan kost het inderdaad veel geld.

In mijn huidige huis besloot ik draadloos te gaan, maar dat bevalt me slecht. Mocht ik niet snel verhuizen dan ga ik zeker weer bekabelen, dat is voor mij persoonlijk het best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

YellowOnline schreef op maandag 15 februari 2010 @ 20:08:
Ik zou zelf kabelgoot laten voorzien en zelf gemakkelijk verwijderbare patchpanels installeren. Dan kan je desgewenst je kabel upgraden naargelang de technologie evolueert. Powerline is een technologie die mijns inziens nog teveel kinderziektes heeft en, bovendien, enkele onprettige limieten heeft (naast snelheid ook het stroomcircuit bijvoorbeeld). Tevens denk ik dat de levensduur van die dingen lager is dan kabel, maar daar heb ik wel geen bewijzen voor.
Die kinderziektes kwam ik in 2004 nog wel tegen (regelmatig 'opgeblazen' adapters), maar het setje dat ik in 2007 kocht heeft me in drie jaar nog niet teleurgesteld. Dat de snelheid wat beperkt is, onderschrijf ik dan weer wel. Het is stukken beter dan wireless, maar ook stukken minder dan ouderwetse Cat 5e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Edmin schreef op maandag 15 februari 2010 @ 20:15:
[...]
Die kinderziektes kwam ik in 2004 nog wel tegen (regelmatig 'opgeblazen' adapters), maar het setje dat ik in 2007 kocht heeft me in drie jaar nog niet teleurgesteld. Dat de snelheid wat beperkt is, onderschrijf ik dan weer wel. Het is stukken beter dan wireless, maar ook stukken minder dan ouderwetse Cat 5e.
Zo beroerd hoeft wireless niet te zijn (qua snelheid dan), alleen een goed bereik met één AP in een modern huis is soms wat belabberd, zeker met de 5Ghz technieken van tegenwoordig.

Maar als je het aan mij zou vragen: bekabelen die hap. Zeker als je nu toch nog aan het knutselen bent in je nieuwe huis is dat ook een stukje makkelijker. Ik zou op zoek gaan naar een monteur die niet een vaste prijs berekend maar gewoon met een uurloon werkt. Wil je nog wat extra besparen kan je zelf nog eens shoppen naar een geschikt patchpanel (zijn niet zo duur) en geschikte patchdozen voor in de muur (maar hoeft niet per definitie goedkoper te zijn dan het mee te laten nemen in de offerte). Of je nu één of twee kabels naar een kamer trekt maakt ook niet zoveel uit (behalve dan de kosten van de kabels zelf), dat kan gelijktijdig. Als alles goed toegankelijk is kan een beetje monteur dit in een halve dag voor je oplossen. Voor 500 euro ben je echt wel klaar en voor een hele lange tijd. Fibre komt op een bepaald moment wel betaalbaar, maar zolang ordinaire PC's die snelheden nog niet trekken heeft het geen nut daar al aan te denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:37
Zonder twijfel moet je voor bekabeling gaan. Ik zie echt niet in waarom iemand in een nieuwbouw niet in elke kabel een RJ45 aansluiting zou voorzien met bekabeling naar een centrale plaats waar je een patchkast, switch,... kunt zetten. De laatste jaren is duidelijk geworden dat geen enkel huis nog zonder netwerk kan, met lapmiddelen als wireless en powerline tot gevolg. In de toekomst wordt het alleen nog maar meer van dat.

Overigens moet je met Powerline heel erg oppassen want de performantie kan enorm variëren. Zo heb ik zelf Devolo 200Mbit pluggen waar ik hooguit 20 Mbps door krijg en dat op één en dezelfde stroomkring/zekering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik zou voor bekabeling en patchpunten gaan als ik de kant had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Laatst online: 13-03 13:38
.... nieuwe huis wordt opgeleverd.
Je wilt toch niet zeggen dat een tweaker in deze tijd geen loze buizen laat leggen voor UTP-kabels?

Altijd bekabeld doen, mooi CAT6 kabels (laten) leggen. (Zeg nu zelf... wat is 256 euro o.i.d. op 256.000 Euro (bij voorbeeld)? Juist: 1 promille.

Dat je met die Powerline adapter niet de snelheid haalt die je verwacht is logisch. Theoretische snelheden worden namelijk nooit gehaald, zelfs in de meest gunstige omstandigheden, en ook die omstandigheden zijn natuurlijk niet altijd aanwezig.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 13:17
Keuze lijkt me eenvoudig: of je gaat voor een echt data netwerk(je) of je gaat proberen data door je stroomvoorziening te proppen... :+

Nee serieus, zijn al zoveel mensen die ik eenmalig waarschuw dat ze me niet moeten bellen als hun WIFI weer eens niet werkt, en via de stroomvoorziening is weliswaar bedraad maar komt imho niet in de buurt van een echte netwerkkabel. Het ergste is dat het vaak relatief eenvoudig is om ergens een UTP kabel naartoe te leggen, maar dat bij velen niet doordringt dat een UTP kabel veel betrouwbaarder is en ook nog eens zuiniger. De vergelijking van powerline en wifi verbinding maak ik vanwege de overeenkomsten: het gebruik van RF signalen, netwerkauthenticatie en bereik.

edit: kijk trouwens niet raar op als straks je internet wegvalt als je die oude magnetron of een ander rot apparaat aanzet ;)

[ Voor 9% gewijzigd door base_ op 15-02-2010 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twixie schreef op maandag 15 februari 2010 @ 23:00:
Overigens moet je met Powerline heel erg oppassen want de performantie kan enorm variëren. Zo heb ik zelf Devolo 200Mbit pluggen waar ik hooguit 20 Mbps door krijg en dat op één en dezelfde stroomkring/zekering!
uhm... Dat lijkt me een zeer nette en te verwachten snelheid (90%+ van wat theoretisch haalbaar is)

Als je zelf het een en ander kan aanleggen dan zou ik zeker voor bekabeling gaan. UTP kabel kost niet meer dan 20 cent per meter voor CAT5e en ongeveer hett dubbele voor Cat6. Als je daar nog een paar goede kwaliteit connectoren bij koopt a 50 cent per stuk dan kan je heel wat meters in je huis leggen.

Wat je alleen nog nodig hebt is een aantal loze leidingen waar je de draden doorheen kan trekken. Of f desnoods een frees huren in een verhuurwinkel en zelf de leidingen in de muur frezen. Daarna wat Knauff erover en klaar is kees... :) Als je dat laatste doet dan vooral wel VOORDAT er een stukadoor langs komt doen natuurlijk... ;)

Het mooiste is om een centraal patchpaneeltje te gebruiken en van daar uit al je kabels trekken. Vanaf je patchpaneel kan je vervolgens je netwerk aansluiten op een centrale switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2010 @ 23:14:
[...]

uhm... Dat lijkt me een zeer nette en te verwachten snelheid (90%+ van wat theoretisch haalbaar is)
20 mbps is 80% van 200 mbps?
De bekende verwarring met de bits en bytes. Zoals het opgeschreven is is het inderdaad maar 10%. Totdat zeker is dat hij 20 MB/s bedoelt is het nog steeds 10%, geen 80% hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

20mbps is ongeveer wat ik overhoud aan effektieve bandbreedte uit mijn 85mbps adapters. Ik begrijp uit reviews dat dat een normale score is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Van een 200 Mbit apparaatje verwacht je dan weer wat meer. Ik had begrepen dat dat ongeveer 60-70 Mbps is (dus zegge een 8-10 megabyte per seconde). Dat is bijna net zoveel als 100 Mbit ethernet, maar veel minder dan gigabit ethernet. En de latency zal ook een stuk hoger liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat laatste onderschrijf ik absoluut. Er zit een kleine vertraging in de adapters. Voor de normale gebruiker geen probleem (ook niet in games), maar de hardcore pro fps gamer zal er minder blij van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:39
Ga zelf een pechel kopen in de Hubo , koop je wat CAT6 kabel op een rol. En leg alles zelf. Zo moeilijk is dat niet hoor, ik heb in het hele huis wanneer de vloer openlag deze erbij gelegd, en ik genier er nu nog elke dag van. Ik heb ineens dubbele CAT5e gelegd gehad, deze zit op een rol met twee kabels aan elkaar gelijmd zoals een speaker kabel.

Wat er allemaal aan hangt :

- Bureau : Computer & printer
- Living : DigiCorder & AirPort & Televisie
- Zolder : PopCorn Hour C200
- Kelder : ADSL2+ & Switch & NAS ( In een patch kast die ik op de kop heb kunnen tikken ) + UPS

Je ziet, je komt er snel hé., in mijn geval zou ik dan 8 powerlines nodig hebben, dan is het ineens een pak duurder.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
  • Laatst online: 28-02 15:07
Vandaag de installateur gebeld en een getekende offerte gefaxt. Ik heb serieus naar aanleiding van alle reacties hier denk ik een goed besluit genomen. Dank daarvoor!

Ik heb besloten naar de woonkamer -> meterkast een 3/4 loze leiding te laten leggen, en hetzelfde van de meterkast naar kantoor. Daar ga ik 4 CAT6(a) kabels doorheen leggen, en in de meterkast een mooie 3Com/Netgear Gigabit Switch. De WIFI gaat via een Airport Extreme lopen. Daarnaast denk ik in de toekomst nog een mooie NAS opstelling, of een Mac Mini met wat Firewire schijven eraan als servertje,

Voor de slaapkamer (waar ik maar een paar keer per jaar film kijk), gebruik ik gewoon zo'n Belkin 1Gbps Unit. Waarom? Omdat ik dan evengoed wel een dynamische netwerkaansluiting in huis heb, die ik overal in kan pluggen. Haalt weliswaar maar 80-100mbit, maar das genoeg voor een HD filmpje. Bestanden overblazen hoeft niet naar de slaapkamer.

Ben erg blij dat ik een gefundeerde keuze heb kunnen maken. Ben hier heel tevreden mee!

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik ben zeer benieuwd wat de kosten ongeveer geweest zijn omdat ik voor eenzelfde keuze sta.
Het gaat me dan vooral om de loze leiding van de meterkast naar de woonkamer.
Waarom geen loze leiding naar de slaapkamer? Zo'n Belkin 1Gbps Unit kan uitvallen en dat lijkt me zeer vervelend als je net midden in een film zit maar goed dat is een keuze.
Pagina: 1