Binnenkort wordt ons nieuwe huis opgeleverd en ik ben nog sterk aan het twijfelen of ik in de woonkamer, kantoor en slaapkamer patchpoints laat aanleggen door de installateur, of dat ik via een powerline setje mijn netwerk ga aanleggen.
De twijfel zit hem vooral in het prijskaartje. Een patchpoint aanleggen van een ruimte naar de meterkast (door de muren heen) is heel netjes, maar kost EUR 128,00 per punt. Daar heb ik echter 2 Belkin Powerline HD kastjes voor, die volgens reviews zo'n 150mbit moeten kunnen halen. Dat zou voor mij voldoende zijn, ik ga het voornamelijk gebruiken omdat ik mijn PS3 als mediaserver gebruik en ik nogal eens wat films over pomp enzo. Het bespaart met me dus zo'n 275 euro. Dat klinkt weinig, maar ga maar eens een huis bouwen...het is dat...en dit...en dat.....en zus....en zo...bam weer 2500 euro verder, dus ik wil een beetje proberen om aan een budget vast te houden
Nu ben ik echter voor de test eens zo'n Belkin setje aan het proberen. Ik haal echter met de configuratie zoals hieronder echt niet meer dan 9,5mb per seconde (nagenoeg 100mbit dus). Wat ik heb gedaan:
- Macbook Pro (unibody 2009) met Gigabit LAN op vast ip
- Win7 bak (Asus P5K) ook met Gigabit LAN op vast ip
- zonder router, gewoon direct naar elkaar toe.
Met router er tussen (Linksys WRT300N) haal ik max 7,5mb per seconde, maar das misschien logisch gezien het feit dat er maar een 100mbit ethernet switch in zit. Daarom wou ik het eens proberen zonder router en ze direct op elkaar lussen.
Twee vragen:
- waarom haal ik maar 100mbit op die dingen terwijl ik in alle reviews lees dat hij makkelijk 15-20mb per seconde moet kunnen halen? (alle ethernetkaarten geven trouwens keurig 1Gbs aan, hier staan ze ook geforceerd op ingesteld)
- wat zouden jullie doen in je nieuwe huis? patchpoints of via powerline?
4x128 euro = 512 euro + geen dynamische inplugpunten
of
2x 119 euro = 238 euro + lagere snelheid, echter dynamische inplugpunten
Zegt u het maar....
edit:
Het gaat trouwens om dit setje:
pricewatch: Belkin Gigabit Powerline HD Startpakket
De twijfel zit hem vooral in het prijskaartje. Een patchpoint aanleggen van een ruimte naar de meterkast (door de muren heen) is heel netjes, maar kost EUR 128,00 per punt. Daar heb ik echter 2 Belkin Powerline HD kastjes voor, die volgens reviews zo'n 150mbit moeten kunnen halen. Dat zou voor mij voldoende zijn, ik ga het voornamelijk gebruiken omdat ik mijn PS3 als mediaserver gebruik en ik nogal eens wat films over pomp enzo. Het bespaart met me dus zo'n 275 euro. Dat klinkt weinig, maar ga maar eens een huis bouwen...het is dat...en dit...en dat.....en zus....en zo...bam weer 2500 euro verder, dus ik wil een beetje proberen om aan een budget vast te houden
Nu ben ik echter voor de test eens zo'n Belkin setje aan het proberen. Ik haal echter met de configuratie zoals hieronder echt niet meer dan 9,5mb per seconde (nagenoeg 100mbit dus). Wat ik heb gedaan:
- Macbook Pro (unibody 2009) met Gigabit LAN op vast ip
- Win7 bak (Asus P5K) ook met Gigabit LAN op vast ip
- zonder router, gewoon direct naar elkaar toe.
Met router er tussen (Linksys WRT300N) haal ik max 7,5mb per seconde, maar das misschien logisch gezien het feit dat er maar een 100mbit ethernet switch in zit. Daarom wou ik het eens proberen zonder router en ze direct op elkaar lussen.
Twee vragen:
- waarom haal ik maar 100mbit op die dingen terwijl ik in alle reviews lees dat hij makkelijk 15-20mb per seconde moet kunnen halen? (alle ethernetkaarten geven trouwens keurig 1Gbs aan, hier staan ze ook geforceerd op ingesteld)
- wat zouden jullie doen in je nieuwe huis? patchpoints of via powerline?
4x128 euro = 512 euro + geen dynamische inplugpunten
of
2x 119 euro = 238 euro + lagere snelheid, echter dynamische inplugpunten
Zegt u het maar....
edit:
Het gaat trouwens om dit setje:
pricewatch: Belkin Gigabit Powerline HD Startpakket
[ Voor 4% gewijzigd door MacDokie op 15-02-2010 19:53 ]
"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -