Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:50

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Situatie: 2 week terug is mijn laptop uit mijn tas gevallen. Ik had helaas de rits niet goed dichtgedaan waardoor mijn tas open is gegaan. De laptop is terecht gekomen op de laminaatvloer. Afgezien van wat schade aan de behuizing werkt de laptop verder nog prima. Wat mij opvalt, is dat sindsdien de harde schijf lampje vaak blijft branden op willekeurige momenten. Op dat moment kan ik geen programma's starten, de laptop reageert dan helemaal niet meer. Wanneer het lampje weer normaal disk usage vertoont is er geen probleem en werkt het weer, totdat hij opnieuw gaat branden. Dit was voor de val nog niet het geval.

Hard & Software:
Acer Aspire 5601AWLMI
Harde schijf: TOSHIBA MK8032GAX

Geprobeerd:
- Gescand met PowerMAX (Maxtor). Geen problemen, zowel in de quicktest als de advanced test niet.
- Gescand met Seagate Tools. Geen problemen. Wel krijgen de NTFS partities na een File Structure Scan de status failed.
- Gescand met de Toshiba Tool. Geen problemen in de quicktest als de normale test. Bij de SMART test heb ik 3 maal een failed gekregen. Na diverse reboots nog steeds geen foutmelding meer.
Gescand met HD Tune naar errors met de Error Scan. Deze geeft geen beschadigde blokken aan.
- 1 partitie verwijderd binnen Windows en opnieuw aangemaakt. Geen data op deze partitie gezet. Daarna laptop opnieuw gestart en gescand met Seagate Tools. Weer krijg de partitie een status failed.
- Gescand op virussen met Kaspersky AV. Niets gevonden.

Afbeeldingslocatie: http://i20.photobucket.com/albums/b215/TheExecuter/Stuff/HDTune_Benchmark_TOSHIBA_MK8032GAX.png

Afbeeldingslocatie: http://i20.photobucket.com/albums/b215/TheExecuter/Stuff/hdtune.jpg

SMART Gegevens:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
HD Tune Pro: TOSHIBA MK8032GAX Health

ID                                  Current  Worst    ThresholdData     Status   
(01) Raw Read Error Rate            100      100      50       0        ok       
(02) Throughput Performance         100      100      50       0        ok       
(03) Spin Up Time                   100      100      1        1271     ok       
(04) Start/Stop Count               100      100      0        3338     ok       
(05) Reallocated Sector Count       100      100      50       0        ok       
(07) Seek Error Rate                100      100      50       0        ok       
(08) Seek Time Performance          100      100      50       0        ok       
(09) Power On Hours Count           88       88       0        4893     ok       
(0A) Spin Retry Count               166      100      30       0        ok       
(0C) Power Cycle Count              100      100      0        3324     ok       
(C0) Power Off Retract Count        100      100      0        239      ok       
(C1) Load Cycle Count               92       92       0        85689    ok       
(C2) Temperature                    100      100      0        65576    ok       
(C4) Reallocated Event Count        100      100      0        0        ok       
(C5) Current Pending Sector         100      100      0        0        ok       
(C6) Offline Uncorrectable          100      100      0        0        ok       
(C7) Ultra DMA CRC Error Count      200      200      0        0        ok       
(DC) Disk Shift                     100      100      0        193      ok       
(DE) Loaded Hours                   90       90       0        4263     ok       
(DF) Load/Unload Retry Count        100      100      0        0        ok       
(E0) Load Friction                  100      100      0        0        ok       
(E2) Load-in time                   100      100      0        362      ok       
(F0) Head Flying Hours              100      100      1        0        ok       

Health Status         : ok

Verder ervaar ik geen problemen met mijn laptop/harde schijf zoals dataverlies, maar ik vermoed dat het er niet beter op is geworden. Zie ik zaken over het hoofd, of is er inderdaad verder niets mis met de schijf?

Ik zou, voordat de schijf het gaat begeven, deze kunnen vervangen natuurlijk, maar als er niets aan de hand is liever niet. Heb eventueel nog een externe 2,5 inch hdd over hier die eventueel als vervanging kan dienen.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Er is niet toevallig een proces wat op dat moment loopt? Iets van een indexatie voor Windows Search ofzo...

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:27
Loopt de cursor op dat moment ook vast ?
Zoja zou ik wel de HD vervangen want hij is wel stuk dan denk ik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Executer schreef op maandag 15 februari 2010 @ 17:14:
Situatie:
(....)
- Gescand met Seagate Tools. Geen problemen. Wel krijgen de NTFS partities na een File Structure Scan de status failed.
(...)
Bij de SMART test heb ik 3 maal een failed gekregen. Na diverse reboots nog steeds geen foutmelding meer.
(...)
- 1 partitie verwijderd binnen Windows en opnieuw aangemaakt. Geen data op deze partitie gezet. Daarna laptop opnieuw gestart en gescand met Seagate Tools. Weer krijg de partitie een status failed.
(...)
Mijn advies is:
1. Een back up maken van de belangrijke bestanden op de externe harde schijf.
2. Windows XP opnieuw installeren met de ingebouwde herstelmogelijkheid van Asus.
Deze mogelijkheid gaat open door tijdens het opstarten op Alt-F10 te drukken.
In de handleiding staat dit als volgt beschreven.
Citaat:

Re-install bundled software without CD
Acer eRecovery Management stores pre-loaded software internally for easy
driver and application re-installation.
1 Boot to Windows XP.
2 Press <Alt> + <F10> to open the Acer eRecovery Management utility.
3 Enter the password to proceed. The default password is six zeros.
4 In the Acer eRecovery Management window, select Recovery actions and
click Next.
5 In the Recovery settings window, select Reinstall applications/drivers and
click Next.
6 Select the desired driver/application and follow the instructions on screen
to re-install.
At first launch, Acer eRecovery Management prepares all the needed software
and may take few seconds to bring up the software content window.
Einde citaat.

Hier is de link naar de handleiding, die waarschijnlijk van toepassing is op deze draagbare computer.
http://support.acer.com/a...guides/AS5600_3680_UG.pdf

Het verdient ook aanbeveling om Windows XP na de herinstallatie te updaten naar SP3.

De testen laten zien, dat de partitieindeling niet goed is.
Een herinstallatie van Windows XP maakt weer nieuwe partities aan.
Na de herinstallatie kan bekeken worden of de problemen van het blijven hangen van de draagbare computer opgelost zijn.
Verder kunnen met de hersteloptie van Acer herstel-cd's en herstel-dvd's gemaakt worden. De hersteloptie vanaf de harde schijf werkt sneller.

Ook als de draagbare computer geen problemen meer heeft na de herinstallatie is vervanging van de harde schijf aan te raden. Want het lijkt erop, dat het armpje van de harde schijf te lijden heeft gehad van de val. Dit lijkt een goed moment om een ssd in te bouwen, want een ssd is beter bestand tegen een val.

De harde schijf heeft een ATA-aansluiting. Dat staat op de website van Toshiba.

http://sdd.toshiba.com/ma...e/MK8032GAXSpecifications

In de Pricewatch staat een rijtje ssd's met P-ATA-aansluiting of IDE-aansluiting.
http://tweakers.net/price...tpTbS_NTg9DHdzV745Yz_P8Ag

De Supertalent Masterdrive EX2 32GB lijkt wel interessant. De snelheden zijn:
Lezen: 80 MB/s
Schrijven: 40 MB/s

pricewatch: Supertalent Masterdrive EX2 32GB
Deze ssd heeft een hardeschijf bus (intern) PATA-133. De originele harde schijf van Toshiba heeft PATA-100.
De ssd geeft geen snelheidswinst. Een nieuwe harde schijf kost 65 euro bij Grafi-call.

http://www.grafi-call.nl/...80GB-5400rpm-8MB-IDE.aspx

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2010 19:24 . Reden: De links naar de ssd toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:50

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Rupie schreef op maandag 15 februari 2010 @ 17:37:
Er is niet toevallig een proces wat op dat moment loopt? Iets van een indexatie voor Windows Search ofzo...
Dit bleek inderdaad het geval. Er liep een index service van Nero 8. Deze heb ik de avond voor de val geinstalleerd, vandaar mijn conclusies dat het met de schijf te maken had. Nadat ik deze uit heb gezet heb ik geen problemen ervaren. Thnx!
Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2010 @ 18:40:
[...]

Mijn advies is:
1. Een back up maken van de belangrijke bestanden op de externe harde schijf.
2. Windows XP opnieuw installeren met de ingebouwde herstelmogelijkheid van Acer.
Optie 1 vanmorgen net uitgevoerd. Vanwege tijdgebrek nog niet aan tijd gehad, gelukkig is het nog niet te laat.
Optie 2 is niet mogelijk bij mij. Heb met alle liefde de Acer partitie naar de eeuwige 0- en 1 velden gestuurd :D .
De testen laten zien, dat de partitieindeling niet goed is.
Een herinstallatie van Windows XP maakt weer nieuwe partities aan.
Na de herinstallatie kan bekeken worden of de problemen van het blijven hangen van de draagbare computer opgelost zijn.
Dat de partitie's niet juist zouden zijn laat de test inderdaad zien. Je verhaal mbt herinstalleren van Windows vindt ik wel vreemd. Het opnieuw partitioneren heeft niet geholpen, aangezien ik 1 partitie opnieuw heb aangemaakt en deze laten scannen, met opnieuw een fail. Ik vermoed dus dat dit geen oplossing is.
Ook als de draagbare computer geen problemen meer heeft na de herinstallatie is vervanging van de harde schijf aan te raden. Want het lijkt erop, dat het armpje van de harde schijf te lijden heeft gehad van de val. Dit lijkt een goed moment om een ssd in te bouwen, want een ssd is beter bestand tegen een val.
Dat een SSD beter bestand is tegen een val klopt, maar om een SSD in te gaan bouwen terwijl ik nog een 2.5 inch heb liggen...

Op dit moment heb ik dus geen problemen meer, behalve dat de SMART test van Toshiba mis gaat, en Seagate een fail geeft. Gister heb ik bij mijn ouders ook even de Seagate tool gedraaid, en 1 keer raden: de NTFS partitie van mijn ouders krijgt ook een fail. Op dit moment verdenk ik de tool van een fout.
Volgens mij valt het verder allemaal gelukkig mee.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross