Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twauky
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-12-2021
Hallo iedereen der Lezers,

Ik krijg Studiefinanciering en Wajong en dat gaat goed samen. Alleen heb ik onlangs een brief op de mat gekregen dat vermeld dat ik mijn OV tijdens mijn studieperiode moet terugbetalen omdat ik over de inkomensgrens ben gegaan voor 2007. Ik heb ontdekt dat dat waarschijnlijk komt omdat ik Wajong met terugwerkende kracht heb ontvangen in 1 keer van vorige jaren. Dus jullie snappen het misschien al op papier ga ik over de inkomensgrens heen maar in het echt klopt dat niet helemaal. Ik ben dus benieuwd of iemand anders misschien dezelfde situatie als ik mee heeft gemaakt? En hoe diegene dat heeft opgelost?

Mar. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:11
Kun je niets aan doen.

Dat telt gewoon voor inkomen in dat jaar. Zuur maar waar.

(Schoonvader heeft een salariscorrectie gehad, ook voor afgelopen jaren, en krijgt nu dus ook geen zorgtoeslag omdat zijn inkomen te hoog was).

[ Voor 82% gewijzigd door RedHat op 15-02-2010 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zonder me er ver in te verdiepen, kan ik in ieder geval zeggen dat je wellicht gebruik kunt maken van de zogenoemde hardheidsclausule. Dit houdt in: een verzoek aan de IB-Groep/DUO om af te wijken van de wet in gevallen die onredelijk zijn en niet de bedoeling van de wet kunnen zijn. Als je uitkering door procedures/situaties te laat is uitgekeerd en daarom aan 1 jaar wordt toegerekend, lijkt het me dat het voor de toepassing van de studiefinanciering redelijker is om deze uitkering naar rato toe te wijzen aan de jaren waarop ze betrekking hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
twauky schreef op maandag 15 februari 2010 @ 16:48:
...Dus jullie snappen het misschien al op papier ga ik over de inkomensgrens heen maar in het echt klopt dat niet helemaal....
In het echt toch ook :? Je hebt het geld toch ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twauky
Bedankt haribold en RedHat voor jullie reactie. Ja een hardheidsclausule kan misschien helpen ik ga me erweer in verdiepen, want ik ken het begrip wel een beetje.

En om even op Roenie in te gaan ja ik snap de reactie wel, en ik heb het ook wel ontvangen mn punt is alleen anders namelijk zoals haribold het zegt zien ze het als inkomen van 2007 maar dat is niet zo want het hoort bij het inkomen van vorige jaren.

Mar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Overigens, waarom krijg je eigenlijk Wajong samen met studiefinanciering? Als student wordt er helemaal niet van je verwacht dat je werkt, dus hoe kan je dan een arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Wat ook een optie is, is wanneer je belastingaangifte over 2010 definitief is, om over de jaren 2008, 2009 en 2010 te middelen. Je geeft aan dat de Wajong uitkering met terugwerkende kracht over meerdere jaren is, via deze methode smeer je de uitkering ook over meerdere jaren uit. Op basis van deze berekening kan je dan (wellicht) op terugwerkende kracht het OV reisgeld terugvragen. Houdt er echter rekening mee dat je via deze methode over 2010 minder verdient (fiscaal gezien), maar over 2008 en 2009 meer. Het kan dus zijn dat je in die twee jaren bepaalde drempels nadelig overschrijdt (zorg- of huurtoeslag). Laat een fiscaal adviseur hier naar kijken. Dit kost misschien 100 a 200 euro, maar neemt een hoop zorgen uit handen en verdient zichzelf over het algemeen heel snel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Wajong is afaik geen onderdeel van de WAO. Dat is een aparte toelage voor mensen met een (geestelijke) beperking :)

Hmm, niet helemaal, Wikipedia: Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten, met Wajong mag je bijvoorbeeld nog wel bijverdienen (dat mag met WAO niet dacht ik), maar niet te veel. Ook een studie volgens is kennelijk geen probleem. Het is iig een soort uitzonderings wet op de WAO :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:34
Ja, ik ben ook wel benieuwd hoe je aan een Wajong uitkering komt? Mijn broer zit namelijk al een klein half jaar thuis (student), want het gaat niet goed met hem in psychische sfeer. Misschien dat hij dan ook in aanmerking kan komen voor een Wajong uitkering?

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Anoniem: 9942 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 08:17:
Overigens, waarom krijg je eigenlijk Wajong samen met studiefinanciering? Als student word er helemaal niet van je verwacht dat je werkt, dus hoe kan je dan een arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgen?
Dat is nu eenmaal wettelijk mogelijk, iedereen die onder de 30 studeert en onder inkomensgrens zit heeft nu eenmaal recht op studiefinanciering. En met Wajong zit je normaliter onder die inkomensgrens. Daarnaast valt studiefinanciering niet onder de noemer uitkering dus bijten ze elkaar niet. Wettelijk gezien is daar nog niets aan gedaan, maar dat gebeurd ongetwijfeld snel.
LuPo schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 08:31:
Ja, ik ben ook wel benieuwd hoe je aan een Wajong uitkering komt? Mijn broer zit namelijk al een klein half jaar thuis (student), want het gaat niet goed met hem in psychische sfeer. Misschien dat hij dan ook in aanmerking kan komen voor een Wajong uitkering?
Over het algemeen geldt dat je als, hetzij aangeboren of door een ongeluk, een permanente lichamelijk of geestelijk beperking hebt, dat je dan een redelijk/grote kans maakt op een Wajong uitkering. Is er sprake van een tijdelijke en op redelijke termijn volledig geneesbare beperking/arbeidsongeschiktheid, dan doet men veel moeilijker. Zeker nu de Wajong door gemeentes (mis)bruikt wordt om jongeren uit de bijstand over te hevelen naar de Wajong.

Ik zou eens kijken naar de mogelijkheden binnen de studiefinanciering eerst, bij ziekte zijn daar ook mogelijkheden.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katerin
  • Nu online
LuPo schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 08:31:
Die mogelijkheid kan er zijn. Maar is id heel erg afhankelijk van wat dat psychische is :)
Bovendien is wajong ook niet iets wat ze je maar voor even geven omdat je het even nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

twauky schreef op maandag 15 februari 2010 @ 16:48:
Hallo iedereen der Lezers,

Ik krijg Studiefinanciering en Wajong en dat gaat goed samen. Alleen heb ik onlangs een brief op de mat gekregen dat vermeld dat ik mijn OV tijdens mijn studieperiode moet terugbetalen omdat ik over de inkomensgrens ben gegaan voor 2007. Ik heb ontdekt dat dat waarschijnlijk komt omdat ik Wajong met terugwerkende kracht heb ontvangen in 1 keer van vorige jaren. Dus jullie snappen het misschien al op papier ga ik over de inkomensgrens heen maar in het echt klopt dat niet helemaal. Ik ben dus benieuwd of iemand anders misschien dezelfde situatie als ik mee heeft gemaakt? En hoe diegene dat heeft opgelost?

Mar. :/
Dat probleem had ik vorige maand ook, exact hetzelfde, omdat de belastingdienst de gegevens van mij na 2.5j nog altijd niet goed in hun systeem heeft staan.

Schrijf een brief naar de IBG/DUO, leg uit dat die terugwerkende kracht van voorgaande jaren is (zet de bedragen er ook even bij) en de belastingdienst dat bij het inkomen van 2007 heeft opgeteld, stuur kopieën mee van de jaaropgaaf van 2007 én die van de terugwerkende kracht.
Kun je in de envelop doen die bij de brief van IBG/DUO zat, als het dezelfde is als die ik heb gekregen.

Kreeg 10 dagen later al bericht dat het goed was, ik krijg dus geen gedoe met 2007 :) .

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 17-02-2010 11:38 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• twauky
Hallo iedereen, bedankt _/-\o_ voor al jullie berichten en ideen! Ik zal later wat meer schrijven. Ik denk dat ik het ga doen zoals Raven schrijft, bedankt, Raven! En natuurlijk ook de anderen zoals Cai.

Mar. :)
Pagina: 1