[Access] Afgeschermde front-end bewerken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb van m'n buurman een Access database gekregen. Hij gebruikt dat ding om bestellingen van z'n bedrijf in te voeren. Nu gaat ie een nieuw bedrijf beginnen (naast het bestaande) en wil ook daarvoor die Access database gebruiken. Probleem: hij kan hem niet 2x naast elkaar draaien. Opzich logisch.

Het gaat om een database opgebouwd uit een front- en backend. Ik heb het sterke vermoeden dat ik eea voor elkaar kan krijgen door de backend te kopieren naar een andere directory, te renamen, en de frontend daar naar te laten verwijzen. Daar wringt echter de schoen, want de frontend is dermate dichtgetimmerd dat ik niet meer bij de programma-menu's kan.

Vraag: hoe krijg ik die frontend zo ver dat ie naar backend 2 kijkt, ipv backend 1.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Als de frontend opent met Access terwijl je shift inhoudt, kan je dan wel bij de formulieren/ tabel koppelingen?? Daarmee omzeil je namelijk een eventueel autoexec macro.

[ Voor 5% gewijzigd door Masch op 15-02-2010 16:45 ]

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moirraine
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-02-2024
Ik neem altijd een lokale tabel op in de frontend waar ik de locatie van de backend in opneem. Als een dergelijke tabel er in zit en je de db inderdaad kan openen met de shiftknop is je probleem zo opgelost. Is dat niet het geval en alles wordt in code afgehandeld, dan hoop ik voor je dat het een .mbd (.accdb in 2007) bestand is en geen .mde (.accde in 2007) bestand, want dan wordt het lastig. als de code dan ook nog met een wachtwoord beschermd is wordt het helemaal spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online
Door middel van openen + shift heb ik kunnen bewerkstelligen dat ie een andere backend gebruikt. Fijn :)
Nu blijft echter nog 1 dingetje over: bij de frontend geeft ie als weergavenaam (o.a. in je taakbalk) nog de naam van de oude applicatie. Volgens mij zit dat ergens in een macro, maar die kan ik (in ieder geval in de VB editor) niet openen. Is er nog een andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Voor 2007: Knop linksboven, dan access options, dan current database. Daar staat de zogenaamde 'application title'.

Overigens lijkt het mij dat de originele maker nog bepaalde rechten heeft, en dat je dus niet zomaar een aangepaste kopie mag maken. Neem dus het liefst contact op met die maker... :)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online
Ik heb hier 2003, maar met wat creatief Googlen gevonden wat je bedoelt. Echter. Als ik nu de frontend open, krijg ik in m'n titelbalk dit:

Goede Applicatienaam [Oude Applicatienaam]

En in de taakbalk beneden: Oude Applicatienaam. Er zit dus nog ergens iets verborgen, maar waar?
Degene voor wie ik dit aanpas is de eigenaar van de software, maar de maker is helaas met de noorderzon vertrokken, die kunnen we dus niets meer vragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik vermoed dat je nu de form caption bedoelt, die staat tussen blokhaken in 2003. Bij de properties (eigenschappen) van een form in de design view (ontwerpweergave) kun je deze aanpassen. Het kan lastig zijn om het juiste stukje form te vinden om rechts op te klikken om de juiste properties te krijgen. Het aanpassen zal overigens niet lukken als de caption pas later wordt gezet in een macro.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online
De ontwerpweergave blijft grijs, dus ik vermoed dat dat hem niet gaat worden. Misschien omdat ik de frontend alleen als MDE heb, en niet als MDB?

In ieder geval, hier is mee te leven dus ik ga er verder geen moeite in steken :)

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Timmert schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 11:49:
De ontwerpweergave blijft grijs, dus ik vermoed dat dat hem niet gaat worden. Misschien omdat ik de frontend alleen als MDE heb, en niet als MDB?

In ieder geval, hier is mee te leven dus ik ga er verder geen moeite in steken :)

Bedankt!
Om de formulieren te kunnen bewerken heb je inderdaad de originele mdb nodig.

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Pagina: 1