Led verlichting op brommert :)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:29
Ik ben niet z'n held met EL, hoewel ik (zelf) vind dat ik wel aardig technisch aangelegd ben (maar dan met complete hardware) ;)

Nu ben ik bezig me brommer wat aan het opleuken heb heb ik bij Deal Extreme een goedkoop 12V led-bordje gekocht (eigenlijk voor in een auto), nu lijkt het me dat er nog wel een zekering of weerstand tussen moet, rechtstreeks op een accu doet het lampje het prima (maar die accu geeft netjes 12V), me brommer varieert tussen de 6V en 12V (oorspronkelijk 6V maar net als me PC kan ik ook me brommer niet met rust laten dus hij wekt nu wat meer op omdat ie 'iets' sneller rijd).

Me vraag is dus kan ik dit zo aansluiten zonder problemen of heb ik nog een weerstand/zekering of iets anders nodig?

Het gaat om dit led-bordje:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15648

[ Voor 8% gewijzigd door watercoolertje op 15-02-2010 14:37 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 19:09
Waarom zou een lagere spanning een probleem zijn? Geeft het niet genoeg licht? Dan zou je de spanning omhoog moeten transformeren, lijkt me lastig.

Als het meer dan 12V was moest er misschien een spanningsverlager tussen (weet even niet hoe zo'n ding heet, vroeger waren dat LM* chips).

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-10 11:34

Compizfox

Bait for wenchmarks

Maakt inderdaad niet zo veel uit, op 6 volt zullen de ledjes gewoon wat zachter branden. Zolang het niet boven de 12 volt uitkomt gaat het gewoon goed.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
Het probleem is dat ik hem niet zomaar aan durf te sluiten, zonder dat ik zeker weet wat ik doe ;) en de multimeter er op houden met max toeren (aka wiebelend 60 rijden) lijkt me een beetje gevaarlijk, normaal is het 6V dus ik neem niet aan dat het meer dan verdubbeld (heb nu een 12V autolamp @25Watt eraan die eigenlijk niet echt vel is (raakt de grond net aan met ze straal) dus ik gok dat ik de 12V nog niet haal ;).

Maar ik zou hem zonder problemen aan kunnen sluiten dus :)?

[ Voor 4% gewijzigd door watercoolertje op 15-02-2010 14:43 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:43

mux

99% efficient!

Twee manieren om dit aan te pakken:
- Aansluiten en mee rondrijden (kijken of het goed gaat)
- Meten=weten. Als de spanning veel te hoog wordt branden je LEDs binnen no-time op, als de spanning erover te laag is branden ze minder fel, slechts gedeeltelijk of helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zou er wel iets van een spanningsregelaar tussen zetten, een brommer is nou niet de meest stabiele voeding.

Gewoon iets wat ongeacht de spanning zorgt dat er 12V uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 10:52
De vraag is natuurlijk werken de Leds echt op 12V of maar op 3V of zo iets, en staan ze nu in serie. Als ze in serie staan, kan je misschien halverwege het circuit onderbreken, en dan op de twee helften apart 6V zetten. Als spannings beveiliging kan je een zener-diode met weerstand gebruiken ...

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
Lijkt inderedaad of het 3 groepen parallel van 4 leds in serie zijn (dus 3V per stuk).

Naja ik hang het er wel aan, bestel nog wel 1tje bij en 1 voor me achterlicht, merk het vanzelf wel (kost ook niet zo veel ;))... Eerst maar zien of ze het op de laagste spanning nog wel doen (+-6V) ;)

[ Voor 53% gewijzigd door watercoolertje op 15-02-2010 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
watercoolertje schreef op maandag 15 februari 2010 @ 14:40:
Het probleem is dat ik hem niet zomaar aan durf te sluiten, zonder dat ik zeker weet wat ik doe ;) en de multimeter er op houden met max toeren (aka wiebelend 60 rijden) lijkt me een beetje gevaarlijk, normaal is het 6V dus ik neem niet aan dat het meer dan verdubbeld (heb nu een 12V autolamp @25Watt eraan die eigenlijk niet echt vel is (raakt de grond net aan met ze straal) dus ik gok dat ik de 12V nog niet haal ;).

Maar ik zou hem zonder problemen aan kunnen sluiten dus :)?
Als je dat nog niet gemeten hebt, dan is de kans vrij groot dat je dynamo niet meer dan een volt of 7 laadt. Normaalgesproken haalt je dynamo namelijk bij een vrij laag toerental al zijn laadspanning, en deze wordt dan afgetopt zodat de spanning als je meer toeren maakt niet ineens 3x zo hoog wordt. Anders zou namelijk je accu onder je gat exploderen.

En ipv handmatig een multimeter op je accu te houden met 60 km/h, kun je natuurlijk ook gewoon een voltmeter op je dashbord zetten (of desnoods die multimeter even vasttapen ofzo).

[ Voor 29% gewijzigd door mcDavid op 15-02-2010 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-08 16:07
Je kan natuurlijk ook even het achterwiel omhooghouden door een paar blokken onder je brommer te leggen.
En een maatje vragen om een handje te helpen met gas geven en/of de meter vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je met de hedendaagse led geen probleem hebt.Mischien als de spanning het laagst is ,dat het licht van het led minder sterk is,maar als je eenmaal je brommer gestart hebt,brand ìe sterk genoeg.Een goed idee want veel fiets verlichting ,heden ten dage zijn ook led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
LzpAppel schreef op maandag 15 februari 2010 @ 15:06:
Je kan natuurlijk ook even het achterwiel omhooghouden door een paar blokken onder je brommer te leggen.
En een maatje vragen om een handje te helpen met gas geven en/of de meter vasthouden.
Op Motor-forum staan meerdere topics over vingers tussen de ketting... Geen geintjes dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2010 @ 15:14:
Ik denk dat je met de hedendaagse led geen probleem hebt.Mischien als de spanning het laagst is ,dat het licht van het led minder sterk is,maar als je eenmaal je brommer gestart hebt,brand ìe sterk genoeg.Een goed idee want veel fiets verlichting ,heden ten dage zijn ook led.
Hedendaagse LEDs zijn nog steeds met dezelfde wire bonds en van hetzelfde silicium gemaakt, en hebben dus heel veel last van:
- Warmte (houd ze onder de 75 graden, en zorg dat er niet teveel stroom doorheen gaat)
- Statische ontlading
- Piekstromen (dan fikken de wire bonds door)

High-power LEDs hebben wel een betere underfill gekregen en geisoleerde (of niet-geisoleerde) koelplaatjes eronder zodat ze meer warmte kwijt kunnen bij hetzelfde temperatuursverschil, maar ze kunnen nog steeds niet tegen hoge temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:07
Om wat voor een brommer gaat het, en zit er momenteel uberhaupt een laadcircuit/spanningsregelaar en accu op? Als het bv een simpele brommer als een puch oid is dan zit de verlichting gewoon rechtstreeks aangesloten op de (wisselspannings)dynamo. Hier zou ik toch wat nettere spanning van maken voordat je zoiets aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10 21:53
Je kan er zoiets tussenzetten:
http://radiocentrum.com/H...RSELE_DC_DC_OMVORMER.html

of deze:
http://radiocentrum.com/H...EN-LED_DRIVER_K8071_.html

[ Voor 27% gewijzigd door bredend op 15-02-2010 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
Gelukkig heb ik geen ketting (maar een v-snaar) die onder een kap zit (het is maar een ciao-tje :)).
Wiel omhoog houden ben ik geen fan van, dan kan die ook VEEEEL meer toeren maken en wordt ie flink warmer (kans op vastloper, uit ervaring), dat is net als heuveltje af vol gas ;) Veel meer toeren dan normaal maar met matige smeering!

Ik heb dus ook geen accu maar een aanloopstart (naja loop, als ik zonder te lopen die brommer een duw geef staat ie aan :))

6V (gloei) lampjes knalde er iig allemaal uit als ik hard ging rijden... Die moeten wel langer als een minuut met 7V kunnen doen lijkt me ;)

Ik bestel op voorhand wel een nieuwe en ook alvast voor achter 1, mocht deze het snel begeven dan weet ik dat er nog wat tussen moet (zener-diode)...

Tot zover bedankt jullie adviezen/reacties/tips/opmerkingen/uitleg :)

@NIELZON: direct op de dynamo, heb wel 3 verschillende draajes walke verschillende spanning zouden hebben (1 voor voorlicht, 1 voor achterlicht en een met lagere spanning voor de toeter :))

[ Voor 25% gewijzigd door watercoolertje op 15-02-2010 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
Thanks voor die link voor de DC>DC adapter, nu staat me bij dat ik dat al ergens heb liggen (voor USB maar die is volgens mij instelbaar van 3 tot 12V, kan namelijk ook voo rveel (niet-usb) telefoons).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
'k Zou iig de wisselspanning van de dynamo gelijkrichten en er een condensator achter plakken, scheelt je ook irritant geknipper bij lage toerentallen. Stel dat je dynamo 8V ~ geeft dan kom je na gelijkrichten al aardig richting de 12V =.
AE86 schreef op maandag 15 februari 2010 @ 16:01:
[...]

:+
Als dat ding een ketting had, was het een schakelbrommer geweest en kon hij de brommer gewoon in z'n vrij zetten.
Dat heeft toch niets met elkaar te maken? Op m'n puch zat iig ook gewoon een ketting.

[ Voor 40% gewijzigd door Nielson op 15-02-2010 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE86
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02-2023
RemcoDelft schreef op maandag 15 februari 2010 @ 15:19:
[...]

Op Motor-forum staan meerdere topics over vingers tussen de ketting... Geen geintjes dus!
:+
Als dat ding een ketting had, was het een schakelbrommer geweest en kon hij de brommer gewoon in z'n vrij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
@Nielson, enig idee wat ik precies moet hebben, weet wel (redelijk) wat een condensator is ken ze vooral vanwege versterkers in auto's maarja dat is een beetje overdreven voor een lampje :D

Heb toevallig nog wel 10uF 47V condensatoren voor het begrenzen van me brommer liggen ;) Maar lijkt me dat weer veel te weinig energie/spanning op kan slaan ;) En las ook dat meerdere achter elkaar een gelijkere spanning zou geven (van groot naar klein of van klein naar groot?)?

Sorry voor al die vragen maar ik zit hier echt op onb. terrein ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Zit er zelf ook niet echt (meer) in, maar is denk mede afhankelijk van hoeveel stroom die dingen trekken en de frequentie van je dynamo. Gewoon een beetje mee experimenteren, of misschien dat iemand anders hier wat meer over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

meerdere parallel geven een gelijkere spanning.

gewoon een 470 uF 16v (of hoger) zou genoeg moeten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
Hmm online 1 condensator bestellen is niet te doen. Kost dan 7 euro voor verzending en 30 cent voor de condensator, of ik moet er 1000 kopen voor 32 euro (inc. verz. :)).

Vanmiddag maar even lang s een elektronicawinkel in Alkmaar als ik er 1 kan vinden :)
Kwam eerst alleen elco's tegen ipv condensators :P wist ik veel dat dat voor een elektronische condensator stond ;)

1000uF 25V is hiervoor prima toch? (of 470uF)

In ieder geval vanmiddag vrij genomen om is lekker te knutselen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Radio Elco is een aardige zaak, daar helpen ze je wel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
watercoolertje schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 09:35:
Hmm online 1 condensator bestellen is niet te doen. Kost dan 7 euro voor verzending en 30 cent voor de condensator, of ik moet er 1000 kopen voor 32 euro (inc. verz. :)).

Vanmiddag maar even lang s een elektronicawinkel in Alkmaar als ik er 1 kan vinden :)
Kwam eerst alleen elco's tegen ipv condensators :P wist ik veel dat dat voor een elektrolytische condensator stond ;)

1000uF 25V is hiervoor prima toch? (of 470uF)

In ieder geval vanmiddag vrij genomen om is lekker te knutselen ;)
Wel even opletten, elco's hebben een polariteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
Ja had wel gelezen dat verkeerd aansluiten een explosieve reactie kunnen veroorzaken ;)

Heb elco's toevallig ook voor het begrenzen van die brommer gebruikt, enig idee wat er gebeurt dan? Ik tap de + naar de bobine af met een draad en die zit met een 10uF 63V elco aan me frame (uiteraard bedienbaar met een knopje)... Laat ie dan gelijdelijk stroom af aan het frame (die weer op me blok zit als 'ground')?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Sphere- schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 11:30:
[...]

Wel even opletten, elco's hebben een polariteit.
Heb je dan niet sowieso een probleem op een brommer? Volgens mij is dat wisselspanning namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
Als ik Wikipedia moet geloven is polariteit gewoon dat er een een + en een - op zit en dat het andersom andere gevolgen kan hebben (van kapot gaan tot gewoon niks doen)... Ik zie daar niks staan over wissel/gelijkspanning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Zoals gezegd moet je 'm natuurlijk wel achter een gelijkrichter hangen.
Pagina: 1