Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 16:28

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ik heb een Nikon D50 body van een paar jaar oud, met een el-cheapo Tamron objectief (18-250). Ik heb echter last van enkele "dode pixels" (pixels die altijd "groen" zijn) op al mijn foto's.

Ligt dit aan de body? Of aan het objectief?

En belangrijker: kan ik hier iets aan doen? Is dit te fixen?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Het lijkt me dat dit aan de sensor ligt, dus aan de body.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 16:28

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ghost Dog schreef op maandag 15 februari 2010 @ 12:23:
Het lijkt me dat dit aan de sensor ligt, dus aan de body.
Ja, dat dacht ik ook al. En nu? Is dat te fixen? Komt dit vaak voor? Ik hoor er zelden wat over, maar ik vind het loei-storend...

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Of het vaak voorkomt weet ik niet, maar ik zou gewoon hierover contact opnemen met Nikon.
Heb je nog garantie?

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
Zijn gewoon hot pixels. Pixels die blijven hangen na veel gebruik. Kan van alles een reden zijn: bv overtollig long exposures of hoge ISO enz. Vaak eigenlijk iets wat de sensor warmer maakt dan normaal. Is vrij gebruikelijk bij een DSLR.

Probeer PixelFixer om er achter te komen hoe erg het is.

Overigens als je in RAW schiet en een goede RAW converter gebruikt (Lightroom, Capture NX enz), dan zul je er weinig van merken omdat die het tijdens de conversie verhelpen.

Als je toch wilt laten repareren, dan is het te doen. Het enige wat ze doen dan is de sensor opnieuw kalibreren. Maar ik denk dat het goedkoper is om een nieuwe camera te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:14
Bij een D50 komt dit vrij weinig voor, de D80 had er een stuk meer last van. Bel nikon's service lijn en vraag wat het remappen kost, zou minder dan 100 euro moeten zijn.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op een Nikon D50 heb je geen garantie meer. Het lijken in eerste instantie hot-pixels. Probeer een keer een ander objectief. Als de pixels dan nog groen zijn, weet je het echt zeker.

Pixelmappen is een oplossing, dat betekent dat er feitelijk software matig voor wordt gezorgd dat die pixels niet meer meedoen bij het opbouwen van het plaatje. Dat kan Nikon voor je doen, maar een goede fotoboer kan dat ook nog wel eens.
Voor de kosten moet je even een mailtje aan Nikon wagen. Of jij het het waard vind? tja, dat kan ik niet beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-08 17:40

ReseTTim

Chocolate addicted

of bel http://nikonservice.nl/ hun even ;)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Pagina: 1