[Testcase] weidse landschappen van het eiland Tiengemeten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:42

Polariteit

Fietsende fotografeur

Topicstarter
Afgelopen zaterdag middag/avond aan de wandel geweest op het Zuid-hollandse eilandje Tiengemeten om daar wat plaatjes te schieten. Hierbij een selectie. Ben benieuwd naar de reacties en vooral naar eventuele commentaren om het te verbeteren :)

Foto's zijn klikbaar voor een iets grotere versie.

Hopelijk is het topic iig de naam testcase waard...

Nabewerking heb ik geprobeerd tot een minimum te beperken. Meest ' schokkende' is het ' Fill light' wat opschroeven en wat extra contrast bij enkele foto's.

Edit: Ik zie nu trouwens tot mijn schaamte dat sommige foto's nog niet helemaal recht zijn :'(

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4018/4356947624_4b7015231c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2717/4356947240_97c22190a3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2734/4356946858_c734593cea.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4033/4356199923_b4c1dfe879.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4030/4356199505_661619283c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2705/4356945574_f8d76cfbbe.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4017/4356945156_f32e2b2f93.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4003/4356944926_b6a7509e32.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2720/4356944576_09ff72ebd6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4047/4356944268_26aceb82fd.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Polariteit op 15-02-2010 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvermoon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-04-2020
1: Veruit mijn favoriet, maar deze had ik graag in landscape willen zien!
2: Foto doet me weinig, als ik goed kijk zie ik paar 'dropjes' staan. Daarbij had ik de rechterkant er wat afgecropped, zodat je een zielige eenzame boom hebt (om de desolate sfeer over te brengen, of het weidse wat jij bedoelt).
3: Had ik wat meer gecropped, net onder het slootje zodat je een smalle strook over houdt. Hier vind ik de onderkant weinig toevoegen aan het geheel. In ieder geval het leid mij af.
4: Je word mooi de foto in geleid, lijkt wel of het gras hier wel heel groen is? Terwijl het een grauwe dag is. Het kan aan mij liggen maar komt een beetje onnatuurlijk over (waarschijnlijk ligt het ook aan mij) :).
5: Aan de rechterkant de kleine stukje boom weghalen (croppen), stoort niet heel erg hoor viel me alleen op. Verder leuke compositie :).
6: Tja, de boom staat hier niet helemaal op, verder staat ie inderdaad harstikke scheef (wat je zelf ook al zei).
7: Goede compositie, ik kijk echt van links naar recht om te zien waar ze naar toe vliegen. Ik had de onderkant nog wat meer gecropped, zodat je een smalle strook ganzen zou hebben.
8: Deze foto heb je die ook in landscape (of hoe zeg je dat in fototermen ;))? Ik had hier graag de hele reflectie willen zien die in de plas voor komt. Onderkant doe me vrij weinig, zie ook niet de toevoeging. Terwijl de lucht juist prachtig zou zijn met dit licht (wat ik nu kan zien).
9: Beetje donkere foto vergeleken met de rest. Je volgt wel de sporen zover die zichtbaar zijn naar achteren.
10: Grappig hoe je de paaltjes gebruikt om je foto in te leiden. Maar verder doet me de foto weinig.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik je serie veelal hetzelfde vind. Sorry voor mij ongezouten mening, ik hoop dat je er wat aan hebt :) Lijkt me een in ieder geval een mooie plek voor de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Algemeen:

zoals je in foto 1 kunt zien is de lucht een krachtig aspect in deze testcase. Ik heb de indruk dat je in de andere foto's daar nog meer uit moet kunnen halen door hierin lokaal wat meer contrast aan te brengen.

Daarnaast zie je in foto 4 de kracht van de zon op het bruine landschap. Uiteraard heb je de condities niet in de hand, maar bij voorkeur schieten met dergelijk licht. Kun je je voorstellen wat dat met de andere platen zou doen?

Tot slot staan een aantal platen inderdaad niet helemaal recht, maar ik neem aan dat je die nog even opnieuw gaat plaatsen, dan hoeven anderen hierop ook geen commentaar meer te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Topicstarter
Dank voor de reacties alvast allebei :)

@Silvermoon:
3: Had ik wat meer gecropped, net onder het slootje zodat je een smalle strook over houdt. Hier vind ik de onderkant weinig toevoegen aan het geheel. In ieder geval het leid mij af.
Heb ik zelf ook een ebetje over zitten dubben, maar heb hem eigenlijk bewust zo gelaten. Als ik hem namelijk tot vlak onder het slootje crop houd je rechts nog een klein stukje bruin gras over, en dat zag er naar mijn mening gekker uit dan zoals hij nu is.
4: Je word mooi de foto in geleid, lijkt wel of het gras hier wel heel groen is? Terwijl het een grauwe dag is. Het kan aan mij liggen maar komt een beetje onnatuurlijk over (waarschijnlijk ligt het ook aan mij) :)
Is zo natuurlijk als de pest, hier brak de zon alleen even een paar minuten echt door. daardoor die kleuren ;)
8: Deze foto heb je die ook in landscape (of hoe zeg je dat in fototermen ;))? Ik had hier graag de hele reflectie willen zien die in de plas voor komt. Onderkant doe me vrij weinig, zie ook niet de toevoeging. Terwijl de lucht juist prachtig zou zijn met dit licht (wat ik nu kan zien).
Als het goed is wel ;) wat betreft voorgrond: ik zal vanavond eens wat met de crop gaan spelen. Vond de voorgrond nu juist wel mooi afsteken tegen het ijs/plas.
Sorry voor mij ongezouten mening, ik hoop dat je er wat aan hebt
Geeft niet, heb ik juist graag :) denk dat ik er zeker wel wat aan heb.

@mig29:
zoals je in foto 1 kunt zien is de lucht een krachtig aspect in deze testcase. Ik heb de indruk dat je in de andere foto's daar nog meer uit moet kunnen halen door hierin lokaal wat meer contrast aan te brengen.
Dank voor de suggestie. Lokaal contrast toevoegen moet ik eerst even uit gaan vogelen hoe ik dat het beste kan doen, het lukt me namelijk alleen maar om over de hele foto contrast toe te voegen.
Daarnaast zie je in foto 4 de kracht van de zon op het bruine landschap. Uiteraard heb je de condities niet in de hand, maar bij voorkeur schieten met dergelijk licht. Kun je je voorstellen wat dat met de andere platen zou doen?
Dat kan ik me zeker voorstellen. Was echter ook maar even dat de zon zo doorbrak. Is trouwens schitterend licht :)
Tot slot staan een aantal platen inderdaad niet helemaal recht, maar ik neem aan dat je die nog even opnieuw gaat plaatsen, dan hoeven anderen hierop ook geen commentaar meer te geven
Als het meezit vanavond ;) Heb de foto's gisteren zitten bewerken en denk dat ik er te lang mee bezig geweest ben, ik was er echt van overtuigd dat ze recht waren (en nee ik zat niet aan het bier :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-05 14:21

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Ligt het aan mij, aan Flickr of aan de foto's: De sharpening is een beetje overdone.

Inhoudelijk vind ik het best een goeie serie: Tiengemeenten is aan de foto's te zien echt helemaal verlaten!

Meh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Topicstarter
dank voor de reactie. wat bedoel je precies met ' overdone', waar zou je dat aan moeten zien? enige met sharpening dat ik heb gedaan is na het verkleinen van de foto's de ' automatisch-verscherpen' optie gekozen. persoonlijk zie ik hier geen nadelige gevolgen van terug, dus ben benieuwd naar wat jij precies ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-05 07:20
Prachtige plek voor foto's, Tiengemeten. Ik woon er zelf in de buurt en ik kom er dan ook graag. Een paar weken geleden ben ik er nog geweest toen er een flink pak sneeuw was gevallen. Dan voel je je daar nog echt desolaat... compleet verlaten, niemand in de buurt en de koude wind die om je oren blaast... en alleen maar vogels en een paar runderen die je gezelschap houden.

#1 en #8 zijn mijn favorieten maar in landscape modus waren ze denk ik mooier geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-04 13:20
Je gebruikt hier een wide-angle, waardoor je alles de verte in duwt. Als er dan niets op de voorgrond staat wat me de foto in trekt dan krijg je twee vlakken (lucht & grond) maar niets om naar te kijken.

Neem foto #8. Had je daar tot aan het water gelopen, gehurkt en dat water uitstulpsel prominent in de voorgrond gezet, dan zout die vorm me als het ware de foto intrekken. Terwijl je toch dat weidse gevoel behoudt.

Om dan nog even door te meuten: sneeuw is wit, niet middelgrijs ;) Dat is vooral bij #8,#9 en #10 net wat te donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
Tiengemeten staat al een tijdje op mijn verlanglijstje, nu ik dit zie weet ik zeker dat ik echt 's tijd moet maken. Was 't druk?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Topicstarter
@Jofel: zeker rustig, en dat probeer ik ook in de foto's over te brengen. Enige wat te horen was, waren vogels (heel veel) en af en toe een vliegtuig dat overvloog ;)

@xterm: tnx voor de comments. Ik ga zeker proberen rekening te houden met de opmerkingen met betrekking tot de ruimtelijke indeling etc ;)

@wijnands: heel rustig. zijn 2x andere mensen tegengekomen, maar die was je ook zo weer kwijt. ik begreep echter dat het 's-zomers wel wat drukker kon zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Topicstarter
Gisteren eindelijk even tijd gehad om wat met de foto's te knoeien, en zo heb ik onder andere foto 8 iets aangepast. Ik heb hem in een vierkant crop gezet zodat er minder voorgrond is, en ik heb wat contrast toegevoegd.

Wat is jullie mening? is deze beter dan de originele nummer 8 die in de startpost staat?

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4051/4368754584_d6dd44ef42.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-05 22:57
Ik vind het origineel beter. 8 is sowieso mijn favoriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvermoon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-04-2020
Ik vind hem vele male beter. Hierdoor benadruk je het meer en de vogeltjes (dat was het eerste waar ik naar keek) om daarna pas de rest van de foto te zien. Ik word niet (meer) afgeleid door de voorgrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Ik vind hem ook duidelijk beter dan de oorspronkelijke versie! :)

Het toevoegen van lokaal contrast kan door het toevoegen van een masker, waarbij je alleen het deel gebruikt dat je wilt aanpassen (het deel van je masker dat je wilt laten zien kleur je wit, het deel dat onaangetast dient te worden kleur je zwart met de brush bijvoorbeeld). Landschappen met bomen aan de horizon zijn helaas wel enorm k*t om aan te passen. Ik loop er zelf ook tegenaan om een goede selectie te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Topicstarter
Tnx voor de reacties mensen :-)

@Mig: ik ga het eens proberen, als ik mijn photoshop weer aan de praat heb :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Topicstarter
Van foto 4 kreeg ik van een aantal mensen te horen dat hij waarschijnlijk wat spannender was als ik een iets andere uitsnede had gemaakt. Zie hier het resultaat. Wat is jullie mening, origineel nummer 4 of de uitsnede?

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4040/4380038638_fecb958b8e.jpg
Pagina: 1