Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Half Life 2 doorverkopen. Hoe zit dat met Steam?

Pagina: 1
Acties:

• Arcane Apex
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01 15:19
Ik wil mijn retail versie van Half Life 2 graag doorverkopen aan iemand. Echter heb ik er voorheen mee gespeeld en het spel met de cd-key geregistreerd op mijn Steam account. Is het dan nog mogelijk voor de koper van het spel om het online te spelen via zijn Steam account?

[ Voor 4% gewijzigd door Arcane Apex op 15-02-2010 04:28 ]

• sleeplift
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-11 13:32
Voor zover ik weet is zoiets alleen mogelijk als je je Steam account mee doorverkoopt, maar de koper zal het spel dus nooit op zijn eigen account kunnen spelen.

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-11 11:24

QinX

Shai-Hulud

Als je de originele retail verpakking nog hebt, kun je zeggen dat je account is gehackt of whatever en vragen of ze je key kunnen releasen, je hoeft dan alleen een foto te maken van de verpakking om te bewijzen dat hij jouw key is, na het releasen kun je het dan gewoon doorverkopen.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-11 12:31
Je key wordt in ieder geval gekoppeld aan je account. Dit is misschien met het bovenstaande trucje te ontkoppelen

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:08

Fuelke

Forza Ferrari

QinX schreef op maandag 15 februari 2010 @ 05:28:
Als je de originele retail verpakking nog hebt, kun je zeggen dat je account is gehackt of whatever en vragen of ze je key kunnen releasen, je hoeft dan alleen een foto te maken van de verpakking om te bewijzen dat hij jouw key is, na het releasen kun je het dan gewoon doorverkopen.
Lijkt me nu niet de bedoeling dat we hier een beetje gaan meehelpen aan frauderen.

Los daarvan zal dan toch een van de versies geblokkeerd worden.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Of hou dat spel gewoon en doe niet zo moeilijk. Of wil je perse je 10 euro vangen, mij lijkt het al deze moeite niet waard iig..

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Fuelke schreef op maandag 15 februari 2010 @ 14:00:
[...]

Lijkt me nu niet de bedoeling dat we hier een beetje gaan meehelpen aan frauderen.

Los daarvan zal dan toch een van de versies geblokkeerd worden.
Ik ben het niet met je eens. Dit valt imo niet onder fraude maar dit is een (platformgerelateerde) issue waardoor je niet zelf het beheer hebt over je eigen spullen. Om hier dan via een creatief trucje wel de beschikking over te krijgen waarbij je zelfs bewijs op tafel legt dat je het legaal hebt aangeschaft, klinkt mij niet per definitie als grijs/zwart in de oren.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 11:40
Ik vraag me sowieso al een tijd af of dit juridisch gezien wel mag wat Steam doet. Bestaat er zoiets als "het recht op doorverkoop"?

Zelf heb ik ook wat Steam spellen die ik niet meer speel en graag zou willen weggeven (verkopen is zeker geen must) maar dat kan dus niet omdat ze gekoppeld zijn aan mijn steamaccount met spellen die ik nog wel speel.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

QinX schreef op maandag 15 februari 2010 @ 05:28:
De key releasen ze niet. Je krijgt terug toegang tot je account. Helaas.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Mij lijkt het voor de benodigde moeite niet je tijd waard.
Je kan namelijk de complete orange box (HL2+alle episodes+TF2) kopen voor €15,- (en dan niet ergens in azie maar gewoon bij de bart smit/game mania).

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48
Jejking schreef op maandag 15 februari 2010 @ 14:22:
[...]

Ik ben het niet met je eens. Dit valt imo niet onder fraude maar dit is een (platformgerelateerde) issue waardoor je niet zelf het beheer hebt over je eigen spullen. Om hier dan via een creatief trucje wel de beschikking over te krijgen waarbij je zelfs bewijs op tafel legt dat je het legaal hebt aangeschaft, klinkt mij niet per definitie als grijs/zwart in de oren.
Als Valve heeft bedacht dat je Steam-spellen niet meer door kan verkopen, en jij bent daarmee akkoord gegaan door een Valve-spel te kopen, dan heb je je daar aan te houden. Als jij dan trucjes gaat verzinnen om die regel te omzeilen, dan ben je niet legaal bezig, kan je lullen wat je wilt.

The devil is in the details.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 11:40
Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2010 @ 14:31:
Mij lijkt het voor de benodigde moeite niet je tijd waard.
Je kan namelijk de complete orange box (HL2+alle episodes+TF2) kopen voor €15,- (en dan niet ergens in azie maar gewoon bij de bart smit/game mania).
Misschien is de TS een hele arme student die elk dubbeltje moet omdraaien. Wellicht is de 15 euro voor hem wel veel geld.
Dat jij het niet de moeite waard lijkt wil nog niet zeggen dat dat ook voor een ander geldt.

Daarnaast ben ik wel benieuwd naar een oplossing. Zelf heb ik namelijk meerde steamspellen waar ik vanaf wil....
Mute schreef op maandag 15 februari 2010 @ 14:33:
[...]

Als Valve heeft bedacht dat je Steam-spellen niet meer door kan verkopen, en jij bent daarmee akkoord gegaan door een Valve-spel te kopen, dan heb je je daar aan te houden. Als jij dan trucjes gaat verzinnen om die regel te omzeilen, dan ben je niet legaal bezig, kan je lullen wat je wilt.
Maar nu vraag ik me dus af: Mag Valve/Steam (of welke software brouwer dan ook) een product uitbrengen en eisen dat de software niet word doorverkocht?

Ik zou dat vreemd vinden. Stel je voor dat die regel ook geldt voor tv's. Ben je na 6 jaar je tv zat, mag je hem niet doorverkopen omdat philips dat niet wil! :?

[ Voor 35% gewijzigd door ChojinZ op 15-02-2010 14:41 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:20
Jejking schreef op maandag 15 februari 2010 @ 14:22:
[...]

Alleen het gaat niet alleen over "spullen", maar ook om toegang tot een dienst. Een beetje te vergelijken met je lidmaatschap v/d golfclub proberen mee te verkopen met een set golfstokken. Dat laatste is je fysieke eigendom, dat eerste is een overeenkomst en daarmee kun je meestal niet zomaar doen wat je wil.

_██_
(ಠ_ృ)

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
nieuws: Bedrijf wil digitaal gekochte games tweedehands verkopen in de gaten houden. Vooralsnog is de enige optie je hele Steam-account te verkopen.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Tijdje geleden nog zo'n discussie geweest met nieuws: Rechtszaak over rechtmatigheid doorverkopen software gestart , er staan wat interessante dingen die grote overeenkomsten hebben met deze case, zoals hier bijvoorbeeld @ Sjaaksken in 'nieuws: Rechtszaak over rechtmatigheid doorverkopen software gestart' .
Inderdaad,

diegene die een inbreuk maakt op de licentie is de oorspronkelijke eigenaar, die zijn licentie afgestaan heeft op het moment van de verkoop. Wie ervaring heeft in de bedrijfswereld weet uiteraard dat een licentie-audit niet gedaan wordt op het aantal aanwezige cd's, maar op het aantal aanwezige licenties en fysieke installaties.

Het argument van AutoDESK is dus ongegrond en impliceert dat je zelfs geen "gebruiksrecht" verwerft, want je kan zelfs niet zelf beslissen wat je met je verworven gebruiksrecht doet. Als je een recht verschaft, horen daar bepaalde eigendomsrechten aan, je beschikt nl over het recht om het goed/dienst al dan niet te gebruiken. Doorverkopen maakt alleszins geen inbreuk op het auteursrecht, daar het gebruiksrecht overgedragen wordt op de nieuwe verwerver van het gebruiksrecht, en de oorspronkelijke bezitter dit gebruiksrecht afstaat. AutoDESK dient, indien het vermoed dat de eerste eigenaar toch nog de autoDESK software geinstalleerd heeft na verkoop van de licentie, via de normale weg (i.e. een audit) actie ondernemen tegen de maker van de inbreuk.

Dit is een toonbeeld van hoe auteursrecht misbruikt wordt om de rechten van de consument te beknotten. Misbruik verzwakt tevens de argumenten pro-auteursrecht, blijkbaar kan de industrie het niet laten om exorbitante eisen te stellen aan hun eigen klanten zodra de situatie zich daar ook maar een klein beetje toe leent.
Bedrijven schermen maar wat graag met termen als gebruiksrecht en verkooprecht. Laat je er niet door in de maling nemen, ook consumenten hebben genoeg rechten ;)

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
Atomsk schreef op maandag 15 februari 2010 @ 14:38:
[...]

Alleen het gaat niet alleen over "spullen", maar ook om toegang tot een dienst. Een beetje te vergelijken met je lidmaatschap v/d golfclub proberen mee te verkopen met een set golfstokken. Dat laatste is je fysieke eigendom, dat eerste is een overeenkomst en daarmee kun je meestal niet zomaar doen wat je wil.
De vergelijking is een beetje krom. Je kan de "spullen" perfect doorverkopen. Echter heb je met software altijd over gebruikrsrecht en het wordt technisch gezien nooit van jou. Het is dus meer dat je je lidmaatschap van de golfclub doorverkoopt met een lidmaadschap op het golfkarretje.

Xbox360 gamerprofile

Verwijderd

ChojinZ schreef op maandag 15 februari 2010 @ 14:28:
Ik vraag me sowieso al een tijd af of dit juridisch gezien wel mag wat Steam doet. Bestaat er zoiets als "het recht op doorverkoop"?

Zelf heb ik ook wat Steam spellen die ik niet meer speel en graag zou willen weggeven (verkopen is zeker geen must) maar dat kan dus niet omdat ze gekoppeld zijn aan mijn steamaccount met spellen die ik nog wel speel.
Steam is een platform waarbinnen jij bij aankoop van software bepaalde voorwaarden accepteerd. Ik ben het met je eens dat deze niet allemaal rechtsgeldig zijn, denk aan rechten als cooling-off period en "right to return faulty goods", wat wel in de EU consumentenrechten staat, maar in de Steam voorwaarden duidelijk wordt overtreden.

Echter, voor "het recht op doorverkoop" zou je ook het eigendom moeten hebben van hetgeen je doorverkoopt. Je hebt alleen een gebruikerslicentie, dus daarmee ook de bijbehorende beperkingen.

• KoningTuur
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-05-2022
En dan nu de praktijk! Ik koop Day of Defeat op ebay in the UK. Alles netjes ontvangen, maar Steam geeft geen thuis. Hun standpunt is als volgt:

Hello Arthur,
Thank you for contacting Steam
Support The buying, selling or trading of Steam
> accounts, games or CD keys is a> violation of the Steam Subscriber
> Agreement.>
> > Steam games cannot be transferred between
> users.>
> >
> > We will not be able to assist you with this
> request.>
> >
> > Please contact the seller about a
> refund.>
> >
Opmerking van de verkoper:

> >> Hi there. I had same slight annoyance as I
> got it through ebay also.>> You
> >> just have to contact Steam Support to say
> you have purchased it from>> another steam user and you are now the
> owner. I just had to scan the>> Serial
> >> number sheet and email it to them I think as
> proof I was the owner.>>
> >> Obviously please pass on my email of ....
> mk.co.uk if they need to>> contact me to say I passed it on to you and
> I'll be more than happy>> to. My steam user login is ....@.......
> sk.co.uk but that email is no>> longer in use, but just in case they need
> that too. They were pretty>> quick in
> > getting
> >> it transferred over from the original owner
> when i got it off ebay>> first time. let me know if I can be of
> further help. Regards ......

Ok, emails-adressen even weggeshopt. Kerel doet zijn uiterste best om dit voor elkaar te krijgen maar ik weet niet of dit gaat lukken. Ik hou jullie op de hoogte!
Pagina: 1