Vreemde DDR3 memory timings Toshiba L505-10M

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn naam is Robert en ben een trouwe lezer van het GOT-forum, dit is mijn eerste topic hier.

Ik heb een Toshiba L505-10M met 6 GB DDR3.
De standaard 500GB hdd heb ik onlangs vervangen voor een Intel Postville X25-M 80GB SSD. (bevalt erg goed!)

Mijn probleem/vraag is het volgende..

Mijn geheugen draait op 6-6-6-15 (400MHz) terwijl het op 7-7-7-20 (533MHz) zou moeten draaien.
Ik heb de timings met CPU-Z 1.53.2 beta en met Everest Ultimate 5.01.1700 gecontroleerd en ze geven beide hetzelfde aan.

Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/19/cpuzmemoryn.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img268.imageshack.us/img268/5410/cpuzspdv.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img641.imageshack.us/img641/875/everestw.jpg

Kan ik dit aanpassen met bv. MemSet of een ander programma?

Is dit net zoiets als Intel SpeedStep om de temp laag te houden, zo ja, wanneer werkt het geheugen dan wel op volle snelheid?

Hoop dat jullie mij wat wijsheid bij kunnen brengen. _/-\o_

Met vriendelijke groet,

Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Enige wat ik kan bedenken, sommige chipsets klokken lager als er dubbelzijdige dimm's gebruikt worden, ik heb geen idee of dat bij jou het geval is. Wat je zou kunnen proberen is om die 4 GB dimm eruit te halen en kijken of de 2 GB dan wel op 1066 draait.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterpro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05-2024

misterpro

Pretentious Bastard

DRAM:FSB verhouding wijzigen in BIOS.

zoals je merkt staat daar 2:1 (of 12:6 bij Everest)

FSB is 199.5 dus geheugen 399 Mhz (199.5 x 2 : 1 = 399)

zou geloof ik 8:3 moeten worden (199.5 x 8 : 3 = 532)

Overigens vreemd dat hij niet standaard geleverd is met dit juist ingesteld, want de specs op website geven wel degelijk 1066 Mhz aan

[ Voor 3% gewijzigd door misterpro op 15-02-2010 03:44 ]

A busstation is where the bus stops
A trainstation is where the train stops
On my desk, I've got a workstation...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MeNTaL_TO schreef op maandag 15 februari 2010 @ 03:03:
Enige wat ik kan bedenken, sommige chipsets klokken lager als er dubbelzijdige dimm's gebruikt worden, ik heb geen idee of dat bij jou het geval is. Wat je zou kunnen proberen is om die 4 GB dimm eruit te halen en kijken of de 2 GB dan wel op 1066 draait.
Bedankt voor je tip. Ik heb de 4GB module eruit gehaald, maar geeft nog steeds exact hetzelfde aan.. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollies
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-12-2024
in de bios moet je gewoon ff de dram:fsb ratio aanpassen naar 8:3, dus 533 mhz

Mijn Spec's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
misterpro schreef op maandag 15 februari 2010 @ 03:40:
DRAM:FSB verhouding wijzigen in BIOS.

zoals je merkt staat daar 2:1 (of 12:6 bij Everest)

FSB is 199.5 dus geheugen 399 Mhz (199.5 x 2 : 1 = 399)

zou geloof ik 8:3 moeten worden (199.5 x 8 : 3 = 532)

Overigens vreemd dat hij niet standaard geleverd is met dit juist ingesteld, want de specs op website geven wel degelijk 1066 Mhz aan
Bedankt voor de tip, maar ik kan in feite niks wijzigen in de bios (is laptop), op boot-volgorde, etc, na dan..

Met MemSet kan ik wel 6-6-6-18 instellen en dan draait ie ook niet op 457MHz, omdat ik nergens de tRC kan instellingen kan terugvinden in Memset.
Als ik de CAS# Latency (CL) wil instellen op 7 of 8, lijkt dit gelocked op 6. |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2010 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterpro

misterpro

Pretentious Bastard

BIOS update van 12/02/2010 al geinstalleerd? 't was misschien een foutje...

http://nl.computers.toshi...OSID=-1&driverLanguage=42

[ Voor 73% gewijzigd door misterpro op 16-02-2010 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
misterpro schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 01:18:
BIOS update van 12/02/2010 al geinstalleerd? 't was misschien een foutje...

http://nl.computers.toshi...OSID=-1&driverLanguage=42
Heb ik zojuist gedaan, maar zonder effect. Denk dat ik maar eens contact ga opnemen met Toshiba.
Of jullie moeten nog een tip hebben voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:32

Umbrah

The Incredible MapMan

HO WACHT HO....

Die T6600 CPU (tenminste, die CPU zit er standaard in volgens de site, ik neem aan dat je die gehouden hebt?) heeft een FSB van 200MHz (800 Quadpumped), je 400MHz (800MHz DDR) geheugensnelheid in dualchannel past daar perfect bij, je hebt een mooie 1:2 divider, en doordat je geheugen trager draait dan z'n max, kun je strakkere timings aan (naast dat je mogelijk iets zuiniger draait!). Niet alleen is 1:2 sneller dan "schevere" verhoudingen die zichzelf niet zo makkelijk laten delen door oneven aantallen, door de lagere timings ben je waarschijnlijk nog wat sneller uit (bij tijd is lager meestal beter).

Als je het mij vraagt; laat het lekker zo draaien. Ik zou juist stennis gaan schoppen als je WEL op 533 draaide met een 8:3 verhouding (die 3 past maar twee keer in 8, waarbij 8 "spill" heeft, oftewel: 2 ticks niets), en gare timings. Persoonlijk had ik het geheugen ook zo ingesteld, eigenlijk, als ik die laptop had ontworpen.

En dat het geheugen wel 1066 kan? Handig als je een keer een Penryn ergens tegen komt, die die behuizing kan koelen. Penryns hebben wel een 1066MHz Quadpumped FSB (oftewel: 266MHz). Hou de geheugenverhouding dan op 1:2 (laptops zijn eigenlijk nooit handmatig instelbaar, de verhouding staat meestal vast, en ze trekken de juiste timings dan meestal uit SPD, waar de enige instelling de command interval is van 1T of 2T), en je geheugen zal met slechtere timings wel die 533 gaan draaien.

[ Voor 25% gewijzigd door Umbrah op 16-02-2010 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de uitleg Umbrah! Nu is het duidelijk voor mij.
Blijf het toch raar vinden dat bij de specs 1066Mhz vermeld staat.
Met deze uitleg kan ik wel leven gelukkig.
Mvg.
Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterpro

misterpro

Pretentious Bastard

Als't mijn laptop was nam ik alsnog contact op met Toshiba.

Al is't maar om ze de oren van de kop te zagen. Als't niet op 1066 wilt draaien is dit gewoon valse reclame. Hadden ze net zogoed 1200 Mhz DDR3 kunnen adverteren, want dat kunnen je latjes ook met gemak. En nu draaien zo op geen van de 3 SPD's waarvoor ze rated zijn, maar trager dan alledrie (weliswaar met strakke timings)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:32

Umbrah

The Incredible MapMan

SPD readings zijn nou ook niet bepaald betrouwbaar, tegenwoordig wordt vaker zelfs XMP of EPP gebruikt. SPD is daarbij vaak een 'richtlijn'. Punt is echter: deze laptops zijn vaak zo ontzettend "OEM-med", dat zelfs die presets genegeerd worden, en geheugen niet alleen in vaste verhoudingen staat (waar 1:2 meestal de voorkeur heeft), maar ook met vaste timings, onafhankelijk van wat er ook ingestopt word.

Vandaar dat veel OEM's (en dat was zeker zo voor de komst van uniforme SODIMM's, toen had je nog zelfs specifiek Toshiba geheugen) aanraden om geheugen via hen te kopen, en er zijn slechts zelden QVL's beschikbaar. Ligt bij de desktop markt de QVL-bewijslast bij de moederbord/systeemfabrikant, is dat in de laptopwereld eerder andersom: een geheugenfabrikant moet een geheugen produceren met een lijstje waarop staat in welke laptops het werkt.

Over het "zeur bij toshiba" verhaal, er staat duidelijk dat de FSB 800MHz is. De gemiddelde tweaker weet dat OEM-laptops niet de standaard overclockbare asusplank is (sterker nog: 90% van de gevallen ontbreekt elke geheugen instelling), en dient dus ook te weten: dat geheugen draait waarschijnlijk op een snelheid die in lijn is met die FSB, waar de FSB de bepalende factor is.

Er staat letterlijk: DDR3 geheugen, 1066MHz. En volgens mij zit dat er ook in, daar kun je denk ik weinig over zeggen. Het kan waarschijnlijk ook gewoon op die snelheid werken (test het met een Penryn, hoewel je je garantie schend door een Penryn CPU in te bouwen, is meten natuurlijk altijd weten!), en het "zeuren" bij Toshiba zal er waarschijnlijk toe leiden dat ze je vertellen dat je gewoon hebt wat je beloofd is.

Het is pas een punt als je er achter komt dat er een "valse" SPD (en overige configuratie bits) staat op die SODIMM, maar om daar achter te komen, moet je je garantie schenden, en dan is het nog maar te vraag: hoeveel poten heb je om op te staan? Volgens mij geen een. Ik geef je net zo veel kans om dat te winnen, als dat ik je kansen geef om je 478GiB schijf te laten vervangen door een 500GiB exemplaar (let op de i er tussen, die is erg belangrijk!)
Pagina: 1