Deel van thuisnetwerk gesloten/beveiligd maken.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedeavond Tweakers,

Het volgende is het geval;
Ik ben op kamers gegaan, en ik zit nu met de volgende netwerksituatie:

Afbeeldingslocatie: http://i964.photobucket.com/albums/ae125/remybonke/netwerksituatie.png

De inkomende internet verbinding gaat dus eerst naar de meterkast, waar die naar de Thompsen Speedtouch 780 gaat. Vervolgens gaan er vanuit die router, 3 kabels naar de 3 kamers hier in het huis, 1 naar huisgenoot A, 1 naar huisgenoot B, en 1 naar mij. Aan de aansluiting op mijn kabel, zit nu eerst een Sitecom WL-340 gekoppeld, en vanuit daaruit heb ik een netwerkkabel naar mijn mediaspeler lopen, en 1 naar mijn laptop. Ook heb ik al een draadloos beveiligd netwerk opgesteld, waarvan ik alleen het wachtwoord heb. Echter zit ik met het volgende, ik zou graag willen, dat het netwerk, wat ik op mijn kamer heb, dus alles achter de Sitecom, beveiligd/gesloten is voor de andere huisgenoten. Nu is het namelijk mogelijk, omdat de AC Ryan op workgroup moet staan, en mijn laptop ook, dat zij er ook inkunnen, (in de Mediaspeler), en dit wil ik niet. Eerst had ik op de plaats van de Sitecom router, alleen een switch zitten, en dat werkte al helemaal niet. Toen kreeg ik de tip op het AC Ryan forum om hier een router te plaatsen, dit heb ik nu gedaan, alleen nu moet het netwerkverkeer naar mijn kamer, gesloten blijven van de andere 2 huisgenoten. Zij mogen mijn netwerk wel zien, maar er niet in.

Ik heb me zelf al behoorlijk ingelezen, en veel gezocht op Google vandaag en gisteren, maar ik ben tot nu toe nog geen oplossing tegen gekomen, het heeft waarschijnlijk te maken met de IP ranges van de router, ik heb ook toegang tot de Sitecom router, en kan hier ook het een en ander instellen, echter heb ik hier geen kaas van gegeten, en zou dus niet weten hoe en wat.

Als er iemand zo vriendelijk zou willen zijn om mij een beetje te helpen hiermee, dan zou ik daar heel blij mee zijn, mocht iemand meer informatie nodig hebben, dan zal ik dit uitzoeken/plaatsen.
Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 20:28

Grvy

Bot

Pin me er niet op vast; maar als je nou is een ander IP range neemt?
voorbeeld, jouw netwerk op 192.168.123.xx en dat van je huisgenoten op 192.168.1.xx

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorest0rm
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-09 14:05
Op mijn router kan ik macs filteren, is het niet een optie om alleen de mac adressen van je Mediaspeler en Laptop als veilig toe te voegen en de rest te blokkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik zou zelf een router/firewall neerzetten met jou aansluiting in de WAN poort en op de LAN poort zet je dan je eigen spullen. Zo ben je in iedergeval beschermd tegen je buren :-) ( Je moet alleen even zorgen dat je een ander subnet gebruikt dan de het speedtouch netwerk omdat anders je router niet kan natten/routeren

[ Voor 47% gewijzigd door raymonvdm op 14-02-2010 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 22:45
Koop een router, en zet die op je kamer, eventueel met firewall functie en klaar is kees.

Je hebt al een router staan zie ik, hoe is die ingesteld dan?
De kabel die jij van de Speedtouch krijgt moet je wel in je WAN poort doen he (die blauwe), ik denk dat je die nu gewoon in een van de switchpoorten (die gele) hebt gestoken, dan krijg je idd één netwerk.

Voor je eigen netwerk moet je dan inderdaad een andere subnet kiezen; 10.0.0.0/8, 172.16.0.0/12 of 192.168.0.0/16.

[ Voor 92% gewijzigd door enveekaa op 15-02-2010 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 20:28

Grvy

Bot

enveekaa schreef op zondag 14 februari 2010 @ 23:56:
Koop een router, en zet die op je kamer, eventueel met firewall functie en klaar is kees.

Je hebt al een router staan zie ik, hoe is die ingesteld dan?
De kabel die jij van de Speedtouch krijgt moet je wel in je WAN poort doen he, ik denk dat je die nu gewoon in een van de switchpoorten hebt gestoken, dan krijg je idd één netwerk.
offtopic; ik heb eenzelfde situatie als TS alleen dan omgekeerd; beneden (woonkamer pc etc) direct aangesloten op router (speedtouch) en heeft ip range van 192.168.1.xx boven een sitecom router en die geeft mijn PC een ip range van 192.168.123.xx. Volgens jouw bericht krijg ik dus dezelfde ranges als ik gewoon een lan poort gebruik op de sitecom router?

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 22:45
Jep :)

Je moet dan wel meerder lan poorten hebben op je router boven he, dan heb in principe een switch.
Ik heb me vorige post flink aangepast trouwens 8)7

[ Voor 111% gewijzigd door enveekaa op 15-02-2010 00:08 ]

Pagina: 1