Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 12:26
Sinds een paar dagen heb ik een Gigabyte GA-P55-UD6 mobo, met een Lynnfield Engineering Sample "i7 850" SPEC Q2AL. Na het geheel ingebouwd te hebben boot het echter niet. Geen beeld, geen piepjes, maar het slaat wel aan. Uiteraard netjes de Hangen en Opstarten troubleshooter geraadpleegd, maar dat bood helaas geen soelaas.

Ik krijg op de 7-seg displaytjes BIOS foutcode C1, wat duidt op geheugen. Ik heb helaas geen QVL geheugen liggen, maar wel getest met 4 verschillende soorten niet-QVL geheugen. Is de kans groot dat deze allemaal incompatible zijn? Ik ben nergens iets tegengekomen wat betreft kieskeurigheid van dit mobo.

De voeding verdenk ik niet, dat is een paar maanden oude CM Silent Pro 600W, die lijkt mij ruim voldoende in combinatie met 3 harddisks, bovenstaande setup en een 4890. Daarnaast heb ik getest met alles behalve de ATX stekkers losgekoppeld, gaf hetzelfde effect. Processor opnieuw geplaatst en socketpinnen gecontroleerd, allemaal in orde.

Ik heb geen eerdere ervaring met ES processoren, kan het (ondanks de C1 BIOS melding) een compatibiliteitsprobleem zijn? Ik zou denken dat de PC in dat geval wel zou starten maar verkeerde processorinfo weer zou geven? Zou iemand met wat meer ervaring op dit gebied hier eens licht op willen schijnen? Ik heb helaas geen andere processor voor handen om mee te testen.

Verdere symptomen: zonder geheugen valt de pc vrijwel meteen na het aanslaan uit, met één reep blijft hij iets langer aan maar valt na een seconde of 5 uit, met twee of meer repen blijft hij aan maar start hij niet. Vond ik ook wel opmerkelijk.

In het kort:
Is iemand bekend met de geheugenkieskeurigheid van de P55-UD6?
Is de kans heel groot dat 4 verschillende sets niet QVL geheugen niet werken? (Ik ben dit sinds de K7S5A, die ook in de troubleshooter als moeilijk vermeldt staat, niet meer tegengekomen en ik sleutel toch aan zo'n 50 pc's per maand).
Hoe zit het met moederbordcompatibiliteit van Engineering Sample processoren? Is er iets speciaals om op te letten?
Komt iemand het rare verschijnsel, met het wel of niet starten met 0, 1 of 2+ repen geheugen, bekend voor?

[ Voor 7% gewijzigd door TimTimX op 18-02-2010 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:37
Heb je de nieuwste bios al eens geprobeerd?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
Heb ik inderdaad aan gedacht, maar ik heb dus jammergenoeg geen andere CPU om te testen en mee te flashen. Ga ik proberen te regelen, ik was benieuwd of er misschien nog andere ideeën zijn.

Kan iemand trouwens die verschrikkelijk irritante spelfout uit de topictitel halen?|:(

[ Voor 17% gewijzigd door TimTimX op 14-02-2010 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

WhiteDragon schreef op zondag 14 februari 2010 @ 23:45:
Kan iemand trouwens die verschrikkelijk irritante spelfout uit de topictitel halen?|:(
Kun je zelf aanvragen via een topicreport, in te dienen via het Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif symbool links boven.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:16

Thandor

SilverStreak

Ik zou denken dat de PC in dat geval wel zou starten maar verkeerde processorinfo weer zou geven?
Nee, dit is niet altijd het geval. Soms start het systeem met een engineering sample processor simpelweg niet op, anderzijds werkt het 100% stabiel en soms werkt het wel maar niet stabiel. Het kan inderdaad ook gebeuren dat het moederbord de processor niet herkent, maar wel zonder problemen laat werken :).

Wat het geheugen betreft kan ik je niet verder helpen. Ik denk dat je op zoek moet naar ander geheugen of een andere CPU om het te testen. Het Kingston ValueRAM is inderdaad gangbaar geheugen dus de CPU is het meest verdacht.

De 'C1' POSt-code kan trouwens ook komen bij een onstabiele (danwel unsupported) CPU. Als de CPU op het moment van het 'in kaart brengen van het geheugen' crasht dan zal de geheugen-gerelateerde POST-code door de CPU veroorzaakt worden.

Titel is gefixed ;).

[ Voor 23% gewijzigd door Thandor op 14-02-2010 23:55 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
gambieter schreef op zondag 14 februari 2010 @ 23:46:
Kun je zelf aanvragen via een topicreport, in te dienen via het [afbeelding] symbool links boven.
Kon ik in eerste instantie niet vinden, bedankt voor de tip!
Thandor schreef op zondag 14 februari 2010 @ 23:51:
Nee, dit is niet altijd het geval. Soms start het systeem met een engineering sample processor simpelweg niet op, anderzijds werkt het 100% stabiel en soms werkt het wel maar niet stabiel. Het kan inderdaad ook gebeuren dat het moederbord de processor niet herkent, maar wel zonder problemen laat werken :).
Dat is met zo'n exotisch onderdeel inderdaad niet eens zo onwaarschijnlijk. Zo had ik er zelf nog niet zo over nagedacht.
Wat het geheugen betreft kan ik je niet verder helpen. Ik denk dat je op zoek moet naar ander geheugen of een andere CPU om het te testen. Het Kingston ValueRAM is inderdaad gangbaar geheugen dus de CPU is het meest verdacht.
Ander geheugen is onderweg, processor zal ik even moeten proberen te lenen op het werk.
De 'C1' POSt-code kan trouwens ook komen bij een onstabiele (danwel unsupported) CPU. Als de CPU op het moment van het 'in kaart brengen van het geheugen' crasht dan zal de geheugen-gerelateerde POST-code door de CPU veroorzaakt worden.
Klinkt inderdaad erg logisch! Hopen dat het niet zo ingewikkeld is.
Titel is gefixed ;).
Thanks ;)

[ Voor 12% gewijzigd door TimTimX op 15-02-2010 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
Subtiel schopje. Mag na 24 uur, toch?

In afwachting van het geheugen, heeft iemand nog wat meer ervaring met compatibiliteit tussen engineering samples en moederborden?
Ik zie, zeker in de overclocking topics, toch een behoorlijk aantal mensen met engineering samples. Het lijkt me voor de hand liggend dat deze niet op de officiële CPU support lijsten van de fabrikanten staan. Is dit puur trial and error of zijn er dingen om op te letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal niet weten waarom het niet zal starten ?

Als de engineer sample de zelfde spanning en bus gebruik hoor de moederbord gewoon te starten .
Zeker als de sample een versie is die in massa product word aan geboden (zelfde type zoals een wolfdale cpu)

In de p3 tijdperk was de moederbord wel afhankelijk van de cpu string in de bios .
Als je een celly er in deed weiger de bord zonder bios update

In de tijd van nu word de cpu uitgelezen via de pinnen op de socket .
Via dat herkend de bios de cpu en krijg je een naam .
De spanning en de bus worden ook bepaald door de pinnen van de cpu
Vandaar dat er nu ook pin mods zijn voor non overklok borden .

Geen bios string dan word er gezegt onbekende cpu druk f2/del om door te starten .

Waar je wel mee moet opletten is dat als de bord geen bios update heeft van een nieuwe type cpu
Zie voorbeeld .

Bios gaat maar tot conroe cpu die van en tot een bepaald voltage gaat .
En je zet er een wolfsdale cpu in die lager voltage gebruik
De bord dan niet via de pinnen de juiste waarde kan instellen .
De bios gaat dan weigeren om te starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 20:49:

Waar je wel mee moet opletten is dat als de bord geen bios update heeft van een nieuwe type cpu
Zie voorbeeld .

Bios gaat maar tot conroe cpu die van en tot een bepaald voltage gaat .
En je zet er een wolfsdale cpu in die lager voltage gebruik
De bord dan niet via de pinnen de juiste waarde kan instellen .
De bios gaat dan weigeren om te starten
Voor zover ik weet is de i7 8xx serie (zonder IGP) de "oudste" generatie, die zou toch af-fabriek wel ondersteund worden? De processor is een i7 850, niets meer dan een i5 750 met HT voor zover ik weet.

QVL geheugen hielp helaas niet, eens kijken of ik een test-cpu kan regelen en dan eventueel BIOS kan updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 20:49:In de tijd van nu word de cpu uitgelezen via de pinnen op de socket .
Via dat herkend de bios de cpu en krijg je een naam .
De spanning en de bus worden ook bepaald door de pinnen van de cpu
Vandaar dat er nu ook pin mods zijn voor non overklok borden .
Totdat je een CPU hebt met een onbekende CPUID of PatchID (dus niet alleen pin-outs, de FSB kan wel middels pinnen gedetecteerd worden), dan loopt het ook fout. Op dat moment weet het BIOS geen raad met multipliers, voltages en/of de CPU naamgeving. Je bent dan aangewezen op goede hoop en een BIOS dat standaard met redelijke settings op de proppen komt.

Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld Intel's 'naamloze' 3,73GHz Xeon 'Irwindale' met een socket 604 CPUID, onbekende PatchID en in een LGA775 packaging. Het resultaat is dat veel moederborden, waaronder Intel's eigen engineering sample moederborden, de CPU simpelweg niet draaiende krijgen. Uitzondering is de Gigabyte P35-DS3 die de CPU als een 6.00GHz CPU ziet (maar instelt op 3,73GHz met 2V). Op dat moment zijn bugs (want die zitten ook in CPU's ;)) nog niet aan de orde gekomen en krijg je Windows niet opgestart alvorens je een aantal zaken (Virtualization Technology bijv.) uitzet.

In hoeverre dit geldt voor WhiteDragon's Q2AL durf ik niet te zeggen :). Mocht je een andere CPU hebben waar het systeem wel mee werkt, probeer dan in ieder geval een reeks BIOS settings uit (VT, HT, Turbo mode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
Thandor schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 21:46:
In hoeverre dit geldt voor WhiteDragon's Q2AL durf ik niet te zeggen :). Mocht je een andere CPU hebben waar het systeem wel mee werkt, probeer dan in ieder geval een reeks BIOS settings uit (VT, HT, Turbo mode).
Hoe bedoel je BIOS settings uittesten? BIOS waarden locken zoals het zou moeten zijn met de Q2AL? Blijven switchen tussen de CPU's en met de werkende steeds een waarde aanpassen totdat de andere werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

WhiteDragon schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 22:20:
[...]

Hoe bedoel je BIOS settings uittesten? BIOS waarden locken zoals het zou moeten zijn met de Q2AL? Blijven switchen tussen de CPU's en met de werkende steeds een waarde aanpassen totdat de andere werkt?
Inderdaad :). Kost wat moeite en is niet handig in de praktijk (wat als het BIOS zich reset of iets dergelijks, dan heb je de andere CPU nodig) maar je kunt daarmee proberen om de CPU werkende te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
Kijken of ik mijn hand kan leggen op een andere procesor dan:) Mijn dank is groot!
Pagina: 1