MSI 6167 en SoftFSB ...

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Steenvoorde
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-08 21:36
Aangezien ik een MS6167 heb, kan ik de FSB niet klokken. MSI levert een standaard prog. met hun Mobo mee genaamd Busracing. Hiermee kan je realtime de FSB-snelheid instellen. Helaas wordt de 6167 (volgens mij) niet ondersteund (hij komt niet in het menu voor, dus ...) :(

Dan maar dat SoftFSB van H.Oda. Hiermee kan ik de FSB makkelijk lager klokken, en WCPuid detecteert dan ook netjes de andere FSB snelheid. Nu nog eens proberen 'm hoger te zetten. Dus niet! Helemaal vast gelopen, geen land meer te bezeilen. Stekker eruit dan maar en rebooten.

Nu zijn er 3 opties:

1. Dat proggie van de H.oda is brak.

2. Mijn MS6167 is brak.

3. Ik moet wat in m'n bios wijzigen. Is wel wat voor te zeggen: misschien is dat een beveiliging zodat het Mobo niet opgeblazen wordt door een of andere Computer Idee! lezer. ;)

Wie heeft er ervaring met een MSI 6167 en wil mij helpen ???

Mijn systeem:

- MSI 6167 (Bios v1.5)
- K7 600@750 (Met GFD), Cache 1/2
- 256 Mb PC-100
- AHA 2940 UW
- Seagate Medalist UW 9.1 Gb
- 3DBlaster TNT2 Ultra

Verwijderd

Dat bord heeft maar 2 standen: 100 en 133. Bij 133 heb je 0.0% kans, dus 100 is je enige optie, welke programma's of bios-opties je ook gebruikt. (Busracing en SoftFSB zijn ook niet bedoeld voor de MSI 6167)

(Het verbaast me eerlijk gezegt dat je hem omlaag hebt gekregen)

• Steenvoorde
Wat? kan dat ding ook 133Mhz. ??? Er is toch geen enkele Athlon die op 133 draait? Zeker ook autodetect op de MSI. Bah :(. Ik had wel meer van dat moederbord verwacht.

Die MS 6167 wordt wel ondersteund in SoftFSB, hij staat er tenminste wel bij. Enne, de H.oda wil liever ook niet gemeeld worden, dus die laat ik maar met rust.

Misschien andere mensen die wel een hogere FSB gekregen, op wat voor manier dan ooK???

Verwijderd

Nope, onmogelijk, alleen de K7M en nieuwe KX133 chipsets kunnen dat.

Verwijderd

Ahum.

Ik ben de happy owner van de MSI 6195 (K7 PRO) en die kan dat lekker ooook.

• Steenvoorde
Ik snap nog steeds niet waarom die H.oda die MS6167 wel in zijn programma heeft gezet terwijl het helemaal blijkt te werken. :(

Zo kan ik ook wel een heftig overklok-programma schrijven:

function(SoftFSB) {

if set_FSB > 100
crash_win(hard);
else
say ("H.oda rulez !!!")
do_nothing(loop);
endif;
}

:)

Toch maar weer verder proberen ...

=zucht=

Verwijderd

De eerste stap na de 100MHz voor het MSI6167 klokchippie (ICS 9248AF-64) is 120MHz. Onhaalbaar dus, want dat kan de hele AMD chipset al niet aan (bij mij wordt de 751 op een ASUS K7M ook al instabiel boven de 105MHz, en boven de 110Mhz is er geloof ik nog niemand gekomen met de AMD chipset).

De MSI is gewoon niet echt geschikt om de FSB te overklokken, maar dat wist je waarschijnlijk al voor je hem kocht (is tenminste echt overal al rondgebazuind).

H. Oda zet hem er gewoon voor de volledigheid bij in z'n softFSB.

Voor de liefhebber:
Toch heb ik zelf nog wel een heel klein beetje nut van de optie:

Underclocken naar 90MHz is namelijk wel mogelijk!
Ik heb mijn Athlon-550 omgesoldeerd naar de 750MHz. Daarbij moest ik de cache-divider van 1/2 naar 2/5 zetten. Da's jammer, want sommige programma's zijn nu eenmaal toch aardig van de cache afhankelijk.
Ik dat geval kan ik nu softwarematig het volgende doen: ik zet de FSB op 90MHz (ipv 750MHz draait mijn Athlon dan op 675MHz) en dan kan de de cache (met dat andere progje van H.Oda) naar 1/2, dat haalt ie net!

Met de muliplier had ik nl alleen 650MHz of 700MHz in kunnen stellen. De 700Mhz deed het helaas niet niet met de cache-divider op 1/2, dus dan was het maximum 650MHz op 1/2 geweest.

Niet dat ik er echt veel aan heb trouwens, want op 750 met de cache op 2/5 en de bus op 100MHz is ie bijna altijd sneller. Maar het blijft grappig voor een tweaker om dit soort dingen te proberen...

Dus geen gezeur over Oda he, die gast levert leuke tooltjes en het kost helemaal niets.

• Steenvoorde
Tuurlijk heb ik niets tegen die Oda, ik geef nu eenmaal graag iemand anders de schuld van mijn eigen problemen ;). Zijn Wcpuid heeft mij al vele diensten bewezen met mijn Abit BF6 met PII400@500. Nouja, vooruit dan maar: Hulde aan H.oda !!!

en nu

Rekensommetje:

mijn K7-600 draait nu op 750Mhz. met een cache divider van 1/2. Die cache draait dus op 375Mhz. Ik heb er zo'n Computernerd GFD op geprakt met een L2-controller. Een 2/5 divider zit er niet in voor mij (bareuh :() dan maar 1/3. Dat wordt dus 3*375=1125Mhz. voordat ik op mijn huidige cache snelheid terug kom, dus niet !!! of 600/2=300 en 300*3=900. Pas bij de 900 Mhz. zit ik weer op mijn orginele cache snelheid die ik bij 600Mhz. had met een 1/2 cache div. Weet iemand misschien of ik met de L2-cache prog van de H.oda wel 2/5 kan halen, ook al kan ik het niet op mijn proc instellen?

Anders ga ik maar nadenken over een heeeele goede koeling...

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Als je wel kunt onderklokken kun je toch met 8 0f 8.5x90 opstarten en in windows met CPUA2 de cache op 2/5 zetten en met SFB dan weer op 100 zetten?

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

Verwijderd

gdew:

Nee, dat is nou zo dom van die MSI-mensen, je kunt in de bios helaas NIETS instellen, dus boot ie altijd met 100MHz :(

Verwijderd

Steenvoorde:

Als je vanaf de 750MHz met 1/2 cache-divider naar de 1/3 cache-divider gaat, begint dat te lonen bij ongeveer 800 a 850 MHz. En dat zou je best eens kunnen halen.

Als je een GFD met cache-tweak hebt, stel je toch die 1/3 in, gooit het voltage (1.75/1.80v bij een .25 core, 1.9/1.95v bij een .18 core) en de multiplier omhoog (8x of 8.5x) en kijkt of ie het redt.

En als je dan geboot hebt met de 1/3 cache-divider, kun je hem met dat H.Oda-tooltje gewoon weer even op 2/5 terugzetten! Heb je toch je 2/5 divider, en je hogere frequentie. De cache-snelheid heb je dan inderdaad pas gelijk aan je "750MHz origineel" bij 938 MHz, maar ja de extra hoge frequentie compenseert of overtreft dat wel weer, zeker als je de 850MHz kunt halen.

En dan even testen natuurlijk wat je meest gebruikte software doet (sneller of langzamer)?

De distributed.net koe bijvoorbeeld is 100% lineair met de frequentie en onafhankelijk van de cache-snelheid, dus die loopt bij 850 MHz ruim 13% sneller. En die wordt bij mij 24 uur per dag gebruikt dus... ;)
Pagina: 1