Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:02
Nou ik ben al weer enkele dagen opzoek naar een nieuwe router en ik kom 2 hele leuke tegen alleen allebei missen ze 1 van me harde eisen. En als eerste zal ik die eisen eerst even vermelde. 1 voor de eis is een harde eis, 2 ervoor is secundair en 3 is leuk mee genomen ;)

1 100Mbit + Wan-Lan throughput
2 100Mbit+ LAN-WAN throughput
1 IEEE 802.11N en dan wel graag de 300Mbit versie maar 150 zou ook mogen ;)
1 Voip aansluiting (RJ11) waarbij je dus SIP providers in je router kunt instellen liefst 2 of meer providers.
1* GBit lan poorten (1 gbit poort en de rest 10/100mbit zou ook mogen)
1 VPN endpoint.
3 Dual WAN (adsl met ethernet poort OF 2x ethernet poort, met 2e wan bedoel ik geen 3g of HSDPA ;) )

Nou zoals je ziet is het een aardig wensen lijstje. En het budget is max 250 euro.
De kandidaten die net NIET voldoen zijn:

Draytek 2130n
Reden: deze heeft een VOIP mogelijkheden de rest van me harde eisen is goed.

Draytek 2820Vn
Reden: 73Mbit throughput via NAT en mocht ik dus ook sneller internet hebben dan kan dat een probleem worden en voor zo'n berg geld wil ik dat voorkomen.
Overigens wel een + punt dat deze router ADSL en ethernet WAN heeft.

Verder kwam ik ook wel een D-Link DIR-855 tegen maar deze heeft naast de VOIP ook geen VPN server aanboord dus deze valt af. De Draytek 2930 VSN is ook geen geschikte kandidaat omdat deze dus geen gbit lan/ wan heeft. WAN -> lan is overigens wel 97Mbit dus kwam wel in de buurt.

In dit topic Snelle Dual WAN Router staan wel leuke suggesties alleen allen zonder VOIP. En omdat ik nu al weer een middag er niet verder mee kom wil ik toch hier eens de hulp gaan inschakelen ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor 50 euro een VoiP kastje (ATA adapter) in een Ethernet poort prikken. Kan je twee telefoons aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 19:59:
Voor 50 euro een VoiP kastje (ATA adapter) in een Ethernet poort prikken. Kan je twee telefoons aansluiten.
Ik zou dat toch liever in de router hebben. Scheelt een hoop gedoe (nat, qos en dergelijke is dan toch beter geregeld voor voip) en een kastje. Dan zou ik eerder een router met voip kopen en een gigabit switch er achter hangen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Punt is dat ik bij een goede WAN - lan router tegen aan loop is vaak ook het VOIP verhaal. Neem bv de Vigor 2130N op alle gebieden goed behalve het VOIP stukje :(
Heb vanmiddag ook al draytek gemailed of er van dat type geen voip variant van komt of van de 2820VN geen snellere editie (wan - lan) Dus een soort van 2830VN ;)
Dus een losse switch is geen probleem maar dan blijf je met het WAN -> lan verhaal zitten wat onder de 100Mbit blijft steken.

[ Voor 16% gewijzigd door The-Source op 14-02-2010 20:07 . Reden: was ff wat vergeten te typen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je het op de toekomst koopt moet je ook rekening houden met dingen als ipv-6. Ik denk dat het goedkoper is voor nu om de gigabit wan te laten voor wat het is en als dat de standaard is en je verbinding 100 mbit+ is hier nog een naar te kijken. Tegen de tijd dat dit soort verbindingen breed verkrijgbaar zijn is gbit wan toch wel de standaard voor elke router.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Heb antwoord gehad van Draytek en de combi die ik graag zou willen komt in ieder geval niet op korte termijn beschikbaar. Er komt wel een 2920 uit maar deze gaat geen Voice krijgen dus daar hoef ik niet op te wachten. Daarnaast heeft deze wel Gbit poorten.
Wat ik zelf al dacht en dat werd overigens ook door de support bevestigd is dat de 2820VN voor mij de beste optie is. Mits er natuurlijk hier nog iemand me op een alternatief zou kunnen wijzen.
Over het algemeen zal de 73Mbit throughput ook wel genoeg moeten zijn. 2x ADSL kom ik niet verder dan 35Mbit en een Ziggo 50Mbit + adsl zou ook nog binnen de grenzen blijven ;) En op het moment dat hier glasvezel komt en/of Ziggo voor een aardig prijsje nog sneller internet aanbied dan moet ik maar weer eens gaan kijken naar een andere router.

Pagina: 1