Kan het dat 3 modules v. OCZ Triple Channel Kit slecht zijn?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffy1966
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-09 15:09
Ik heb het moederbord GA-EX58-UD5.
Geheugen is OCZ Triple Channel Kit / PC3 12800 / Gold Series, 6GB (3x2048MB) OCZ3G1600LV6GK.
De processor is de Intel Core i7 920.
Heb niets overklokt.
In het bios gebruik ik de default instellingen, behalve voor onderstaande dat zo moest ingesteld worden volgens OCZ.
Het geheugen staat op 8-8-8-24; tRFC=88; DRAM Voltage=1,66 volt; QPI/Vtt Voltage=1,34 volt
bclk is ingesteld op 133Mhz en de memory multiplier op x12
uncore frequentie is 3200Mhz

Bij mijn eerste geheugenkit had ik een defecte module, deze gevonden met prime95 en memtest 86+ version 4.00
Deze module gaf reboots en freezes met prime95, en freezes bij memtest86+.
Ik had deze modules apart en in hetzelfde slot getest.
Heb deze kit RMA mogen sturen en heb nu een nieuwe ontvangen.

Om zeker te zijn dat deze nieuwe kit in orde is ging ik deze direct ook eens testen met prime95. Ik heb de laatste versie van prime95 en deed de "blend" torture test. Dit gaf al fouten. Dan ging ik dus elk geheugen apart testen met prime95. Met de eerste module had ik 6 slechte workers van de 8 (standaard instelling zijn 8 workers, dacht ergens gelezen te hebben dat dit ook 8 moest zijn voor een i7 core). De tweede module had 1 slechte worker, en de derde module was in orde.
Met slechte workers bedoel ik dat deze workers gestopt werden en een foutmelding gaven waaronder andere ook dit instond:
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4

Hierna heb ik de modules ook apart en in hetzelfde slot getest met Memtest86+. Hier krijg ik bij alle drie de modules errors.
Bij de eerste module had ik na de eerste 8 uur maar één error. Ben dan gaan werken en als ik terug thuis kwam had deze ondertussen 19u gedraaid en had ik plotseling 115 errors.
Bij de tweede module had ik na 2 uur één error, en na 14 uur stond deze op 4 errors.
Bij de derde module, die in prime95 in orde was, kreeg ik pas een error na ongeveer het zevende uur van de test. Na 14 uur stond deze nog op één error.

Kan het zijn dat het geheugen in orde is en deze fouten door iets anders komen? Want ik vind het eigenaardig dat bij een paar modules pas (meerdere) fouten komen na meerdere uren.

Ondertussen ben ik module 1 opnieuw aan het testen in een ander slot. Na een uurtje of 8 had ik nog altijd één error. Nu na 15 uur heb ik 3 errors.

module 1 na 8 uur: 1 error
Afbeeldingslocatie: http://i362.photobucket.com/albums/oo62/ijskonijn34/OCZ/module1na8uur.jpg

module 1 na 19 uur: 115 errors
Afbeeldingslocatie: http://i362.photobucket.com/albums/oo62/ijskonijn34/OCZ/module1na19uur.jpg

module 2 na 2 uur: 1 error
Afbeeldingslocatie: http://i362.photobucket.com/albums/oo62/ijskonijn34/OCZ/module2na2uur.jpg

module 2 na 14 uur: 4 errors
Afbeeldingslocatie: http://i362.photobucket.com/albums/oo62/ijskonijn34/OCZ/module2na14uur.jpg

module 3 na 14 uur: 1 error
Afbeeldingslocatie: http://i362.photobucket.com/albums/oo62/ijskonijn34/OCZ/module3na14uur.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Staan deze DIMMs in de QVL van dit bord? Je schrijft er namelijk niets over :o

Zo ja is iets mis, zo nee zit het er gewoon dik in dat het allemaal niet compatibel is met elkaar...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffy1966
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-09 15:09
Daar moet je niet altijd vanuit gaan.
Er staat: "Memory modules listed below are for reference only. Due to massive memory models on the market, we can only verify some of them."
Als je alleen mag kopen wat op die lijst staat ben je snel rond.

Als de fabrikant van het geheugen aangeeft dat het geschikt is, zou dit toch ook zo mogen zijn zou ik denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:58

Bolletje

Moderator Harde Waren
Maar OCZ's staan er volgens mij bekend om dat ze niet altijd werken met alle moederborden. Meestal is dat echter met Asus borden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

buffy1966 schreef op zondag 14 februari 2010 @ 21:01:
Daar moet je niet altijd vanuit gaan.
Er staat: "Memory modules listed below are for reference only. Due to massive memory models on the market, we can only verify some of them."
Als je alleen mag kopen wat op die lijst staat ben je snel rond.
Op die lijst staat het geheugen dat zeker werkt. Geheugen dat er niet op staat kan werken, maar KAN ook problemen geven. Test het spul eens op een ander moederbord waarbij het wel in de QVL staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-09 13:40
Bolletje92 schreef op zondag 14 februari 2010 @ 23:41:
Maar OCZ's staan er volgens mij bekend om dat ze niet altijd werken met alle moederborden. Meestal is dat echter met Asus borden.
Juist OCZ - Gigabyte is gen geweldige combi. Bij Asus weet je het inderdaad ook nooit :Y)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:42
Wat me sowieso opvalt is dat je C.P.U op 2660 i.p.v. 2666mhz draait, en dat er 4.7 i.p.v 4.8G/T staat.

Dat klopt niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Macros4 schreef op maandag 15 februari 2010 @ 09:15:
Wat me sowieso opvalt is dat je C.P.U op 2660 i.p.v. 2666mhz draait, en dat er 4.7 i.p.v 4.8G/T staat.

Dat klopt niet..
Waarschijnlijk gewoon een verkeerde afronding of instelling in de bios. Niet iets om je direct druk over te maken.
Pagina: 1