Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor een ruis door mijn geluid heen. Dat geldt met name spraak, zang en prominente instrumenten zoals viool. De ruis volgt de spraak nauwgezet.
Het ligt niet aan mijn boxen, Harman Kardon Soundsticks II. Die heb ik al verwisseld voor andere Harman Kardons Soundsticks II.
Het ligt ook niet aan mijn speler, WinAmp. Ik heb de nieuwste versie gedownload. Ook de driver van mijn geluidskaart is de nieuwste versie.
Ik hoor alleen ruis als ik muziek van mijn harddisk afspeel. Als ik een cd speel in mijn computer, klinkt alles helder. Ik heb drie harde schijven, en alle drie geven eenzelfde ruis.
Ik heb moederbord MSI 965 NEO-F DDR2-800 PCI-Ex ATX met een on-board geluidskaart van Realtek.
Ik gebruik Windows Vista. Als het nergens aan ligt, waar kan het dan aan liggen? Wie kan me helpen?
Alvast bedankt.
Mark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Is ook het telkens een andere file?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Probeer eens de cd te rippen met EAC of desnoods iTunes en test dan nog eens. wellicht dat de ruis in je bron zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Waar het aan ligt? De onboard geluidskaart.
Waarschijnlijk is het een soort van overspraak tussen de datalijnen op je moederbord.

Losse geluidskaart zou dit op kunnen lossen.

[ Voor 15% gewijzigd door job op 14-02-2010 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb heel veel verschillende muziekfiles beluisterd, sommige gedownload, sommige geript, sommige flac, sommige mp3, sommige live, sommige studio, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een cd geript met Nero (geript naar wav en toen mbv Trader's Little Helper geconverteerd naar flac). Als ik de cd speel in mijn computer klinkt het prima. Als ik de flac afspeel... weer die ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:59
En als je de wav speelt? Als die niet ruist dan ligt het aan de wav -> flac conversie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

speelt de cd digitaal, of analoog !

(trek de audiokabel los dan merk je het snel zat) ik denk namelijk dat die analoog buiten de d/a conversie van je geluidskaart gaat

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op zondag 14 februari 2010 @ 15:50:
Waar het aan ligt? De onboard geluidskaart.
Waarschijnlijk is het een soort van overspraak tussen de datalijnen op je moederbord.

Losse geluidskaart zou dit op kunnen lossen.
Betekent dit dat het misschien opgelost is als ik een nieuwe geluidskaart koop?
En kan dat ook een externe geluidskaart zijn?
Sorry hoor, maar ik weet er niet veel van (en begin na inmiddels al enkele weken ruis een beetje wanhopig te worden - gelukkig wist mijn vrouw van dit forum!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 15:57:
Ik heb een cd geript met Nero (geript naar wav en toen mbv Trader's Little Helper geconverteerd naar flac). Als ik de cd speel in mijn computer klinkt het prima. Als ik de flac afspeel... weer die ruis.
Oeps, sorry hoor, maar bij nader inzien hoor ik de ruis net zo goed als ik een cd speel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Een externe/andere geluidskaart kan je probleem nog steeds verhelpen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Test de audio bestanden eens op een andere pc. :)

Mijn videokaart ruist, piept en suist ook bij HD activiteit. Bij cpu activiteit gaat hij vooral suizen.
Met een koptelefoon goed te horen, met speakers nauwelijks maar het is er wel. Sluit ik de boel optisch aan op mijn versterker.. weg zijn de geluiden. Bij mij wordt het dus veroorzaakt door overspraak. Een losse geluidskaart zou dit op moeten lossen, maar omdat ik mij er niet aan erger en vooral via de versterker luister doe ik er niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skndd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-06 19:46

skndd

aka skeej

Volgens mij komt het verschil in noise tussen je CD speler en HD omdat je waarschijnlijk je CD speler met zo'n klein connectortje op je geluidskaart aangesloten hebt. In dit geval doet de CD-speler al een groot deel van de geluidsverwerking (is het signaal op dat kabeltje niet zelfs al analoog?) en krijgt je geluiskaart dus niet eens de "kans" om noise toe te voegen. Een betere losse geluidskaart is inderdaad de oplossing, maar als je echt hevige interferentie in je PC hebt (kan aan voeding, videokaart of moederbord liggen) dan gaat een simpel kaartje misschien ook nog hoorbare noise opleveren.

edit: Ah, je hoort de ruis ook gewoon met een CD. Tja, dan is het gewoon een kwestie van een degelijke geluidskaart kopen. Misschien kun je voor de zekerheid maar beter voor een (simpele) usb geluidskaart gaan.

http://tweakers.net/price...IklbTj1-hgfl47Di1aY933_Aw

Zo'n Terratec Aureon van 17 euro kan al voldoende zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door skndd op 14-02-2010 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

skndd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 16:10:
(is het signaal op dat kabeltje niet zelfs al analoog?)
Ligt eraan welke je gebruikt (2 pins= digitaal, 4 pins = analoog). Al heb ik de laatste 5 jaar geen pc meer gezien waarbij iemand die kabeltjes aangesloten heeft.
Sinds windows xp gaat de datastream van je cd-rom namelijk via de ata/sata kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

job schreef op zondag 14 februari 2010 @ 16:11:
[...]

Ligt eraan welke je gebruikt (2 pins= digitaal, 4 pins = analoog). Al heb ik de laatste 5 jaar geen pc meer gezien waarbij iemand die kabeltjes aangesloten heeft.
Sinds windows xp gaat de datastream van je cd-rom namelijk via de ata/sata kabel.
ik was de idd 2 pins vergeten

Je hebt dus 2 digitale versies.
een spdif
je processor die het via de ide/(s)ata bus leest

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
skndd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 16:10:
Ah, je hoort de ruis ook gewoon met een CD. Tja, dan is het gewoon een kwestie van een degelijke geluidskaart kopen. Misschien kun je voor de zekerheid maar beter voor een (simpele) usb geluidskaart gaan.

http://tweakers.net/price...IklbTj1-hgfl47Di1aY933_Aw

Zo'n Terratec Aureon van 17 euro kan al voldoende zijn.
Dat klinkt goed. Ik vermoed dat je gelijk hebt en dat het aan de geluidskaart ligt. Als het zo weinig kost, dan kan ik me er ook nauwelijks een buil aan vallen. Dank je wel (en alle anderen ook) voor de hulp! Wat een fantastisch forum is dit. Goede en heel snelle hulp. Ik zal jullie laten weten of de nieuwe geluidskaart inderdaad de oplossing is. Ik zal 'm meteen vandaag nog bestellen. Nogmaals bedankt!
Mark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja, ik heb toch de Club3D Theatron Agrippa DTS besteld. Na een vergelijking leek die mij de beste geluidskwaliteit te kunnen leveren. Mijn vrouw is zo lief om 'm in mijn computer te zetten, want dat lukt mij nooit...! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:58
Is je PC goed(!) geaard? Als dit zo is, zou je hier namelijk geen last van moeten hebben. Nu betreft dit geen notebook, maar het komt vaak voor dat mensen hun microfoon standaard open hebben staan en het dus realtime over de boxen wordt gepompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Check eens je mixer, en zorg dat daar alles dicht staat behalve je master en wav output. Als het goed is zou de ruis dan al een stuk minder moeten zijn. Vaak wordt de ruis opgepikt door diverse audio output waarvan het volume nog open staat.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De geluidskaart blijkt inderdaad de oplossing te zijn geweest. Ik heb de Club3D Theatron Agrippa DTS besteld en mijn vrouw heeft die er voor mij ingezet. En nu: alle ruis verdwenen! Prachtig helder geluid!

Dank aan iedereen voor het meedenken.
Pagina: 1