adaptec 5805 + wd20EADS-00S : altijd "full rpm"

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

via de management sw zie ik dat de schijven altijd op "full rpm" blijven staan niettegenstaande PM ingeschakeld is.

de meeste topics draaien rond firmware tweaks doch mijn schijf wordt standaard ondersteund,
aldus lijkt het mij niet vereist dat ik die tools ga gebruiken.

heeft iemand een gelijkaardig fenomeen ?

het is geen typfoutje in het sw scherm.
ze gaan wel degelijk nooit in power down,
ik zie mijn vermogen nauwelijks dalen en ik kan de raid zonder enige delay gaan accessen .

los hiervan : de smart details (load/unload) kan ik niet bekijken tenzij ik de disk los van de raid opstart. ik vermoed dat dit gebruikelijk is.
==========details=============
adaptec 5805 : laatste flash
Boot rom : 520.17544
Fw : 520.17544
driver : 520.17544
Raid 5 4xWDC green 2tb (WD20EADS-00S) / manufactured: 30 oct-09

adaptec card : Stay awake timing off
Spinup limits : 0
logical device (Raid 5) :
Power status:enabled
Power State :Active
Reduced RPM : 3 min
Poweroff : 5 min
verify : never

disks : Power state : Full RPM
Supported : Full RPM, Powered off , Reduced RPM

1 schijf getest :
TLER default = disabled (enabling test works)
Wdidle default =13 sec en is aanpasbaar
load/unload : 400 cycles na 70H

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2010 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De vraag is denk ik wat heb je op de RAID5 array staan, is dit puur data of ook het OS of applicaties. De RAID5 array zal alleen maar uitschakelen op het momnt dat er geen gebruik van gemaakt wordt. Als het OS er op staat kun je er vanuit gaan dat de array niet of nauwelijks uitgeschakeld zal worden, omdat het OS contineu gebruik maakt van de schijfen.

Overigens "reduced rpm" lijkt mij sterk, omdat de hardeschijfen in pincipe maar 1 toerental kennen wanneer zij gebruikt worden. Nu is het vaak een discussie m.b.t. de rpm's en de WD Greens, omdat WD niet duidelijk aangeeft welk rpm deze gebruiken en aangeeft dat dit kan varieren. Tot op heden heb ik nog nergens kunnen vinden dat deze hardeschijfen ook daadwerkelijk verschillende rpm's aan kunnen nemen, het vermoeden is meer dat het per WD Green type kan verschillen of ze b.v. op 5400rpm of 7200rpm draaien, maar niet dat dezelfde hardeschijf meerdere/verschillende rpm's kent.

[ Voor 44% gewijzigd door _Dune_ op 14-02-2010 17:48 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het is puur data, een aparte SSD bevat het OS.
om direkt naar het einde te jumpen, de schijven moeten ooit idle gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Reduced rpm wordt door een beperkt aantal harde schijven ondersteund (o.a. Hitachi's). Volgens mij is reduced rpm een modus die alleen idle wordt gebruikt en als voordeel heeft dat de disk een stuk sneller bij de les is dan wanneer deze helemaal vanaf stilstand moet opspinnen. De raid-controller meldt kennelijk dat de Caviar Green ook reduced rpm ondersteunt maar dit klopt niet. Volgens de compatiblity list van Adaptec ondersteunt de Caviar Green geen reduced rpm / standby mode maar alleen power-off mode.

Maar dan nog zou hij wel in power-off mode moeten gaan als de disks werkelijk idle zijn. Op mijn Areca werkt het altijd erg goed. Doe ik niks met mijn data dan gaan mijn disks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
vond volgende op de adaptec site maar lijkt me wederom vergezocht. ik kan perfect de schijf accessen als en "3GB disk"... ik zoek verder :)
"For those customers that are unable to update, or have a Series 2 (2045, 2405) or a low-port Series 5 (5405, 5405Z, 5445, 5805, 5805Z, 5085) controller, the Western Digital WD20EADS and WD2002FYPS drives will need to be jumpered down to 1.5Gb/sec in order to function properly"

update:
in sleep/hybernate mode gaan blijft de card verder draaien , zelfs zonder een schijf aan. even horen bij adaptec...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2010 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
update:
heeft niets te maken met de 1.5 GB jumper. heb ondertussen een een deskstar aangesloten. die gaat perfect down. de WD20EADS echter niet ....
ik kan niet geloven dat ik hier de enige ben met dergelijke problemen.

ik vermoed dat sommige andere raid controllers wel windows Power management toe laten waardoor dit daar niet van toepassing is...
Pagina: 1