Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snatcheroony
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-03-2023
Ik ben een beginnend (studio)fotograaf en heb zojuist een flitsset gekocht (Elinchrom D-Lite 2+4). Uiteraard wil ik mijn nieuwe spulletjes testen, maar kom nu tot de conclusie dat ik NIETS van de technische aspecten weet.
Ik was mij er namelijk niet van bewust dat ik mijn flitsers niet direct op mijn Canon EOS 400d kan aansluiten :o ....
Nu heb ik op dit forum rondgekeken en begrijp dat ik drie opties heb: radiografisch, optisch of elektrisch.
Omdat mijn centjes voorlopig op zijn wil ik de goedkoopste optie nemen. Als ik het goed begrijp betekent dit dat ik een zgn. Hot Shoe-to-PC- adapter moet aanschaffen. Bij de Elinchrom set zijn al twee PC kabels geleverd. Klopt het dat ik voor een tientje zo'n universele Hot Shoe adapter kan halen en daarmee de boel aan de gang krijg? Ik hoop dat iemand dit kan bevestigen, want zoals vermeld, ik snap er weinig van!

Een eventuele vervolgvraag: moet ik bij de keuze van de Hot Shoe adapter nog ergens op letten (merk/compatibiliteit/kwaliteit)? Het bijgeleverde Elinchrom boekje adviseert enkel Elinchrom producten te gebruiken, maar ik neem aan dat dit niet noodzakelijk is?

Bij voorbaat dank en mijn excuses voor de extreme beginnersvraag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ja, zo'n blokje zou genoeg moeten zijn.

Qua kwaliteit, merk: de adapter doet niks anders dan gewoon het elektrische signaal doorgeven aan een kabel, er zit geen enkele intelligentie in. Ik heb wel eens met die dingen gewerkt, en het enige dat je merkt is dat sommige wat losser zitten dan andere, waardoor ze makkelijk van je hotshoe glijden.

Volgens mij hoeft een goedkoop radiografisch triggersetje ook niet zoveel te kosten, en dat werkt een stuk vrijer.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het goed is dan heeft je camera een pc connector. Tenminste de meeste camera's hebben dat wel standaard er op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Bij de 400D werkt de uitgang niet met monoblokjes en dergelijke. Volgens mij kun je hem daarmee alleen met een kabeltje op Canon speedlites aansluiten. Dus eigenlijk gebruikt bijna niemand die aansluiting :P

edit: nog even gezocht. Volgens mij heeft hij helemaal geen sync-uitgang.

[ Voor 15% gewijzigd door Gizz op 14-02-2010 21:35 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 21:26:
Als het goed is dan heeft je camera een pc connector. Tenminste de meeste camera's hebben dat wel standaard er op zitten.
Nope, vanaf de 50D (in ieder geval die serie).

Het is niet echt een consumentenuitgang, dus zit die aansluitingen ook niet op consumentencamera's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snatcheroony
Bedankt voor jullie reacties. Ik moet dus wel voor zo'n 100,- een radiografische transmitter en receiver halen begrijp ik? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Uh..
Gizz schreef op zondag 14 februari 2010 @ 15:35:
Ja, zo'n blokje zou genoeg moeten zijn.
? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snatcheroony
Haha, ok verkeerd begrepen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n radiografisch ding is alleen erg handig als er risico bestaat dat iemand over de draden struikelt en op die manier zowel je camera als je lampen omver loopt!

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 09:12

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

snatcheroony schreef op maandag 15 februari 2010 @ 11:12:
Bedankt voor jullie reacties. Ik moet dus wel voor zo'n 100,- een radiografische transmitter en receiver halen begrijp ik? :'(
€ 100,- ? Zoek eens naar Catus (V4) triggers, ik was geloof ik inclusief verzenden vier tientjes kwijt.

Zoiets bijvoorbeeld

Meh!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:11
Ik heb zelf de Yongnuo RF-602 besteld en er zit als het goed is een PC sync bij waarmee je de receiver op een studioset kan aansluiten.
Voor ongeveer 30 euro heb je een transmitter en receiver op ebay, voor 20 euro extra heb je een extra receiver erbij.

Afbeeldingslocatie: http://www.yongnuoebay.com/eaby2/imge/rf602/RF602C33.jpg
Pagina: 1